Het is nu do nov 23, 2017 8:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Labo brokken
BerichtGeplaatst: wo nov 24, 2010 9:57 pm 

Hmmm, dat klinkt niet zo best. Ik wil ze eigenlijk ook liever niet de lol ontnemen van het graven, uitzoeken, nee-toch-die-ander-maar en open peuteren van zaadjes. Ze kunnen soms zo lekker bezig zijn met hun voer. Anders ga ik eens zien of de DW in de stad prestige rat nature kan bestellen om dat eens uit te proberen. Dat is voor zover ik kan zien ook vegetarisch maar is wel een mix.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 25, 2010 9:54 am 

Ratsjie schreef:
Ik durf eigenlijk niet zo goed aan het mengen te beginnen omdat ik gewoon nul komma niks verstand heb van voedingswaarden en ik het mezelf ook niet geleerd krijg.
Als je mix nog voor minimaal de helft rattenvoer bevat, kun je eigenlijk niet zo veel fout doen qua vitaminen enzo, maar bevat het al wel een stukje minder dierlijke eiwitten (en is ook al een stuk afwisselender voor je ventjes). Helemaal vanaf nul zelf voer mengen begin ik ook niet aan, mijn mix is voor 50% rattenvoer en 50% granen/gedroogde groente/andere dingetjes. Ik gebruik wel rattenvoer met dierlijk eiwit, want ik ben er heel slecht in om regelmatig dingen bij te voeren, ik vergeet dat gewoon. Ze eten een beetje met mij mee, maar als ik een maand geen ei eet krijgen zij dat dus ook niet. En ik heb twee jonge dames in de groei, dus die hebben het nog wel nodig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 25, 2010 11:42 am 

Ratsjie schreef:
Anders ga ik eens zien of de DW in de stad prestige rat nature kan bestellen om dat eens uit te proberen. Dat is voor zover ik kan zien ook vegetarisch maar is wel een mix.

Tegenwoordig is het merk Prestige overgegaan in Versele-laga, ik gebruik daar ook Rat nature van en ben daar zeer tevreden mee. Ze eten bij mij het hele bakje leeg (als ik het laat staan totdat het leeg is ;) ) en worden er heerlijk zacht van. Ik vind ze ook lekker ruiken (en het voer ook!)

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 25, 2010 5:36 pm 

Ik heb een zak rat nature besteld maar dat duurt nog wel een paar weken voor het binnen is. Zo te zien van het plaatje op de versele laga website zitten er niet van die staafjes in? Over het bijvoeren van dierlijk eiwit maak ik me niet zo druk want ik heb altijd een tray ingevroren almo nature met vis en/of kip staan en ei eet ik zelf bijna dagelijks wel of kan ik voor ze koken. Ik zag ook dat ze bij de DW teurlings in de schepbakken hebben zitten dus misschien kan ik eens proberen om 50% Ssniff en 50% Teurlings dwergkonijn te geven maar dan moet ik denk ik nog steeds vlees of ei bijvoeren. Over Xtra-vital ben ik trouwens wel tevreden hoor, maar ik merk dat de ratten op den duur steeds meer laten liggen en ik ben toch altijd bang dat ze voedingsstoffen missen die de fabrikant nu juist in die domme staafjes stopt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 25, 2010 5:39 pm 

Ik vind/denk dat variatie het allerbelangrijkste is en ook al krijgen ze dan misschien niet precies iedere vitamine binnen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 25, 2010 5:42 pm 

Ben ik met je eens. Daarom wil ik ook niet enkel labobrokken voeren. Dan haal je naar mijn idee een groot deel van de lol uit een rattenleventje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za nov 27, 2010 8:49 pm 

Ik voer nu al een tijdje ss en daar ben ik heel tevreden over, toch vind ik het wat saai voor ze.
Nu sinds het ratevent waar ik veel proefverpakkingen heb meegekregen geef ik ss gemengd met gemengd voer. Nu blijft er van de ss niks liggen maar van het gemengde voer wel wat.

Nu wil ik als het op is toch ss mengen met een ander merk, er zit hier alleen een maar aan, het moet het liefst bij de zooplus te koop zijn. Hier bestel ik namelijk ook de ss en steun ik meteen Jolanda mee. Welke raden jullie het meest aan?

Ik dacht zelf mischien presige rat nature? Of toch maar dwergkonijnenvoer, maar in veel zitten wel van die alfalfastaafjes en die worden hier niet op gegeten.

Ik dacht ook aan xtravital maar dat verkopen ze niet bij de zooplus en werd bij mij nooit helemaal opgegeten, bij ons is dat ook helaas maar bij 1 dierenwinkel in 2,5 kg te koop en daar kom ik vrijwel nooit bij de ander hebben ze het alleen in 500 gram.

