Het is nu wo nov 22, 2017 6:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tumor?
BerichtGeplaatst: zo mei 05, 2013 8:46 pm 

Hey mensen,

Ik heb 3 ratten (2 van ong. 1 jaar en 1 van ong 2,5 jaar).
Mijn rat van 2,5 jaar (Rex) heeft nu 2 bulten onder haar linker voorpootje.
Ik denk dat het een tumor is maar ik weet het niet zeker.
Ik heb gehoord dat er goedaardige en kwaadaardige tumoren zijn, kun je die ergens aan herkennen?
Wat kan ik nu het beste doen en hoe groot is de kans dat Rex het overleeft?
Rex lijkt geen pijn of last ergens van te hebben, hij eet en drinkt goed en is que gedrag enzo nog zoals hij altijd is.
Verder nog een vraagje, is het noodzakelijk om Rex is een aparte kooi te zetten gezien de andere ratten? (ik weet niet of het besmettelijk is..).
We gaan morgen naar de dierenarts.
Afbeelding

Dit is een foto van de bulten.

Ik hoop dat iemand me advies kan geven,
Groetjes Sarah

Profiel  

Berichttitel: Re: Tumor?
BerichtGeplaatst: zo mei 05, 2013 8:55 pm 

Nee, het is niet besmettelijk, dus ze hoeft zeker niet apart gezet te worden.
De bulten kunnen operatief worden verwijderd, maar feit is wel dat er kans is dat het terugkomt.
Ook is het een risico, maar als ze in goede conditie is, is het het overwegen waard.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 05, 2013 9:01 pm 
Moderator

Nee hoor, is niet besmettelijk dus ze hoeft niet apart.

Tumoren zijn bij ratten meestal goedaardig en goed weg te halen. Als ze groter worden kunnen ze wel lastig en/of pijnlijk worden voor een ratje of in de weg zitten bij bewegen. Als Rex verder nog goed is, gezien haar leeftijd, dan zou je voor een operatie kunnen kiezen.
Heb je twijfels omdat ze toch al 2,5 is en echt ouder wordt dan zou je Galastop kunnen proberen. Galastop kan de groei remmen van de tumoren, maar uit ervaring weet ik dat het helaas ook zo kan zijn dat het niet uitmaakt.

Het zou ook een abces kunnen zijn (meestal zit er dan een klein korstje op de bult). Je kan de bult dan eerst laten aanprikken door de dierenarts. Komt er etter uit dan is het een abces en kan er een klein sneetje in gemaakt worden, leeggedrukt, gespoeld en schoongemaakt. Thuis moet je dan ook regelmatig spoelen, schoonmaken/zalven.

Qua dierenartsen kan ik je Stijn Peters van Dierenziekenhuis Eindhoven aanraden :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 05, 2013 9:06 pm 

heel erg bedankt voor de reacties!(:
Ik heb zelf ook gekeken naar abces, plaatsjes op google, maar dit zag er wel heel anders uit, met pus en wondjes allemaal... dat zit er allemaal niet op. wel een klein bobbeltje maar dat is gewoon de tepel volgens mij :lol:

Als je een goedaardige tumor weg laat halen, is er dan kans dat deze heel snel terug komt? of is die kans niet zo groot?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 05, 2013 9:50 pm 
Moderator

Abcessen verschillen ook van elkaar. Een meid hier had er een op haar tepel, ik naar de dierenarts voor een operatie en werd al snel gebeld dat het een abces was en geen tumor.

