Het is nu za nov 18, 2017 4:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za mei 18, 2013 11:53 pm 

Hoi ik ben Mariette uit Amsterdam en ik wil jullie graag om hulp/advies vragen.

Mijn lieve ratje Pip gedraagt zich sinds eergisteren ineens heel vreemd en ik ben bang dat ze ziek is.. Ze is nog maar 6 maanden oud en het is mijn eerste ratje. Haar zusje met wie ze de kooi deelt lijkt niets te mankeren..

Normaal gesproken is Pip altijd heel actief met verkennen, klimmen en klauteren en kan ze niet wachten om lekker op het bed te mogen rondrennen. Maar sinds vrijdag ligt ze voor pampus met haar oogjes half open en kijkt ze amper op als ik haar roep. Normaal kwam ze altijd heel enthousiast op me af stuiven..

Als ik haar nu uit de kooi haal lijkt ze super bang en duikt ze meteen m'n nek in. Vanuit daar gaat ze met gespitste oortjes en haar neus in de lucht zitten snuffelen en ademt ze super snel. Ze kan niet meer rustig ontspannen en genieten zoals ze eerst altijd deed. Ze schrikt ook van alles.
Het lijkt bijna alsof ze in ene niet meer goed ziet ofzo.. Kan ze plotsteling blind geworden zijn?

Daarnaast heeft ze nog een aantal andere vreemde symptomen die me zorgen baren..:
- zeer veel drinken
- zeer veel plassen, vooral naast het toilet en in de hoekjes van elke verdieping
- overmatig krabben en wassen. Als ze niet slaapt dan is ze hier alleen maar mee bezig. Haar zusje Rebel zit ook contant haar nek, kin en oren te wassen/plukken... Ze heeft ook een soort rode waas in haar nek, waarschijnlijk van het waswerk van zus.. (Zou ze misschien mijt of schimmel hebben?)
- zeer sloom, heel veel gapen
- Achterpootjes lijken het minder goed te doen
- Ze lijkt wat gedesoriënteerd en balans lijkt niet altijd even goed (sprong op het huisje en viel er meteen weer vanaf)
- Ze niest af en toe (normaal deed ze dit nooit)

Toch eet en drinkt ze wel goed en wast ze zichzelf nog. Ook merk ik dat zodra het donker is in de kamer ze weer een stuk actiever wordt, en dat ze weer voorzichtig een beetje gaat verkennen. In de kooi begon ze gisternacht zelf weer te klauteren.. Toch blijft ze buiten de kooi super schichtig, en knaagt ze in ene overal aan.

Ik zit zelf te denken dat ze misschien een nierziekte heeft... Veel van de symptomen komen overeen. Wat denken jullie? En hoelang kan ik nog wachten met naar de DA te gaan? Het is morgen namelijk Pinksteren en zijn alle dierenartsen dicht... Ik ga dinsdag meteen met haar naar de DA maar ik ben bang dat ik dan al te laat ben... :(

Wat kan ik in die tussentijd doen? Alvast bedankt voor jullie tijd! En sorry voor het lange verhaal...!
Groetjes Mariette.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 19, 2013 12:47 am 

Dit klinkt voor mij wel als iets om snel naar een dierenarts mee te gaan. Ik denk zelf niet in eerste instantie aan nierfalen, daar zou ze nog wel heel erg jong voor zijn. Het sloom zijn en van dingen af vallen doet mij eerder denken aan een middenoorontsteking. Het is dan wel belangrijk dat ze snel antibiotica krijgt, ik denk niet dat je daarmee tot dinsdag kan wachten. Er is altijd een spoed-dierenarts bereikbaar, de vraag is hoeveel deze van ratjes afweet... Zoek in ieder geval in het topic 'medicijnen en aandoeningen' de aangeraden medicatie op bij een middenoorontsteking, en laat je niet afschepen met een diagnose "hersenbloeding", want dat is een stuk zeldzamer bij ratten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 19, 2013 8:58 am 
Moderator

Ik denk net als Isilmë dat je dit niet moet laten wachten tot dinsdag, 's avonds en in de weekenden zijn er spoedklinieken open of hebben ze een dienstdoende dierenarts. Als je jou/een dierenarts belt of op de website kijkt zie je hoe de spoeddiensten geregeld zijn en waar je heen kan.