Maar what say you?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za nov 27, 2010 10:51 pm 

volgens mij heb ik die presige voer ook, ik vind het wel fijn voer. ik meng het met xtra vital

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 28, 2010 12:21 pm 

Feline schreef:
Of toch maar dwergkonijnenvoer, maar in veel zitten wel van die alfalfastaafjes en die worden hier niet op gegeten.

Ik geef teurlings 105, maar je hebt ook puik original en tijssen zonder staafjes. :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 29, 2010 9:14 pm 

Puik original dwergkonijn heb ik vroeger in een mix gegeven en gebruik ik op dit moment om met xtra-vital te mengen. Dat heeft geen staafjes en de ratsels vinden het lekker.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 27, 2011 8:15 pm 

Jolanda M schreef:
Dat zul je dus even moeten nazoeken, niet elke labbrok is goed en sommigen worden gewoon niet gegeten. Probeer labbrokken te vinden, bv Sniff, die geen dierlijke eiwitten bevatten.

waarom mag het voer geen dierlijke eiwitten bevatten? Ik gebruik hopefarms labbrokken, daar zit dat wel in.

had ik dat alvast gehad

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 17, 2011 10:41 am 

Ik geef mijn ratten Rat complete van Versele-Laga. Dit vinden ze heerlijk :knikt:
Daarnaast geef ik ze trosgierst, knaagsticks, pinda's etc erbij. Elke keer wat anders, voor de afwisseling.
1x per week geef ik ze een dag alleen de brokjes, want daar zit alles in wat ze nodig hebben.
Voor de ratjes is het misschien saai om brokjes te geven, maar met je eigen creativiteit kan je toch een heerlijk maaltje voor ze maken :P
Ze geef ik ze ook af en toe tijmthee, en kattenmelk.
Dus de brokjes liggen er gewoon voor de trek. Maar als ze dus een dag niet veel brokjes hebben gegeten dan geef ik ze niks extra's zodat ze die gezonde alles-in-één brokjes ook binnen krijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 19, 2011 9:44 am 

Annelee schreef:
Jolanda M schreef:
Dat zul je dus even moeten nazoeken, niet elke labbrok is goed en sommigen worden gewoon niet gegeten. Probeer labbrokken te vinden, bv Sniff, die geen dierlijke eiwitten bevatten.

waarom mag het voer geen dierlijke eiwitten bevatten? Ik gebruik hopefarms labbrokken, daar zit dat wel in.

Beter laat dan nooit...

Wat ik begrepen heb is dat er mogelijk een verband ligt tussen het eten van dierlijke eiwitten en tumoren.'

Dan kun je beter eten hebben zonder dierlijke eiwitten en af en toe iets toestoppen.

Rittens hebben weer wel dierlijke eiwitten nodig begreep ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 9:09 am 

Ook maar beter laat dan nooit:

Er zijn volgens mij meerdere redenen. Ten eerste is het dierlijke eiwit in rattenvoer vaak niet van geweldige kwaliteit. Ten tweede zit er vaak teveel dierlijk eiwit in het voer, volwassen ratten hebben een stuk minder nodig. Een teveel aan dierlijk eiwit is belastend voor de nieren, en er is volgens mij idd ook een link met tumoren. Daarnaast worden er ook conserveringsmiddelen gebruikt voor het dierlijk eiwit die blijkbaar op lange termijn ook niet zo gezond zijn, maar daar weet ik het fijne niet van.

Verder ben ik ook geen fan van labobrokken vanwege het gebrek aan variatie. Mijn meisjes krijgen een mix van rattenvoer, allerlei granen, groenten etc die ik door de bodembedekking strooi. Ze vinden het heerlijk om door de bodembedekking te rommelen op zoek naar dat éne graantje. Ik merk dat ze actiever zijn en veel beter in hun vacht zitten. En natuurlijk kun je labobrokken aanvullen met extraatjes, maar je houdt toch dat de ratten het grootste deel van de dag, dag in dag uit, hetzelfde eten. Tenzij ze alléén maar extraatjes eten, maar dat lijkt me ook niet zo gezond voor ze..

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 24, 2011 3:00 pm 

bedankt voor de beter-laat-dan-nooit reactie.
want dat wist ik helemaal niet!
De brokken liggen altijd in de kooi en we strooien 's avonds harde macaroni, rijst en mais of iets anders in de kooi om te knabbelen.
Het is een soort van idee dat ze altijd wat hebben liggen. Ander voer eten ze meteen op nl.
Maar ze doen het er goed op gelukkig. Onze vorige ratjes kregen ook dit voer en zijn wel overleden aan tumoren, ik denk/hoop niet dat het voer daar de schuld van heeft. Het waren zusjes. de ratjes die we nu hebben (2 en 1,5) hebben nog nooit iets gehad gelukkig.
Maar adviseren jullie om van voer te switchen? Is er wel een kant en klaar rattenvoer zonder dierlijke eiwitten? Ik zie het niet zitten om zelf te gaan mixen en bovendien zijn de ratten niet van mij, ik ben gewoon een bemoeial.. :schrik:

had ik dat alvast gehad

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]