Het is nu wo nov 22, 2017 5:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2008 9:36 pm 

Mijn vriendin en ik hebben gisteren drie schatjes van ratjes gekocht (dierenwinkel, kwamen van een particulier). Tot zover alles lief leuk en aardig.

Een ratje heeft steeds na het eten (gewoon ReggieRat droogvoer) een soort 'hik'. Ze wordt er erg vermoeid van tot het punt dat ze bijna instort van de slaap en klinkt erg benauwd. Het lijkt alsof ze wil braken maar het niet lukt. We zien stevige samentrekkingen rond de middel.

Het gebeurt dus na het eten. De volgende ochtend was ze weer helemaal de oude. Maar nu is het dus de tweede avond raak. Ze gaat flink bunkeren en daarna is ze weer aan het hikken.

Iemand een suggestie? Morgen gaan we sowieso naar de dierenarts, maar tips willen we altijd graag horen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2008 9:45 pm 

Dat klinkt als verslikken. Waarom het zo vaak gebeurt begrijp ik niet maar misschien is de slokdarm beschadigd. Ik zou er zo snel mogelijk mee naar een goede DA gaan, vanavond nog. Toen het bij mijn ratje gebeurt was heeft ze een nacht bij de DA doorgebracht aangezien het 's avonds gebeurde en mocht ze daarna alleen zacht voedsel als fruithapje hebben voor twee dagen of zo, elke keer als ze iets hards at kwam dat er met zo'n krampbeweging weer uitgeslijmt. Komt er ook slijm uit het bekje? Verder kan ik je alleen maar aanraden om nooit meer uit een dierenwinkel ratten te halen en nu een goede DA te zoeken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2008 9:50 pm 

Er komt geen slijm uit het bekje, DA gaan we zsm naar toe. Het gekke is dat ze nu op zich weer gewoon lekker rondscharrelt in het hok, flink klimt enzo.

Morgen kan ik boodschappen doen, krijgt ze lekker een stukje fruit om te proberen. Heb je suggesties? Mijn vriendin sprak nog over een mix van kattenmelk, brinta en dextro, is dat iets?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2008 9:56 pm 
Ere-lid

Het kan zijn dat ze te snel eet en zich daardoor verslikt. Hoe oud en hoe zwaar is (zijn) ze? (
Het kan ook zijn dat er iets mis is in haar bekkie of slokdarm, daarvoor zul je bij de da moeten zijn. Sterkte met haar!
Overigens is brinta een dikmaker, kies liever voor meergranenpap.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2008 9:57 pm 

ja, je kan kattenmelk met brinta of meergranen pap geven inderdaad, maar gewoon zo'n potje olvarit babyvoeding is ook goed, bijvoorbeeld banaan of zo'n mengelmoesje, vinden ze meestal wel erg lekker en is minder dikmakend dan brinta. Eet het ratje ook wel zonder zo raar te doen? Ik kan vanaf hier natuurlijk niet zien of het echt verslikken is maar als de slokdarm beschadigd is kan het zijn dat hard voedsel irriteert. Dan zou dus al het harde voedsel problemen moeten opleveren. Ratten kunnen overigens niet uit zichzelf overgeven, die beweging die je ziet is een reflex en best wel angstig voor het ratje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2008 10:07 pm 

Het gebeurt pas echt NA het eten. En tussen de 'aanvallen' door is ze wel lekker aan het ontdekken, ze probeert gewoon wel lekker de rat uit te hangen, maar ze is erg vermoeid van het hele gebeuren. Ze is ongeveer 2 maandjes oud, en weegt ongeveer 80 gram (de weegschaal is niet zo precies).

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2008 10:18 pm 

Update: DeeDee ligt bij m'n vriendin lekker op een warme pluizige handdoek en is een stuk minder aan het 'happen naar adem'. Zou de warmte helpen? Ze zoekt ook ons steeds op, de andere twee vluchten nog voor de handen, zij klimt zo op ons.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2008 10:21 pm 

Echt happen naar adem is echt niet goed hoor. wat is op zo'n moment de kleur van haar neusje en de huid rond haar bekje? Happen naar adem betekent dat ze aan het stikken is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2008 10:31 pm 

Ze is niet aan het stikken of echt aan het happen naar adem. Het is gewoon moeilijk onder woorden te brengen wat we nou precies zien. Mijn vriendin vind het een 'kotsneiging'.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2008 10:37 pm 

Bedoel je zegmaar een soort ver intrekken van de flanken, de zijkant van het ratje vlak voor de heupen zegmaar? Dat is dan inderdaad een braakreflex. Je kunt er verder niet zo veel aan doen dan zo snel mogelijk naar een goede DA en proberen of het helpt om zacht voedsel te geven. Als je het nu zou willen uitproberen of dat beter gaat kun je haar misschien een klein beetje yoghurt laten eten of een banaan prakken en zien of het dan nog steeds gebeurt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2008 10:49 pm 

Ik denk dat dat het inderdaad is. Morgenochtend gaan we naar de DA.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2008 12:20 am 
Moderator

Alleen kunnen ratten dus niet braken! Probeer eens met kleine beetjes eten. Eén brokje per 5 minuten ofzo. Mss dat ze zich zit te overeten. Geef haar niet meer dan een paar brokjes en kijk eens wat er dan gebeurt. Als ze een maand of twee is en maar 80 gram zou het wel eens kunnen zijn dat ze te weinig eten gehad heeft omdat haar kooigenootjes alles wegkaapten. Misschien probeert ze dat nu in te halen door zoveel mogelijk te bunkeren voor het weer op is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2008 1:15 am 

Met "braakreflex" bedoelde ik niet dat een rat kan braken. Ik heb ook al eerder aangegeven dat ratten niet kunnen braken. Volgens de info die ik er over gevonden heb behoren ratten tot de diersoorten die niet bewust kunnen braken zoals mensen, door een mechanisme dat de maag afsluit maar kunnen ze wel een reflex hebben zoals bij dit ratje. Waarbij dingen die nog niet de maag hebben bereikt wel naar buiten kunnen komen tenzij het klem zit. De maaginhoud van een rat kan dus inderdaad niet meer opgebraakt worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2008 1:21 am 

of heb ik het nu verkeerd begrepen? :weetniet:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2008 2:50 pm 

Nee hoor, ik heb ratten dit vaker zien doen. Iets verkeerd(s) gegeten en dan "braken", wat dan neerkomt op dat wat nog in keelholte en voorste deel slokdarm zit weer naar buiten wurmen door middel van een soort krampbeweging van hun lijf. Soort van kokhalzen.
Het gedrag van DeeDee vind ik erg lijken op te snel en te slordig (te grote brokken naar binnen werken) eten en daar dan last van krijgen. De hond van mijn ouders deed het toen hij nog een pup was; dan schrokken ze te veel eten naar binnen zonder fatsoenlijk te kauwen. Honden kunnen wel braken dus dat kwam er allemaal weer uit, bij een rat lukt dat niet als het voedsel eenmaal in de maag zit. Kleine beetjes en zacht voedsel (voor het geval de slokdarm beschadigd is) zou in het geval van overeten verschil uit moeten maken. Wat vond de da ervan?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]