Het is nu zo nov 19, 2017 5:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 369 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 25  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do feb 14, 2008 12:21 am 

ik heb een lege fles WKD op me kamer staan.
duvel vond die fles laatst ging ze er zover mogelijk met haar neus in. heb haar er maar snel uitgehaald wil geen halfdronken rat in me kamer (de geur vande alcohol zit er nog goed in).

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 14, 2008 11:03 am 

Pas op met bier he. Ratten reageren veel sterker op alcohol dan wij. Ook zit er koolzuurgas in bier, en ook daar kunnen ratten niet zo goed tegen.
Hier willen ze ook wel graag naar t bier, maar daar houden we ze ver van weg.

Verder ben ik helemaal niet moeilijk met wat mijn ratten krijgen, ze krijgen van alles een beetje. Wel verstandig natuurlijk, dus geen alcohol, koolzuurhoudende dranken, koolsoorten of hele pittige gerechten. Maar af en toe eens een hapje van iets minder gezonds is echt niet erg. Hou altijd in de gaten: met mate!!!!

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 14, 2008 1:40 pm 

Annika schreef:
In appelpitten zou blauwzuur zitten geloof ik.

Klopt, zit in bijna alle vruchtenkernen wel. Een rat moet alleen een gigantische hoeveelheid appelpitjes binnen krijgen willen ze er dood aan gaan. Daarnaast moeten ze dan ook nog bijzonder snel eten, want blauwzuur wordt gewoon uitgescheiden via de longen, waardoor het dus maar heel kort in hun systeem zit.

Als ik appeltaart maak (en dat is redelijk vaak) krijgen ze van mij gewoon alle pitjes. Ze doen het nog steeds hoor :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 15, 2008 12:38 pm 

Justine schreef:
Annika schreef:
In appelpitten zou blauwzuur zitten geloof ik.

Klopt, zit in bijna alle vruchtenkernen wel. Een rat moet alleen een gigantische hoeveelheid appelpitjes binnen krijgen willen ze er dood aan gaan. Daarnaast moeten ze dan ook nog bijzonder snel eten, want blauwzuur wordt gewoon uitgescheiden via de longen, waardoor het dus maar heel kort in hun systeem zit.

Als ik appeltaart maak (en dat is redelijk vaak) krijgen ze van mij gewoon alle pitjes. Ze doen het nog steeds hoor :-)

Ik zeg ook niet dat ze het daarom niet moeten hebben :P
Chocolade is ook giftig voor honden, maar dan moet je ze wel een enorme hoeveelheid geven, en dan heb je al grote kans dat ze de helft alweer uitgekotst hebben. Dus zulke dingen vind ik altijd een beetje onzin (niet dat ik mijn honden chocola ga voeren verder).

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 15, 2008 12:56 pm 

Hihi, het is ook eigenlijk meer bedoeld als algemene comment. Op TR.nl was er eens iemand die mensen die hun ratten appelpitten voerden aanzag voor moordenaars (even kort door de bocht, niet letterlijk genomen...), dus ik zet het hier ook even neer, voordat er hier ook zoiets gebeurt.

Verder heb ik ergens gelezen dat koolsoorten niet goed schijnen te zijn meer vanwege dat ze calcium aan het lichaam onttrekken bij de vertering dan vanwege gasvorming, maar die bron kan ik nu natuurlijk niet meer vinden :roll:
Wel vond ik *klikkerdieklik* dit die juist weer lijkt te beweren dat koolsoorten tumorgenese in ratten terugdringen.
Het is dat ik vanaf hier het volledige artikel niet kan bekijken, maar het ziet er interessant uit...

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 16, 2008 12:09 am 
honden worden neit vergiftogd door chocolade maar het kan een hartaanval veroorzaken.

en ik lees hier zoveel dingen die tegenstrijdig zijn voor de ratten dat ik ff niet meer weet waar ik me aan moet houden.
er zijn ook dingen die ze bij mij gewoon niet lusten.

er zijn ook dingen waar ze een moord voor doen.

ze krijgen bij mij elke dag wat anders, van noten tot kaas en worst, ei, brintapap met magere melk en water, kippenbotjes en nog veel meer.

elke dag wat anders. en dan gaat het volgens mij met wat ze eten en de hoeveelheid helemaal goed.
een appel snij ik in drie stukken, want ze zijn met zn drieen en de rest moeten ze zelf uitzoeken. vandaag had ik sla met komkommer en tomaat. morgen ligt er wat ze niet lusten er nog in en dan haal ik dat er weer uit.

ze hebben een eigen smaak en dat geven ze ook wel aan.

