Het is nu wo nov 22, 2017 8:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ik weet het niet meer...
BerichtGeplaatst: za sep 13, 2008 3:50 pm 

Plat gegooid word ik met de voeding van ratten....

Dit is goed volgens de ene en dat is goed, volgens de ander....

Ik gebruik nu Pro Gold , gemixed met Reggie Rat en daar eten ze wel van, maar heb niet echt het idee dat dat geweldig is.
Ik had ze gemengd, omdat ik van beiden wat over had.

Ik denk dat ik bij Reggie Rat blijf, dat is makkelijker te verkrijgen.

Wat voeren jullie en "zweren' jullie bij??

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 13, 2008 3:51 pm 

reggie rat en xtra vital (mengen)

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 13, 2008 3:54 pm 

ik zweer niet echt ergens bij :lol:
Maar ben wel tevreden over xtra vital, dit meng ik vaak met macaroni en soms musli.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 13, 2008 4:50 pm 

Over voer zijn veel meer meningsverschillen nog dat over bodembedekking ;) . Dus vragen waar iedereen bij zweert, helpt je ook niet verder :P .

Zorg in elk geval dat je rattenvoer gebruikt (of een eigen mengsel als je er verstand van hebt) en dus geen algemeen knaagdierenvoer. Daar zitten namelijk niet de juiste voedingsstoffen in. Verder ben ik er zelf niet weg van om alleen labbrokken te geven omdat ik dat te eenzijdig vind en ratten niet in staat zijn om die dingen te eten waar ze op dat moment behoefte aan hebben. Maar ook daar verschillen de meningen over.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 13, 2008 4:57 pm 

Omdat Reggie Rat bijna overal verkrijgbaar is, ga ik daar denk ik voor.

De dames glanzen mooi en doen het er goed op. ( Nu nog wel gemixed met Pro Gold).

Ik heb namelijk ook wat anders gezien, wat me wel aanstaat:

Dwergkonijnenvoer, gemengd met rattenvoer.

Is dat ook iets, wat goed is voor ze??

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 14, 2008 10:03 am 

Misschien is het Shunamite dieet iets voor je: http://www.fancy-rats.co.uk/information/guides.php?subject=shunamite.

Ik volg dit dieet nu een klein half jaar en ben er erg tevreden over. Waar het voor mij op neer komt is het volgende: 5 delen Xtra Vital, 3 delen ontbijtgranen (rijstwafels, Weetabix, etc.), 1 deel Nutro Choice Light hondenbrokken, en 1 deel fusilli pasta. Deze mix vul ik dagelijks aan met een portie groente (wortelen, broccoli, etc.)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 14, 2008 12:56 pm 

Ik ben zo iemand anti Reggie Rat - heb het verschil gezien tussen zusjes die dat kregen en zusjes die ander voer kregen en sindsdien ben ik ervan overtuigd dat ratten er minder fit door zijn. Ook hoor je nog wel eens dat ratten er een deel van laten liggen, het niet lekker vinden, ervan gaan stinken of er jeuk (of huid/vachtproblemen) van krijgen.
Natuurlijk is niet iedere rat er gevoelig voor en zijn er ook ratten die het er goed op doen, maar als dit voer reacties veroorzaakt bij gevoelige ratten en ander voer niet, dan lijkt ander voer me beter.
Daarbij staan charlie chinchilla, russell rabbit en gerrie gerbil uit dezelfde serie bij liefhebbers ook niet zo goed bekend.

Tuurlijk is verkrijgbaarheid een punt, maar we leven in het internet-tijdperk en je kunt alles bij je deur laten leveren. Ik ben uberhaupt geen voorstander van altijd hetzelfde kant en klare voer, maar als je dat wil geven dan zou ik Prestige Rat Nature, Hope Farms Select of Tima rattenvoer (zooplus.nl) aanraden.

Ik mix al een hele tijd zelf en ben best wel tevreden over hoe ze het daar op doen. Ben ook begonnen met me te baseren op het Shunamite dieet maar ik moet toegeven dat ik inmiddels veel willekeuriger mix.
Ik ben ervan overtuigd dat variatie op zich heel belangrijk is dus elke keer wat anders door je mix - bij een grote variatie is het minder belangrijk dat je mix 'uitgebalanceerd' is, dan als je een kant en klare mix gebruikt die ze dagelijks krijgen met weinig ernaast.

Sowieso is het het beste om elke dag verse groente en andere verse (gezonde) extraatjes te geven als aanvulling op het droogvoer - vers voer mag best een groot deel van hun dieet zijn. Ik moet toegeven dat ik vers wel ruim neem en ook best vaak dingen als babyvoeding uit potjes of vis uit blik geef :P

De hondenbrokken zou ik weglaten, ik geef dierlijk eiwit veel liever in de vorm van vlees of vis of ei voor mensen of voor verwende honden of katten (applaws, almo nature) - dat is veel beter verteerbaar en vermindert de kans op nierproblemen.

