Het is nu zo nov 19, 2017 5:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do aug 21, 2008 2:07 pm 

Overigens is de samenstelling van RR steeds veranderd en is op het ogenblik zelfs vegetarisch!
Kan dus best dat het nu anders valt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 15, 2009 11:00 am 
Hallo allemaal,
Wij hebben sinds een half jaar 2 vrouwtjes ratjes, echter is er een maand geleden een overleden. Nu hebben we er 3 kleintjes bij gedaan en het gaat hartstikke goed. Echter stikt hun poep heel erg, zo erg dat we er misselijk van worden. In tegenstelling tot de eerste 5 maanden met de 2 eerste dames. Kan dit komen door voer, wij geven deze ratjes Xtra Vital care +. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik niet meer weet hoe het voer heet dat de 2 dames (toen nog alleen) kregen. Aangezien we in het begin een paar soorten hebben gekocht en uitgeprobeerd, en nu blijkt dat ze dit allemaal goed eten. Vandaar...
Ik heb bv vanochtend alle keutels uit de kooi gevist en toch stikt het er erg. We dachten eerst dat het de pies was maar ik merk nu toch echt dat het de keutels zijn. Heb gisteren nog wel alles verschoond en het is al weer niet te harden!
Graag advies! :stampen

BerichtGeplaatst: wo apr 15, 2009 11:18 am 

Naast het voer; wat voor bodembedekking gebruik je?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 15, 2009 12:11 pm 
We hebben altijd een mix gehad van beuksnippers en aubiose, met daaronder krantenpapier. Maar gisteren heb ik er kattenbak korrels erin gedaan die van samengeperst hout, dit zijn van die stafjes die heel goed vocht opnemen, omdat ik eerst dacht aan de pies die zo stonk. En daarover een dikke laag aubiose. en geen papier op de bodem. Ik had er ook altijd een bloempot in liggen waarin ze vaak speelden, maar die stonk ook erg, dus die ligt ook al een week of 2 buiten. Verder zitten er nog 2 rieten mandjes in, een hangding en een hoekhang ding beiden van stof. Maar die ruiken niet, althans stinken niet. Net als je ratjes zelf, ook die ruiken best goed.
:weetniet: dus?...
Alvast bedankt voor het meedenken.

BerichtGeplaatst: wo apr 15, 2009 12:24 pm 

I.p.v. droge gepofte rijst, als dat moeilijk verkrijgbaar is, kun je ze ook rijstewafel (zonder zout) geven.
Dat geef ik regelmatig als extraatje. Maar je zou het ook in stukjes door het voer kunnen doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 15, 2009 12:56 pm 

Ik geef ze van alles maar ze stinken minder sinds ik ander voer heb (pro gold). en hennepvezels gebruik (soort aubiose als ik het goed heb). Geef ze pinda's, mandarijnen, yoghurtsnoepjes, geperste staafjes groente (bij de dirk).

Als ik het hok schoonmaak, zet ik ze in een aquarium met deksel, ontlucht ik de kamer zeker een halve dag en daarna steek ik een wierrookstokje aan. Dan raampje open om de sterke lucht weg te krijgen maar dat er wel een aroma blijft hangen.

Dan kunnen de ratjes weer in hun gabberkooi.

Fleecemutsen, hangmatten etc, alles wat urine opvangt gaat na een tijdje (weekje oid) stinken. Ik werk om en om; ene week deze en de andere week een andere fleecemuts.

Verder helpt het dat ik een vergroeid neusschotje heb; me vriendin heeft een ultrafijne neus en zijn ruikt ze wel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 15, 2009 1:17 pm 

Beaphar care + is eigenlijk een te " rijk" voer.
Het is geschikt voor zieke of aansterkende ratten.
Overigens vind ik het voer zelf ook verschrikkelijk stinken...

Ik zou zeggen: probeer iets anders!
(niet alle ratten reageren hetzelfde...)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 15, 2009 1:56 pm 

Sowieso vind ik de poepjes van kleintjes vaak ook veel meer stinken op één of andere manier. Een ander soort voer zou kunnen schelen, en hoektoiletjes met corbo of zo, dan kan je als ze het een beetje netjes in het bakje doen er makkelijk uitscheppen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 15, 2009 2:09 pm 

Wat Mirjam zegt inderdaad, en het kan ook nog eens stresspoep zijn.

