Het is nu za nov 25, 2017 9:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di maart 06, 2012 11:24 pm 

Beste rattenliefhebber,

Ik studeer diergeneeskunde aan de Universiteit Gent en voor mijn Masterproef (vroeger thesis, scriptie of eindwerk genoemd) ga ik samen met mijn promotor Prof. Dr. K. Hermans een onderzoek uitvoeren naar de normaalwaarden van bloedparameters bij gezelschapsratjes. Hiervoor zijn we op zoek naar mensen die met hun ratje(s) aan dit onderzoek zouden willen meewerken :).

Voor ons onderzoek zullen we bloed afnemen van een groot aantal gezonde ratjes (3 tot 18 maanden oud). Deze bloedafnames zullen gebeuren in de periode juli 2012 – april 2013. Daarnaast willen we graag onderzoeken of de leeftijd een invloed heeft op de waarde van bloedparameters. Hiervoor zullen we tussen begin maart en eind april van dit jaar bloed afnemen van een aantal jonge ratjes (3 tot 6 maanden oud). Eén jaar later zullen we van deze ratjes opnieuw bloed afnemen en dan kunnen we die waarden vergelijken met de waarden van het jaar voordien.

De bloedafnames zullen gebeuren op de faculteit diergeneeskunde in Merelbeke (nabij Gent). Een eventuele grote afstand hoeft geen probleem te zijn, daarvoor kunnen we samen met u een oplossing zoeken. Voor de bloedafname zal het ratje eventjes onder een lichte gasverdoving (isofluraan) gebracht worden. Dit is voor het ratje immers de minst stresserende manier om bloed af te nemen.

Ons onderzoek is reeds goedgekeurd door de Ethische Commissie. Omdat we met gezelschapsdieren zullen werken, moeten we daarvoor ook de toestemming krijgen van het Deontologisch Comité. Als alles goed gaat, dan verwachten we begin maart alle nodige goedkeuringen te hebben ontvangen. Hierna kunnen we van start gaan met de bloedafnames. In eerste instantie zal dit vooral gaan om de jonge ratjes waarvan we tussen begin maart en eind april de eerste bloedstalen zullen afnemen.

Hieronder zet ik de voordelen voor u en uw ratje bij deelname aan ons onderzoek even op een rijtje:

- Gratis volledige gezondheidscontrole, inclusief onderzoek naar flagellaten (eencellige darmparasieten) en “pin worms” (de meest voorkomende worm bij ratjes).

- Gratis bloedonderzoek:
dit is erg interessant voor de eigenaar, want als het ratje later een bloedonderzoek voor de diagnose van een ziekte nodig heeft, dan kunnen die waarden vergeleken worden met de waarden (uit ons onderzoek) van toen het ratje nog gezond was.

- Helpen aan het uitbreiden van de medische kennis over gezelschapsratjes:
door het bepalen van de normaalwaarden van bloedparameters bij gezelschapsratjes zal een bloedonderzoek bij een zieke gezelschapsrat beter geïnterpreteerd kunnen worden en hopelijk kunnen daarmee heel wat zieke ratjes beter geholpen worden :).

Als u geïnteresseerd zou zijn om aan ons onderzoek mee te werken, of indien u hierover meer informatie wenst, dan mag u dit – geheel vrijblijvend – laten weten :). Best kan u mij hiervoor een PB sturen met hierin uw naam en e-mailadres. Ik zal u dan een e-mail sturen met hierin verdere details over het onderzoek. U mag zeker ook andere ratteneigenaars van ons onderzoek op de hoogte brengen! Ook voor vragen en opmerkingen kan u steeds bij ons terecht!

Met vriendelijke groeten,
Anneleen Houtmeyers

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 07, 2012 9:03 am 
Ere-lid

Ik ben heel benieuwd wat er uit het onderzoek naar voren komt! Ik denk dat het handiger is om mijn eigen ratten bij het onderzoek te betrekken en niet de opvangers. Kans dat zij geplaatst worden is natuurlijk aanwezig, alhoewel ik de nieuwe baasjes kan vragen of ze mee willen werken.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 07, 2012 10:53 pm 

Fijn dat u geïnteresseerd bent in ons onderzoek, Jolanda!
Als jullie dat willen, dan wil ik na afloop van mijn onderzoek gerust een samenvatting ervan maken en die dan op het forum posten. Dit zal echter pas voor de zomer van 2013 zijn, dus dat duurt nog wel eventjes ;).

