Het is nu wo nov 22, 2017 8:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di dec 24, 2013 12:34 pm 

Onze vorige ratjes kregen gewoon voer uit de dierenwinkel maar aangezien onze hond en katten ook geen brok meer krijgen maar barf (rauwe vleesbotten, spiervlees, orgaanvlees, rauw eitje en de hond een beetje groente) wil ik ook voor de toekomstige ratjes (gedeeltelijk) zelf het eten samenstellen.
Ik heb deze link al gelezen maar ik begrijp niet helemaal wat ze met de percentages bedoeld, is dat waar je nar moet kijken bij kant-en-klaar voer uit de winkel of is dat wat je zelf moet samenstellen?

En nog wat andere vragen:
1. Wat ik een beetje vreemd vind is dat ik overal tegenkom dat je alleen gekookte kip of vis mag voeren, maar wel de botten. Gekookte botten zijn namelijk vlijmscherp en voer ik dus nooit aan de hond en katten, of knagen de ratten het zo fijn dat dat geen probleem voor ze is?
2. Waarom mag je geen andere soorten vlees voeren?
3. Waarom moeten eieren gekookt zijn? (is de schil dan niet veel te scherp?)
4. Zijn er hier ook mensen die helemaal of gedeeltelijk het eten zelf samenstellen? Zou ik dan de menu's/percentages/richtlijnen die je gebruikt mogen weten?
5. hoe bewaar je het eten, in de vriezer of maak je elke paar dagen nieuw klaar?
6. Is er meer over te lezen dan The Scuttling Gourmet?

Alvast bedankt! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 24, 2013 1:00 pm 
Opperfikkiestoker

Ik zou je het voer van ratrations aanbevelen. http://www.ratrations.nl
Over je vragen:
1. Ratten knagen inderdaad aan de botten en happen ze niet kapot zoals honden dat wel doen. Hierdoor komen er geen scerpe randen aan de botten.
2. Vis en kip zijn licht verteerbaar. Dierlijke eiwitten zijn lastig te verteren en een gedeelte komt uiteindelijk (via de bloedbaan) bij de nieren terecht. Er mogen geen eiwitten in de urine zitten. Maar als er heel veel van die eiwitten in het bloed zitten 'hebben de nieren het zwaar'. Hier krijgen ze ook wel eens ander vlees hoor maar het is goed om in je achter hoofd te houden dat dit minder makkelijk te verteren is, dus een grotere belasting voor de nieren betekend.
3. De schil van eieren wordt niet scherper door deze te koken. Ratten mogen geen rauw ei (of kip) om dezelfde reden als mensen. In bijna alle eieren zit salmonella en door te koken is deze ongevaarlijk.
4. Ik stel wel eens gedeeltelijk samen ja. Ik gebruik als basis vaak ratrations voer of dwergkonijnenvoer (uit de dierenwinkel).
5. Ik heb een grote platic box met het voer/losse ingredienten. Ik heb een kleiner bakje waarin het gemengt zit. Met het kleine bakje doen ze 2-3 weken. Het voer wat je dagelijks gebruikt 'mag' niet ouder zijn dan 3 maanden. Maar het voer wat dus niet dagelijks open gaat 'mag je langer gebruiken, ik gelooof 6-12 maanden. Maar ik bestel gewoon kleinere hoeveelheden dus dat is voor die tijd allang op.
6. Nee, niet veel denk ik. Je kunt hier eens kijken? http://rattenvarieteiten.nl/voeding/

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 24, 2013 1:38 pm 

Bedankt voor je duidelijke antwoorden en de linkjes. :)
Ikzelf vind trouwens wel dat gekookte schil duidelijk harder en scherper is maar als ze het zelf goed fijn knagen is dat geen probleem.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 24, 2013 3:18 pm 
Moderator

Ratten schrapen meer dan knagen op bot, vandaar dat het niet zo splintert.

Ik heb zelf gemengd op basis van losse ingrediënten, maar bestel nu vaak bij ratrations een compleet voer..dat is qua prijs goedkoper (bestelde vaak bij ter sites dus al 12,00 verzendkosten) en hety principe is hetzelfde. Ik heb eventueel wel wat samenstellingen van oude mixen voor je. Bij interesse kan je je mailadres pben.
Ik bestelde vaak.voor 10-12 kg voer en mixte steeds 1/4 daarvan

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 24, 2013 3:19 pm 
Moderator

Veel zaden en putten hebben trouwens ook een harde schil (denk aan zonnebloempitten) en daar verwonden ze zich ook 9999/10000 niet aan

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 24, 2013 4:02 pm 

Marjoleine schreef:
Ik heb zelf gemengd op basis van losse ingrediënten, maar bestel nu vaak bij ratrations een compleet voer..dat is qua prijs goedkoper (bestelde vaak bij ter sites dus al 12,00 verzendkosten) en hety principe is hetzelfde.

Welk type geef jij je volwassen ratten? Ze verkopen zoveel versies, ik weet niet welke ik moet kiezen. Geef je er supplementen bij?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 24, 2013 4:23 pm 

Marjoleine schreef:
Ratten schrapen meer dan knagen op bot, vandaar dat het niet zo splintert.