BerichtGeplaatst: za feb 16, 2008 12:14 am 

Wat vind je dan tegenstrijdig? Misschien kunnen we het toelichten ofzo?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 16, 2008 12:23 am 
dat er via de lijst een aantal dingen als advies wordt gegeven om die niet aan ratten te geven en dat als ze toch worden gegeven er niets, gelukkig, met die ratjes gebeurt.

mogen ze de etenwaren van de lijst nu niet hebben of een klein beetje?

ik zag ook tabak staan.
zijn er nu echt mensen die dat geven?

BerichtGeplaatst: za feb 16, 2008 1:11 am 

O het ging over die lijst. Ik ben het eerlijk gezegd niet helemaal eens met de lijst. De lijst komt van een ander forum en de schrijfster geeft twee lijsten.

De eerste lijst zijn extraatjes die met mate gegeven mogen worden. Allereerst de vraag: wat is met mate geven, één keer per week, per maand? In de lijst staan groentes, tja die kan je dagelijks geven, maar dingen als pinda's en eieren zou ik niet vaker dan één keer in de week geven.

De tweede lijst zijn dingen die niet gegeven mogen worden. En deze lijst staat in dit topic op pagina 1. Ik vind het ook vreemd dat er nonfood als tabak tussen staat. Dan zou je een oneindige lijst kunnen maken van giftige planten, plastics en gif. Daarnaast staat er dat geen vlees mag geven (uitgezonderd gekookt kippenvlees), ik geef zelf zelden vlees aan mijn ratten, maar ik weet dat het geen kwaad kan en dat meerdere mensen hier hun ratten wel vlees/ botten geven.

Ik denk dat je gewoon je gezonde verstand moet gebruiken. Wel belangrijk om te weten is dat gewone melkproducten niet goed zijn en bepaalde koolsoorten niet (ook al bestaan hier ook verschillende ideeën over, in elk geval geen groene, witte en rode kool is wat ik heb begrepen). En als je twijfels hebt, vragen, een paar mensen hier (en daar hoor ik niet bij ;) ) weten veel over voeding.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 16, 2008 1:13 am 

Je brintapap kan je dus beter aanmaken met water en/of kattenmelk/ sojamelk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 20, 2008 2:00 pm 

Ik vind het best lastig, als ik zie wat er allemaal in die lijst staat.
Ik heb nu al een aantal jaar ratten maar als ik die lijst ga vergelijken met wat die dames van ons allemaal eten (als ze het te pakken krijgen) dan heb ik toch zo mijn bedenkingen. Niet dat ze een overdaad krijgen aan "slechte" dingen maar toch. Het zijn 6 nieuwschierige ratjes (heb er 9 maar 3 kleintjes durven nog niet echt uit de kooi te komen vanzelf) en ze willen alles zien, ruiken en proeven wat ze onderweg tegenkomen. In het "wild" zijn het ook alles eters is mijn gedachte dan, maar toch houd ik ze wel in de gaten zoals met chips, ze mogen allemaal een klein stukje hebben maar dan is het ook genoeg, zo gaat het eigentlijk met alles. bier vinden ze niet lekker maar het schuim wat er op staat des te meer. Helemaal verzot zijn ze op de yoghurt drops die krijgen ze als ze weer de kooi in moeten, als dan ik met de snoepbus rammel dan is het sprinten omdat iedereen de eerste wil zijn die er zelf 1 uit mag halen, ik moet wel goed opletten want de boefjes proppen zoveel ze kunnen in de mond en dan willen ze er ook nog zoveel mogelijk in de pootjes meenemen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 28, 2008 1:35 pm 

hoi hoi :rattenpootje:

ik weet wel dat ratjes paardebloem blad mogen eten ,maar mogen ze ook de bloemen?

beyond the horizon,there my dreams
far,far away. but sometimes i can catch them
so they won't dissapear.
believe in your dreams,may be they come true.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 29, 2008 12:11 pm 

Geen idee... maar bij twijfel: niet doen! :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 29, 2008 12:15 pm 

Ik wist niet dat ze paardenbloem-bladeren mogen hebben!

Amirah en Cleopatra!! Mijn meissies!

Dag Lisa, Najla, Misty, Dora en Bandito.. Ik mis jullie...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 29, 2008 12:19 pm 

Thalipauriel schreef:
Ik wist niet dat ze paardenbloem-bladeren mogen hebben!

Yep... en sommige ratten vinden het heeerlijk!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 369 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 25  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]