En hou bij het voeren rekening met geslacht, leeftijd en levenswijze van je ratten. Ratten die veel beweging krijgen kunnen wat meer energierijk spul krijgen, ratten die ouder worden minder eiwit, jonge ratjes mogen juist meer eiwit en hele jonge en hele oude ratten mogen weer meer extraatjes, met meer energie, (vooral onverzadigd) vet en in verhouding meer vers.

Dingen die ik wel eens in de mix gooi zijn onder andere:
rattenvoer: Prestige Rat Nature, Tima, Hope Farms, JR Farms Wellness food (bij elkaar hooguit 10% ofzo)
graanmixen voor andere dieren: paardenmuesli (pavo nature), tortelduivenvoer, kippenvoer, puik dwergkonijn (niet 'daantje' maar die met lichtblauw etiket), ander knaagdierenvoer, als er maar weinig brokken e.d. in zitten en (grote aanrader:) malva mix: gepoft graan (vooral rijst) voor honden, verkrijgbaar in België
mensengraan: 4-korenvlokken van de biowinkel, goedkope muesli (geen suiker en zout toegevoegd), soms cornflakes of andere soorten 'graanontbijt' (maar heel erg uitkijken met suiker en zout), havermout, volkorenpasta, rijst, stukjes droog brood - vroeger ook weetabix maar de supermarkten waar ik kom hebben dat allemaal uit hun assortiment gehaald :(
verder: johannesbrood, lijnzaad, stuifmeelkorrels, rozijntjes of ander gedroogd fruit

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 14, 2008 4:41 pm 

Rapalje schreef:
Ik ben zo iemand anti Reggie Rat - heb het verschil gezien tussen zusjes die dat kregen en zusjes die ander voer kregen en sindsdien ben ik ervan overtuigd dat ratten er minder fit door zijn. Ook hoor je nog wel eens dat ratten er een deel van laten liggen, het niet lekker vinden, ervan gaan stinken of er jeuk (of huid/vachtproblemen) van krijgen.
Natuurlijk is niet iedere rat er gevoelig voor en zijn er ook ratten die het er goed op doen, maar als dit voer reacties veroorzaakt bij gevoelige ratten en ander voer niet, dan lijkt ander voer me beter.
Daarbij staan charlie chinchilla, russell rabbit en gerrie gerbil uit dezelfde serie bij liefhebbers ook niet zo goed bekend.

Tuurlijk is verkrijgbaarheid een punt, maar we leven in het internet-tijdperk en je kunt alles bij je deur laten leveren. Ik ben uberhaupt geen voorstander van altijd hetzelfde kant en klare voer, maar als je dat wil geven dan zou ik Prestige Rat Nature, Hope Farms Select of Tima rattenvoer (zooplus.nl) aanraden.

Ik mix al een hele tijd zelf en ben best wel tevreden over hoe ze het daar op doen. Ben ook begonnen met me te baseren op het Shunamite dieet maar ik moet toegeven dat ik inmiddels veel willekeuriger mix.
Ik ben ervan overtuigd dat variatie op zich heel belangrijk is dus elke keer wat anders door je mix - bij een grote variatie is het minder belangrijk dat je mix 'uitgebalanceerd' is, dan als je een kant en klare mix gebruikt die ze dagelijks krijgen met weinig ernaast.

Sowieso is het het beste om elke dag verse groente en andere verse (gezonde) extraatjes te geven als aanvulling op het droogvoer - vers voer mag best een groot deel van hun dieet zijn. Ik moet toegeven dat ik vers wel ruim neem en ook best vaak dingen als babyvoeding uit potjes of vis uit blik geef :P

De hondenbrokken zou ik weglaten, ik geef dierlijk eiwit veel liever in de vorm van vlees of vis of ei voor mensen of voor verwende honden of katten (applaws, almo nature) - dat is veel beter verteerbaar en vermindert de kans op nierproblemen.

En hou bij het voeren rekening met geslacht, leeftijd en levenswijze van je ratten. Ratten die veel beweging krijgen kunnen wat meer energierijk spul krijgen, ratten die ouder worden minder eiwit, jonge ratjes mogen juist meer eiwit en hele jonge en hele oude ratten mogen weer meer extraatjes, met meer energie, (vooral onverzadigd) vet en in verhouding meer vers.

Dingen die ik wel eens in de mix gooi zijn onder andere:
rattenvoer: Prestige Rat Nature, Tima, Hope Farms, JR Farms Wellness food (bij elkaar hooguit 10% ofzo)
graanmixen voor andere dieren: paardenmuesli (pavo nature), tortelduivenvoer, kippenvoer, puik dwergkonijn (niet 'daantje' maar die met lichtblauw etiket), ander knaagdierenvoer, als er maar weinig brokken e.d. in zitten en (grote aanrader:) malva mix: gepoft graan (vooral rijst) voor honden, verkrijgbaar in België
mensengraan: 4-korenvlokken van de biowinkel, goedkope muesli (geen suiker en zout toegevoegd), soms cornflakes of andere soorten 'graanontbijt' (maar heel erg uitkijken met suiker en zout), havermout, volkorenpasta, rijst, stukjes droog brood - vroeger ook weetabix maar de supermarkten waar ik kom hebben dat allemaal uit hun assortiment gehaald :(
verder: johannesbrood, lijnzaad, stuifmeelkorrels, rozijntjes of ander gedroogd fruit

Geef jij Pavo Nature's best aan je ratten? Dat voer ik mijn paard, haha. Heb een voerton vól dus kan best wel eens wat meenemen voor de ratsels.