Ik heb zelf gemengd op basis van losse ingrediënten, maar bestel nu vaak bij ratrations een compleet voer..dat is qua prijs goedkoper (bestelde vaak bij ter sites dus al 12,00 verzendkosten) en hety principe is hetzelfde. Ik heb eventueel wel wat samenstellingen van oude mixen voor je. Bij interesse kan je je mailadres pben.
Ik bestelde vaak.voor 10-12 kg voer en mixte steeds 1/4 daarvan

Ik stuur je een pb, bedankt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 24, 2013 5:10 pm 
Opperfikkiestoker

Fred. schreef:
Marjoleine schreef:
Ik heb zelf gemengd op basis van losse ingrediënten, maar bestel nu vaak bij ratrations een compleet voer..dat is qua prijs goedkoper (bestelde vaak bij ter sites dus al 12,00 verzendkosten) en hety principe is hetzelfde.

Welk type geef jij je volwassen ratten? Ze verkopen zoveel versies, ik weet niet welke ik moet kiezen. Geef je er supplementen bij?

Je kunt debbie (van ratrations) even mailen en je groepje uitleggen. Debbie geeft goed advies wel voer je kunt nemen. Meestal antwoord ze vrij vlot maar nu met de feestdagen kan ik me voorstellen dat het wat langer duurt. Maar ik zelf wissel het een beetje af, alleen moeder en rittens heb ik alleen als er ook een nestje is. Voor de rest wissel ik nr 7, 8 en 11 (beide versies) af. Hebben de ratten ook wat varrieatie. En vkkr ongeveer de helft geef ik ook vers dus ik geef een in de 2-4 weken geef ik suplementen door het water erbij. Maar ook daarover kan Debbie je goed advieseren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 24, 2013 7:09 pm 
Moderator

Ik geef niervriendelijk. Zelf mengde ik ook zoiets. Supplementen geef ik ook, daar kom je niet onderuit als je met 'losse' ingrediënten mengt.
Voor advies kan je idd. ook bij debbie terecht, ze antwoord doorgaans vrij snel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 25, 2013 10:25 am 

Qua vlees ga ik denk ik ook kalkoen voeren, het ziet er bijna hetzelfde uit als kip en volgens slagerijen op internet is dat ook licht verteerbaar. Maar dan heb ik wel 2 soorten vlees. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 25, 2013 10:26 am 

Leuk, mijn hondje BARFt ook :) bij ratten is het inderdaad hetzelfde, in de commerciele voeders zit een heleboel wat je niet in je dier wil
Ik mix ook eigen droogvoer, met dwergkonijn/knaagmix, duivenvoer (gemengde zaden), nog wat andere zaden en granen, gedroogde groente en kruiden. Ik zou je geen verhoudingen kunnen geven, dat wisselt nogal.

Als je 'brokjes' vermijdt, met name die met dierlijke ingrediënten, dan ben je al een heel eind. De Ratrations mixen zijn echt aanraders, zeker als je weinig ratten hebt, voor zelf mixen moet je wel veel voer in huis halen.

Verder is het natuurlijk super gezond voor ze om veel verse groenten en fruit te krijgen!
Ze krijgen heel af en toe iets van de hond maar ik vind rauw vlees voor ratten toch wel een beetje eng, omdat zij dood kunnen gaan aan salmonella.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 25, 2013 10:28 am 

Oja, aanrader voor zowel hond als ratten. Een keertje per week visafval van de visboer, bijvoorbeeld zalmkarkas. Gratis of goedkoop en heel gezond.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 25, 2013 10:41 am 

Hoe kun je vlees en vis eigelijk het beste klaarmaken voor ratten?
Wij gebruiken geurende kokosolie om te bakken, het lijkt mij dat ratjes daar gewoon tegen kunnen aangezien ik al veel andere kokosproducten ben tegengekomen in de lijstjes die ze mogen eten en kokosolie heel gezond is.

Rapalje schreef:
Oja, aanrader voor zowel hond als ratten. Een keertje per week visafval van de visboer, bijvoorbeeld zalmkarkas. Gratis of goedkoop en heel gezond.

Jammergenoeg fileert "onze" visboer niet alles zelf en heeft geen vette vis afval.
Maar ik denk dat ik de volgende keer dat ik vlees bestel ik ook sprotjes neem, dat lijkt mij een mooi formaat voor ratjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 25, 2013 10:54 am 
Opperfikkiestoker

Ik weet niet wat geurende kokosolie is? Kokosolie is niet echt een probleem nee, denk ik. Maar ik weet niet zo goed wat dat geurende inhoud? Maar hier krijgen ze ook wel dingen uit de oven (kipkluifjes (restjes van mij) komen uit de oven) of gewoon uit de pan met olijfolie of gewoon boter. Ze krijgen hier namelijk ook best vaak restjes. Als ik pasta eet (of rijst of aardappelen, eigenlijk alles wel) dan kook/bak ik wat extra zodat de ratjes ook wat hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 25, 2013 11:09 am 

Vera schreef:
Ik weet niet wat geurende kokosolie is? Kokosolie is niet echt een probleem nee, denk ik. Maar ik weet niet zo goed wat dat geurende inhoud? Maar hier krijgen ze ook wel dingen uit de oven (kipkluifjes (restjes van mij) komen uit de oven) of gewoon uit de pan met olijfolie of gewoon boter. Ze krijgen hier namelijk ook best vaak restjes. Als ik pasta eet (of rijst of aardappelen, eigenlijk alles wel) dan kook/bak ik wat extra zodat de ratjes ook wat hebben.

Dat is de onbewerkte, als je een geurloze hebt is die weer bewerkt en ben je veel van de goed stoffen kwijt. Het heet (extra) virgin bedenk ik me net.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]