Voor de jonge ratjes waarvan 2 keer bloed afgenomen zal worden, mogen opvangratjes meedoen (als de opvang wil vragen aan de nieuwe eigenaars of ze willen meewerken), maar het is inderdaad handiger als het om eigen ratten gaat. Voor de ratjes waarvan slechts 1 keer bloed afgenomen zal worden (daarmee zullen we beginnen in juli), kunnen opvangratjes uiteraard zonder problemen deelnemen :).

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 11, 2012 7:14 pm 

Kunnen mijn ratten meedoen? Ze zijn 1 jaar en 2 maanden oud.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 11, 2012 10:02 pm 

ik had een prive bericht gestuurd met mijn mail adres, maar heb helaas nog niks gehad?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2012 9:36 am 
Ere-lid

Anneleen komt niet zo heel vaak op het forum. Ik ga er van uit dat je echt wel een antwoord krijgt op je PB

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2012 9:39 am 

Er zat ook maar 3 uurtjes tussen je vraag en de constatering dat je nog geen antwoord had. Niet iedereen zit heel de dag aan de computer ;)

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2012 10:09 am 
Moderator

@ M&M's team: Ik denk dat je Plienelien en xbeyondx door elkaar haalt :P

En ontopic, ik zou best mee willen doen (met Cadillac en Caledonia, zij zijn nu 4 maanden), alleen heb ik geen vervoer om naar België te gaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2012 10:17 am 

ik had gelijk de volgende dag na dat ze dit bericht had neer gezet al een prive bericht gestuurd.
en ze is daarna nog online geweest en heeft het gelezen. daarom vroeg ik me dat af :P.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2012 1:58 pm 

Hey allemaal,

Heel erg bedankt voor de reacties!

Ik kijk nu snel even op het forum tijdens mijn korte middagpauze op de faculteit en zal vanavond zeker antwoorden op alle reacties en PB's :knikt: . De reden waarom ik nog niet geantwoord heb, is omdat één van mijn ratjes momenteel heel erg ziek is :( . Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, kruipt er veel tijd in de verzorging van zo'n ratje (naast mijn drukke schoolwerk), vandaar was het er nog niet van gekomen om te antwoorden...

Maar vanavond krijgen jullie dus zeker antwoord!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2012 10:38 pm 

Plienelien schreef:
Kunnen mijn ratten meedoen? Ze zijn 1 jaar en 2 maanden oud.

Bedankt voor je interesse!

Je ratjes kunnen zeker meedoen met de groep ratjes waarvan slechts één keer bloed zal afgenomen worden. Met deze bloedafnames zullen we starten in de maand juli. In juli zullen je ratten 1 jaar en 6 maanden oud zijn, dat is onze maximumleeftijd, dus ze kunnen in juli zeker meedoen :).

Als je geïnteresseerd bent om deel te nemen, dan kan je mij een PB sturen met daarin je e-mailadres. Ik zal je dan een document doorsturen met daarin verdere details over ons onderzoek :) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2012 11:10 pm 

Marjoleine schreef:

En ontopic, ik zou best mee willen doen (met Cadillac en Caledonia, zij zijn nu 4 maanden), alleen heb ik geen vervoer om naar België te gaan.

Fijn dat je mee zou willen doen!

Je kan me best een PB sturen met daarin je e-mailadres. Dan kan ik je verdere details over het onderzoek doorsturen en dan kunnen we ook het "vervoersprobleem" bespreken ;).

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 31, 2012 1:01 am 

Ondertussen hebben we alle nodige goedkeuringen voor ons onderzoek ontvangen :D. Nu kunnen we dus effectief beginnen met de bloedafnames :) .

Op dit moment zijn we vrij dringend op zoek naar ratjes van 3 tot 6 maanden oud. Om de resultaten van het onderzoek betrouwbaar te maken, zijn er immers voldoende ratjes nodig. Misschien interessant om te vermelden: mijn promotor en ik zouden op woensdag 4 april naar Zevenaar (regio Arnhem) kunnen komen om daar bij een dierenarts die hetzelfde toestel voor bloedonderzoek heeft, bloed af te nemen van ratjes. Ik denk dat dit uit praktisch oogpunt een erg handige oplossing kan zijn voor mensen die in die omgeving wonen :) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 02, 2012 1:34 pm 

Ik heb 3 mannen zitten van 4 maanden oud, die mogen wel meedoen :-) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 02, 2012 2:52 pm 

Super dat je zou willen meedoen, Alathariel!

Ik zal je zo meteen een pb sturen om concreet af te spreken :) .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]