Het is nu wo nov 22, 2017 11:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voer met gelijke brokjes
BerichtGeplaatst: zo apr 25, 2010 10:50 am 

Voorheen gaf ik mijn dames altijd Care+, maar omdat ik te horen kreeg dat dit eigenlijk niet goed is voor gezonde ratten ben ik overgestapt naar Xtra Vital.

Ik erger me groen en geel aan het feit dat mijn dames alle brokjes uit het bakje graven waardoor het voer door de hele kooi verspreid wordt en het één grote bende is. Ook eten ze de helft niet op (de zwarte staafjes vinden ze niet lekker maar de donkerbruine brokjes willen ze ook niet eten) en blijft dat dus ook liggen. En dan heb ik 't nog niet eens over de velletjes van één of ander zaadje die ook nog eens de kooi door vliegen.

Het liefste zou ik weer teruggaan naar Care+ want toen ik dat nog gaf gingen álle brokjes op, geen enkel brokje bleef liggen. Dit komt volgens mij omdat Care+ brokjes heeft die allemaal hetzelfde bevatten. Ook vonden ze het bij dat voer niet nodig om de hele bak uit te graven.

Maar goed, Care+ is niet verstandig, dus ben ik nu eigenlijk op zoek naar rattenvoer dat net als Care+ uit brokjes bestaat waar alles in zit, zodat ze dus niet meer het hele bakje door gaan graven om vervolgens de helft te laten liggen, maar gewoon netjes alles opeten.

Iemand die ideeën heeft?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 25, 2010 10:53 am 

science selective? ;)

zit alles is en is 1 soort brok :)

Gelukt zit hem in de piep kleine dingen ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 25, 2010 11:12 am 
Moderator

Daar zitten geen eiwitten in, maar daar valt met kip, vis of ei ook wel in te voorzien

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 25, 2010 11:52 am 

Daar zitten wel degelijk eiwitten in, alleen geen dierlijke....

Ik gebruik Sience selective en het bevalt me goed.
Er bestaan wel meer van dit soort brokken o.a. van Hope Farms Mouse/Rat Super. (bij mij gingen ze er van stinken); Prestige Rat&Mouse Pro; Vitacraft Special beauty Rat;

Gewoon proberen zou ik zeggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 25, 2010 11:55 am 

Ik vind het maar saai, een gelijke brok. Kan alleen als je er dagelijks gezonde extraatjes bij geeft en die flink variëert. Bij Science hoef je niet meer eiwit te geven, er zitten wel degelijk eiwitten in alleen niet van dierlijke oorsprong.
Je kunt natuurlijk best wel eens wat kip of ei geven maar niet meer dan bij ander droogvoer.
Ik zou wel wat anders nemen als ze de helft niet opeten. Vegetarisch droogvoer is wel beter; zelf mixen, prestige rat nature of dwergkonijnenvoer.
Enne als ze van graven houden, dan doe je het gewoon niet in een bakje maar strooi je het op de bodem - dan kunnen ze zich uitleven!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 25, 2010 12:14 pm 

in beide kooien gooien ze de brokken uit hun bak, nog maar niet te kijken hoe ze de wc rol aan stukjes papier maken en weer in de voerbak leggen. de kooi is hier na een dag alweer een bende. sience selective heb ik ook gehad maar dat aten ze hier niet ook niet toen ik het ben gaan mengen

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2010 8:15 am 

Dat de kooi van je ratten een grote bende wordt zou ik me bij neerleggen. Ik vind het juist heerlijk als ze zich amuseren in een goed bende.

Ik heb Sam Sam voer en dit is het eerste voer dat ze bij mij daadwerkelijk opeten en waar ik niets van terug vind.

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2010 12:56 pm 

Ik geef ook samsam voer en hier gaat ook alles op, het is alleen niet 1 brok maar gemengd voer en vind heel weinig terug in de kooi.(Alleen de lege schilletjes eigenlijk)
Wat mij ook opvalt is dat ze zo'n lekkere zachte vacht hebben allemaal. :zon:
Zelfs de mannen die we vorige week zondag hebben gehaald beginnen al zachter te worden. :knikt:

www.animalstuff.nl
info@animalstuff.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2010 1:19 pm 

Spuit 11 :P ik voer ook samsamvoer, ik vind alleen een klein aantal bixjes terug. Maar als ik daar nieuw voer overheen gooi, gaan die ook op :)
En ik heb ook glimmende en zachte dames!

Faye

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2010 1:24 pm 

Angela schreef:
Dat de kooi van je ratten een grote bende wordt zou ik me bij neerleggen. Ik vind het juist heerlijk als ze zich amuseren in een goed bende.

Mja, maar ik krijg er helaas last van als ze er teveel een bende van maken en doordat die zooi de hele kamer door vliegt vind ik het dus niet handig. :weetniet:

Dat SamSam voer klinkt op zich wel positief, waar is dat ook alweer verkrijgbaar? Alleen bij Karen of op meerdere punten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2010 1:57 pm 
Moderator

Even googelen op Samsam rattenopvang :) Ik krijg het straks via Karen samen met ecobed :) Scheelt in de verzendkosten :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2010 2:07 pm 

Mijn ratten bliefden SamSam niet overigens.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2010 3:08 pm 

Hilde schreef:
Mijn ratten bliefden SamSam niet overigens.

Uitzonderingen bevestigen de regel he, hihi. Het is serieus de eerste keer dat die van mij eens iets "leeg" eten in plaats van alles te verstoppen en te laten liggen.

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2010 4:02 pm 

De mijne lieten ook de helft van de sam sam liggen, daarom ben ik er weer mee opgehouden. Terwijl het fors scheelt in de kosten dus ik neem het ze niet in dank af. :twisted:

Overigens eten ze hier liever ook geen care+, dus ik geef Xtra Vital en dat gaat nog het beste. Vind het ook logisch, wij eten tenslotte ook niet elke dag hetzelfde. Elke dag friet gaat echt vervelen (om het maar even niet over alle andere nadelen van zo'n dieet te hebben.... :P )

Ik heb wel gemerkt dat als voer oud wordt (lees 2 dagen in een bakje zit) ze het echt niet lekker meer vinden. Dus ik geef tegenwoordig precies genoeg (voor 6 flinke ratten is dat een koffiemokje vol) voor 1 dag en dat gaat prima. Aangevuld met extra's als fruit, pasta, croutonnetje, verse groente e.d. Overigens eten ze dan nog steeds de geperste staafjes niet op maar dat neem ik ze niet kwalijk. Het een is varkensbiks en de groenig/zwarte staafjes zijn gras, beide niet te hachelen voor een rat met smaak. :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2010 4:05 pm 

Net genoeg is sowieso het beste, anders overeten ze zich makkelijk en hebben ze meer kans op overgewicht. Als ze honger hebben aan het eind van de dag eten ze de minder lekkere stukejs ook wel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]