Het is nu ma nov 20, 2017 5:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr apr 18, 2008 2:13 pm 

Fijn dat Marie zo snel opknapt :thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 19, 2008 2:14 pm 

Thx :)

Idd ze kunnen erg lief zijn voor elkaar :inlove:
'k vond het ook zo opvallend hoe zichtbaar goed contact met hun vriendinnetjes ze doet na de operatie :)
Vorige keer (de eerste keer bij Mientje) was 3 dagen voor de operatie m'n ander ratje overleden (had er toen nog maar 2), zodat na Mientjes operatie, ik ze niet even (onder toezicht) bij elkaar kon laten. Nu deze keer had'k Mientje na thuiskomst even vastgehouden met Marie en Kato al snuffelend erbij, en je zàg gewoon haar opleven bij het contact terug :D Mientje was ook veel sneller hersteld tov de vorige keer (weken erna was ze nog niet helemaal de oude terwijl nu bij haar, met Marie en Kato er snel bij, na 2 dagen dat wel het geval was)
Nu bij Marie ook, 'k wil ze niet te snel (meteen) al terug bij elkaar zetten ivm de hechtingen, rust enz... maar zo de even-terug-contact momenten de eerste uren als ze terug thuis zijn, viel me echt op hoe dat precies "helpt", hen opfleurt :D

Ik heb nog even wat vraagjes :-)

Ja, ik heb ook ratjes gehad die wél problemen kregen na een castratie
Bedoel je dat ze terug tumoren kregen, of problemen in het algemeen, dus bv. (andere) problemen, door de (extra) operatie veroorzaakt (ontstekingen, lusteloosheid, ...) ?

Eileiders alleen volstaat dus? Of is het toch "beter" om ineens ook de baarmoeder te laten verwijderen? Wegen de voordelen (kortere duur van operatie? minder complex? ...) van enkel eileiders op tegen de (evtle.) nadelen (toch minder effectief dan ineens castratie? ...) ?

Mss een domme vraag of veel te simpel gedacht :oops:-gewoon een bedenking die in me opkomt als'k het zo lees van de hormonen en de gevaren ervan-, maar ... bestaat er dan niet iets minder ingrijpends dan een operatie om de productie van hormonen te "beïnvloeden" bij "risicogevallen" (ratjes met een grote kans op derg. problemen bv.)? 'k Zeg nu maar iets he, bv. een middeltje waardoor ze zoveel keer minder hormoonproductie hebben of dat de werking van de eileiders afremt (zonder negatieve bijwerkingen of nadelige gevolgen) of ... zodat de kansen op gezondheidsproblemen veroorzaakt door overproductie van hormonen, te actieve voortplantingsorganen, ... toch verminderen? :eh:
Een soort (veilige) "chemische castratie" bij wijze van spreken? (waarbij het niet slecht/riskant is voor de gezondheid van het ratje)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 19, 2008 2:32 pm 

(sorry voor de rare "quote" maar 'k kreeg elke keer "Het verstuurde formulier was ongeldig. Probeer opnieuw te versturen." toen het nog tussen de quote-tags stond :) )

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 24, 2008 9:39 pm 

M'n DA belde vanavond dat de resultaten binnen waren.
Het betrof een mamatumor/melkklierkanker, maar gelukkig wel een met een lage maligniteit. De kans op uitzaaiingen was ook erg klein, maar er kan altijd een nieuw gezwel, onafhankelijk van hetgene dat nu verwijderd werd, terugkomen. Misschien niet, misschien wel. Verontrustend dat ze het zo jong ook al kreeg.

Maar goed, ik heb het maar opgevat als "goed nieuws" omdat ze sprak van erg lage maligniteit,
had al erger verwacht aangezien ze het zo jong al kreeg en het zo ontzettend snel groeide. En omdat de DA van een van de zusjes eerst dacht aan een schwannoma. Dus valt het ergens nog mee.

(Ik had op sites al vaak gelezen dat tumoren een "vaakvoorkomend" probleem is bij ratten (vooral vrouwtjes), maar (naar m'n ervaring en horen van anderen) is dat precies toch wel een understatement, ze krijgen het precies zo goed als allemaal? :eh: )

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 24, 2008 9:44 pm 

Gelukkig is er geen rare uitslag gekomen. Tja, de kans is best groot, maar meestal pas rond het tweede levensjaar. Jouw meiske is erg erg vroeg bij. Ik heb al sinds 1997 ratten en pas de laatste vier jaar ofzo veel met tumoren te maken. Kan toeval zijn hoor, maar het is mezelf ook al opgevallen dat het tegenwoordig eerder een uitzondering lijkt als ze het niet krijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 24, 2008 11:35 pm 

Sorry, ik zag het nu pas.
Met wel problemen krijgen na castratie, bedoelde ik tumoren. Ondanks de castratie idd. Ik heb niet gezien dat ratten problemen kregen door hun castratie. Wel kan het zijn dat ze er wat luier door worden en wat meer aanleg krijgen voor overgewicht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 27, 2008 10:19 pm 

Bedankt voor de reacties.

De relatieve "vreugde" was helaas van korte duur :pruil: vrijdagavond bij Mientje (2 weken geleden gezwel verwijderd) nu weer terug een beginnend gezwel ontdekt. Maar goed, dat is weer wat anders (ze is al een stukje ouder ook) en er zijn "ergere" dingen die ze kunnen krijgen, daar gelukkig allemaal voorlopig gespaard van gebleven, en hier is het maar "in het klein", snap niet hoe mensen met veel meer ratjes dat mentaal volhouden :oops: .

