Het is nu di nov 21, 2017 11:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2013 12:35 pm 

Hallo allemaal.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met de manier van het voer aanbieden..
Onze 2 ratjes van bijna 2 jr krijgen hun voer altijd (afgewogen) in een voerbakje.
Sinds 2 dagen zijn we begonnen met de intro van een (niet gepland) gedumpt ratje van nog geen jaar. Tot nu toe gaat dit erg goed :slinger: Ze krijgen met zn 3en ook het voer in een voerbakje.
Over ongeveer 3 weken komen er 2 rittens bij. :D
Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze met zn 5jes in de grote aluminiumkooi komen.
Vraag me nu af of het met meerdere ratten verstandiger is om het voer te strooien tussen de bodembedekking.
Ik vind zelf een voerbak hygiënischer deze gaat elke dag in de vaatwasser. (als ze erop zitten druppelen ze er vaak op) [
Maar met zn 5en op een voerbak is misschien niet handig.
k verschoon de bodembedekking (greenmile en/of ecobale) nu pas om de 3 weken in de aluminiumkooi. (misschien dat dat met 5 smeerkezen wel wat vaker gaat moeten gebeuren haha)
Het lijkt mij minder hygiënisch als ze plassen en poepen tussen/op het voer.
Wel heeft de aluminiumkooi ook 2 lades waar ook bodembedekking inzit. Deze zijn natuurlijk tussendoor wat makkelijker te verschonen dus misschien ook een optie.....
Lang verhaal voor een korte vraag; maar wat zijn jullie ervaringen?
Groetjes Jet

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2013 12:42 pm 
Site Admin

Ik strooi altijd uit. :knikt: Eigenlijk vooral omdat het voor de ratten zo veel leuker en uitdagender is, het vervult ook veel meer een natuurlijke behoefte dan het voer lekker makkelijk uit een bakje te kunnen halen. Ik doe sowieso heel veel aan voedselverrijking, ze moeten hier werken voor hun eten. ;) Ik heb bv. ook bakken en emmertjes staan met kiezelstenen op de bodem, daar gooi ik ook eten tussen. Of ik stop het in doosjes/wc-rolletjes en vouw die dicht. Ze vinden het hartstikke leuk èn er is ook minder geruzie om eten omdat ze allemaal lekker bezig zijn.

Qua hygiene maak ik me niet zo druk, als ik voer in een bakje doe zijn er altijd ratten die gaan hamsteren en het eten in een toiletje leggen/opeten. Ik weet niet hoe zindelijk jouw ratten zijn, maar hier doen ze doorgaans wel het meeste op die toiletjes en blijft de bodembedekking aardig schoon. Anders gooi je het eten gewoon op de schoonste stukjes? Of in die losse bakken? Of je maakt ook bakjes met stenen waar je het ingooit. Er zijn best veel opties, maar ik ben wel echt helemaal voor uitstrooien/voedselverrijking, dat is zo leuk en goed voor ze! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2013 1:09 pm 

Ik strooi het voer ook altijd uit. Houdt ze lekker bezig en is inderdaad voor hun ook wat natuurlijker.
Qua hygiene, sja.. Wat Jill al zei, hier leggen ze soms ook voer in het poepbakje en gaan ze het daar oppeuzelen. Het maakt voor hun zelf dus niet zoveel uit. Ik weet ook niet hoe schoon jouw ratjes verder zijn, maar hier plassen ze op de plateau's en daar lopen ze ook doorheen om zich daarna te wassen, dus ze krijgen hoe dan ook hun eigen urine wel binnen.. :-P

Dus ik zou zeggen, gewoon uitstrooien, vinden zij leuk, het houdt ze bezig en ik vind het altijd wel leuk om naar te kijken :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2013 1:22 pm 

Strooien het droogvoer uit. Groente in bakje. En daarnaast geregeld doosjes, wc-rollen etc met lekkers.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2013 2:47 pm 

Hier ook alles op de bodem van de alu... 's Avonds tegen een uur of negen vertrekken de heren hier al richting 'restaurant' op de bodem... Nat voer, zoals pap, kattenvoer ed krijgen ze in twee kleine bakjes verdeeld, ik heb nu vier mannen en dat gaat prima. Daarnaast doe ik ook verstoppen in rolletjes, vind dat bakje stenen trouwens ook een goed idee, dat ga ik ook eens doen....

