Het is nu do nov 23, 2017 7:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma maart 01, 2010 12:18 pm 

Met het uitbreiden van mijn damesgroepje ben ik ook overgestapt op ander voer: ik had altijd Care+ van Beaphar en heb nu Xtra Vital van Beaphar. Dit omdat ik had gelezen dat Care+ eigenlijk té goed voer was en dat Xtra Vital ook prima zou zijn.

Nu vallen me twee dingen op:

- m'n dames vertikken het om die zwarte staafjes op te eten. Zelfs als ik wacht met het bijvullen van het bakje blijven deze staafjes liggen. Hier was ik al voor gewaarschuwd, maar ik weet niet wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat ze die ook opeten. Tevens blijven er in het etensbakje een soort velletjes liggen, die ze dus blijkbaar ook niet opeten.

- ten tweede valt het me op dat de dames vrij sterk ruiken. Nu ben ik natuurlijk overgegaan van twee naar vier dames, maar zelfs als ik de kooi net schoon heb gemaakt blijft het sterk ruiken. Ook valt het me op dat de twee nieuwe dames een sterkere geur hebben dan mijn twee oude dames. Om eerlijk te zijn vind ik het lekker om aan mijn oude dames te snuffelen, maar de geur van de nieuwe dames vind ik toch een stuk minder lekker. :P

Is het altijd zo dat nieuwe ratten een andere geur hebben dan de ratten die je al hebt? En verdwijnt dit ook na een tijdje?

Wat zijn nu toch de grote bezwaren tegen Care+? Mijn oude dames hebben het twee jaar lang gegeten en ik heb geen problemen ondervonden. Het is inderdaad een stuk duurder dan de Xtra Vital, maar dat maakt me niet zoveel uit. M'n dames aten alle brokjes op en het plateautje onder het etensbakje lag niet bezaaid met velletjes. Ik zit er nu over te twijfelen om gewoon weer terug te gaan naar Care+.

Heeft iemand adviezen? :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 01, 2010 12:37 pm 

Die zwarte staafjes eten ze hier ook niet, hoe lang ik ze ook laat liggen, dus ik heb maar geaccepteerd dat ze die dus waarschijnlijk smerig vinden. Ik ga er van uit dat ze met het overige voer en de extraatjes die ze krijgen voldoende vitaminen en eiwitten en ander spul nodig hebben. (Ik heb trouwens gewoon Reggie Rat, maar ook bij ander voer weigerden ze die staafjes op te peuzelen.)

En over die geur...eigenlijk geen idee...rittens ruiken natuurlijk sowieso anders dan volwassen ratjes en heren ruiken ook anders (vaak ook sterker) dan dames...Misschien omdat de twee jonge dames nog een beetje naar hun oorspronkelijke milieu geuren?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 01, 2010 12:46 pm 

De twee nieuwe dames zijn geen rittens meer. Brigitte is van mei/juni 2009 en Katinka van juli 2009 (schattingen, ze komen uit de Limburgse inbeslagname). En het zou inderdaad kunnen dat ze nog naar hun oude omgeving ruiken. Maar ik wil 't ze ook niet aandoen om ze in bad te stoppen, ik weet dat mijn dames daar een grondige hekel aan hebben en ik verwacht dat de nieuwe dames er ook niet erg enthousiast over zullen zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 01, 2010 2:13 pm 

Over het voer: ik weet dat Xtra vital in principe een stuk beter voer is dan care+ voor gezonde ratten. In care+ zitten veel te hoge concentraties van een aantal vitamines en ook echt teveel eiwit. Bij Xtra vital zijn die waardes allemaal wat beter. Die zwarte staafjes komen bij mij ook niet op, dat beschouwen ze gewoon niet als eten volgens mij. ;) Ik vind dat niet echt een probleem, zolang ze de rest maar wel opeten.

