Het is nu za nov 18, 2017 2:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo okt 08, 2008 11:57 am 

http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... sc&start=0" target="_blank

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 08, 2008 12:57 pm 

Voor honden en katten vind ik het geweldig, die manier voor voeren. Voor ratten ook maar dan moet je wel even net wat anders denken.

Ik zou ratten geen rauwe kip of eend geven - in tegenstelling tot honden (toch?) kunnen zij wél salmonella krijgen en hebben ze geen last van splinterende botten als het gekookt is. Hier krijgen ze regelmatig een stukje kip e.d. en ik geef ook wel eens eendagskuikens of van dat diepvriesvlees voor honden. Vers vlees/vis etc. is erg goed voor ze.

Ik vind alleen de rest van haar menu te beperkt, de nadruk lijkt daar op het verse vlees te liggen, maar ze staat er volgens mij niet bij stil dat bij ratten juist de plantaardige voeding heel belangrij is. Kippegraan is geen goeie basis - qua graan moet je volgens veel meer variatie hebben.
Het valt me aan de foto's ook op dat ze er weliswaar een stuk beter uit zien, maar dat het nog veel beter kan - maarja ik weet niet hoe lang ze ze nu terug heeft.

Dit is een 'vers' dieet voor ratten, ik zou het zelf niet precies zo geven maar het is wel interessant om eens door te nemen: http://www.ratfanclub.org/diet.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 08, 2008 1:22 pm 

Ik heb je link gelezen Rian. Dat lijkt me inderdaad voeding waar beter over is nagedacht dan op het "Voer Natuurlijk Forum".
Ik denk dat je gelijk heb, in de graansoorten zit veel te weinig variatie.
Terwijl verschillende granen, dacht ik, een hoofdbestanddeel horen te zijn in voeding voor ratten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 08, 2008 6:59 pm 

Vind wel dat stuk apart over kraanwater. Zou dat ook voor NL gelden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 08, 2008 7:13 pm 

Ik weet eigenlijk niet of wij chloor of fluor door het drinkwater hebben? In Canada bv smaakt het water ook een beetje naar chloor, geen lekker drinkwater. :nee:

Ik ben eigenlijk wel voor vers voeren, de honden krijgen hier ook (kant en klaar) rauw vlees te eten. Maar die hebben wel een sterk maagzuur en kunnen wat dat betreft ook heel veel hebben. Ze halen ook heel veel voedingstoffen uit het rauwe vlees wat met koken verloren zou gaan. Maar hun hoofdvoeding is dan ook vlees.
Bij ratten durf ik zelf geen rauw vlees te geven. Dierlijke eiwitten is toch maar een klein deel van de voeding, ik denk niet dat ze echt wat missen als het gekookt vlees is.
Het stuk van de ratfanclub is interessant, ga ik eens rustig doorlezen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 08, 2008 7:16 pm 

Het water in NL heeft weinig tot geen toevoegingen, het is een van de beste kraanwaters ter wereld. Chloor en fluor in kraanwater vind ik echt zo belachelijk, hoe vervuild wil je de rest van de wereld ermee krijgen :duh:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 08, 2008 8:55 pm 

Ik heb het stuk niet opnieuw gelezen maar zat toevallig wel te overwegen om flessenwater te geven omdat er bij mij (uitzonderlijk) veel nitraat in het kraanwater zit. Maar inderdaad NL heeft zo'n beetje het beste kraanwater ter wereld dus op zich is het hier niet nodig.
In België is het water volgens mij wel weer minder - in Antwerpen vind ik het iig naar chloor smaken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 11, 2008 12:42 pm 

En hier in Maastricht is het soms helemaal wit van de kalk. Krijgen we sterke botjes van zullen we maar zeggen! :-)

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]