Hier hebben de ratjes met gezwel -die de operatie overleefd hebben..- op Marie na, nu wel al allen meerdere keren gezwellen terug gekregen. Het zou alleszins helpen mocht de sterilisatie toch het terugkomen al verhelpen (of de kans veel verkleinen). Ik heb van Drine inmiddels ook het adres gehad (voor de Belgen/Antwerpenaren onder ons die er evtl. ook wat aan hebben: Dierenkliniek Randstad in Borsbeek). Voor Mientje ga 'k het wel niet meer laten doen, de sterilisatie, ze is al over de 2 jaar, en het kwaad van het hormonenspel is dan toch allemaal al geschied, dus veel zin gaat dat toch niet hebben he, dus bij haar enkel nog de gezweloperatie maar weer binnenkort.

Zìjn er eigenlijk mensen die "gewoon preventief" (klinkt onderschattend, zo is het niet bedoeld) dit hebben laten doen? Dus zonder dat er al een mamatumor wàs? Zoja, hoe is het daar verder mee gegaan?
Ben het niet perse aan het overwegen hoor, maar vraag het me maar eventjes af... :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 27, 2008 11:52 pm 
Moderator

Galastop wil ook wel eens helpen de tumoren langzamer te laten groeien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 28, 2008 9:35 am 
Ere-lid

Heh, balen dat er opnieuw een bult groeit. :( Zeker weten overigens, soms is het wondvocht of een reaktie op de hechtdraden.

Als je toch de tumor bij Mientje laat verwijderen dan zou ik ook de baarmoeder/eierstokken weglaten halen, het helpt dan mss niet meer tegen de tumoren, je voorkomt wel een baarmoederontsteking. Vaak is een baarmoederontsteking niet te genezen met meds waardoor ze alsnog onder het mes moet en dat bespaar je haar dan.

Als ik het geld had, liet ik bij ieder vrouwtje de baarmoeder eruit slopen.....

Je zou idd Galastop kunnen overwegen, bij goedaardige mammatumoren is daar toch best wel een goed resultaat mee behaald.

Sterkte en succes met haar!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 28, 2008 9:08 pm 

Dankje :)

Ja, het is helaas weer een gezwel; althans, het is niet van de operatie van 2 weken geleden, want het is aan de overkant en meer vooraan nu :(
Eind januari had ze aan de linkse kant tussen haar voor- en achterpootje een gezwel,
een maand na verwijdering kreeg ze aan dezelfde kant vlak voor haar achterpootje een gezwel, dat is nu 2 weken geleden weggehaald.
Maar nu is het dus aan de rechterkant, dus helaas kan het niet van de vorige operate nog zijn. Hoopte ook dat het gewoon een paranoïde gedacht was en mss de melkklier zelf die 'k voelde en al tilt sloeg :roll: , maar vrijdag was het nog maar een halve erwt, nu al een erwt groot, dus helaas niet te snel conclusies getrokken. :(

Galastop had ik idd nog van een paar mensen gehoord, maar ze is niet meteen een makkelijke om zoiets in te nemen. Ik weet niet of het voor haar nog zo leuk zou zijn dagelijks dat gedwongen te moeten krijgen.. :weetniet:
En denk dat als het dan traag groeit, ik binnen een paar maand weer voor de keuze ga staan om haar dan nog te laten opereren of niet, als ze dan nog ouder is. Terwijl nu mss de beslissing nog makkelijker te nemen is, op vlak van leeftijd? Nu is ze ong. 2 jaar en 2 maand oud. Als het gezwel zonder galastop blijft groeien, gaat het (denk'k) makkelijker zijn om bv. te beslissen nog te laten opereren binnenkort, dan als het traag zou groeien en de beslissing bv. binnen 3 maanden ofzo genomen moet worden. :unsure:
Bij een operatie is het eigenlijk (mocht ze toch overlijden, wat hopelijk niet gebeurt :pruil: :pray: ) toch eigenlijk een soort van euthanasie waarbij toch nog geprobeerd werd he? In de zin van dat het ratje er zelf niets van voelt, bij de operatie. Dat vind'k nl. het belangrijkste/makkelijker te accepteren, dat ze er zelf niets van beseft/gevoeld hebben (en ik zelf er nog even ervoor zelf voor ze was (m'n DA brengt ze nog onder verdoving terwijl ik er nog ben, dus niet dat ze uren moeten in een vreemde omgeving eerst nog zitten). Ik overweeg daarom tòch nog maar een keer operatie, en dan is het wschl. beter snel dan binnen een paar maanden indien de galastop de groei zou vertragen. Maar ik weet het niet hoor, heb het nog nooit gebruikt :-)
Heb nu al van versch. mensen gehoord die ratjes gehad hebben die toch 3-4 jaar werden... dus mss is ze op dit moment nog niet te oud he? Of denken jullie van beter niet meer laten opereren op bv. pakweg 2,3-2,4 jaar?

Idd.. dat is waar ook, dat is het preventief ivm BMO, vergeet 'k altijd :oops:
Maar weet het niet goed in haar geval nu (leeftijd; en ze is niet slecht van conditie, maar ook niet sùpergoed... het is dan wel een veel ingrijpendere/riskantere operatie zeker? (vergeleken met enkel gezwelverwijdering))
Bij de kleintjes zou 'k er niet meer aan twijfelen nu, maar bij Mientje heb'k veel schrik dat ze niet uit de operatie zou komen, owv het "extra" naast de gezweloperatie; en het bijkomend herstel :oops:
Is de kans dat ze BMO krijgen relatief groot? Of groot genoeg om -ondanks haar leeftijd voor déze (extra) operatie- er niet over te mogen twijfelen?
Pff, een glazen bol zou toch handig zijn bij zo'n beslissingen :roll: ;)

Bedankt iig voor de reacties :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]