Het is nu za nov 18, 2017 10:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2013 11:57 pm 

Even een topic voor mijn tijdelijke meisje met oogschade.
Ze is door de VOC in beslag genomen.

Leela is bij ratiopia binnen gekomen met een beschadigd ook, daarbij is ze in slechte conditie.
Gisteren is ze naar mij toe gekomen, een lange reis van ruim 7 uur. De reis is ze goed doorgekomen, mede door de handwarmers en snuggle die tegen de bak aan heeft gelegen, iets waar ze dankbaar gebruik van heeft gemaakt.

Medisch gezien zijn de volgende dingen opgevallen.
- Leela heeft haar oog beschadigd dit is bekend, dit ook moet er op korte termijn uit
- Leela heeft veel meer mijt plekken dan de rest van de ratten, hierdoor heb ik het vermoeden dat er al langer iets speelt
- Leela wankelt valt regelmatig om tijdens het lopen, zit regelmatig op haar kont en valt dan op haar rug.
- Daarbij is ze ook dun, net als haar oud kooigenootje die gigantisch dun is

Eten gaat goed, vooral de papjes worden aangevallen. Gisteren at ze heel onrustig het vermoeden is er dat deze 2 ratjes een tijd zonder eten hebben gezeten. Ook poept en plast ze prima.

Vandaag heb ik het dametje dat bij Leela in de kooi zat bij een andere groep ingezet. Dit omdat Leela erg rustig is, veel slaapt en het andere dametje erg druk is. Leela zit op dit moment in een mini duna, waar ze het grootste deel van de tijd op een snuggle ligt te slapen, ook hier ligt ze in een rare houding, het lijkt haast op ze zo veel mogelijk warmte probeert op te vangen.

Nu gaat ze morgenvroeg gelijk mee naar de dierenarts. Eigenlijk had ik alleen voor een andere dame een afspraak, maar gisteren had ik Leela mee voor oogzalf en heeft de andere DA haar gezien, ze schrok van de staat van Leela en haar kooigenoot. Daarom mag Leela gelijk morgen mee voor overleg hoe en wat ivm haar oog.

Nu is mijn vraag wie heeft tips om Leela nog sneller sterk te krijgen. Ze eet granenpap, babyvoeding, insecten, kokosmelk, CS en voer dat ik aan kan maken met water. Voor de rest eet ze mijn eigen voermening en SS.

Heeft er iemand ook een andere verklaring voor het zwalken, behalve een algehele zwakte.

Foto's volgen nog

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2013 9:31 am 

Heeft ze geen luisjes ? Die kunnen, doordat ze bloed uit haar lijfje opzuigen, zo'n klein diertje als een ratje heel erg verzwakken.
Ik zou haar oortjes ook heel goed na laten kijken want dat zwalken kan ook op een MOO wijzen. Niet alle ratjes met een MOO houden hun kopje scheef. Ratjes met een hypofysetumor kunnen ook moeite met hun evenwicht hebben.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2013 10:53 am 

Ze is na binnenkomt gelijk tegen parasieten behandeld, luis kan ik niet vinden. Wel extreem veel mijtwonden, het hele lijfje zit vol met korstjes.
MOO was niet te zien. Wel krijgt ze nu baytil om een ontsteking ergens tegen te gaan. Voor de rest is het nu afwachten, knapt ze de komende dagen niet op, dan gaan we het wagen en gaat ze onder het mes. Knapt ze wel op dan is het aan mij wanneer ik haar goed genoeg vind. Nu opereren wil de DA wel, maar ze is net als ik bang dat Leela dit niet trekt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2013 11:31 am 
Ere-lid

Het arme diertje :|

Je kunt vruchtensuiker door de pap doen, dat geeft op een duurzame manier energie. Wat de korstjes betreft, waarmee is ze behandeld en hoe vaak? Ik zou haar ook op schimmel laten testen dus een kweek laten zetten van een afkrabsel van wat huid en haren.
Tegen de jeuk zou je een cortico injectie kunnen overwegen maar als haar afweer erg laag is is dat misschien een niet zo goede keuze. Overleg met je da hierover.

Sterkte en succes met het meidje!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2013 11:57 am 

Ik neem aan dat ze met stronghold is behandeld, aangezien België geen vrije uitgift van ivomectine heeft. Ze is 1 maal behandeld nog geen week geleden.
Ze heeft op dit moment een schep fructose door haar papje CS.

Aan schimmel denk ik niet, de dierenartsen denken er ook niet aan.
Ze heeft echt over haar hele lijfje verspreid korstjes.
Cortico ga ik niet wagen, met de jeuk lijkt het mee te vallen.

Hier trouwens een foto van Leela, bij elk stukje opstaande vacht zit een korstje.
Afbeelding

Bedankt voor de reacties :bloempje:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2013 3:42 pm 
Ere-lid

Veel da's denken niet aan schimmel ;-)
Maar de mijtbesmetting kan ook zo ernstig zijn dat ze erdoor flink verzwakt is. Ik hoop dat ze snel opknapt, ze ziet er echt wel zielig uit. :confused: Omdat ze ab krijgt zou je haar ook een beetje yoghurt kunnen geven zodat haar darmflora niet teveel aangetast wordt.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 26, 2013 1:59 pm 

Positief nieuws. Leela lijkt vooruit te gaan. Gisteren wandelde en sprong ze door het hok heen, om even daarna weer op een kruik neer te ploffen. Net de dierenarts even gesproken, eind deze week/begin volgende week gaat Leela onder het mes. Morgen of overmorgen wil ik niet ivm nachtdienst, ik wil de eerste periode de ratten na een OK in de gaten kunnen houden, helemaal als ze al zo zwak zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 26, 2013 4:07 pm 
Ere-lid

Fijn dat ze opknapt! :D
Ik duim dat de operatie succesvol verloopt!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 01, 2013 10:24 pm 

De duimen draaien voor Leela :aai:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 04, 2013 6:34 pm 

Leela is vandaag onder het mes geweest, ze doet het goed.
Zo meteen mag ik bellen om te zien wanneer ze naar huis mag.
In de laatste week is ze goed aangekomen, ze weegt inmiddels 310 gram, tegen 280 een week geleden.
De dierenarts is erg tevreden en belde speciaal om te zeggen hoe het is gegaan.

Ben zo blij dat ze nog leeft, dat ze eindelijk van dat rot oog af is. En dat ze zo meteen naar huis mag :tralala:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 04, 2013 7:05 pm 
Opperfikkiestoker

:thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 05, 2013 11:54 am 
Ere-lid

:thumbsup:

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 05, 2013 4:26 pm 

hoera voor Leela! :roze cheer:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 06, 2013 1:12 pm 

Het gaat echt goed met Leela, gisteren was zo nog erg rustig en wilde ze niet lopen op de bank. Nu loopt ze lekker op de bank en is voor het eerst alles aan het verkennen. Ze kruipt op schoot en probeert tegen de bank op te klimmen. Het lopen gaat al een heel stuk beter, ze heeft meer controle over haar pootjes. Zal vriendje vragen of hij Leela er vanavond nog even uit haalt.
Ben zo blij dat haar oogje eruit is, ze knapt er echt van op. Nu mag ze verder herstellen, morgen haal ik haar eindelijk uit de duna en mag ze eerst proberen te klimmen in een Mary.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 06, 2013 4:18 pm 
Ere-lid

Och erm, wat zal ze dan een last hebben gehad van het oogje :| Echt fijn dat ze zich nu zoveel beter voelt!

Barrymore

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]