Het is nu di nov 21, 2017 9:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di maart 25, 2008 10:28 am 

Ik had altijd begrepen dat ratjes absoluut geen chocola mogen hebben. Nu zie ik echter dat mensen hier ze M&M's geven??? Dus ze mogen wel chocola? En die yoghurt-drops dan? Er was mij verteld dat daar veel te veel suiker in zit en dat ze daar abcessen van kunnen krijgen in hun bekje??

Amirah en Cleopatra!! Mijn meissies!

Dag Lisa, Najla, Misty, Dora en Bandito.. Ik mis jullie...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 25, 2008 11:45 am 

Chocola is voor ratten niet giftig zoals voor bijvoorbeeld honden, yoghurtdrops zijn ook niet direct schadelijk. Maar het is net zoals met mensen; je moet dat soort dingen zien als gebakjes, en als jij elke dag gebak eet dan word je er ook niet gezonder op.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 25, 2008 1:30 pm 

Ik had vroeger een ratje met een voedselallergie dus sindsdien keek ik altijd op ALLE verpakkingen van het rattenvoer... en man wat zit er soms toch een troep in! Yogurt drops krijgen ze hier niet meer, musli en appel vinden ze net zo lekker en het is veel gezonder.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 25, 2008 2:51 pm 

Die M&M's was ik, en ik wou even zeggen dat ik ze die niet geef. Voor een foto had ik er een paar neergelegd, en ik hoopte dat ze er van zouden gaan eten, maar die geef ik ze echt niet als snoepje of lekkernij ofzo hoor :-) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 25, 2008 3:36 pm 

Oh! Ok! Nou ja, ik vroeg het me gewoon even af.. En ze krijgen bij mij toch ook meestal wel gezonde dingen..

Amirah en Cleopatra!! Mijn meissies!

Dag Lisa, Najla, Misty, Dora en Bandito.. Ik mis jullie...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 25, 2008 6:05 pm 

Overigens, een hapje chocolade is ook niet zo heel erg hoor. Niet dat je ze elke dag chocolade moet gaan geven, maar als ze af en toe een hapje meepikken... gaan ze niet dood van ;)

Herinner me nog een chocolade-wijn avondje met Gabri. Hadden we belachelijk veel chocolade en een paar flessen wijn ingekocht, en gingen we lekker zitten beppen. Op een gegeven moment wil ik een stukje chocolade pakken... maar waar is de reep melkchocolade? Net lag-ie nog op de bank en nu....?
Had mn kleine witte pluizebolleratje Linca de hele reep mee achter een kussen gesleept :lol: Zag er echt niet uit, die reep was 2x zo groot als de rat :P

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 25, 2008 9:03 pm 

yoghurt drops hebben veel suiker die geef ik me ratten niet, geef ze dan liever een knaafstaaf (voor knaagdieren).
en chocolade krijgen gene van mijn dieren, wou me vader eens proberen omdat ik hem had gezegd dat ratten alles eters zijn, wou hij meteen chocolade (halve reep voor 4 ratten) gaan geven....

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 8:17 pm 

Ik gaf mijn ratten weleens yoghurt drops, chocola nooit geprobeerd, omdat ik ervan uit ging dat het erg giftig was voor dieren, zoals bij honden....

Maar heb nog wel een foto van Gandalf, die te lui is om hem op te eten...
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 10:21 pm 
Moderator

Lui varken. Zo kan ie wel lekker lang genieten van de geur :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 16, 2010 4:46 pm 

De drops krijgen ze hiet af en toe. Ze vinden het ontzettend lekker, dus dat wil ik ze niet weerhouden.
Maar liever een stukje groente, vinden ze ook lekker. Krijg ze alleen op de een of andere manier niet aan fruit. Al van alles geprobeerd, maar ze eten het gewoon niet :duh:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 16, 2010 4:58 pm 

Het zijn en blijven ratten he, dus net als geiten alleseters :knikt:

