Het is nu vr nov 24, 2017 5:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Levend voer?
BerichtGeplaatst: do dec 01, 2016 12:51 pm 

Haii, ik vroeg me af of mijn ratjes levend voer mogen, zoals sprinkhanen, meelwormen etc.
Ik krijg er niks over gevonden
Enatuurlijk wat vinden ratjes nou echt het allerlekkerste als het gaat om alle soorten van eten?

Profiel  

Berichttitel: Re: Levend voer?
BerichtGeplaatst: do dec 01, 2016 1:21 pm 
Opperfikkiestoker

Ja hoor, dat mag. Met wormen moet je even kijken. Er zijn van die grote dikke wormen die terug kunnen bijten. Die moet je eerst doodmaken.
Het kan zijn dat je ratjes het wel vreemd vinden, dat het zo friemelt en dat ze het weer loslaten. Ik zou er dus wel bij blijven ;)

Wat ratjes het allerlekkerst vinden hangt ook van je ratjes af. Het zijn allemaal unieke wezentjes dus ze vinden allemaal andere dingen lekker. Hier zijn ze bijv dol op broccoli stronk en witlof maar vinden ze boerenkool niet zo. Ik ken ook ratten/groepen die boerenkool juist heel erg lekker vinden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 01, 2016 5:40 pm 

Oke! Dan gaan we binnenkort maar eens iets levend halen haha
Fruit zijn ze hier niet zo van.. heb een bakje appel en ananas terug gekregen zonder dat er iets uit was..
Erwten en kattenvoer onder andere lusten ze wel! Ik ga wel van alles proberen :)
Dankjewel!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 01, 2016 7:48 pm 
Opperfikkiestoker

Ik weet niet waar je ratjes vandaan komen, maar het helpt al als bijv moeder veel verschillende smaken at. Het schijnt via de melk al doorgegeven te worden en als rittens zelfstandig gaan eten doen ze mama na.

Dus ik probeer zelf altijd mijn ratjes zo gevarieerd mogelijk eten te geven, maar helemaal als ik een nestje heb.
Fruit krijgen ze hier ook niet zo vaak. Is best zoet en zitten relatief veel suikers in. Ze mogen best een stukje fruit hebben, maar als ze het niet zo lekker vinden is dat ook niet erg.
Ratjes mogen qua eren vrijwel alles hebben. Maar pas op met te gekruide zaken (vnl zout). een rat is veel kleiner en kan dus ook 'minder hebben'. Maar restjes van groente (rauw of bereid), restjes pasta of rijst (rauw of bereid) lusten ze ook. Hier vinden ze het binnenste van de paprika, met de pitjes ook erg lekker, alleen het steeltje eten ze niet op.
Gewoon gevarieerd aanbieden dan hebben ze vanzelf wel door dat het lekker is :)

Als je twijfelt mag je altijd hier vragen of ze iets mogen. De algemene regel is dat als het gezond is voor mensen, het dat ook is voor ratjes. Maar er zijn een paar uitzonderingen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]