Het is nu wo nov 22, 2017 7:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2008 3:35 pm 

De Dierenarts vond haar verkouden. Niet zo erg dat ze er onwijze last van had, maar ze was wel aan het 'pompen' (DA's woorden). Ze heeft een antibiotica kuurtje voor een week. Nu nog bedenken hoe ik twee maal daags een druppeltje er in ga krijgen...

Lekker dan, kersverse ratten en meteen maar even hoppa 47,50 aan DA kosten. De drie zusjes samen hebben minder gekost... Nou goed, zolang ze maar gezond en gelukkig zijn bij ons, daar gaat het tenslotte om!

Het enige probleem is nu dat ze een weekje in isolatie moet. Maar ja, ik heb alleen een klein reiskooitje, moet ik weer iets gaan verzinnen hierop...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2008 3:40 pm 
Moderator

Een weekje in isolatie :weetniet: Wie heeft dat bedacht? Lijkt me niet zinnig hoor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2008 3:45 pm 

Wat een afzetter! Voor ik zo'n bedrag moet neertellen hebben ik aardig wat meds bij elkaar. Welke AB (antibiotica) heeft ze nu en welke dosering? Dit soort dingen krijg je nu eenmaal als je ja ratten uit een dierenwinkel haalt, maar ja daar is nu niet meer aan te doen en je doet je best voor haar. Isolatie is grote onzin. Laat haar maar lekker bij haar maatje. Misschien is een second opinion bij een betere DA wel handig. Waar woon je? misschien weet iemand hier wel een goede DA in jouw buurt. Van die "braak"krampen horen niet bij een verkoudheid.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2008 3:50 pm 

mijn dames komen ook uit de dw en ik zat ook gelijk bij de da. niet leuk maar ja niets aan te doen. ik heb ook een andere da gezocht omdat die van mij niet kon vertellen wat voor geslacht het was. als ik dit zo lees zou ik zeggen "kijk na een nieuwe da" hoop dat alles goed komt met je ratje en laat haar maar lekker bij de rest zitten

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2008 4:03 pm 

Consult klein dier: 25 euro
Enrofloxoral Drops 10ml antibiotica: 11 euro
Carprofen Drops 10ml pijnstiller/ontstekingsremmer: 11 euro

Dosering voor beide middeltjes is 2x daags een 'druppeltje', aangezien het schatje 55 gram weegt.

DeeDee zit nu weer in het grote hok, is lekker aan het niezen en aan het klauteren. Mijn hemel, twee dagen en ik ben al helemaal gek op d'r :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2008 4:23 pm 

Waarom Carprofen, heeft ze pijn dan? een druppeltje? wat is dat voor dosering voor Enrofloxoral en Carprofen? Ik zou toch echt naar een andere DA gaan want dit raakt kant noch wal. Als je zegt waar je woont kunnen we misschien een ander aanraden.

55 gram is echt veel te weinig! Je kunt haar bijvoeren met meergranen pap, aangemaakt met soja- of kattenmelk. Je kan ook wat cocos melk geven. Ik heb het zelf nooit gebruikt maar ik denk dat convalescense support hier ook wel kan werken om haar wat aan te laten komen? Dat laatste kun je bij de dierenarts halen. heel veel succes er mee!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2008 4:32 pm 

Ratsjie schreef:
Waarom Carprofen, heeft ze pijn dan? een druppeltje? wat is dat voor dosering voor Enrofloxoral en Carprofen? Ik zou toch echt naar een andere DA gaan want dit raakt kant noch wal. Als je zegt waar je woont kunnen we misschien een ander aanraden.

Nou ja, die dosis is gebaseerd op het feit dat de Enrofloxoral (en de ander ook) per kg lichaamsgewicht ongeveer 0,5ml nodig is. En aangezien mijn schatje dus 0,06 kg weegt heb je dus 0,03ml nodig. En ja, dat is echt een 'druppeltje'.

De pijn/ontstekingsremmer is als extra gedaan om zeker te weten dat de luchtwegen van de ontsteking afkomen (of zoiets) en dat ze niet zo'n last heeft van het 'pompen'.