Hoe snel er iets terug komt verschilt per rat. Het kan zijn dat er ergens microscopisch klein al een tumor is begonnen en ze snel weer een nieuwe heeft. Kan ook zijn dat ze er hierna nooit meer krijgt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 06, 2013 5:29 pm 
Opperfikkiestoker

Om de kans op terug komen te verkleinen, kun je ook de eierstokken laten verwijderen. Vaak zijn dit soort tumoren hormoon gerelateerd volgens mij en door het weghalen van de hormoonbron (eierstokken) is de kan op terug komen van de tumoren flink verkleind.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 06, 2013 7:30 pm 
Moderator

Zeker waar, maar of het zin heeft bij een rat van 2,5?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 06, 2013 7:35 pm 

De DA heeft ons galastop meegegeven
maandag operatie om de tumor te verwijderen.
We kunnen nog afzeggen als we denken dat het geen zn heeft.
Rex doet het nogsteeds goed.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 06, 2013 9:37 pm 
Opperfikkiestoker

Als je ervoor kiest om de bult te verwijderen, zou ik er zeker ook voor kiezen om de eierstokken weg te laten halen. Omdat als je toch gaat opereren je de kans op een langere tijd succes, zo groot mogelijk wil hebben.
Het maakt de operatie vaak wel iets zwaarder, maar herstellen van de operatie moet ze toch (en er zijn DA's die de eierstokken via de rug/zij weg kunnen halen, dan is er geen buik(wond)operatie en is het herstellen helemaal niet zo zwaar).

Overigens, de keuze om wel of niet te opereren moet je helemaal zelf maken. Jij ziet je ratje, jij ziet hoe 'oud' ze al is. Daarmee bedoel ik niet haar daadwerkelijke leeftijd maar hoe fit ze nog is.
Ik heb zelf laatst bij een ratje van 2 jaar en 6 tot 8 maanden de baarmoeder laten verwijderen. Bij een andere rat een maand later (2,5 jaar) heb ik ervoor gekozen geen operatie meer te doen (had een tumor). Dit puur vanwege de conditie van de ratjes in questie. Heel veel succes met je beslissing!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 09, 2013 2:05 am 

Hoi Sarah , ik zie je topic hier nu en wil je ook nog was wijzer maken over tumoren 8)

De bult die je ziet aan de buitenkant van het lichaam is dus het gevolg van een tumor (kanker gezwel) die in het lichaam groeit.
Tumoren blijven altijd doorgroeien zolang ze niet verwijderd worden en het word uit zichzelf ook niet beter want net als bij mensen
is de kanker zelf ongeneeselijk. Deze kan je dus operatief laten verwijderen,of je hier voor kiest laat je afhangen van de leeftijd van
de rat en of de rat fit genoeg is. Is het al een oud beesje en gedraagt het zich ook zo dan heeft zo'n zware en dure operatie geen zin
want ze zou de operatie misschien niet eens overleven (de narcose zou al dodelijk kunnen zijn nml) en overleeft ze die wel, dan zou
ze toch al snel overlijden door ouderdom en heb je haar laatste periode alleen maar zwaar gemaakt ivm herstellende van operatie.

Is het beesje wel jong genoeg , of toch nog fit ondanks flinke leeftijd , dan kies je wel voor een operatie , mits je dit kan en wil betalen.
Maar eerlijk gezegd is mijn mening dat dieren altijd recht hebben op een goede zorg en dus ook eventuele operatieve ingrepen, vind men die
te duur dan kan men beter geen huisdieren nemen, maar ik vrees dat in deze crisis tijd veel dieren een spuitje krijgen voor inslapen omdat
de eigenaar geen honderden euro's kan missen.
Kies je ervoor om niet te laten opereren, dan is het wachten tot het moment komt dat je ziet/merkt aan de rat dat ze last krijgt van de tumor.
Ze krijgt daar dan stress van en zal je rood vocht (porfyrine) zien bij neus en/of mond en/of ogen , dit lijkt dan bloed maar is het niet , dit stofje
komt vrij bij een rat die pijn of stress heeft. Het is dan kwestie om langer lijden te voorkomen en het ratje met spoed in te laten slapen want de
tumor groeit gewoon door en zal in extreme gevallen gewoon door de huid heen komen omdat die plaatselijk zal open schuren.
Bij een erg zieke rat (of welk ander dier dan ook) altijd zo denken : liever iets te vroeg de keuze om in te laten slapen ...dan iets te laat ;-)

