Het is nu ma nov 20, 2017 3:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: niesfestijn
BerichtGeplaatst: do apr 25, 2013 3:10 pm 

Heey!

Luna is sinds vandaag weer flink aan de nies. Al een aantal uren niest ze bijna non stop, met hoogstens een pauze van 10 min. maar meestal is ze nog geen 2min. stil..

Een tijd terug had ik dit ook al. Ben toen ook naar de DA gegaan, omdat ze inmiddels allemaal aan het niezen waren, maar die kon geen reutel oid horen. Ze wilde toen toch preventief AB geven, wat ik toen niet heb gedaan, omdat ze niks kon vinden & uiteindelijk is het ook gewoon gestopt.

Op dit moment zijn de anderen nog niet aan de nies, maar Luna niest ze wel steeds in het gezicht, dus ik verwacht dat dit niet lang meer zal duren.

Mijn vraag was nu hoe dat toch steeds zou kunnen? Ze niezen vrij vaak vind ik & dat terwijl de luchtvochtigheid goed is, ze niet op de toch staan, ik stofzuig, ze ecobed hebben als bodembedekking etcetc.
Ze krijgen alweer een paar dagen thee van echinacea, tijm en salie, maar dit heeft nog niet geholpen, net zoals de vorige keer.

Kan het een soort van allergie/hooikoorts zijn waar Luna last van heeft? Zij is altijd de eerste die niest.

Het meest vreemde vond ik nog dit: een uurtje geleden had ze echt een enorme non-stop niesbui, dus heb ik haar bij me gepakt, in mijn trui gestopt en ben met haar op de bank gaan zitten. Plots stopte het niezen en ze heeft dit 20 min. lang niet gedaan, totdat er maar zo nu en dan een niesje te horen was.
Na een dik halfuur heb ik haar dus maar weer terug gezet en de enorme niesbui begon direct weer.
Moet ik misschien hun nestmateriaal en alle hangmatjes verschonen? Kan dit het zijn? Ik doe dit al één keer in de week, maar is dit eventueel te weinig?

Ik maak me nog niet echt zorgen, soms gaan dit soort niesbuien na een dag weer over, maar het valt me gewoon op hoe vaak het gebeurt en ik snap niet goed waarom.

Profiel  

Berichttitel: Re: niesfestijn
BerichtGeplaatst: do apr 25, 2013 3:44 pm 

Ik weet niet of jouw ratjes de gewoonte hebben om veel in hun slaapplekjes te plassen. Maar die van mij doen dit wel en ik moet dit dan ook zeker vaker dan 1x per week verschonen. De slaapplekjes doe ik om de 2 / 3 dagen en de hele kooi elke week.
Weet niet of dit DE oplossing is voor jou maar dat zou je kunnen proberen.

En goed in de gaten blijven houden of ze niet beginnen te reutelen natuurlijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 25, 2013 4:33 pm 
Moderator

Sona nieste ook vrij veel en nooit was er wat mis. Ze begon vooral met niezen als ik een dagje stofzuigen had overgeslagen :weetniet:

Allergie/astma kan ook. Caledonia die niest/klinkt soms raar, kuurtje AB gehad en dat verbeterde het niet. Toen kreeg ze prednoral (oraal) en dat ging beter, afbouwen ging ook goed. Met de introductie was ze alleen wat vatbaarder door stress en begon ze weer.

Waarmee maak je de kooi en hangmatjes eigenlijk schoon?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 25, 2013 5:24 pm 

@AnnaAnjo Ze plassen inderdaad ook op de plekken waar ze slapen.
Eigenlijk slapen ze in ieder hangmatje wel en plassen ze ook op alle, behalve de 'huisjes' van fleece, daar wordt meestal niet in geplast..
Misschien moet ik het inderdaad eens proberen om ze vaker te gaan wassen om te zien of dit helpt.

@Marjoleine oké, een allergie kan dus ook.. is er een manier waarop je hier achter kunt komen en is hier iets aan te doen? Zelf heb ik een huisstofmijt allergie, dus ik stofzuig om de dag..
Astma lijkt me eigenlijk stug, omdat ik nooit iets aan haar ademhaling hoor en ze lijkt ook nooit uitgeput te zijn of kortademig. De DA heeft ook al twee keer goed naar haar longen enz. geluisterd, dus zou dat dan ook niet al ontdekt moeten zijn?

Als er hier een beetje stress is gaan ze inderdaad ook al snel niezen, maar dat zijn toch niet van die aanvallen.

