Het is nu di nov 21, 2017 11:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: castratievraagje
BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2008 10:45 pm 

Een van mijn ratsels, Mojito, is erg aant puberen en ik denk erover om hem te laten castreren.
Hij is nu 8,5 maand oud. Voor mensen is hij super lief, een echte knuffel en soms al een beetje dweil. Maar hij terrorriseert de andere mannen in de kooi. Op zich vind ik het niet erg als ze soms wat vechten enzo, er moet toch iemand de baas zijn. Maar sinds kort bijt hij echt. Een van de anderen had laatst een grote snee van 2 cm recht door de huid heen, en dat vind ik toch wel te heftig.
Mojito zit nu tijdelijk alleen, zodat hij de anderen geen schade kan toebrengen. Maar ik wil hem zo snel mogelijk weer terug in de groep hebben.

Dus,
Weet er iemand nog een andere optie dan castratie? Is wachten tot het puberen vanzelf minder word een optie? Of misschien hem heel langzaam weer intro'en in de groep?
Hoe lang na een castratie ga je gedragsveranderingen zien?

Profiel  

Berichttitel: Re: castratievraagje
BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2008 11:06 pm 

Ik snap je motivatie maar ik zou Mojito eerder snel laten castreren dan alleen laten zitten. Kan ie dan niet met degene zitten die hij het minst terroriseert? Er is naar mijn idee geen andere optie dan castreren. En volgens mij moet je binnen 5 weken toch zeker resultaat zien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2008 11:36 pm 
Moderator

Wachten tot ie uitgepuberd is kan nog wel even duren hoor. Dat zou best nog wel een maand of 3 door kunnen gaan. Als je hem dan opnieuw moet introduceren wordt het echt problematisch. Hoe is het met zijn rugvacht? Vet, rood en stug? De resultaten variëren van merkbaar na 2 dagen tot pas na 2 maanden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2008 12:20 am 

Mojito heeft een heel mooie dichte vacht, agouti, glanzend en zacht. Daardoor kun je z'n huid niet goed zien dus. Het is me nog niet opgevallen of er wel of niet oranje huidvet is, daar zal ik morgen in het licht eens goed naar kijken.

Hebben ratjes veel zorg nodig na een castratie?
Ik zit namelijk te twijfelen wanneer ik hem zal laten castreren. Ik moet van 26 mei tot 7 juni op een huis van iemand passen. Wat betekend dat ik in zoetermeer ben ipv in leiden, en dat een huisgenootje voor mijn ratten zorgt. Ik wil hem niet opzadelen met de zorg voor een herstellend beestje, dus ik denk erover om het daarna pas te laten doen (hangt ook af van wanneer de dierenarts tijd heeft natuurlijk, deze week nog is misschine wat kortdag). Maar dat betekent wel dat Mojito nog een tijdje alleen zal zitten.

Ik heb een Ferplast Duetto, waar ik nu enorm blij mee ben omdat ik de groep kan splitsen. Ik had Mojito eerst alapart gezet met één kooigenootje, waarmee hij het beter kon vinden. Maar sinds een week of twee is hij echt vervelend. Boris, die bij hem zat, is al een oud mannetje en wil alleen maar slapen, maar Mojito zat steeds achter 'm aan. Dus nu heb ik Mojito maar alleen gezet. De andere 4 zitten samen in de andre heft van de kooi.
Ik wissel ze wel soms om van helft, zodat ze elkaars geur blijven kennen en zodat er weer iets nieuws te spelen is (bovenin zitten alle hangmatten en beneden huisjes). Ik vind het aan de ene kant heel zielig om Mojito alleen te laten zitten (en ik knuffel 'm dus ook extra vaak). Maar hij heeft al zijn kooigenooitjes al gebeten en hij speelt over allemaal de baas. Ik vind het ook zielig om er een bij hem te zetten die dan 'slachtoffer' is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2008 9:14 am 

Dat klinkt idd als een serieuze kandidaat voor hakkie-takkie-weg-met-dat-zakkie!
Op zich, als alles goed gaat, is een castratie een ingreep van niks en is de herstelperiode erg kort. Helaas wil et heel soms nog wel eens gebeuren dat de boel gaat ontsteken. Ik weet alleen niet hoe vaak dat gebeurt, heb zelf geen mannen ;)
Maar ik zou als ik jou was denk ik gewoon vandaag nog de DA bellen en m zo snel mogelijk inplannen. Hoe sneller hij die hormonen kwijt is, des te beter.

