Het is nu ma nov 20, 2017 5:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: candy dr koppie is bol
BerichtGeplaatst: do sep 20, 2012 6:38 am 

Tot mijn schrik zie ik nu net dat Candy dr rechterkand van haar kop helemaal bol staat.
Ik vermoed een kaakabces??? of kunnen het ook nog andere oorzaken hebben.
Candy is nog geen jaar oud, dus ik hoop dat het allemaal goed komt met haar.
Ik ga straks gelijk de DA bellen voor een afspraak voor vandaag :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 20, 2012 7:53 am 
Site Admin

Bah, dat is naar. :( Een kaakabces zou kunnen, iets anders weet ik zo niet maar met ratten weet je het nooit... Heel veel sterkte bij de DA en beterschap voor Candy!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 20, 2012 8:56 am 

Getver wat heb je een pech met je ratjes zeg... Het kan een kaakabces zijn, een verstopte (Harderse) klier, een ontsteking aan een kieswortel etc. Helaas zijn dingen waar "koppies bol van worden" vrijwel altijd ernstig en pijnlijk. Ik zou zo snel mogelijk naar een da gaan en overleg telefonisch of je al carprofen en evt. AB moet gaan geven.

Linkje van mijn ratje Lola die een dik hoofd door een ontstoken klier had... Leek veel op een kaakabces.
http://www.ratjes.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11522

Heel veel sterkte en ik duim dat het in ieder geval iets is wat goed te behandelen is! :pray:

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 20, 2012 9:06 am 
Ere-lid

Ahbah :shifty: Ik duim voor iets simpels!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 20, 2012 10:42 am 
Moderator

Een zymbal's gland tumor zou ook nog kunnen.

Hopelijk valt er iets aan te doen, veel sterkte ermee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 20, 2012 6:16 pm 

Vriend lief is met candy naar de DA geweest, ik kon helaas niet mee ivm nieuwe baan en proeftijd :nee:
De dierenarts vind de verdikking te hard voor een abces, ze denk dat het een tumor of een ontsteking door een wondje in haar mondis.
Candy dr onderkaak staat ook scheef ten opzichte van boven, maar ze eet alles gewoon nog.
Ze heeft Enro en carprofen voorgeschreven gekregen.

Maar nu kwam ik net thuis en zie dat het nog dikker is geworden.
Het lijkt mij te snel gaan voor een tumor...aan de foto's te zien lijkt het erg op deze link http://ratguide.com/health/figures/squa ... gure_2.php
gevonden op de site die marjolein door gaf.
Candy heeft veel pijn, loopt te knarsen en te trillen, er zit geen porferine bij dr neus of oog.
Even een paar foto's om jullie een idee te geven:

Afbeelding

Afbeelding

Ik maak me grote zorgen om haar, en zit echt te dubben om niet nogmaals naar een arts te gaan...maar heeft dat wel zin, want aangezien ze pas 11,5 maand is vindt ik haar te jong om in te laten slapen en je weet niet bij welke dienstdoende arts je terecht gaat komen.... :(
Reacties en meningen zijn op het moment meer dan welkom!!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 20, 2012 7:52 pm 
Moderator

Is er goed in het bekkie en in de oortjes gekeken?
Dat het scheef staat is op zich niet heel vreemd als het verdrukt wordt. Een abces kan trouwens ook heel erg hard zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 20, 2012 8:12 pm 

ja het oor was helemaal schoon en in dr bekkie zag ze niks...
ik heb net nog met de spoedarts gebeld maar die doet er niks aan.
Je krijg het standaard verhaal, ab en pijnstiller geven, meer kunnen we niet doen, je moet het wel de tijd geven, bla bla bla
Ondertussen is het weer iets dikker geworden...wat moet ik nou :weetniet:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 20, 2012 10:05 pm 

Wat balen he... Ik zou hiermee naar een echte ratten dierenarts gaan. Karin in Utrecht zit het dichtst bij jou. Een abces kan keihard zijn, dat is dus geen goede reden voor een da om aan te nemen dat het dat niet is. Ik heb, vooral bij hoofd en staart in de buurt, eigenlijk alleen maar keiharde abcessen meegemaakt. Daarom zijn ze ook zo &^%*. Je kan ze niet zelf open weken en schoonhouden juist omdat die derrie zo hard en aangekoekt is...

