Het is nu vr nov 24, 2017 5:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hulp nodig bij intro
BerichtGeplaatst: wo mei 01, 2013 11:13 pm 

Hallo iedereen!

Ik ben (momenteel) bezig met een intro, mijn eerste!
Ik had 5 ratjes, maar daar heb ik wat problemen met gehad, eentje verloren en eentje moeten wegdoen, er werd namelijk gepest in mijn goep waardoor mijn ene ratje gestorven is :(
.. ik ben dus heel gevoelig aan conflict, piepende geluiden.. ongelukkige ratjes omdat dat mij terugdoet denken aan toen.

Ik heb een probleem met mijn intro namelijk ik ben het ratje gaan halen, het is een ratje van ongeveer 6 maand dat een thuis zocht, het is een heel zacht, timide ratje, pieperig en snel bang.
De intro verliep goed tot het plaatsen in de kooi, de leider ( kastaar van 530gram) is nogal wild met hem + mijn ander mannetje gimli, de haren staan goed recht en er wordt veel met de kont geduwd maar die intros kunnen wel wat tumult veroorzaken heb ik al gehoord dus alles is wel normaal.
Maar nu zijn mijn ouders dus al gaan slapen en het is nog altijd chaos in de kooi, er wordt luid en veel gepiept waardoor mijn ouders wakker worden, ik heb het ratje er dus moeten uithalen!

nu is mijn vraag wat doe ik best?
Ik heb gelezen de stouterik in een kleine kooi nachtje straf geven ( maar echt stout is hij niet, het is binnen het normale )
of steek ik het nieuwe ratje een nachtje appart en probeer ik morgen opnieuw smorgens?

groetjes!!

Profiel  

Berichttitel: Re: Hulp nodig bij intro
BerichtGeplaatst: do mei 02, 2013 12:49 am 
Moderator

Wat met intro's meestal goed werkt is ze allemaal klein zetten. Dan kan niemand zich verstoppen of de fijne plekjes opeisen en verdedigen. Als je dat nu niet durft of wil kun je ook de nieuwe in de kooi laten zitten en de anderen klein zetten. Dan morgen de nieuwe erbij en ze daar samen lekker een flinke poos laten zitten tot het rustig is. En daarna nog een tijdje want de ervaring leert dat ze als ze in de grote kooi zitten opnieuw gaan ruzieën. Succes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 02, 2013 2:40 pm 

Ik heb bij mijn eerste intro, een maand of 5 geleden, ook gemerkt dat ze in een kleine kooi uiteindelijk op een hoopje tegen elkaar aan gingen liggen, omdat ze nu eenmaal niet veel plek hadden, maar zodra ze in de grote kooi gingen ze in het begin weer zo ver mogelijk van elkaar weg gingen.
Alleen omdat ze al bij elkaar hadden gelegen, deden ze dit toch ook alweer vrij snel in de grote kooi (althans, dat denk ik). Ik heb de intro expres 's ochtends gedaan en bovendien in beide kooien inderdaad geen huisjes, behalve een stukje fleece deken, waar ze uiteindelijk alle 3 onder zijn gekropen.
Ook heeft het echt een aantal uren geduurd voordat ik ze naar een andere kooi heb gezet, omdat ik ze echt even tot elkaar wilde ''veroordelen'' in een kleinere kooi

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 02, 2013 5:15 pm 

dankje voor de tips!

maar de intro verloopt niet zo goed..
ik zag het allemaal goed in eerst in de kleine kooi kennisgemaakt en dat ging goed, maar eenmaal in de kooi loopt het helemaal mis, met mijn gimli klikt het al helemaal niet.
Dus heb ik gimli er even van tussengehouden, en met de nieuwe en gimli opnieuw in de kleine kooi geprobeerd, maar gimli was heel boos.
Dus dacht ik gimli laat ik even zitten, ik begin weer met de nieuwe en mijn agouti rat, dat leek goed te komen in de grote kooi de agouti leek hem geaccepteerd te hebben, legde hem er naast om te slapen maar dan door gimli zijn te wild zijn was dat van korte duur.
Nu hebben da agouti en de neuwe een halfuurtje in de kleine hamsterkooi gezeten en dat ging goed, eenmaal in de kooi ging het weer mis, hij is heel dominant en heeft zelf de nieuwe gebeten.
Nu zit de agouti op straf en de nieuwe uit de kooi.

Ik laat ze nu allemaal wat afkoelen denk ik en probeer morgen opnieuw.
Ook wil ik wat nieuwe dingen proberen, maar je leest zoveel verschillende dingen de ene site zegt wel de andere niet.

Wat ik anders wil doen = ze veel langer in de hamsterkooi zetten zodat ze echt zoals jullie zeggen slapen.
De kooi echt heel grondig ontgeuren, met gepast middel.
Ook had ik gelezen dat het kan helpen als je iets op de ratjes doet van geur, dus dacht ik mss de kokos spray dat ik in mijn haar doe?

