Het is nu di nov 21, 2017 8:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2010 3:48 pm 

Hoi peoples

Ik ben heel onhandig met het geven van AB's en andere geneesmiddelen aan mijn ratten met een plastic spuitje.
Dat eindigt altijd in een gestreste rat en een gestreste John !
Daarom dat ik het altijd over of in iets lekkers doe en dan eten ze het zo op, lekker makkelijk.
Wat ik tot nu toe meestal gebruik is:

-banaan prakken en daar het doorheen roeren
-gaatje prikken in een kaasknabbel (die gele bolletjes van Vitakraft) en daar 1 of meerdere druppeltjes in laten lopen
-stukje brood hard laten drogen op de verwarming en daar wat druppeltjes op (trekt er vanzelf in)

Afijn, met de banaan gaat altijd prima, maar met het brood of bolletjes willen sommige ratten wel eens de stukjes
laten liggen waar het medicijn in zit wat dat is wat sponzig geworden en bovendien ruiken ze dat heel goed.
En ik kan niet een rat 2 maal per dag banaan geven want dat is niet goed zo veel, elke dag banaan is zelfs al teveel
weet ik van de DA maar tijdens een Ab-kuur doe ik dat wel.

Maar nu komt mijn vraag ! kan ik ook een beetje "Breaker" gebruiken om mee te mengen ? breaker is nml yoghurt.
Of een beetje roosvicee ? het is wel de roosvicee met toegevoegde suikers , maar dat zou de rat alleen krijgen gedurende
de Ab-kuur en daarna niet meer natuurlijk (idem dito voor de breaker)
Mischien nog andere tips dan hoor ik het graag

groetjes
John

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2010 4:29 pm 

Breaker niet, want AB mag niet gegeven worden met calcium, dat kan de werking verminderen. Roosvicee mag wel, het is idd maar tijdelijk en het zijn maar kleine beetjes, dus dat kan niet zo veel kwaad :-) . Chocoladesaus werkt vaak ook heel erg goed! En ik hoor de laatste tijd ook veel mensen heel positieve verhalen vertellen over mengen met tonijnsalade.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2010 6:00 pm 

Ok, bedankt Alathriel :thumbsup:
dan ga ik roosvicee gebruiken

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2010 6:01 pm 

Alathariel , sorry typoo

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2010 6:41 pm 
Moderator

Roosvice met toegevoegde ijzer mag niet gegeven worden met elke antibiotica.

Wat wij doen is gewoon wat siroop (aanmaaklimonade siroop), of chocoladesaus, of wat zalm/tonijnmouse (voor mensen of kattenblik) of vis risotto babyvoeding daar een klein beetje van op een theelepel en daar de AB door heen mengen...gaat er meestal zo in.

Sommige AB zijn echter wel lastiger te verbergen zoals bijvoorbeeld "die lekkere met bananengeur" (bactrimel) wat ze dus absoluut niet lekker vinden. Van deze maakt de dierenarts voor mij pilletjes fijn en mengt het met suspendeergel tot een suspensie...dit gaat er zo in zonder iets erdoor (wel op een lepeltje want anders mollen ze het spuitje) :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2010 11:24 pm 

bedoelde je "suiker" mischien ipv "ijzer" ?
Op de fles staat trouwens "met toegevoegde vitamine C" en niks over ijzer tussen de ingredienten

Met chocoladesaus bedoelen jullie die flesjes die je ook in aardbeien en frambozen hebt voor op de pudding / ijs ?
Lijkt mij ook enorm suiker rijk, maar mischien dat dat niet zo erg is voor die paar keertjes tijdens ab-kuur
Zou ook niet verwachten dat ze dat lekker vinden want zover ik weet vinden ratten gewone chocola ook niet boeiend.
Maar wat echt prima gaat en ook goed voor ratten is geprakte banaan !

trouwens, ik dacht dat ratten ook niet zo'n visliefhebbers zijn want ik heb wel eens applaws gehad met tonijn en daar deden
ze lang niet zo veel mee als de applaws kip variant.

bedankt voor de tips :thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 18, 2010 12:08 am 

Wat ik vaak doe is rundvleessalade, zalmsalade of kattenvlees (mousse) op een theelepel, daar de AB in en dan de rat even apart het lepeltje af laten likken. Lukt bijna altijd!

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 18, 2010 9:55 am 
Moderator

Nee ik bedoelde echt ijzer...zoals het in roosvicee ferro wel zit (word ook wel eens voorgeschreven bij lichte bloedarmoede) daar moet je het niet mee mengen.

Ik bedoelde inderdaad die saus voor over de pudding, suiker is inderdaad ook niet enorm goed maar voor medicatie krijgen ze er een druppel saus bij en dat is wel voldoende (dus niet een hele theelepel vol :P)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 18, 2010 10:27 am 

ik heb het deze keer gegeven met kattenmelk (of mag dit ook niet omdat er calcium in zit)
Het ging er prima in....

Meester Splinter† Misty† Dirk† Roosje† en Moor† Ik mis jullie heel erg lieverds!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 18, 2010 10:30 am 

Met de tonijn salada gaat het ook echt fantastisch daar vermoorden ze elkaar bijna om.
Ik moet de rest dan echt goed op afstand houden.
Met gedroogd brood vind ik ook altijd een beetje lastig omdat ze dat nog wel eens willen gaan verstoppen.
1 van mijn damens die vond het sompige deel juist het lekkerst en at dat als eerst op

Meester Splinter† Misty† Dirk† Roosje† en Moor† Ik mis jullie heel erg lieverds!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 18, 2010 1:39 pm 

ruub&mlein schreef:
Nee ik bedoelde echt ijzer...zoals het in roosvicee ferro wel zit (word ook wel eens voorgeschreven bij lichte bloedarmoede) daar moet je het niet mee mengen.

Ik bedoelde inderdaad die saus voor over de pudding, suiker is inderdaad ook niet enorm goed maar voor medicatie krijgen ze er een druppel saus bij en dat is wel voldoende (dus niet een hele theelepel vol :P)

Ik heb nu thuis de "roosvicee original bosvruchtenmix" , als ik het goed begrijp kan ik deze dus wel gebruiken.
Maar ik ga dalijk naar de winkel om ook wat andere verberg-middelen in te slaan :mrgreen:

Maar 1 druppel chocosaus ? ik zou meer gedaan hebben :lol: ik moet nu Synolux geven en dat stinkt heel erg dus ruikt de
rat erg goed en zit ook een sterke smaak aan dus weet niet of dat met 1 druppel te verbergen is ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 18, 2010 1:41 pm 

roosdirk schreef:
ik heb het deze keer gegeven met kattenmelk (of mag dit ook niet omdat er calcium in zit)
Het ging er prima in....

Ik weet het niet, maar gezien het advies hier om het niet met produkten te mengen die calcium bevatten zou ik
het niet doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 18, 2010 2:10 pm 
Moderator

Synolux is er ook een die ik als suspensie mee kreeg :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 18, 2010 5:05 pm 

Ik vraag me af waarom elke dag banaan te veel is volgens jouw DA? Voor een kuurtje is het maar tijdelijk dat ze het dan krijgen. Normaal geef ik het ook niet dagelijks, maar met een kuurtje vaak wel. Dan zijn het overigens wel kleine beetjes.
Olvarit, en dan vooral de varianten met vis wordt hier ook erg gewaardeerd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 18, 2010 7:15 pm 

ik heb et even gechecked maar in kattenmelk zit geen calcium

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]