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 15, 2009 4:41 pm 
Bedankt allemaal, ik denk inderdaad dat ik maar weer eens op ander voer overga!
Misschien ook wel stress, zou kunnen. Want een van die kleintjes is een klein angsthaasje.
Het zijn 3 verschillende karaktertjes. Een grijze die erg vlug en bij de hand is, een zwart-witte die best nieuwsgierig is maar niet alles durft en de kleinste ook een grijs-witte heeft een erg parmantig neusje is best erg schichtig. :rattenpootje: Misschien is zij het wel! Het wordt dus uitzoeken. :roll:
Bedankt tot zo ver, misschien dat er nog anderen zijn met ideeen!
Probeer een foto hier op te plaatsen maar heb geen idee hoe dat moet!
Groetjes

BerichtGeplaatst: wo apr 15, 2009 4:50 pm 

^Je foto uploaden. Bijvoorbeeld naar photobucket.com
Daarna verkleinen. (klik op edit --> resize) en tik bijv 500 x 500 in.
Als je de foto verkleind hebt kopieer je de link [img]http:......[/img] en plaats je die op het forum..

misschien lukt het je nu.. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 15, 2009 5:04 pm 

Door wisseling van voer kunnen ze ook weer extra gaan ruiken.

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 16, 2009 1:02 am 

Ik was er ook nooit zo goed in wat ik nou moest hebben maar ik heb ongeveer anderhalfjaar geleden voer ontdekt waar ik helemaal hylarisch over werd (en mijn ratten ook wat natuurlijk het belangrijkst is). Namelijk Care + van Beaphar. Ze vinden het heerlijk, de reuk verminderd heel sterk en ze eten alles op en ze vinden het niet saai. Bovenal is dit echt goed voor ze.

De nadelen zal ik ook even noemen namelijk; het is niet zo bekend en dus lang niet in elke dierenwinkel te koop. (Wel steeds meer dierenwinkels) en het is ongeveer 2 x zo duur als al die andere zakken voer.... Ik ben echt helemaal weg van dit voer en wil nooit meer voor (in mijn ogen minder) settelen.

De informatie die de fabrikant over dit voer geeft:
BEAPHAR x care + rat 700 GR Care+ is een smaakvolle en volledig uitgebalanceerde voeding. Het voer is geëxtrudeerd, waardoor eiwitten zeer licht verteerbaar zijn. Ieder brokje heeft dezelfde samenstelling waardoor voedingstekorten en restjes niet meer voorkomen. Bevat gecheleerde mineralen voor een optimale mineralenbalans. FOS en MOS verbeteren de darmflora en Yucca Schidigera beperkt de geur van ontlasting en urine. Care+ rat bevat dierlijke eiwitten om in de behoefte aan bepaalde voedingsbenodigdheden te voldoen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 16, 2009 8:33 am 

Ik geef al zo lang ik de ratsels heb Hope Farms Mouse/Rat select. Dat voer ruikt niet tot nauwelijks, de ratsels vinden het wel lekker en ze gaan er niet van stinken. Zit zowel mengvoer als labobrokken door. :knikt:

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 16, 2009 9:15 am 

StipStreep schreef:
Ik was er ook nooit zo goed in wat ik nou moest hebben maar ik heb ongeveer anderhalfjaar geleden voer ontdekt waar ik helemaal hylarisch over werd (en mijn ratten ook wat natuurlijk het belangrijkst is). Namelijk Care + van Beaphar. Ze vinden het heerlijk, de reuk verminderd heel sterk en ze eten alles op en ze vinden het niet saai. Bovenal is dit echt goed voor ze.

De nadelen zal ik ook even noemen namelijk; het is niet zo bekend en dus lang niet in elke dierenwinkel te koop. (Wel steeds meer dierenwinkels) en het is ongeveer 2 x zo duur als al die andere zakken voer.... Ik ben echt helemaal weg van dit voer en wil nooit meer voor (in mijn ogen minder) settelen.

De informatie die de fabrikant over dit voer geeft:
BEAPHAR x care + rat 700 GR Care+ is een smaakvolle en volledig uitgebalanceerde voeding. Het voer is geëxtrudeerd, waardoor eiwitten zeer licht verteerbaar zijn. Ieder brokje heeft dezelfde samenstelling waardoor voedingstekorten en restjes niet meer voorkomen. Bevat gecheleerde mineralen voor een optimale mineralenbalans. FOS en MOS verbeteren de darmflora en Yucca Schidigera beperkt de geur van ontlasting en urine. Care+ rat bevat dierlijke eiwitten om in de behoefte aan bepaalde voedingsbenodigdheden te voldoen.

Maar degene die de vraag stelt gebruikt dit voer dus al ;)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]