Waar baseer jij dat op, al die aparte dingen die je voert? Is er ergens betrouwbare informatie over welke voedingsstoffen (bedoel ook vitaminen en mineralen/sporenelementen enzo) ze precies nodig hebben?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 20, 2008 1:42 pm 

onder andere naar aanleiding van dit topic heb ik ook maar eens gemengd. Op basis van het shunamite maar dan een beetje anders. Ik heb de hondenbrokken eruit gelaten omdat ik er xtra vital ingegooid heb en ze krijgen hier vaak genoeg almo nature, ei of een stukje vis. Ik heb de mix zo gemaakt:
3 kopjes xtra vital
3 kopjes puik dwergkonijnenvoer (zonder staafjes)
1 kopje volkoren spirelli
2 kopjes "mensen" muesli
1 kopje rijstewafel en rijst

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 20, 2008 5:44 pm 

Franca schreef:

Geef jij Pavo Nature's best aan je ratten? Dat voer ik mijn paard, haha. Heb een voerton vól dus kan best wel eens wat meenemen voor de ratsels.

Waar baseer jij dat op, al die aparte dingen die je voert? Is er ergens betrouwbare informatie over welke voedingsstoffen (bedoel ook vitaminen en mineralen/sporenelementen enzo) ze precies nodig hebben?

Voor Shunamite zie: http://www.shunamiterats.co.uk/diet.html
Amerikaanse zusje: http://www.ratsrule.com/diet.html (soy beans O.o)

Ik heb er zelf wel eens over gedacht, maar dan wil ik meer ruimte hebben om een grote hoeveelheid te kunnen mixen die ik dan goed kan opslaan, ipv telkens kleine beetjes (twee ratten eten niet zoveel!)

Engeltjes: Bantam, Face, Norris, Chuck, Remi en Guus

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 01, 2009 9:09 pm 

Bij ons verkopen ze geen xtra vital meer :x

Tranen van verdriet en vreugde, maar ik ben ratloos ik mis jullie,elke dag denk ik met de ratjes op schoot, de ratjes eten geven, 's nachts als ik wat hoor...nee jullie zijn er echt niet meer.:pruil: Rust maar Wibo,Dior,Otje,Amor&Tinkerbell

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 01, 2009 9:13 pm 

Andere DW zoeken? Mijn DW verkoopt officieel ook geen Xtra Vital voor ratten maar wél voo rmij. Omdat ze nl. ook andere Bogena spullen verkopen (o.a. voor vogels) en ik toegezegd heb dat ik het daar wil kopen nemen ze voor mij speciaal Xtra Vital. Kun je ook gewoon vragen. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 01, 2009 10:30 pm 

xtra vital is altijd wel te bestellen. Ik zweer er echt bij alleen die domme staafjes dom dat ze er nog steeds niet achter gekomen zijn dat die dingen gewoon niet gegeten worden :P vind het lekker ruiken en ratjes zien er mooi uit :) reggie rat lijkt me beetje .. troep :S weet niet waarom maar altijd het als een B merk gezien.. heb nu laatst een zak gekocht.. vind het niet lekker ruiken en denk dat alle brokjes alleen kwa kleur anders zijn en niet kwa smaak. Beetje saai en zat dacht ik geen eiwitten in .. in xtra vital zit kalkoen.. rode brokjes :P die zijn ook het snelste op.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 02, 2009 1:40 am 

Yvette222 schreef:
xtra vital is altijd wel te bestellen. Ik zweer er echt bij alleen die domme staafjes dom dat ze er nog steeds niet achter gekomen zijn dat die dingen gewoon niet gegeten worden :P vind het lekker ruiken en ratjes zien er mooi uit :) reggie rat lijkt me beetje .. troep :S weet niet waarom maar altijd het als een B merk gezien.. heb nu laatst een zak gekocht.. vind het niet lekker ruiken en denk dat alle brokjes alleen kwa kleur anders zijn en niet kwa smaak. Beetje saai en zat dacht ik geen eiwitten in .. in xtra vital zit kalkoen.. rode brokjes :P die zijn ook het snelste op.

Geen eiwitten ?
hoe bedoel je dat ? want eiwitten zitten in alle voeders.
Ofwel dierlijke , ofwel plantaardige eiwitten . Maar ze zitten er in ;-)
En bij de meeste voeders zelfs ook nog eens een veels te hoog eiwit gehalte !

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 2:15 am 

Mijn ratten krijgen sinds november Ssniff labobrokken als basisvoer. Het ziet er ongeveer hetzelfde uit als hopefarms maar het ruikt wel heel anders. De minikliko's vinden het heerlijk en een hele fijne bijkomstigheid is dat ze sinds ze dit voer krijgen veel minder stinken :dance:
Als "verantwoorde snack" krijgen ze 's avonds een klein beetje Xtravital.

En daarnaast zo af en toe pasta/rijst en groente en fruit.

Gr.
Frida

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]