Het is nu vr nov 24, 2017 11:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: voedselverrijking??
BerichtGeplaatst: do mei 07, 2009 3:28 pm 

omdat ik zelf in de dierverzorging werk, weet ik hoe belangrijk verrijking voor dieren is.
dieren waar ik mee werk krijgen reglematig een ijsblok met vis erin, of jerrycan met gaten en vis (zeeleeuwen) of ijs met mossels en brokjes, brokjes verspreid of krekels (otters)
in het riool krijgen de ratten hun graan verstopt tussen steentjes en in zand, de geiten daar hangen we boerenkool voor op aan een touw, doodshoofdaapjes krijgen sprinkhanen in een doos met een heel kleine opening, olifanten hooi in een papieren zak, apen krijgen ijsjes met roosvicee en fruit op erg warme dagen, kortom veel verrijking.
Thuis probeer ik voor mijn ratten ook veel verrijking zowel met als zonder voedsel. om de dag de kooi anders in richten, paar dingen eruit, paar dingen erin, 1x per 1a2 weken gooien we alles in de kooi om.
wat voedsel verrijking betreft hangen we fruit en groente op aan van die speciale vogel spiesjes, we hebben zon bal met een klein gaatje erin waar we katten brokjes in stopen. tussen papier, in doosjes en tussen de bodembedekking verstoppen we graan, brokjes, yoghurt of bieten snoepjes. ook verhangen we de voer bakjes vaak en stoppen we telkens in een ander bakje de brokjes ( hebben 3 bakjes)
Onze dames zijn druk bezig met de kooi ontdekken. lekker hapjes ontdekken en blijven zo lekker in beweging, ze vinden het geweldig!!
wat doen jullie aan verrrijking en hebben jullie nog ideeen voor me?
Ik vind het super als de dames lekker bezig zijn en zich niet hoeven te vervelen.

Profiel  

Berichttitel: Re: voedselverrijking??
BerichtGeplaatst: do mei 07, 2009 4:02 pm 

Ik laat de kooi juist heel erg hetzelfde, omdat ik het idee heb dat ratten óók heel erg gewoontedieren zijn. Dus volgens mij vinden ze dat juist wel prettig. En ikzelf ook; handig voor de schoonmaak-routine enzo.

Verrijking bied ik ze wel graag, maar dan in andere vormen:

- variatie in het voedsel zelf: ratten proeven heel erg wat ze eten en vinden nieuwe smaken interessant. Ze kunnen echt genieten van iets lekkers of iets nieuws.

- dingen als eieren en nootjes in de schil aanbieden.

- pakketjes van bijvoorbeeld wcrolletjes of doosjes met propjes papier, met iets lekkers in het midden - de papiertjes worden weer gebruikt voor het nest

- iets ophangen op een moeilijk bereikbare plek

- een slinger maken van stukjes voer of knabbels, zoals een pindaketting voor vogels (maar pinda's zijn dan weer niet ideaal)

- ijsblokjes kunnen voor ratten ook, vooral lekker met warm weer :) van sap, of babyvoeding, of gewoon van water met een stukje lekkers er in. wel even afspoelen zodat de tongetjes er niet aan vast komen te zitten.

- digging box: bak met zand of potgrond, met plantjes en dergelijke (dr moet op dit forum nog ergens een topic met leuke foto's van cowgirl staan)

- vissen: erwtjes of iets anders lekkers in een bak met water

- iets op of naast de kooi leggen, wat ze door de tralies moeten hengelen

- ik gebruik geen voerbakje maar gooi het voer eigenlijk altijd gewoon tussen de bodembedekking zodat ze moeten zoeken. Vers voer verspreid/verstop ik op allerlei plekjes in de kooi (droogvoer niet omdat dan heel de verdiepingen vol liggen met schilletjes van zaadjes enzo)

- een rol wcpapier in de kooi hangen = feest :) grote proppen krantenpapier ook! (of inpakpapier, als je een cadeau of pakketje hebt gekregen)

- menselijke aandacht! Voor die 'wilde dieren' een stuk minder interessant, voor ratjes erg gewenst!

- Ze gaan trainen en ze dingen leren, met het clickertraining principe bijvoorbeeld. Doe ik met mijn gewone ratjes niet, met mijn hamsterrat ben ik er wel mee begonnen. Die pikt dingen erg snel op, maar is wel stonteigenwijs - je moet er dus wel geduld voor hebben :lol:

- loslopen in de kamer, of ze eens ergens mee naartoe nemen

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 07, 2009 6:08 pm 

trainen met een gewone rat is voor my geen probleem, heb door middel van training bange Pim tot een vrolijke niet meer bange rat gekregen. Train zeeleeuwen he, dus van trainen weet ik genoeg. ben met jippie bezig over een wipwapje lopen en moet nog even wat meer verzinnen.

ik heb juist het idee dat mijn ratten het leuk vinden de kleine veranderingen in de kooi, plateautjes anders, nieuwe doosjes, en varieeren in de favoriete slaaptentjes ed (moet wel eens iets in de was he)
en schoonmaken ga ik geen tijd op besparen door een vaste inrichting te houden, woon klein dus moet toch bijna elke dag.en ik gooi de bodem niet vol met spullen, paar doosjes papier en wc rolletjes.

omdat ik graag de controle hou over de brokjes voer ik die wel in bakjes, de rest verstop ik altijd wel. in de bakjes varieer ik weer door ze te verhangen, of ineens in allemaal een beetje te doen of telkens in een andere.

Dank je wel voor de tip van de ijsjes, ik wist namelijk niet of dit mocht bij ratjes. ook de voedsel slinger ga ik proberen.

Nootjes en ei in de schil krijgen ze wel.

wc papier heb ik ze nog niet gegeven, ook de moeite waard.

papier snippers in een lege pringlesbus, en van die vellen waar je bij een winkle breekbare kopjes in pakt heb ik er nu in, erg leuk.
laatst ook takjes met blad erin gedaan, ook leuk.

in ieder geval, dank voor de tips!! ga er zeker wat van proberen!
meer tips blijven welkom!!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 07, 2009 9:09 pm 

Klinkt wel als een hele leuke baan :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 08, 2009 3:06 am 

Hier hebben ze , vooral buiten de kooi, heel veel dozen om door heen te lopen, in veel dozen gaten gemaakt waar ze door heen kunnen en van die kartonnen kokers, dus wordt soort van doolhof.

We deden ook wel eens een doos maken met heel veel proppen papier erin en gingen met die papierproppen gooien.
Dat was echt heel erg loliig om te zien, wij gooien de proppen weg uit de doos en hij pakte ze en bracht ze weer terug. :applaus:
En in sommige proppen deden we dan weer iets lekkers, nou dan kunnen ze die weer gaan zoeken.
Had graag een aparte kamer voor ze gehad, maar ja, dat kan nu eenmaal niet. :nee:

Maar zijn leuke ideeën om ook eens uit te gaan proberen. :knikt:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]