Voor wat betreft de geur, hoe lang heb je de nieuwe dames nu? Ik heb ook altijd wel gemerkt dat nieuwe ratten nog een tijdje anders en sterker geuren dan de oude groep. Meestal was dat na één of twee weken wel weg.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 01, 2010 2:17 pm 

Ik heb ze sinds 19 februari dus waarschijnlijk ben ik gewoon te ongeduldig ofzo. :P

Wat het voer betreft: als ze gewoon de rest van het voer wel opeten en ik ze regelmatig extraatjes geef zoals rijst, pasta, pap met kattenmelk, noten, broccoli, etc dan is 't geen ramp dat ze die zwarte dingen laten liggen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 01, 2010 2:20 pm 

Mijn heren zitten ook aan de Xtra Vital en zijn ook niet dol op de zwarte staafjes. En ik vind dat niet erg. Ik eet ook niet wat ik niet lust. Als ik het bakje met voer ververs gooi ik de zwarte staafjes wel op de bodem. Als ze dan nog zin hebben kunnen ze het opeten. Maar er gaat inderdaad vrij veel mee in de afvalbak bij de verschoning. Het boeit mij eerlijk gezegd niet. En qua geur kan ik niets zeggen... 't is mij nooit opgevallen. Ik heb m'n Xtra Vital wel verrijkt met musli/hazelnoten en soms pasta. Het zit bij mij in een groot krat (met deksel) en ik mik er gewoon van alles bij. En ze krijgen ook wel extraatjes zoals restjes avondeten/fruit/gedroogd brood etc.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 01, 2010 2:25 pm 
Ere-lid

Die zwarte staafjes zijn volgens mij geperst gras en ratten vinden dat gras dood moet, niet opgegeten. :lol:
Die velletjes zijn ws schillen van zaden, die worden ook nooit opgegeten. Is gewoon niet eetbaar en verteerbaar.

Wat hun geur betreft, je zou hen kunnen 'aaien' met een lauwwarm vochtig washandje. Ik vermoed dat ze bezig zijn om de groepsgeur aan elkaar te geven. Let maar eens op of jouw 'oude' meiden vaak over de anderen heen piesen.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 01, 2010 2:33 pm 

Monique & harem schreef:
Ik heb m'n Xtra Vital wel verrijkt met musli/hazelnoten en soms pasta. Het zit bij mij in een groot krat (met deksel) en ik mik er gewoon van alles bij. En ze krijgen ook wel extraatjes zoals restjes avondeten/fruit/gedroogd brood etc.

Ik heb m'n voer ook in een bak zitten. Wat voor muesli doe jij er precies bij? Kan ik bijvoorbeeld gewoon de naturel met appel van de Lidl erbij gooien in combinatie met een zak ongekookte macaroni ofzo? Als ik ze nu macaroni geef dan is dat gekookte macaroni. En wat kan ik eventueel nog meer toevoegen aan het voer?

Ik denk trouwens dat ze niet heel veel voedingsstoffen mislopen aan gedroogd gras, lijkt mij persoonlijk ook erg goor. Het zijn toch geen schapen? :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 01, 2010 7:55 pm 

Volgens de fabrikant bevatten de zwarte staafjes juist allemaal vitaminen en mineralen die niet in de andere brokjes zitten. Niet bijster slim om al het belangrijke in een walgelijk staafje te persen, maar het is wel zo.

Care+ is eigenlijk ontworpen voor zieke en zogende ratten. Het bevat gewoon teveel van alles voor een gezonde rat, waardoor bv de nieren overbelast worden, en ze te dik worden.

Nieuwe ratten ruiken altijd sterker dan je oude ratten omdat je de geur nog niet kent. Als ze eenmaal een nieuwe groepsgeur gevormd hebben, ruik je ze niet meer :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 02, 2010 12:53 pm 

kiara schreef:
Monique & harem schreef:
Ik heb m'n Xtra Vital wel verrijkt met musli/hazelnoten en soms pasta. Het zit bij mij in een groot krat (met deksel) en ik mik er gewoon van alles bij. En ze krijgen ook wel extraatjes zoals restjes avondeten/fruit/gedroogd brood etc.

