Het is nu vr nov 24, 2017 5:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: stukej staart eraf!
BerichtGeplaatst: di jul 01, 2008 9:57 pm 

Het staartpuntje ziet er goed droog uit, dus dat lijkt me een goed teken.

Even wat anders: hoe erg zou 't zijn als Sara wat van die antibiotica binnen zou krijgen? Claudia is met d'r kont in het restje appelmoes gaan zitten en Sara wil het er nu af gaan likken. :confused:

Het was overigens erg lastig om die zalf op d'r staart te krijgen. Ze spartelde wel, maar dan het 'normale' spartelen. Als ik haar staart aanraakte dan begon ze niet te piepen oid, dus dat is ook wel een goed teken toch?

Ik moet zelf nu écht naar bed, anders zit ik morgen op m'n werk te slapen.

Ze hebben nu wel 3 mooie hangmatjes gekregen (kwamen vandaag binnen) dus ik denk dat m'n meiden wel goed gaan slapen vannacht. :-)

Bedankt voor de tips iedereen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 02, 2008 8:50 pm 

Ik heb ratten die nog niet piepen als je een punctie moet doen, en ratten die piepen als je er maar naar wijst. Hangt helemaal van je rat af of er gepiept wordt. Maar zolang ze niet erg tegenstribbelt en die staart snel uit je handen wegtrekt zodra je aan het puntje komt zal het wel meevallen. Dat het mooi droog is, is inderdaad een goed teken. Het is geen ramp dat Sara wat ab binnenkrijgt een keertje, maar probeer het wel te voorkomen. Wat niet goed is, is dat Claudia restjes laat staan en op die manier zelf te weinig ab binnenkrijgt. Probeer de hoeveelheid zo af te passen dat ze echt alles opeet. Anders kan er resistentie ontstaan (dat gebeurt dus ook als Sara elke keer de restjes aflikt), en dan heb je kans dat de ab een volgende keer zijn werk niet meer doet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 04, 2008 4:36 pm 

Bikkeltje schreef:
Ik Het is geen ramp dat Sara wat ab binnenkrijgt een keertje, maar probeer het wel te voorkomen. Wat niet goed is, is dat Claudia restjes laat staan en op die manier zelf te weinig ab binnenkrijgt. Probeer de hoeveelheid zo af te passen dat ze echt alles opeet. Anders kan er resistentie ontstaan (dat gebeurt dus ook als Sara elke keer de restjes aflikt), en dan heb je kans dat de ab een volgende keer zijn werk niet meer doet.

Het kan dus wel een ramp zijn dat Sara wat binnenkrijgt. Ook op die manier ontstaat resistentie (bij Sara).
Bij iedere antibioticakuur geldt dat alleen de rat die de kuur nodig heeft de antibiotica mag krijgen en wel op die manier dat de gehele dosis wordt opgenomen. Andere ratten mogen (bij wijze van spreken) niet eens aan de antibiotica ruiken.
Een juiste dosering van antibiotica is heel erg belangrijk. Bij een onderdosering kan er resistentie ontstaan en bij een overdosering kunnen de organen (lever, nieren) ernstig worden beschadigd. Beide situaties zijn uiteraard niet geweldig voor de kwaliteit van leven en levensverwachting van de rat.

Gr.
Frida

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 04, 2008 6:19 pm 

Hmm, ik weet niet of dit een goed of een slecht teken is, maar er schijnt wat roods door het staartpuntje heen (het stukje wat nu dus het puntje gaat worden, vóór het stukje bot dat er nog aan zit dus).

Het insmeren met wondzalf is niet zo'n succes. Het insmeren op zich gaat nog wel, maar ze likt het er zelf weer heel snel vanaf.

Hebben jullie overigens nog meer tips waar ik de antibiotica in kan stoppen? Appelmoes werkt toch niet zo geweldig.

Morgen ga ik naar mijn ouders en daar blijf ik één nacht slapen. Is dit wel zo verstandig denken jullie? Ik zal daar overigens wel een zakje kattenvoer meenemen, gezien ik zelf geen katten heb.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 04, 2008 7:08 pm 

stop de ab in iets wat ze heel lekker vind ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 04, 2008 7:13 pm 

hier doet de baby voeding het heel goed (wel verschillende smaken)

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 04, 2008 7:14 pm 

:knikt: olvarit doet het goed.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 04, 2008 7:16 pm 

heb gewoon het kruidvat merk net zo goed maar goedkoper (nu wil mijn nijn echt alleen maar die van olvarit)

For pets, by Mandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 05, 2008 12:11 am 
Moderator

kiara schreef:
Morgen ga ik naar mijn ouders en daar blijf ik één nacht slapen.