Ontwijkt bitchslaps :visopkop: :applaus:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 16, 2010 5:59 pm 
Moderator

Hier hoeven ze ook niet al het fruit maar banaan dat vinden ze toch wel erg lekker...Whiskey vind het dan wel weer te plakkerig om vast te pakken...miss miemel :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 17, 2010 3:21 pm 

Vroeger gaf ik echt heel veel (te veel) YD (er stond op de verpakking iets van dat je er 3 per dag kon geven oid :oops: en bv. Otterkopje, die deed dan echt trucjes en dan gaf 'k er een als beloning en dan was ook meerdere keren per dag dan).

Dan door op forums terecht te komen en te lezen dat het niet zo goed is (vet, suikers) en ze er makkelijker gezwellen door zouden krijgen of het toch iig niet goed was voor de gezondheid, ben 'k een hele periode (1-1,5 jaar ofzo) er compleet mee gestopt. Kato bv. heeft denk'k voor haar 1,8j ofzo nooit een YD gehad.

Maar eigenlijk... ze mogen het zo graag (of althans de woudvruchten YD toch :P) ... en die periode dat 'k ermee gestopt was had 'k nog nooit zo'n vroege overlijdens en zoveel gezondheidsproblemen gehad als toen. Terwijl de ratjes die er nog wel eens 3 per dag ofzo gehad hebben, een stuk ouder geworden waren en nooit (zo'n erge) gezondheidsproblemen gehad hebben als de ratjes die er niet mee opgegroeid waren.
Dat zal nu grotendeels wel toeval zijn ook hoor, en ik ga zeker niet beweren dat het gezond is of ervoor pleiten om te geven!! Maar ik heb voor mezelf nu gewoon eerder het idee erover gekregen, dat het wel niet zo'n enorme (negatieve) invloed zal hebben op de gezondheid, en dat ze toch maar zo kort leven en het zo graag lusten (weinig lijkt hier te tippen aan YD) ... dat wil 'k hen ook niet ontnemen. Liever een kort leventje waarbij ze vele keren blij gemaakt zijn door het krijgen van een YD, dan een kort leventje met die "onthouding". (Een stukje brood of groenten pakken ze ook wel aan, maar het blijft toch een enorm verschil met een YD, zelfs Panneman (halfwildje) is dan bv. ineens echt compleet nièts meer aarzelend van zodra hij het nog maar ziet of denkt het zakje te horen kraken)

Maar ik hou het nu wel bij kwartjes of helftjes van YD ;)
Dus een beetje een middenweg.
En ook eerder/vaker aan ratjes die 'n extraatje "troost" kunnen gebruiken (bv. herstel) of ter beloning.
Owja, en 'k neem ook de YD zonder de kunstmatige kleurstoffen en bewaarmiddelen enz... dat zal mss ook een beetje schelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2010 11:53 am 

Ik geef ze echt nooit YD's. Niet uit principe ofzo, heb die dingen gewoon niet in huis. Ben zelf ook niet zo'n snoeper, misschien daarom. Ik zou niet eens weten waar ik ze vandaan moest halen. :oops: Is dit specifiek voor dieren of geef je ze het mensen (Katja bijv) spul? :huh:

Overigens doen ze hier ook een moord voor een croutonnetje met een beetje katblik hoor. Zelfs Tyr vergeet dan dat hij eigenlijk halfwild is. :mrgreen:
En voor de fruithatende ratten: probeer eens watermeloen, gewone meloen, mango of druiven. Succes verzekerd. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2010 11:57 am 
Moderator

YD is speciaal voor ratten en je hebt het in verschillende kleuren en smaken....bij rattenwinkel of de dierenwinkel hebben ze het wel.
Hier hebben we ooit 1 zakje gehad en die is niet eens leeg gegaan...met Cheetah was het destijds ook niet handig (hartproblemen/benauwd en YD zijn geen goede combo) dus toen was het Cheetah niet, de rest ook niet :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]