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2013 4:41 pm 

Ik doe het netjes in het voerbakje.

De ratten denken hier alleen anders over, die rennen net zo lang heen en weer tot het voerbakje leeg is. En dan verstoppen ze het meestal op de bodem of in hun huisje. Met gevolg als je die optilt dat je een enorme voorraad voer tegen komt.

Maar ik doe het ook regelmatig in een voerbal, dan moeten ze rollen en dan vallen de brokjes er uit. Of ik verstop het onder en achter dingetjes.

En met schoonmaken van de kooien kom ik dan weer een voorraad voer tegen.

Maar die met de kiezelstenen ga ik onthouden, vinden die van mij vast wel leuk

En qua hygiene, zou ik me niet te druk om maken. Mijne slepen het zelf heen en weer dus dan ga ik er van uit dat zo verstandig zijn om er niet op te plassen. De vieze brokjes haal ik er wel uit, maar de hond en de kippen weten daar nog wel raad mee dus weggooien is hier niet van toepassing.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 25, 2013 1:55 pm 

Bedankt allemaal voor de reakties.
Goeie tip van de steentjes en doosjes!
Sja moest wel lachen om de reakties mbt het sleepgedrag.. Hier inderdaad ook in de toiletjes en huisjes enzo..
Eigenlijk zeggen ze het al zelf hoe ze het het liefst willen haha maar had ik het nog niet door...
:clown:
Denk wel dat ik pas als ze gesetteld zijn in de aluminiumkooi met uitstrooien ga beginnen.
Eerst maar even de intro afwerken...
Groetjes Jet

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 29, 2014 11:37 am 

Ik doe ook wel eens een beetje voer in een stuk stof en dan goed in een knoop doen Hier door moeten ze het slopen om er bij te komen. of in een wc rol vinden ze erg leuk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 29, 2014 12:28 pm 

Iets lekkers in stof stoppen lijkt mij dat dat het slopen van de mooie setjes hangmatjes ed stimuleert?!
De ratjes zien immers niet het verschil... Niet dat ze ze nu niet slopen hoor haha...

Groetjes Jet

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 29, 2014 12:40 pm 

Heel eerlijk. ik heb verschillende hangmatjes en maak ze zelf, want zodra het er in hangt is het binnen een dag of twee wel een gat in. En dat was al zo voor dat ik ze "cadeautjes" in stof gaf. Hier maakt dat dus niets uit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 29, 2014 6:34 pm 
Site Admin

Nee hoor. :) Het zou eerder andersom kunnen werken; als ze aan hun knaag/sloopbehoefte kunnen voldoen (want die hebben ratten nou eenmaal en daar moet je aan tegemoetkomen vind ik) zit de kans (weliswaar klein :mrgreen: ) er in dat ze andere dingen wel heel laten, of zich er in ieder geval minder op uitleven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 29, 2014 9:23 pm 
Opperfikkiestoker

Ratten weten echt wel dat ze de stof dan slopen om bij het eten te komen. Dat is heel wat anders dan de hangmatjes te slopen, dat doen ze hier om een lekker hol te maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 17, 2014 10:00 pm 

Hoi hele late reactie haha.

Ik verkies uitstrooien omdat ik eerst altijd wel in bakjes gaf maar de grotere en dominantere ratjes de andere wegduwde en het meeste opvraten gelijk als het werd aangevuld nu kan dat niet meer.

Lizzy, Amy, Kiky en Noa :rainbow:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 19, 2014 2:15 pm 

bij mij kregen ze het voer in een bakje, maar ze gingen zelf verzamelen. zodra ik de kooi ging schoonmaken vond ik op de bodem altijd van als terug :whaha:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 19, 2014 2:30 pm 

Inmiddels strooien we hier al weer een tijdje het voer uit.
Bevalt erg goed. Momenteel zijn ze nog maar met 2 maar heb idd toch het idee dat ze rustiger hun gevonden buit opeten.
Groente en fruit doen we wel in een bakje, maar daar stuiven ze direkt mee weg om het elders in de kooi op te peuzelen. :duh:

Groetjes Jet

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]