Geen probleem als je Claudia maar meeneemt zodat ze haar AB blijft krijgen, want een dag overslaan is wél een probleem.
Ik heb zelf goede ervaringen met direct in het bekkie spuiten. Met een 1ml spuitje kun je de dosering goed bekijken en weet ik dat ze het spul binnenkrijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 05, 2008 11:33 pm 

Eh, als ik haar mee had kunnen nemen dan was er geen enkel probleem geweest. Sterker nog: dan was het niets eens relevant om hier op t forum te melden, dus ik dacht dat t wel duidelijk was dat ik daarmee bedoelde dat ze 1 nacht alleen thuis zijn.

- mijn ouders hebben niks met ratten
- bij mijn ouders is er op dit moment ivm een verbouwing geen veilige plek voor een kooi
- mijn ouders hebben 2 katten en 2 honden waarvan er eentje is waarvoor ratten eenhapscrackers zijn.

Meenemen is dus geen optie, dus Claudia en Sara zijn vandaag + morgenmiddag alleen.

Neemt iedereen hier op t forum zijn/haar ratten gewoon overal mee naartoe ofzo?!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 05, 2008 11:35 pm 

Als een rat aan een antibioticakuur zit en ik ben te lang van huis, dan blijf ik of thuis of neem de rat mee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 05, 2008 11:48 pm 

Nou dan ben ik blijkbaar een hele slechte rattenbezitter want ik zit nu dus bij mn ouders en de dames zitten thuis. Maar dat was ik toch al omdat ze ook nog eens bij een dierenwinkel vandaan heb.
Waarom denken jullie dat ik hier zoveel om advies vraag. :confused:

Ik moet wel even kwijt dat dat erg lastig is op dit forum. De één is voor antibiotica, de ander vindt dat je dat niet te snel moet gebruiken. Dan moet t stukje staart worden geamputeerd, of juist niet. De dierenarts is niet te vertrouwen of geeft de verkeerde dosis door, etc, etc.

Heel erg lastig dus om zo te bepalen wat nu t beste is voor je beestjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2008 12:00 am 

wij zijn er alleen om advies te geven. als je aan een ab kuur bent begonnen kan je niet zo maar even een dag niets geven. als ik weet dat een van mijn dieren ab moet hebben blijf ik thuis of neem ik ze mee (dat ligt eraan hoelang ik wegga en of er iemand is die het evt kan geven). niemand zegt dat jij een slechte rattenbezitter bent, ik heb mijn eerste ratjes ook uit de dw net als vele anderen. van fouten kun je leren.

For pets, by Mandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2008 12:03 am 

Vind je reactie een beetje overtrokken hoor. Maar ab moet je gewoon om de zoveel uur geven, dus als je bezig bent met een kuur dan moet je daar rekening mee houden. Of je wel of geen antibiotica moeten geven bij een bepaald probleem is een heel andere discussie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2008 12:35 am 
Moderator

Dat je rats uit een DW komen hoeft niet te bepalen hoe je ze verzorgt! Het maakt ons ook niet uit waar het diertje vandaan komt als je om advies vraagt. Het feit dat je om advies vraagt betekent dat je van plan bent iets op te steken én (belangrijker) ook voor je beesten wil zorgen. Een DW rat is niet minder waard dan een andere rat!
We geven advies op basis van onze ervaring, die kan voor elk persoon anders zijn. Ik ben iemand die wat meer de kat uit de boom kijkt als het gaat om eerlijke wonden (bijtwonden, beschadigde staarten, abcessen enzo). Ik ben geen voorstander van bij elk gevalletje AB geven. Anderen zijn wat sneller met naar de DA gaan en sommige DA's geven al bij een omgekrulde snorhaar AB.
Als een beest aan een AB-kuur zit mag die niet onderbroken worden. Voor mij heeft dat idd betekent dat ik eens 2 rats (één ziek, de ander voor gezelschap) heb meegesleept op mijn werk. Met de trein naar Hagen (Duitsland), overnachten en de volgende dag weer terug met de trein.
Je mag na deze onderbreking niet doorgaan met de kuur anders kweek je resistentie. Er zijn niet al teveel voor dieren gebruikte antibiotica dus moet je zuinig zijn op de keuzes die er zijn. Als je opnieuw een kuur wil geven moet je nu een week wachten óf een andere AB vragen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]