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2008 4:07 pm 
Moderator

De benodigde nazorg is erg afhankelijk van je DA. Die drie die ik de afgelopen weken heb laten castreren hebben geen nazorg nodig gehad. Ze waren alledrie 's avonds alweer heel alert en aten en dronken weer normaal. Van ontstekingen of zwellingen heb ik niets bemerkt. Dus: als het goed gaat kun je hem na 2 dagen zonder problemen aan je oppas overlaten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2008 4:08 pm 

*kwartje valt ineens*
Ooohwja, jij was die Jasmijn van de stiltecoupé!

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2008 6:16 pm 

Mojito word op maandag 2 juni gecastreerd. Eerder hadden ze geen tijd jammergenoeg.

Ik ben dan nog wel 5 daagjes in zoetermeer, maar ik denk dat ik 'm maar meeneem in de vervoersmand. Dan kan ik goed op 'm letten en breng ik 'm na twee daagjes ofzo naar huis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2008 6:49 pm 
Hoi,

Geeft het niet juist extra stress hem mee te nemen?
De andere omgeving kan hem juist wat zwakker maken, doordat hij veel stress heeft.

De kans op problemen is denk een stuk kleiner als je hem in zijn eigen vertrouwde kooi laat en iemand vraagt die het aandurft even tussen zn achter pootjes te kijken een paar keer in de eerste dagen.

Succes ermee!

Groetjes Sarah

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2008 7:13 pm 

Daar heb ik inderdaad ook over nagedacht...

Maar als ik hem meeneem zit hij in een vertouwde vervoerskooi, daarin leg ik handdoeken enzo die ik altijd voor ze gebruik (al zijn deze wel gewassen, dus weet niet of ze dat nog ruiken). En ik ben vertrouwd. Als hij thuis blijft zit hij in dezelfde vervoerskooi (bij wonden laat ik ze altijd minimaal een dag op een handdoek zitten, is schoner, en in dat kooitje kunnen ze niet klimmen), alleen de kamer is bekend. En bovendien gaat er dan iemand anders aan hem zitten frummelen.
Denk dus dat het voor Mojito niet erg veel uitmaakt. In beide gevallen is het onhandig. Als ik hem meeneem kan ik 'm lekker knuffelen en verwennen. En ik kan goed op 'm letten. Ook al is het maar voor een dagje, dat ik even kan kijken of alles goed gaat qua bijkomen van de narcose enzo. En als de wond er goed uitziet breng ik 'm gewoon naar huis de volgende dag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 21, 2008 4:25 pm 
Ere-lid

Ik zou hem meenemen, jij kent hem ook het beste en ik denk dat hij het fijner vindt om door jou geknuffelt te worden na het gefrummel aan z'n lege zakie. :-)

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 21, 2008 4:55 pm 
Oo ik had even gemist dat zn vervoerskooi al een vertrouwde omgeving is.
Helemaal super :)

Succes ermee

BerichtGeplaatst: do mei 22, 2008 12:22 am 
Moderator

Ik zie in meenemen geen problemen. Ik heb wel eens een kooitje meegenomen naar mijn werk om ze daarna elders te brengen. Maar ik heb er ook wel eens een meegesleept 2 dagen naar Duitsland heen en weer vanwege het geven van AB. Volgens mij maken de rats er minder een probleem van dan wij....

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 02, 2008 9:17 pm 

Mojito is vandaag gecastreerd.
Hij zit en beetje suf int kooitje, maar hij eet alweer en schuifelt rond. Ik laat hem maar een beetje met rust, kan me voorstellen dat 'ie zich niet helemaal happy voelt. Morgen eens kijken hoe het verder gaat...

Hij heeft de dierenarts gebeten toen ze 'm onder narcose probeerden te krijgen. Hij wilde niet opgepakt worden, gna gna.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 02, 2008 10:38 pm 

Beterschap! En hopelijk knapt zijn gedrag snel op!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]