Het is nu ma nov 20, 2017 3:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een nieuw fuzzy ratje
BerichtGeplaatst: vr aug 04, 2017 5:51 pm 

Hallo rattenliefhebbers,

Ik heb sinds een week twee nieuwe ratjes gekocht uit een nestje, een van de ratjes is een fuzzy ratje. ik wilde dit ratje heel erg graag hebben omdat deze anders als laatst achter zou blijven in het nestje, en dit zou ik heel zielig vinden.
Maar het punt is dat ik helemaal geen ervaring heb als het om de verzorging gaat van een fuzzy ratje, ik heb op internet al rond gezocht en hier komt eigenlijk overal uit dat de verzorging anders is dan voor een ratje die wel veel haren heeft.
Ik kom er alleen niet zo goed uit wat ik juist wel en niet moet doen, ik merk wel dat het fuzzy ratje het een stuk sneller koud heeft dan mijn andere ratjes, dit is natuurlijk normaal maar hoe kan ik hier het beste een oplossing voor vinden, vooral straks in de wintermaanden, moet ik een soort kruikje gebruiken of doet dit pijn aan haar huidje? en zijn er nog meer dingen waarmee ik rekening moet houden?

Ik kijk uit naar jullie reacties. :rattenpootje:

Groetjes,
Luusje

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 05, 2017 1:07 pm 
Moderator

Luusje, welkom. Fuzzy of naaktjes zijn gevoeliger voor krassen op het velletje omdat ze geen of weinig haar hebben. Let dus op met scherpe dingetjes in de kooi zoals uitstekende takjes of afgebroken hoekjes van huisjes.
Je hoeft geen truitje te breien (knagen ze toch stuk) maar je moet er wel erg goed op letten dat de kooi tochtvrij staat. Een hangmat of huisje is ook welkom. Als je hem/haar bij je neemt zorg er dan voor dat ie kan schuilen. Maar het zijn geen koukleumen hoor. Je kunt aan de staart voelen of ie voldoende warm is, de staart is een soort thermometer. Dit geldt overigens voor alle ratten.
De weinige haartjes die ze hebben kunnen soms erg krullerig zijn, let er dus heel goed op bij de ooghaartjes dat die niet onder het ooglid krullen. Bij twijfel kun je af en toe de oogjes afvegen met een vochtig watje. Van neuszijde richting oortje vegen. Daarmee "kam" je als het ware de haartjes bij de oogjes weg. Als het huidje erg droog is kun je dat met een beetje (schone!) massage olie vettig maken, let op, minimaal is voldoende. Geen chemische menselijke huid verzorgingsproducten gebruiken, geen nivea, Dove of soortgelijke rommel! Ook geen olijf- of notenolie want dat zal onmiddellijk afgelikt gaan worden.
Veel plezier me je lelijkerd (want echt fraai zijn ze niet :whaha: ) maar ze zijn wel geweldig leuk. Ik heb er ook een aantal gehad.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 06, 2017 8:44 pm 

Rattepa, bedankt voor je reactie hier heb ik zeker wat aan, ik ga samen met haar en mijn andere ratjes heel veel plezier hebben :) :rattenpootje:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]