Het probleem vooral is denk ik dat de nieuwe zo bang is van de ratjes, hij wilt echt meteen vluchten en dan loopt het fout. het is echt een super lief ratje naar mij maar erg timide.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 02, 2013 6:01 pm 
Opperfikkiestoker

Wat gaat er precies mis? Vliegen ze vechtend door de kooi en vloeit er bloed? Of word er wel wat achterna gezeten, zijn ze aan het dreigen en egelen?
Dat maakt namelijk nogal een verschil.
Ik zou ze ook gerust een paar dagen tot een week in de hamsterkooi laten hoor. Kan helemaal geen kwaad om even goed aan elkaar te wennen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 02, 2013 7:43 pm 

Ik persoonlijk ben misschien te voorzichtig, maar ik doe vrij lang over een intro.
Ik zet ze klein, strooi eten over de bodem tss het ecobed. Gewapend met ovenhandschoen en plantenspuit zit ik er een dag of twee bovenop, ook neem ik ze mee naar bed en staan ze naast me.
Als alles goed gaat, leg ik een lapje fleece op de bodem en wacht tot ze daar samen op gaan liggen en er geen schermutselingen meer zijn. Dan komt er een mandje bij, gaat dit in een totaal van twee weken goed, gaan ze naar een grotere kooi, enkel een paar verdiepingen en een hangmatje. Zorg dat ze mekaar niet gaan najagen.
Als dit uiteindelijk goed gaat, ga ik uitbreiden met iglo's, hangmatten enz.
Dit duurt bij mij twee tot drie weken en tot nu toe altijd goed gegaan, soms ff een stapje terug, maar meestal gaat dit super.
Verder geef ik ze allemaal mijn geur, dwz als ik er een of twee aai, moeten ze er allemaal aan geloven.
Verdere tips zal je van de meer ervaren rattenslaafjes hier kunnen krijgen

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 02, 2013 9:27 pm 
Opperfikkiestoker

Ik heb de luxe, 3 kooien te hebben. Ik mik ze met zn alle in een kleine hamsterkooi en daar laat ik ze lekker een paar dagen in sudderen, dan in de Jenny. Gaat de jenny niet goed, weer terug in de hamsterkooi en daarna doe ik het een beetje op gevoel. zo hebben ze eens een week in een lege jenny gezeten maar konden ze daarna door naar een ingerichte kooi, ik heb het ook wel eens heel netjes moeten opbouwen met echt beginnen met 1 huisje/hangmat enzovoorts (eerst in de jenny daarna in de kooi weer opnieuw).
Nou moet ik wel zeggen dat ik nog nooit een super moeilijke intro heb gehad (afkloppen). Maar ik denk dat dat ook deels te maken heeft met je eigen gevoel. Ik gooi ze gewoon bij elkaar, besteed er niet te veel aandacht aan en zie wel wanneer ze zich erbij neerleggen. Bij wat voorzichtige, gespannen misschien wel, mensen denk ik ook dat de ratten dit deels ook aanvoelen, de spanning. Maarja, zoiets kun je vaak zelf niet veel aan doen. Dus ik denk dat wat Vicky zegt dan het verstandigste is, gewoon rustig en voorzichtig aandoen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 03, 2013 12:24 am 
Moderator

Renskeg schreef:
Nu hebben da agouti en de neuwe een halfuurtje in de kleine hamsterkooi gezeten
*knipperdeknip*
Wat ik anders wil doen = ze veel langer in de hamsterkooi zetten zodat ze echt zoals jullie zeggen slapen.

Een half uurtje is echt te weinig. Wat langer mag echt best een paar dagen zijn hoor!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 03, 2013 1:06 am 

ik ben echt blij met jullie tips!

morgen moet ik spijtig genoeg tot savonds laat werken, nadien begin ik helemaal opnieuw, weer een frisse start.
Handig dat jullie zeggen dat ik ze zo lang in de hamsterkooi mag laten, ik dacht dat dat maar even kennismaken was.
Het loopt echt mis in de grote kooi, in het begin was het nog onschuldig, mijn 2 mannetjes waren dominant, haren recht, groot maken en duwen met het achterwerk, maar dan als ik zag dat de agouti 2 keer in hem beet heb ik ze meteen uit elkaar gehaald.
Het nieuwe ratje is zo schrikkerig en pieperig dat ze er denk ik last van krijgen, de nieuwe laat hen ook niet veel doen hij wilt echt vluchten waardoor de anderen lastig worden.
Dus ik denk lang in de kleine kooi zodat ze al echt aan elkaar gewend zijn zal zeker uitdoen.

Dankje voor de tips en ik hou jullie op de hoogte! :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 03, 2013 10:41 am 

Probeer het in het weekend. Dan heb je iets meer tijd. En inderdaad laat ze gewoon net zo lang in het hamsterkooitje tot ze uit zichzelf bij elkaar gaan liggen. Ondertussen kun je dan de grote kooi helemaal schoonmaken, nieuwe hangmatjes en dingen er in hangen die niet naar je oudste ratje ruiken. En dan zou ik bijv. zondagmiddag de ratten in de schoongemaakte kooi zetten en er wel bij blijven.

En wij zeggen hier altijd dat er wel een soort van gevechtje moet zijn om te bepalen wie de baas is in de kooi. En zolang bij dat gevechtje geen bloed vloeit is het eigenlijk niet zo erg. Dat hoort er nu eenmaal bij.

succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 03, 2013 11:09 am 

Ik zou ze net zo lang in de hamsterkooi laten tot ze echt op hun gemak zijn met de anderen in de buurt. En als dat een week duurt, dan duurt dat een week. In mijn ervaring zijn intro's met kleine groepen die er niet aan gewend zijn om andere ratten te zien meestal niet zozeer lastig vanwege dominantie, maar vanwege angst ("help, een eng beest in mijn kooi!"). Dus ze moeten eerst rustig aan elkaar wennen, en dan kan er daarna wel uitgemaakt worden wie de baas wordt, dat lukt dan meestal wel. Succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 06, 2013 6:14 pm 

Hoe groot is jou kooi ? Misschien is het nodig om tussen het hamsterkooitje en de grote kooi een tussenstap te maken ?
Mijn Morena was ook heel erg bang (piepte al als er iemand naar haar keek, dat deed ze opeens ook bij Meagan die ze allang kende en waar ze het daarvoor goed mee kon vinden) toen Milan en Maylo erbij kwamen. Ik heb ze ruim een week in de duna laten zitten, daarna in een kleine kooi, grotere kooi, en uiteindelijk in de grote kooi.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]