Heeft jou Da (dierenarts) je aangegeven wat de operatie gaat kosten ? aangezien je nog tot a.s. maandag bedenktijd hebt ... als je kiest voor
tevens sterrilisatie dan maakt dat de ingreep duurder en mag je rekenen op zo'n 200 euro gok ik zo , en daarna krijg je nog AB (antibiotica) die je
denk ik 10 dagen zult moeten geven , 2 maal daags xxx-mililiter ... dit moet je dan met een klein spuitje opzuigen uit het flesje en in de bek/mond
van de rat spuiten ...lastig karweitje als je mij vraagt , dus ik probeerde het altijd eerst the-easy-way , dus onder iets lekkers mengen en dan geven.
geprakte banaan en goed de ab erdoorheen roeren werkte hier altijd super goed !! kan ook op een gedroogd stukje brood waar je het in laat trekken maar
dat werkt niet altijd. Als ze de AB vies vinden dan ruiken ze dat en eten ze het broodje niet. vooral de Ab synolux aka smakelijke druppels , vinden meeste
ratten erg vies.

Ohja , ik zei dus , je kan de tumor later verwijderen , maar het is mijn ervaring dat een rat die eenmaal een tumor heeft gehad , die altijd wel weer terug gaat
krijgen , het is slechts de vraag wanneer ? mischien klopt dat "altijd" niet helemaal , maar mijn ervaring is het dus wel ! dat ze terugkomen heeft te maken met
uitzaaiingen, de grote tumor is dan wel weg en de rat voelt zich weer prima want de drukkende pijn die de grote tumor veroorzaakte is weg , maar de uitzaaiingen
groeien langzaam door tot je weer een nieuwe bult voelt/ziet. Dat kan best al na 2 maanden het geval zijn als je pech hebt.

ik zelf vond een operatie altijd wel de moeite , want ook 2 maanden is op een rattenleven een flinke tijd als je bedenkt dat mijn 25 ratten die ik gehad heb qua leeftijd
zaten tussen minimaal 1 jaar en 8 maanden tot maximaal 3 jaar (allemaal opvangers , behalve die van net-geen-3 , dat was een stamboomrat die als opvanger eindigde maar
dus toch van oorsprong een op gezondheid gefokte rat was met stamboom)

ps : je spreekt niet over het weghalen van een bult , de bult is slecht een lichamelijk gevolg , je laat weghalen wat eronder zit , de tumor ;)
een bult kan ook gevolg zijn van een ontsteking (abces) en die word uitgeknepen door de Da en vervolgens krijg je Ab mee die de ontsteking remt en dan is het
hopen dat de wond schoon blijft en dus geen nieuwe pus erin komt , anders opnieuw schoon laten maken door Da
ps 2: uiteraard zijn tumoren niet besmettelijk want is het "gewoon" kanker , let wel dat als je de rat laat opereren en de rat komt weer thuis , dat je haar de 1e dag even alleen laat
ziten zodat ze met rust word gelaten en de andere ratten niet aan de hechtingen gaan trekken. Soms heb je pech en doet de rat die geopereerd is dat zelf :P

Nog vragen ? je weet de weg :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 09, 2013 8:58 am 
Moderator

Antibiotica wordt niet altijd gegeven bij een tumoroperatie (niet altijd nodig). Ik zou zeker wel om pijnstilling vragen want pijnloos is het nooit voor een dier, de meeste pijnstillers die worden gegeven werken ook ontstekingsremmend.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 09, 2013 11:01 am 

Hey bedankt voor jullie informatie
zoals het er nu uitziet gaan we de operantie wel doen aangezien Rex nog goed fit is.
bedankt voor de tip om hem een dag apart te zetten.
we hebben op zolder nog een kleinere kooi staan (groot genoeg voor 2 ratten want hier hadden we ze eerst in tot het er 3 werden, kon nog wel maar groter kan nooit kwaad)
Deze zal ik klasrzetten met wat zachte doekjes en dingetjes waar die op kan slapen.

gaan de hechtingen vanzelf weg of moet je daarvoor nog n keer terug naar de DA?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 09, 2013 11:11 am 
Moderator

Ligt eraan welke ze gebruiken en of je rat ze zelf verwijderd of niet :P

Hier wordt meestal oplosbaar hechtdraad gebruikt, dat verdwijnt zelf na een tijd. Bij mijn dierenarts is het laten verwijderen van de hechtingen en nacontrole (na 10 dagen) inbegrepen bij de operatie. Soms heeft de rat geen zin om mee te werken en laat ze de hechting voor wat het is.
Als het niet oplosbaar hechtdraad is dan moet je het laten verwijderen na +/- 10 dagen.