Ik maak mijn hangmatjes inmiddels schoon met waspoeder, gewoon in de wasmachine.
Voorheen waste ik het op de hand, zonder iets erbij, maar dat hielp toch niet voldoende tegen de geur. Zou dit ook nog van invloed kunnen zijn?
Zondag is de laatste keer dat ik ze heb gewassen..

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 25, 2013 5:56 pm 
Moderator

Hoe je er goed achter is nogal een taak, dan moet je dingen elimineren bijvoorbeeld. Bodembedekking is al prima. Misschien iets qua voeding, ik weet dat zonnebloempitten wel eens klachten gaven maar dat was vooral jeuk dacht ik.

Wasmiddel kan wel klachten geven. Je zou eens kunnen kijken of wassen met soda of azijn (in het wasmiddelbakje doen of soda direct in de trommel) verschil maakt.
Zelfde als de kooi schoonmaken met zeep, alleen heet water of water met wat azijn is prima :)

Ik weet even niet meer zeker of mijn dierenarts gelijk wat hoorde bij Caledonia, volgens mij niet. Maar ze heeft wat bijgeluiden en dus niet alleen niezen, het niezen klinkt vrij apart.
Bij Sona was het wel alleen niezen (droge niesjes) en daar lag het aan het stof in huis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 25, 2013 6:30 pm 

Gebruik je nestmateriaal ? En zoja, wat ? En staan/liggen/hangen er dingen van hooi of stro in de kooi ? Staat er een stoffige plant in de buurt van de kooi ?

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 25, 2013 7:06 pm 

@marjoleine de kooi schoonmaken met azijn en heet water doe ik inderdaad al.
Heb ook 2 keer de matjes op de hand gewassen met azijn, weet eigenlijk niet of ze toen minder nieste..
Wist niet dat je dat ook gewoon in de wasmachine mocht doen! Ik heb wel gemerkt dat ze dan minder snel weer erop gaan plassen namelijk. Ga ik dus ook doen vanaf nu.
Luna niest niet echt op een vreemde manier en ik hoor ook geen bijgeluiden.. dus ik ga er eventjes vanuit dat het geen astma is.. maar als het echt aanhoudt zal ik daar toch nog even een keer voor langs de Da gaan.

@m&m's team (ik weet je echte naam niet :-) ) Ik gebruik kranten en keukenrol als nestmateriaal, waar luna toevallig vandaag ook druk mee in de weer is geweest..
Er staat geen plant oid naast de kooi, wel staat de kooi op een grote fleece deken op de grond en staat er een waterkoker in de buurt van de kooi.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 26, 2013 10:52 pm 

Volgens mij hebben de niesjes toch te maken met stress :(
Vandaag was iedereen best behoorlijk aan de nies (niet zo erg als die niesbui van luna gister, maar toch) & Franky had ook enorme porfyrine bij haar ogen en neus.
Even later op de middag was er weer ruzie tussen faye en franky & daarnet tussen luna en franky (gebeurd eigenlijk nooit tussen die 2)

Snap er niks van, want ze slapen ook altijd zo lekker bij elkaar..

Ga morgen de kooi&hangmatjes schoonmaken en de tips van iedereen meenemen..
Hopelijk draagt dat iniedergeval iets bij aan het weg gaan van de niesjes..

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 27, 2013 6:00 pm 

Ruzie kan ook ontstaan doordat er een ratje zwak/ziek is. Ratjes zijn prooidieren en die willen geen zieke/zwakke ratjes in de groep omdat die roofdieren aantrekken.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 28, 2013 11:30 am 

Areli van mij heeft een lichte vernauwing aan één kant van haar neus, waardoor ze soms wat meer niest als normaal. Bij haar helpt babyneusspray (zoutoplossing) heel goed op zo'n moment.

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 28, 2013 1:07 pm 

Is zoiets duidelijk te zien bij een rat? Of kan het wel eens zo zijn dat Luna dit ook heeft?
En ook al heeft ze het niet, kan ik dan alsnog 'zomaar' die zoutoplossing geven als ze zo'n niesbui heeft? Zoja, hoe dan? Want ik kan me alleen maar met neusspray doordrenkte koppies bij voorstellen :lol:

Er is trouwens nauwelijks meer geniest. Heb toch maar alvast de kooi schoongemaakt gisteravond en zal de tips gewoon blijven gebruiken. Blijft dus een beetje een raadsel..

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 28, 2013 1:46 pm 
Moderator

Ik maak altijd zelf een oplossing en zuig een beetje op in een 1 ml spuitje, dan kan je druppelen. Je hebt bij de drogist ook pipetjes voor baby's.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]