Het is nu vr nov 17, 2017 7:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe lang zonder eten ?
BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 8:36 pm 

MaX moet op dieet van de dierenarts en voor de anderen kan het ook geen kwaad als ze niet meer aankomen, alleen Morena zal ik apart wat extra's moeten geven. Ik heb gelezen dat ratjes aan 15-20 gram voer per dag genoeg hebben maar als ik ze 's avonds 100 gram (5 x 20) geef is alles 's morgens al op. Als ik 's avonds 70 gram geef is dat voor ik naar bed ga al bijna op. Dan geeft ik ze 's morgens nog 30 gram en dat is dan binnen een half uurtje, nog voor ik de deur uit ga, al op. Kan ik ze dan de hele dag zonder eten laten zitten ?

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 8:45 pm 

Verstoppen ze het nergens?
Bij mij is het bakje ook vaak snel leeg (iig alle lekkere dingen)
Maar dat ligt dan ergens in het hok verstopt

Meester Splinter† Misty† Dirk† Roosje† en Moor† Ik mis jullie heel erg lieverds!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 8:58 pm 
Site Admin

Ik vraag me ook af of het echt op is. :) Hier wordt alles eerst verstopt, ik geef ze de avond voordat ik de kooien ga schoonmaken zelfs geen voer meer zodat ze de hamster-voorraad gaan aanbreken. Anders moet ik best veel weggooien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 9:44 pm 

Als ik 100 gram geef is er niets te vinden als ik de kooi schoonmaak.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 10:59 pm 

Ze kunnen best een dag zonder eten. Als je maar niet gaat "vasten", want dat werkt niet bij ratten ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 14, 2011 9:31 am 

Geef je ze ook groeten bij?
Ik heb hier ook een heertje die flink moest afvallen, deze week komt er nog een vent bij die ook te dik is geworden. Ze krijgen hun droogvoer afgewogen en daarbij een flinke portie groenten (wel opbouwen om buikklachten te voorkomen)
'S ochtends krijgen ze groente met een deel van het droogvoer en 's avonds krijgen ze hun andere deel. Beetlejuice eet wel snel en heeft gewoon pech als het op is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 14, 2011 2:56 pm 
Ere-lid

Welk voer geef je?
Overigens, op=op en dan zullen ze moeten wachten tot de volgende ronde

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 14, 2011 3:09 pm 

Ze krijgen er idd nog groenten bij.
Verder geef ik ze een mengeling van Sniff, Teurlings 105, pasta, cornflakes, all-bran, erwtenvlokken, wortelvlokken, malva-mix en........ Ik weet zeker dat ik nog wat vergeet maar ik kan er niet opkomen wat :weetniet: En omdat ik op mijn werk zit kan ik niet snel even in de kast of in de voerbak kijken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 23, 2011 9:14 pm 

Hier is ook alles elke dag helemaal op :lol: En ook krijgen ze elke avond nog iets van groente en of fruit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 26, 2011 1:01 am 

Ik geef ze eigenlijk altijd het rattenvoer van de jumper (zijn goede en slechte verhalen over, ik heb er zelf erg prettige ervaringen mee tot nu toe, en degene waar ik de ratten van heb ook) en daarnaast ook vaak wat groenten of fruit. En hier kunnen ze heel klaaglijk bij het etensbakje gaan zitten als het langer dan ook maar even leeg is. Ze verstoppen verder ook niks. Ik heb soms wel het idee dat ze hun eetgedrag aanpassen aan hoeveel er in het bakje ligt, dat ze langzamer gaan eten als het bijna leeg is. Dus dat is misschien ook een idee voor het diëten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 26, 2011 2:34 pm 

Ik voer 's avonds laat en het is meestal 's ochtends ook wel op, al strooi ik het op de bodem en kunnen ze nog wel wat opscharrelen als ze heel veel honger hebben. Ik denk niet dat het erg is, al doen ze wel héél hongerig als ik 's avonds de rattenkamer binnenkom. Ik heb een paar mollige, een boel normale en een paar magere ratten (oudjes, die worden bijgevoerd).
Overdag slapen ze toch erg veel; wij eten ook niet als we slapen...
Mijn ervaring is dat je het beste net iets minder kunt voeren dan ze voor je gevoel nodig hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 26, 2011 3:16 pm 

Rapalje schreef:

Overdag slapen ze toch erg veel; wij eten ook niet als we slapen...

Daar heb je wel gelijk in :knikt: Ik blijf het vervelend vinden om de deur uit te gaan terwijl ze geen eten hebben, maar ik doe het wel nu.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 26, 2011 3:28 pm 

wat je ook kunt doen is je eigen laagcalorische rattenvoermengsel maken. Op die manier hebben ze genoeg te eten, kunnen ze ook zoveel eten als ze willen, maar komen ze toch niet aan. De fokkers hier op het forum kunnen je vast vertellen wat de juiste samenstelling zou zijn (want daar heb ik geen kaas van gegeten. wilde ratten worden gewoon niet dik. ;) ).

Overigens heb je er soms een megadikkerd bij zitten en je snapt niet waardoor dat komt. Of je hebt er een die categorisch dooreet, zelfs al hebben ze geen honger meer.
Het is niet goed voor ze, dat klopt, maar ik heb in het verleden wel eens geaccepteerd dat een van mijn ratten dan dus maar niet zo oud zou worden (en ze is dan ook net over de twee gestorven aan een hartkwaal), maar wel een lekker leven had. Daar was nl geen kruid tegen gewassen, die was en bleef te dik. Als heel klein ritten honger gehad en de rest van haar leven bezig geweest om dat in te halen. Met succes. :mrgreen:

Enne, gisteren bij de dogwhisperer een chihuahua die verplicht af moest vallen en elke dag zwemles kreeg. Deed wonderen! Meer beweging helpt ook.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]