Citaat:
55 gram is echt veel te weinig! Je kunt haar bijvoeren met meergranen pap, aangemaakt met soja- of kattenmelk. Je kan ook wat cocos melk geven. Ik heb het zelf nooit gebruikt maar ik denk dat convalescense support hier ook wel kan werken om haar wat aan te laten komen? Dat laatste kun je bij de dierenarts halen. heel veel succes er mee!

Gewicht gaan we wat aan doen, we gaan d'r lekker bijvoederen. Ze is zelf ook al flink aan het bunkeren steeds. Het kan trouwens zijn dat ze ietsje meer weegt, maar DeeDee had niet zo'n zin om gewogen te worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2008 4:59 pm 

De dosering enrofloxoral klopt volgens mij maar ik zou toch een 1 ml spuitje gebruiken zodat je zeker weet dat je de juiste hoeveelheid geeft. Hoe lang moet je enrofloxoral geven? Verder vind ik de carprofen nog steeds een heel vreemde keuze. Maar ik vind het sowieso niet als een gewone verkoudheid klinken.
Let met bijvoeren trouwens wel op dat je geen producten geeft met extra calcium of ijzer want dat haalt de werking van de AB naar beneden. Verder kan ik je alleen adviseren een second opinion te laten doen en is het aan jou of je er wat mee doet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2008 5:15 pm 
Ere-lid

Ten 1e is enro geen voorkeurs ab bij luchtwegproblemen, ten 2e is dit ab zelfs schadelijk voor jonge ratten, zeker rittens met dit gewicht! De dosering is overigens 0,05 ml per 100 gram rat, je zou dus ong 0,026 moeten geven. Een druppel is, uit een 1 ml spuitje, overigens +/- 0,05 ml.
Een rat geisoleerd houden omdat deze een beetje niest is ook een onzinnig advies, niet doen dus!
Waar woon je ergens? Mss kunnen we een da in jouw omgeving aanbevelen want deze lijkt er niet veel van te bakken. Heel vervelend trouwens dat je zoveel geld kwijt was!

Als je nog niet begonnen bent met de enro, geef dan niet. Alleen zeggen dat het dier pompt en dus wel een luchtwegprobleem zal hebben is een beetje onzinnig, daarvoor moet er ook naar de longen geluistert worden. Ratten die bang zijn kunnen nl ook een pompende ademhaling hebben.

Aangezien je ratje(s) wel erg licht zijn, zou ik hen, naast het rattenvoer extra'tjes aanbieden idv van meergranenpap, aangelengd met soyamelk/kattenmelk en gemengd met kattenblikvoer. Geef verder vers fruit en verse groente.

Nog even terugkomend, hoe is je ratje verder als ze aan het spelen is? Moet ze dan stoppen met spelen omdat ze adem te kort heeft? Of is het echt alleen kort na het eten?
Je kunt trouwens ook zelf de longen beluisteren, leg de rat met de borst tegen je oor, als het goed is hoor je alleen de ademhaling, hoor je gekraak of een fluitende ademhaling dan is er iets niet goed.

Sterkte en succes!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2008 5:26 pm 

Uit een 1 ml spuitje moet je ook niet zomaar een druppel laten vallen. Op die dingen kun je heel precies aflezen hoeveel je geeft. Verder sluit ik me bij Jolanda aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2008 6:11 pm 

Jolanda M schreef:
Ten 1e is enro geen voorkeurs ab bij luchtwegproblemen, ten 2e is dit ab zelfs schadelijk voor jonge ratten, zeker rittens met dit gewicht! De dosering is overigens 0,05 ml per 100 gram rat, je zou dus ong 0,026 moeten geven. Een druppel is, uit een 1 ml spuitje, overigens +/- 0,05 ml.
Een rat geisoleerd houden omdat deze een beetje niest is ook een onzinnig advies, niet doen dus!
Waar woon je ergens? Mss kunnen we een da in jouw omgeving aanbevelen want deze lijkt er niet veel van te bakken. Heel vervelend trouwens dat je zoveel geld kwijt was!
Lekker is dat dan... Schadelijk? Vertel eens wat meer? Ik woon trouwens in Rijswijk (bij Den Haag).

