Het is nu za nov 18, 2017 12:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: stukej staart eraf!
BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2008 2:09 am 

over het vertrouwen op de DA en de doseringen kwam van mij dus ik zal proberen uit te leggen hoe ik het bedoel. ten eerste wil ik nog even zeggen dat ik niet vind dat je slecht voor je ratten bent anders zat je hier niet en kwam je geen advies vragen, je hebt ze van de DW, helaas, je wist niet beter en nu weet je het wel dus doe je het voortaan goed. Daar wordt je echt niet op afgerekend. Maar goed de DA, want ik snap dat het verwarrend is:

helaas kun je er niet blindelings van uitgaan dat de DA het goed doet als het op ratten aankomt. Dat is geen onwil of teken dat de DA slecht is. DA's krijgen in hun opleiding bijna niks over ratten omdat ze vallen onder bijzondere dieren en er relatief weinig mensen met een rat bij de DA komen aanzetten. Een goede DA in rattenwereld termen is een DA die zich extra heeft verdiept in ratten. Dit doen ze vanuit interesse in ratten. Niet elke DA heeft een persoonlijke interesse voor de rat, sommigen verdiepen zich in oncologie of in tandheelkunde. Daarom zeg ik dat een DA met weinig verstand van ratten niet per definitie slecht is, zij zijn weer beter op andere vlakken maar als ratteneigenaar heb je daar niet zo veel aan. Wij zouden graag willen dat elke DA alle ins en outs van ratten wist maar mensen met slangen willen hetzelfde voor hun dier en mensen met een degoe, suikereekhoorn of uil ook.

Bij ons in Gouda vind je de interesse voor de rat bij mevrouw Smit van Pieter Bas. Haar collega's weten er ook heel wat van maar mevrouw Smit het meest naat mijn idee. Zij wist al veel van ratten voor ik daar kwam, er komt nog iemand bij haar met haar ratten, maar die persoon ken ik niet. Sinds ik naar haar toe ga neem ik regelmatig weer nieuwe kennis mee van dit forum, The Ratsewer en het ratmedisch forum als er weer wat met mijn ratjes is. Als er nood is kun je goed bij Bearveldt en Schuur of Korte Akkeren terecht maar daar hebben ze niet die interesse. Ze doen echt hun best voor je maar ze hebben nu eenmaal de meeste kennis van Katten en honden en daar baseren ze denk ik veel op. In elk geval de dosering van medicijnen maar ratten hebben een sneller werkend metabolisme dus klopt de dosering vaak niet als je die van katten of honden neemt. Ook bij Pieter Bas hebben ze niet altijd de juiste dosering maar dan zegt mevrouw Smit ook meestal "vraag/controleer je de dosering nog even op het forum en stuur je hem door?" Omdat ik toch graag zekerheid heb dat het goed gaat check ik dingen waar ik over twijfel altijd hier na en/of ik doe een belletje naar Pieter Bas als ik bij een van de anderen ben geweest en ik ben nog niet helemaal zeker, trouwens als ik bij Pieter Bas ben geweest en ik twijfel bel ik ook weer op. Ik geef bij noodgevallen ook altijd door dat Pieter Bas mijn vaste DA is zodat ze hun bevindingen doorsturen. Medicatie en twijfel dingen checken heeft bij mij zijn nut al bewezen, ik heb hier regelmatig de juiste dosering kunnen vragen, werd gewaarschuwd dat ik een foute medicijncombinatie had gekregen en kreeg het advies een second opinion te laten doen toen een midden oor ontsteking niet gediagnosticeerd werd en ik na een vitamine B spuit naar huis werd gestuurd. Het kan inderdaad vreselijk frustreren zijn dat je denkt een goede oplossing te hebben en dan blijkt dat het niet klopt en je er weer achter heen moet maar in the end is het beter voor de ratsels.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2008 2:17 pm 

Misschien was mijn reactie wat overdreven maar ik zit me nu dus bij mn ouders zorgen te maken over mn dametje dat thuis zit, omdat ze gisteren dus geen antibiotica gehad heeft. :confused:

Nu zit ik weer met 2 nieuwe vragen:

- ik mag nu niet meer doorgaan met de antibiotica omdat er een dag tussen heeft gezeten? Moet ik dan nu zonder medicatie kijken hoe t gaat?