De ene rat laat zijn hechting netjes zitten en de ander plukt ze er al snel uit, soms te snel. Pijnstilling zorgt er meestal ook voor dat het draad ook niet zo irriteert.

Sommige dierenartsen zetten ook wat extra hechtingen waar ratten best aan mogen pulken :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 09, 2013 10:33 pm 

Ik vind trouwens wel beter om de sterrilisatie achterwege te houden
Het maakt de operatie zwaarder voor de rat en ze is al 2,5
Het is niet zo dat na sterrilisatie de rat geen tumoren meer kan krijgen , je verminderd slechts alleen de kans er op.
En het maakt de operatie duurder voor jou , vraag maar eens morgen aan de Da wat het extra kost als je ook
meteen wil laten sterriliseren.
Als ze 2 jaar was had ik het wel gedaan , bij 2,5 jaar oud vind ik het teveel van het goede
Maar dat is puur mijn eigen mening , die van andere forum leden verschillen daar wellicht in ??

gr.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 10, 2013 12:17 am 
Opperfikkiestoker

Zeker, ik zou het wel doen. Als je toch voor opereren gaat, dan ga ik ervanuit dat de rat in questie in (zeer) goede conditie is. Dus dan ga je er ook vanuit dat deze na de operatie nog wel even zal leven, waardoor het denk ik, zinvol is om de eierstokken weg te laten halen.
Zoals al eerder genoemd zijn die vrijwel altijd de oorzaak van de groei van melkkliertumoren. Nu betekend dat niet dat het helemaal niet kan terugkomen, maar je verlaagd de kans echt flink. Er zijn bijv. dierenartsen (hele rat-kundige) die alleen melkkliertumoren weghalen in combinatie met het weghalen van de eierstokken, dat geeft toch wel aan dat het echt nut heeft/verband met elkaar houd.
Het maakt de operatie vaak wel wat duurder ja, omdat je om 2 ingrepen (tegelijk) vraagt. Denk er maar eens goed over na.

Over het hechtdraad. Ik hoop stiekem dat je ratje ze er na een paar dagen (wanneer het al dicht zit) ze er zelf uitknaagd. Dat hoop ik ook altijd bij mijn ratjes omdat de keren dat dit niet zo was (en ze de 10 dagen bleven zitten tot het weghalen) ze altijd hierop zijn gaan ontsteken/abcessen vormen. Mijn dierenarts gebruikt wel (gewoon) oplosbaar draad maar het ontsteken op de draad is een vaker voorkomend probleem bij ratjes.
Opzich goed op te lossen hoor, met schoonhouden en ab, die abcessen. Dus hoef je niet bang voor te worden ;) Was meer bedoelt van als het gebeurd dan weet je dat dit vaker voorkomt.

@John, ik snapte 1 ding van wat je typte niet helemaal.
Citaat:
ps : je spreekt niet over het weghalen van een bult , de bult is slecht een lichamelijk gevolg , je laat weghalen wat eronder zit , de tumor

Ik snap dit niet helemaal omdat over het algemeen (en in dit geval), de bult die je laat weghalen toch juist de tumor is? Bij andere soorten tumoren, bijv in/op organen, dus echt in het lichaampje, kan ik mij voorstellen wat je daar zegt, dan is de 'bult' weggeduwde organen. Maar in zo'n geval is vaak de hele buik dik/opgezet en spreek je (meestal) niet van een bult.
Misschien heb ik het verkeerd opgevat maar hoe bedoel je dit precies?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]