Hoi Sarah , ik zie je topic hier nu en wil je ook nog was wijzer maken over tumoren
De bult die je ziet aan de buitenkant van het lichaam is dus het gevolg van een tumor (kanker gezwel) die in het lichaam groeit.
Tumoren blijven altijd doorgroeien zolang ze niet verwijderd worden en het word uit zichzelf ook niet beter want net als bij mensen
is de kanker zelf ongeneeselijk. Deze kan je dus operatief laten verwijderen,of je hier voor kiest laat je afhangen van de leeftijd van
de rat en of de rat fit genoeg is. Is het al een oud beesje en gedraagt het zich ook zo dan heeft zo'n zware en dure operatie geen zin
want ze zou de operatie misschien niet eens overleven (de narcose zou al dodelijk kunnen zijn nml) en overleeft ze die wel, dan zou
ze toch al snel overlijden door ouderdom en heb je haar laatste periode alleen maar zwaar gemaakt ivm herstellende van operatie.
Is het beesje wel jong genoeg , of toch nog fit ondanks flinke leeftijd , dan kies je wel voor een operatie , mits je dit kan en wil betalen.
Maar eerlijk gezegd is mijn mening dat dieren altijd recht hebben op een goede zorg en dus ook eventuele operatieve ingrepen, vind men die
te duur dan kan men beter geen huisdieren nemen, maar ik vrees dat in deze crisis tijd veel dieren een spuitje krijgen voor inslapen omdat
de eigenaar geen honderden euro's kan missen.
Kies je ervoor om niet te laten opereren, dan is het wachten tot het moment komt dat je ziet/merkt aan de rat dat ze last krijgt van de tumor.
Ze krijgt daar dan stress van en zal je rood vocht (porfyrine) zien bij neus en/of mond en/of ogen , dit lijkt dan bloed maar is het niet , dit stofje
komt vrij bij een rat die pijn of stress heeft. Het is dan kwestie om langer lijden te voorkomen en het ratje met spoed in te laten slapen want de
tumor groeit gewoon door en zal in extreme gevallen gewoon door de huid heen komen omdat die plaatselijk zal open schuren.
Bij een erg zieke rat (of welk ander dier dan ook) altijd zo denken : liever iets te vroeg de keuze om in te laten slapen ...dan iets te laat ;-)
Heeft jou Da (dierenarts) je aangegeven wat de operatie gaat kosten ? aangezien je nog tot a.s. maandag bedenktijd hebt ... als je kiest voor
tevens sterrilisatie dan maakt dat de ingreep duurder en mag je rekenen op zo'n 200 euro gok ik zo , en daarna krijg je nog AB (antibiotica) die je
denk ik 10 dagen zult moeten geven , 2 maal daags xxx-mililiter ... dit moet je dan met een klein spuitje opzuigen uit het flesje en in de bek/mond
van de rat spuiten ...lastig karweitje als je mij vraagt , dus ik probeerde het altijd eerst the-easy-way , dus onder iets lekkers mengen en dan geven.
geprakte banaan en goed de ab erdoorheen roeren werkte hier altijd super goed !! kan ook op een gedroogd stukje brood waar je het in laat trekken maar
dat werkt niet altijd. Als ze de AB vies vinden dan ruiken ze dat en eten ze het broodje niet. vooral de Ab synolux aka smakelijke druppels , vinden meeste
ratten erg vies.
Ohja , ik zei dus , je kan de tumor later verwijderen , maar het is mijn ervaring dat een rat die eenmaal een tumor heeft gehad , die altijd wel weer terug gaat
krijgen , het is slechts de vraag wanneer ? mischien klopt dat "altijd" niet helemaal , maar mijn ervaring is het dus wel ! dat ze terugkomen heeft te maken met
uitzaaiingen, de grote tumor is dan wel weg en de rat voelt zich weer prima want de drukkende pijn die de grote tumor veroorzaakte is weg , maar de uitzaaiingen
groeien langzaam door tot je weer een nieuwe bult voelt/ziet. Dat kan best al na 2 maanden het geval zijn als je pech hebt.
ik zelf vond een operatie altijd wel de moeite , want ook 2 maanden is op een rattenleven een flinke tijd als je bedenkt dat mijn 25 ratten die ik gehad heb qua leeftijd
zaten tussen minimaal 1 jaar en 8 maanden tot maximaal 3 jaar (allemaal opvangers , behalve die van net-geen-3 , dat was een stamboomrat die als opvanger eindigde maar
dus toch van oorsprong een op gezondheid gefokte rat was met stamboom)
ps : je spreekt niet over het weghalen van een bult , de bult is slecht een lichamelijk gevolg , je laat weghalen wat eronder zit , de tumor
een bult kan ook gevolg zijn van een ontsteking (abces) en die word uitgeknepen door de Da en vervolgens krijg je Ab mee die de ontsteking remt en dan is het
hopen dat de wond schoon blijft en dus geen nieuwe pus erin komt , anders opnieuw schoon laten maken door Da
ps 2: uiteraard zijn tumoren niet besmettelijk want is het "gewoon" kanker , let wel dat als je de rat laat opereren en de rat komt weer thuis , dat je haar de 1e dag even alleen laat
ziten zodat ze met rust word gelaten en de andere ratten niet aan de hechtingen gaan trekken. Soms heb je pech en doet de rat die geopereerd is dat zelf

Nog vragen ? je weet de weg