Het is nu za nov 25, 2017 11:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Introductie rittens
BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 9:20 pm 

Ik heb afgelopen weekend 3 jonge rittens gekocht, omdat mijn groep nogal hard verminderd. De meeste ratjes zijn al op leeftijd. Amy is nu in een slechte conditie, zoals jullie misschien al hebben gelezen. Dan heb ik Lou, die gaat richting de 2,5 en dan heb ik Chloe van 1,5 jaar.

De rittens zijn 5 weken oud en wegen zo'n 130 gram. Ik heb ze al kennis laten maken en Lou is heel erg makkelijk, een allemansvriend. Chloe is het andere verhaal, erg lastig en dominant. Ik heb ze kennis laten maken op de bank en dan begint ze al te egelen, dan snuffelen aan kont, buik, hoofdje. Das niet erg maar vanuit het niets valt ze ook aan. Ze hapt in de vacht van de rittens en ze rent er soms ook op af en dan lijkt het wel een gevecht. Nu weet ik dat het normaal is als ze op hun rug gelegd worden, maar dit gaat er echt hard aan toe. Ik ben bang dat de rittens gewond raken.

Wat kan ik doen? Ze elke dag samen zetten en natuurlijk erbij blijven. Of moet ik nog wachten tot de rittens wat groter en ouder zijn. Ik heb een Royal Suite en die is nu al in 2 delen.

Ik wilde eerst beginnen op de bank, neutraal terrein. Daarna in de Duna en daarna in de kooi (zonder verstopplekjes).

Donja, Gipsy, Lara, Niza, Quincy, Sebastiaan, Yara, Zoë

Profiel  

Berichttitel: Re: Introductie rittens
BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 9:27 pm 

5 weken en 130 gram is heel vroeg voor rittens om naar een nieuw huis te gaan. Ik doe dan maar meteen de aanname dat je ze niet bij een rattery vandaan hebt? (Hopenlijk geen dierenwinkel... :pray: ).

Intro's met volwassen ratten kun je het beste doen als de rittens minimaal 175 gram wegen. Vijf weken vind ik zelf veel te jong. Ze zijn dan nog erg kwetsbaar en kunnen zich niet goed verweren. Dus... nog eventjes wachten en dan op neutraal terrein (duna of andere kooi waar jij heel snel erbij kan indien nodig) kennis laten maken. Zelf had ik dan ook nog altijd een plantenspuit, overhandschoen en houten lepel bij de hand. Die laatste om eventueel tussen vechtertjes in te " wringen". Nooit hoeven gebruiken gelukkig.

NB: Als je ze eenmaal kennis hebt laten maken op neutraal terrein dan kun je het beste doorzetten en ze niet weer uit elkaar halen voor nacht of zo. Neem daarom een moment dat je echt de tijd hebt om erbij te blijven. Liefst een paar dagen met heel veel aanwezigheid bij de ratjes. De eerste kennismaking deed ik ook altijd (ben beetje een doemdenker, hihi) als er nog een dierenarts spreekuur had :mrgreen: . Ook daar heb ik gelukkig nooit gebruik van hoeven maken!

Je kan natuurlijk altijd hulp/ondersteuning vragen bij een intro. Als je bij een goede rattery je rittens haalt dan krijg je dit advies er allemaal bij en ze staan er ook voor open om te helpen. Succes! :thumbsup:

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 10, 2013 12:55 am 
Opperfikkiestoker

5 weken lijkt mij inderdaad ook wat jong. Toch zijn ze wel goed op gewicht denk ik hoor. Rittens van mijn nest (nest voor Rian) waren met 6 weken nog maar net over de 100 gram.
En, volgens mij wordt er voor een 'gewone' introductie meestal 150 gram aangehouden. Als je moeilijkheden verwacht of al eerder gehad hebt met een intro dan word vaak wat langer gewacht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 10, 2013 7:26 am 

Komen de ratjes die je al had nooit op de bank ? Anders is dat geen neutraal terrein meer voor ze.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 10, 2013 8:52 am 
Ere-lid

Eens met de anderen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om de pestkop alleen te zetten zodat de anderen een groepje kunnen vormen - mits het met die rat wel goed gaat natuurlijk. Lees ook de info op de site!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 10, 2013 2:06 pm 

Nee op de bank lopen ze nooit los. Ik wacht nog heel even tot ze wat groter zijn. Zal niet willen dat zo'n kleintje gewond raakt. Chloe valt ook gewoon aan als de kleintjes in een hoekje liggen te slapen. Zo sneu.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 03, 2013 8:24 pm 

Nou de rittens zijn nu zo rond de 200 gram, vandaag geprobeerd om Chanelle met Chloe te introduceren, maar Chloe blijft een egel en het lijkt of ze alleen maar wil vechten. Ze duikt echt op Chanelle af en dan rollen ze door de kooi ( de Duna), Chanelle keihard piepend, arme dier is doodsbang.

Ik blijf het nu wel volhouden een paar dagen, misschien dat ze elkaar dan accepteren.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]