Karin (Utrecht), Stijn (Eindhoven) of Care 4 Animals (Duiven) zijn de mensen waarvan ik ze 100% vertrouw daar waar het om meer gaat dan een tumorverwijdering of een AB kuurtje. Punt is dat het waarschijnlijk echt opengemaakt moet gaan worden, dit gaat niet snel vanzelf weg. Carprofen mag je trouwens echt wel meer geven op het moment dat ze zichtbaar pijn blijft houden! Zelf gaf ik vaak (met toestemming DA) dubbele dosis. Als je dat niet weken lang doet, kan dat weinig kwaad.

Echt niet tof. :nee:

Angela met 27 engeltjes

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 20, 2012 10:40 pm 

maar kan het dan zo zijn dat het abces gelijk zo keihard is, en ook zo snel dikker wordt?
Ik heb dit nog nooit meegemaakt, dus het is voor mij allemaal vreemd terrein zeg maar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 20, 2012 10:43 pm 

Ik zou inderdaad zo snel mogelijk naar een dierenarts gaan die ervaring heeft met dit soort rare dingen. Ik ben destijds met 't kaakabces van Herman naar Karin in Utrecht geweest. Zij is morgen aan het werk en volgens mij is de praktijk op vrijdag ook tot 19.00u open.

Sterkte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 20, 2012 11:09 pm 

Miss.J schreef:
maar kan het dan zo zijn dat het abces gelijk zo keihard is, en ook zo snel dikker wordt?
Ik heb dit nog nooit meegemaakt, dus het is voor mij allemaal vreemd terrein zeg maar.

Ja, helaas kan dat zo snel gaan. :( als een abces open is en weer te snel dicht met nog zooi in, dan kan het ook in no time weer zo zwellen. Het zit er natuurlijk al voordat het zichtbaar is voor ons. Deze ontstekingen/abcessen gaan niet vanzelf weg en de reguliere da weet helaas niet hoe hiermee om te gaan. Meestal wordt het onder narcose open en schoon gemaakt en moet je het zelf nog een tijdje open en schoon houden icm AB. Dit soort zwellingen zijn echt niet tof... Karin weet goed wat ze doet dus als je met meer juiste info het weekend in wil, zou ik echt proberen om er morgen terecht te kunnen. :aai: :knikt: Ik zal voor jullie duimen dat het goed te behandelen is!

Angela met 27 engeltjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 21, 2012 9:26 am 
Ere-lid

Welke dosering aan Enro en Carprofren is er voor geschreven? Dat haar kaak scheef staat betekend idd dat er 'iets' de kaak wegduwt. Houd haar tandjes goed in de gaten want die kunnen nu niet meer op elkaar afslijten!
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je heel lang kunt afwachten, dit soort aandoeningen zijn uiterst pijnlijk! In Zoetermeer zit ook een vrij goede da. Openen onder een roesje is de beste aanpak, als een tumor de oorzaak is dan is zachtjes wegglijden de fijnste optie voor haar.
:hug:

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 21, 2012 11:00 am 

Ik heb mijn da vanochtend nog even zelf gebeld en even goed uitgelegd en gepraat.
Aangezien get nog dikker is geworden gaat ze zo onder het mes.
Als het een abces us gaan ze het helemaal goed schoon maken, is het en tumor en valt er niks aan te doen wordt ze ingeslapen.
We hopen op het beste!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 21, 2012 11:13 am 

Als je een DA hebt die goed naar je luistert en zaken wil aannemen die gezegd worden dan heb je geluk! :thumbsup: Mijn eigen DA in Maastricht heeft praktisch geen kennis van ratjes maar ze stond gelukkig overal voor open waardoor ze me toch met veel dingen heeft kunnen helpen.

Werkt je DA met gasnarcose? Aan spuitnarcose zitten ook wel aardige risico's verbonden... Wellicht heb je nog wat aan het draadje hieronder m.b.t. voorbereiding en nazorg ;)
viewtopic.php?f=14&t=11278

Succes met je meisje!

Angela met 27 engeltjes

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]