Ik heb m'n voer ook in een bak zitten. Wat voor muesli doe jij er precies bij? Kan ik bijvoorbeeld gewoon de naturel met appel van de Lidl erbij gooien in combinatie met een zak ongekookte macaroni ofzo? Als ik ze nu macaroni geef dan is dat gekookte macaroni. En wat kan ik eventueel nog meer toevoegen aan het voer?

Ik denk trouwens dat ze niet heel veel voedingsstoffen mislopen aan gedroogd gras, lijkt mij persoonlijk ook erg goor. Het zijn toch geen schapen? :P

Ik gooi er muesli van de C1000 in en qua pasta is het de ene keer wat rijst en soms macaroni of fusilli.... de hazelnoten en walnoten komen van de Aldi.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 02, 2010 12:59 pm 

En die pasta en rijst is dan gekookt of ongekookt? Ik ga er vanuit ongekookt, maar mijn vriend denkt juist weer gekookt dus we twijfelen. :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 02, 2010 1:01 pm 

kiara schreef:
En die pasta en rijst is dan gekookt of ongekookt? Ik ga er vanuit ongekookt, maar mijn vriend denkt juist weer gekookt dus we twijfelen. :P

Ongekookt bij het hardvoer! Ze krijg van mij ook wel eens gekookte pasta/rijst maar alleen als ik een restje van mezelf over heb. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 02, 2010 8:58 pm 

Let wel op bij de muesli dat je kiest voor een variant die niet bomvol suiker zit..

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 03, 2010 10:51 am 

Ik heb ontzettend verwende ratten die alles in hun bakje laten liggen wat ze minder lekker vinden :mrgreen: (ze krijgen Extra Vital). Meestal krijgen ze pas nieuw als alles op is maar soms kiep ik dat buiten voor de houtduiven, en die laten dus ook (als enige, de rest gaat schoon op) die zwarte staafjes liggen. Dus wat het ook is en wat ze er ook in gestopt hebben, ze kunnen het gevoegelijk weglaten. Als zelfs duiven in het midden van de winter het niet lusten..... :lol:

Ik kreeg in mijn dw (geen prettige winkel maar ze zitten op kruipafstand en da's toch wel makkelijk zonder auto) Care+ aangesmeerd onder het motto dat het beter zou zijn voor de ratten omdat ze dan alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben aangezien elk brokje hetzelfde is, en je dus ook nooit restjes overhoudt. Bovendien eten ze er veel minder van. Ik heb uitgelegd dat dit voer bedoeld is voor zieke en zogende dieren maar volgens de eigenaar is dat een andere variant die alleen bij de da te verkrijgen is. Die verkoopt hij niet. Deze mensen doen alsof ze alles weten van ratten en ik maar een domme leek ben, maar daar trek ik me weinig van aan, ze gaan hun gang maar. Ik he op internet gezoch maar die ' andere variant' kan ik dus niet vinden. Ik heb Care+ wel een keer geprobeerd, maar ze vinden het bij mij duidelijk niet lekker. Dus ja, dan doe je er inderdaad langer mee. :roll:

Ze krijgen nu dus weer gewoon Xtra Vital, aangevuld met alles wat ze lusten en wat niet echt slecht voor ze is. Ze zijn gezond, glanzen tegen de klippen op en worden over het algemeen nog knap oud ook, dus kennelijk doe ik iets goed. :P

Wat je zegt over de geur van je twee nieuwe dames: ik heb ook een limburgs dametje en die werd in het begin fanatiek ondergepiest door Joy. Nu dat na een paar maanden (Joy is hardnekkig maar er kwam later nog een halfwild dametje bij en die is nu meestal de klos :roll: ) over is ruikt ze net als de rest: lekker! :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]