Het is nu do nov 23, 2017 12:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr apr 09, 2010 11:49 am 

Hallo, ik ben nieuw hier - heb me net netjes voorgesteld elders op dit forum - en heb direkt al een vraag.
Onze hond eet o.a. brokken van Ecostyle, het heet voluit VitaalCompleet HUID & VACHT.
Ik heb de verpakking niet meer maar dit staat op de site:

"VitaalCompleet HUID & VACHT is er speciaal voor de hond met problemen zoals jeuk, schilfers, langdurige verharing, kale plekken, ontstoken oren, eiwitbulten e.d.
Ook bij nier- en blaasproblemen heeft deze VitraalCompleet-variant een positieve werking. De specifieke kruiden en extra ruwe celstof activeren de spijsvertering en de werking van de organen (accent op lever en nieren), waardoor de problemen bij de basis worden aangepakt.
Het gevolg is een gezonde spijsvertering zonder ballaststoffen die het lichaam gaan overbelasten, de hond komt weer goed in zijn/haar vel! De hond wordt weer vrolijk en actief en krijgt een een blijvend glanzende vacht."

Elders: "VitaalCompleet HUID & VACHT is samengesteld uit hoogwaardig rundvlees, kip, granen en speciale kruiden. De ruwe celstof, uit niet-geraffineerde granen en kruiden, bevordert een natuurlijke darmwerking, waardoor het voer rustig en evenwichtig verteert."

Onze hond doet het er goed op en zijn vacht glimt nu weer mooi. Nu is een rat nog steeds geen hond, dus weet ik niet of ik hier goed aan doe:

ik heb hier nu enkele dagen de ratjes elk 1 brokje van gegeven, en ze ruiken lekkerrr kruidig haha, en ze vinden het heerlijk.
Nu heb ik nog niet de precieze ingrediënten kunnen vinden, maar ik zou graag jullie mening/ervaring horen over dit voer als 1-brokje-per-dag-hapje.

Groet van Barbara

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 09, 2010 3:07 pm 

Ik weet het niet zeker Barbara maar 1-brokje-per-dag zal niet heel erg schadelijk zijn schat ik in. Ik zou je wel adviseren de ingredienten hier neer te zetten en te wachten om een expert voor een reactie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 09, 2010 3:56 pm 

Ja Monique, die ingredienten kan ik dus nergens online vinden. Ik wacht vol spanning op een reactie van een "deskundige".

Groetjes, Barbara

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 09, 2010 4:03 pm 

Mail de fabrikant eens. ;)

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 09, 2010 4:49 pm 

Algemeen geldt dat honden vleeseters zijn en hun voer dus vooral uit vlees (eiwitten) zal bestaan. Ratten zijn alleseters en eten dus een mengsel van vlees, granen, groente e.d. net als wij mensen. Ratten hebben dus veel minder eiwitten nodig dan een hond. Daarbij is het zo dat de meeste standaard rattenvoeren juist al een (te) hoog eiwitgehalte hebben en het dus zeker niet nodig is om nog eens extra bij te geven. Veel mensen en ik ook mengen juist standaard rattenvoer bij met bijvoorbeeld muesli en/of pasta om het eiwitgehalte iets omlaag te brengen.

Dus mijn conclusie zou zijn het is een leuk extraatje maar zeker niet super gezond. Beschouw het echt als een soort snoepje maar geef ze ook vaak groente of fruit dat vinden vaak net zo lekker en dat is wel een waardevolle aanvulling op hun gewone voer. En het hangt ook van de behoeft van je ratten af, een ritten in de groei of een zwanger vrouwtje heeft meer eiwitten nodig dan een volwassen rat. Als ik rittens in de kooi heb zit meng ik het voer dan ook niet bij. Maar ik ben absoluut geen voedingsexpert, er zijn wel mensen hier op het forum die er veel meer van af weten dan ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 09, 2010 5:11 pm 

Ik voer momenteel nog Reggie Rat maar ga dit afbouwen richting Science Selective.
In beide zit volgens de producent geen dierlijke eiwitten, vandaar dat ik zo'n brokje wilde introduceren.
Fijn dat jullie meedenken, ik hoop op nog meer antwoorden.

Groet van Barbara

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 09, 2010 5:57 pm 
Moderator

In reggie rat zitten wel eiwitten en in Sience selective zitten deze niet.

Wij voeren gemengd voer van ratcity/SOK en daar zitten de hondenbrokjes tegenwoordig los bij...haar advies was (even uit mijn hoofd dus pin me er niet helemaal op vast) met dat voer om de jongste van 0 t/m 6 maanden 2 brokjes per dag, 6-18 maanden 1 brokje per dag en 18 maanden en ouder om de dag een brokje.
Als we ei, vis of kip geven dan krijgen ze bij ons ook hun brokje niet want dan hebben ze daar hun eiwitten uit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 10, 2010 1:23 pm 

Jeetje, je hebt gelijk! Op de site van Casper Dierenspeciaalzaak staat nl. dat het een "vegetarische mix" is.
Hieruit begreep ik dat er geen dierlijke eiwitten in zitten.
Oke, ik zal het zo nu en dan geven, niet dagelijks.
Dank jullie wel. :buiging:

Groet van Barbara

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]