Citaat:
Als je nog niet begonnen bent met de enro, geef dan niet. Alleen zeggen dat het dier pompt en dus wel een luchtwegprobleem zal hebben is een beetje onzinnig, daarvoor moet er ook naar de longen geluistert worden. Ratten die bang zijn kunnen nl ook een pompende ademhaling hebben.

Op zich is het nu op dit moment alleen nog maar niezen, niks anders meer, niet meer het echte pompen van gisteren. De dierenarts heeft trouwens wel geluisterd met haar stethoscoop naar de longen. Ratje heeft één schot antibiotica gehad van de dierenarts.

Citaat:
Aangezien je ratje(s) wel erg licht zijn, zou ik hen, naast het rattenvoer extra'tjes aanbieden idv van meergranenpap, aangelengd met soyamelk/kattenmelk en gemengd met kattenblikvoer. Geef verder vers fruit en verse groente.
Heb je een suggestie voor de verhoudingen? Dus hoeveel van dit/dat/zus/zo?

Citaat:
Nog even terugkomend, hoe is je ratje verder als ze aan het spelen is? Moet ze dan stoppen met spelen omdat ze adem te kort heeft? Of is het echt alleen kort na het eten?
Nou ja het is alsof ze steeds pauzes inlast, maar zoals ik al zei, nu functioneert ze weer prima. Maar goed, even kijken vanavond als ze weer gaat bunkeren.
Citaat:
Je kunt trouwens ook zelf de longen beluisteren, leg de rat met de borst tegen je oor, als het goed is hoor je alleen de ademhaling, hoor je gekraak of een fluitende ademhaling dan is er iets niet goed.
Dit schatje is niet stil te krijgen gok ik maar ik hou het in mijn achterhoofd.

Sterkte en succes![/quote]

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2008 7:07 pm 

Wat lastig! ik sluit me aan bij de rest.
En heel veel succes en sterkte!

† Lieve Pieter, Tommie, Tazje, Kip, Frutsel, Knorretje, Fis, Madelief, Parel, Perzik en Druif ik hou nog steeds van jullie! †

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2008 8:01 pm 

sjieto schreef:
Jolanda M schreef:
Ten 1e is enro geen voorkeurs ab bij luchtwegproblemen, ten 2e is dit ab zelfs schadelijk voor jonge ratten, zeker rittens met dit gewicht!
Lekker is dat dan... Schadelijk? Vertel eens wat meer? Ik woon trouwens in Rijswijk (bij Den Haag).

Enrofloxoral, baytril en doxycycline mogen niet aan rittens gegeven worden omdat het de groei van het skelet remt. Je ziet ook heel vaak dat ratten kleiner blijven als ze op jonge leeftijd enrofloxacine hebben gehad.

Je kunt beter bisolvon door het drinkwater doen, mocht het dan niet overgaan kan het ritten altijd nog een AB kuur krijgen, maar dan is tylosine de beste en anders bactrimel of sulfatrim.

Maar je kunt het beste naar een DA gaan die wel weet waar hij/zij het over heeft. Misschien is het ritten wel behoorlijk ziek en heeft het gelijk een AB kuur nodig die wel aan rittens gegeven mag worden.

SOK Shop

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 06, 2008 4:47 pm 

Ik woon ook in Den Haag!

Ik ga met mijn ratten altijd naar dierenkliniek Thorbecke, op de Thorbeckelaan.
http://www.dierenkliniekthorbeckelaan.nl
Daar hebben ze, mijns inziens, veel verstand van ratten. Ik zou zo uit mijn hoofd niet weten wat je voor een consult moet betalen, ik dacht tussen de 15 en 20 euro.

Er zit op de Leyweg ook een dierenarts: http://www.huisdierenziekenhuis.nl/veld_adres.htm
Hier ben ik zelf nog niet geweest, maar een vriendin van mij werd door Kliniek Thorbecke doorgestuurd naar deze kliniek voor een tumorverwijder operatie. Lijkt mij dat ze er dus ook verstand van hebben. Maar nogmaals, hier heb ik geen persoonlijke ervaringen mee.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]