Het is nu vr nov 24, 2017 7:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bijtend ratje
BerichtGeplaatst: do maart 14, 2013 9:04 pm 

Hoi,
Ik heb 2 ratjes van ongeveer 4/5 maandjes oud.
ze komen vaak uit de kooi en heb ze al aardig tam kunnen maken,
1 van de 2 ratjes was in het begin erg bang en schuw maar daar is nu weinig van te merken
ze speelt erg de baas over het andere ratje en zet sinds kort overal haar tandjes in nou weet ik van mijn vorige ratjes dat wel meer ratjes dit doen, maar het begint een beetje op agressief gedrag te lijken. Als ik haar wil pakken draait ze haar kop om en bijt in mijn vingers. ook als ik mijn hand bij de tralies van de kooi houd bijt ze erin terwijl het andere ratje eraan ruikt of likt.
Ik weet niet zo goed of dit gedrag tijdelijk is of dat ik hier iets aan kan doen?

Profiel  

Berichttitel: Re: Bijtend ratje
BerichtGeplaatst: vr maart 15, 2013 10:03 am 

Dat is heel lastig zeggen als we de ratjes niet kunnen zien. Er kunnen diverse redenen zijn naar mijn idee. Ik begrijp dat het bij jou om dames gaat. Het bijten; bijt ze echt door of is het meer 'proeven'? kan het zijn dat je een etensluchtje/restje aan je vingers had? Misschien is er zelfs iets medisch aan de hand waardoor ze geen aanraking wil en daarom van zich afbijt. En als je het bijtertje oppakt en met haar op de bank gaat zitten, doet ze het dan ook?

Ik zou het in ieder geval goed in de gaten houden om te kijken waar het vandaan komt. En bij het vermoeden dat er mogelijk iets medisch aan de hand is, naar een dierenarts gaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 15, 2013 3:17 pm 

Het zijn inderdaad 2 dames, in mijn vingers bijt ze wel echt door.
In de rest waar ze haar tandjes inzet doet ze dit niet.
Ik ga nog eens goed opletten of dit misschien een medische oorzaak kan hebben al denk ik zelf van niet omdat ze ook in mijn vingers bijt als ik der wil aaien of mijn hand in de kooi houd en haar dan dus geen pijn kan doen.
In of op de kooi pak ik der eigenlijk niet op omdat ze zelf van de kooi op de bank kan springen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 15, 2013 4:15 pm 

De ratjes liepen net weer los en kwam er achter dat ze ook bij haar zusje doorbijt
ze heeft een wondje op haar rug van ongeveer 2 a 3 cm.
Ik hoop dat dit per ongeluk is gegaan en dit niet vaker gaat gebeuren..

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 16, 2013 10:07 am 
Ere-lid

Op deze leeftijd kunnen ze in de puberteit zijn en vervelend gedrag vertonen naar mens en rat. Blijf haar oppakken, desnoods met een handschoen zodat je niet onzeker wordt want daar maakt ze gebruik van.
Wbt het wondje bij haar zusje, weet je zeker dat het een bijtwond is of kan het ook door parasieten veroorzaakt zijn?

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 21, 2013 4:07 pm 

Ik ben een tijd niet op jullie site geweest en weet niet of ik beter een ander topic kan openen maar het gaat nog steeds over het zelfde ratje.
zoals ik de vorige reactie stond dacht ik dat er misschien toch parasieten oid op de huid van mijn ratjes zaten waardoor er wondjes op de huid zaten. Ik heb ze hiervoor behandeld.

Het dominante ratje is nog steeds erg streng voor haar zusje en heb niet het idee dat dit niet minder word eerder erger.. de plukken haar vliegen soms door de kooi heen en er blijven korstjes zitten vooral in de nek van Suus.
vooral als ze wat lekkers krijgen doet Fien ( het dominantere ratje) er alles aan om het in eigen bezit te krijgen. Suus vlucht vaak weg en houd zich schuil in een huisje of er volgt een piepend gevecht wat word gewonnen door Fien
Ook word Suus regelmatig aan haar nekvel heen en weer gesleept, ook dit heb ik bij mijn vorige ratjes nooit gezien.
Ik hoop dat jullie me wat raad kunnen geven met dit probleem.
Kan het goed zijn om er een 3e ratje bij te kopen of raden jullie dit juist af?

Tegen mij doen alletwee de ratjes wel erg lief en vertonen geen bijtend gedrag meer!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 21, 2013 8:00 pm 
Ere-lid

Pff, lastig. Hoe groot is de kooi, hoe is deze ingericht en heb je bv een loopwiel?

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 22, 2013 12:14 pm 

De kooi is 58x38x71 ze hebben naar mijn idee genoeg te doen qua speeltjes (hangmat, huisjes, buizen, en nog wat andere speeltjes)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 22, 2013 4:16 pm 
Ere-lid

Ik vrees dat de kooi toch wel aan de kleine kant is. Ik zou uit zien naar een grotere kooi en daarin een loopwiel met een diameter van zeker 30 cm in hangen. Ik denk dat ze meer beweging nodig heeft dan ze kan krijgen en daardoor loopt te vervelen naar haar vriendinnetje

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 22, 2013 5:28 pm 

Ik ben het helemaal eens met Jolanda.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 23, 2013 7:26 pm 

Oke bedankt voor jullie advies,
Waar kan ik zon loopwiel kopen? bij de dierenwinkel hadden ze alleen kleinere

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 23, 2013 7:57 pm 
Moderator

Bij zooplus kan je grote loopwielen kopen (zie banner bovenaan het forum) :-)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]