- een aantal van jullie geeft aan de rat gewoon mee te nemen als ie ziek is. Rattenpa zegt bijvoorbeeld zn rat weleens te hebben meegenomen naar zn werk.
Maar hoe doen jullie dat dan? Je kunt die beestjes toch moeillijk de hele dag in een reismandje laten zitten?!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2008 2:34 pm 

Ik neem een rat die AB krijgt ook altijd mee als ik een nacht van huis ga, en dan vervoer ik de ratten (ook altijd eentje mee voor het gezelschap) gewoon in hun vervoerstas, en dan neem ik in een aparte tas een klein kooitje mee, plus voer en drinkfles enzo. Op bestemming aangekomen gaan ze dan lekker in dat kooitje. Is erg klein, maar voor een nachtje kan dat prima :-) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2008 2:52 pm 

zoals rattepa aan had gegeven wbt de ab, of nu een stopweek, en als het erg is en wel ab moet hebben kijken of je da een andere ab heeft.

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2008 3:15 pm 

Hoe laat heb je gisteren de ab gegeven? En hoe laat zou het vandaag weer krijgen? Even om het beeld duidelijk te krijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2008 5:35 pm 
Moderator

Als het moet dan zitten ze idd een dag in het vervoersbakje. Jammer dat het eigenlijk veeel te klein is, maar liever een chagrijnige gezonde rat dan een doodzieke blije rat. Hoewel..... dan zal ze evengoed niet blij zijn ;) En bijkomend voordeel: gedwongen rust zonder opdringerige drukke kooigenootjes er omheen.

Mijn Nick is overigens zonder n. Van mij is er maar één (meer dan genoeg) en daarom mag het Rattepa zijn, net als koninginne-dag :mrgreen: Janientje: àf, koest

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2008 8:33 pm 

Ik ben nu net weer thuis en de dames zien er allebei goed uit. Ze hebben zelfs hun nieuwe hangmatjes (die er al sinds dinsdag in hangen) in gebruik genomen!

Claudia ziet er erg goed uit. Ze is nog steeds erg levendig, haar staart is helemaal droog en 't uiterste puntje bot is er inmiddels afgevallen.

Gisterochtend heb ik rond half 10 voor het laatst antibiotica gegeven.

rattepa, neem jij maar één rat mee naar je werk dan? Als ik ze al mee zou kunnen nemen dan zouden ze allebei mee gaan. Anders zit de één zielig alleen in een klein mandje en de ander zielig alleen thuis in een kooi. Lijkt me ook niet de ideale situatie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2008 9:35 pm 

Dan is er nu dus 36 uur verlopen sinds de laatste ab, dat is echt te lang om de kuur voort te zetten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2008 9:40 pm 

Dan neig ik ernaar om het aan te kijken en eventueel volgende week de kuur te vervolgen. Of is dit weer onverstandig?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2008 10:54 pm 
Moderator

Als er geen reden is (staart mooi schoon droog en genezend) zou ik het niet doen. Zoals je het nu beschrijft: droog en vanzelf ingekort lijkt het me dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Als ik perse ratten mee moet nemen dan gaat de zieke mee, plus eentje voor gezelschap. Dan zoek ik natuurlijk eentje uit met passend karakter voor de situatie. Ik heb er nu 5 om uit te kiezen (exclusief de zieke natuurlijk, maar die heeft geen keus), dus er zit meestal wel een geschikte reisgenoot bij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 09, 2008 2:41 pm 

Even een update:

Zo ziet de staart er nu uit:

Afbeelding

Het was heel erg lastig om een goede foto van d'r staart te maken. Ze had niet zoveel zin om stil te blijven zitten!

De staart ziet er op zich goed uit. Er is al een stukje bot vanaf gevallen. Wel is de laatste cm van de staart (van wat er nog aan zit dus) iets rozer dan de rest van de staart. Dat moet ik dus even in de gaten blijven houden.

Verder hupst ze lekker door de kooi heen en zie ik qua gedrag geen rare dingen. Behalve dan dat ze nu eindelijk zindelijk is en geen poepies meer achterlaat als ze bij me op schoot zit! :joepie:

Als ik het niet vertrouw dan ga ik alsnog naar de dierenarts. Dit keer wél gewoon tijdens het spreekuur en dit keer ook graag bij Pieter Bas.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 09, 2008 2:45 pm 
Moderator

Dat ziet er in mijn ogen heel mooi uit! Niets meer aan doen, en AB geven lijkt me echt niet meer nodig!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 09, 2008 6:28 pm 

ziet er mooi uit, ook geen Pieter bas meer nodig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 10, 2008 12:01 pm 

Ziet er goed uit! Fijn om te horen dat een amputatie niet altijd nodig is! En ik ben het wel eens met bovenstaande. Als alles goed blijft gaan, is AB of een dierenarts niet echt meer nodig (misschien alleen even een telefoontje naar de DA met een update)!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 13, 2008 8:14 pm 

M'n vriend: "Kan dat beest niet éven stilzitten?! Zo kan ik geen foto maken!"

Nou ja, dit is het resultaat van z'n poging:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toch binnenkort maar eens een macrolens aan gaan schaffen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]