Van wat je schrijft denk ik ook richting een middenoorontsteking. Alleen het veel drinken/plassen en krabben, niezen doet mij daar niet aan denken. In ieder geval is het goed er nog vandaag naar te laten kijken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 19, 2013 9:12 am 
Ere-lid

Met zulke symptomen kun je beter niet afwachten maar een goede da zoeken. Laat ook meteen controleren op parasieten.
Kan ze iets gegeten hebben dat giftig is?

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 19, 2013 10:15 am 

Ja ze kan inderdaad iets gegeten hebben dat giftig is, ridderspoor een bosje dat ik van mn oma heb gehad. Ik heb hiervoor al de spoedkliniek gebeld maar ze zeggen dat ze daar weinig meer aan kunnen doen omdat het al te lang in haar systeem zit.. Het zou na 24 uur moeten afzwakken maar dat is dusnog niet gebeurd.

Verder valt me op dat haar vacht in ene een stuk lichter is geworden, een teken dat volgens internetbronnen op schimmel kan duiden. Ik woon in een raar huis in Amsterdam en ze staat op een kamer waar een tijdelijke campingdouche staat.. De kamer is dus soms zeer warm en vochtig. Ik begin nu echt steeds meer te vermoeden dat het hiermee te maken heeft. :S

Gisteravond was ze uit de kooi en liet ik haar op het bed rondlopen. In het begin vond ze het eng, maar toen ik de lichten uit deed werd ze in ene weer helemaal actief.. Ik snap er niets van.

Ik zal inderdaad een afspraak maken bij de spoedkliniek. Heel erg bedankt voor jullie advies.
Hopelijk kunnen zij me verder helpen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 19, 2013 10:29 am 

Ik vind het zo stom van me, ik heb ze meteen op de slaapkamer van mn huisgenoot gezet..
Ik vond het juist gezellig om ze op mn slaapkamer te hebben (daar staat ook die douche) maar heb daar waarschijnlijk totaal verkeerd aan gedaan. :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 19, 2013 12:04 pm 

Wat naar allemaal, voor je ratje, maar ook voor jou.
Niet handig dat ze iets giftigs heeft gegeten & die ruimte lijkt me inderdaad ook niet goed voor ze (maar weet het niet zeker hoor).
Kan me voorstellen dat je je rot voelt, je hebt er denk ik ook niet goed aan gedaan, maar je kunt niet alles in één keer goed doen, achteraf bedenk je je soms pas dat iets misschien niet goed was..

Hopelijk kunnen ze je helpen bij de spoedkliniek, ik duim voor je!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 20, 2013 10:10 am 
Ere-lid

Ridderspoor is inderdaad giftig.
Hoe is het nu met haar? Je kunt proberen haar zoveel mogelijk te laten drinken, desnoods water met siroop erdoor.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 20, 2013 4:46 pm 

Ik had gister n afspraak gemaakt bij de spoedkliniek in sloterdijk. Kom ik thuis van werk, klaar om haar en Rebel mee te nemen, zit mevrouw nieuwsgierig en snuffelend rechtop in de kooi! Ik heb haar vervolgens op het bed neergezet en ze ging als vanouds weer rennen en op onderzoek uit.
Vandaag is ze nog beter dan gister! Pak van m'n hart! Ik hou t natuurlijk goed in de gaten maar ben zo blij dat ze weer vrolijk uit der oogjes kijkt. Ze staat nu in een andere kamer en ik heb haar veel verse groeten en fruit gegeven. Daarnaast nog een paar druppels colloïdaal zilver. Dit heeft een helende werking voor het lichaam.

Ben blij dat de dierenarts uiteindelijk (nog) niet nodig was want t consult alleen was al 134 euro! Misschien dat ik morgen wel even met haar naar de gewone dierenarts ga om der voor de zekerheid even te laten checken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 20, 2013 5:51 pm 
Ere-lid

:thumbsup: Gelukkig maar!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 20, 2013 10:03 pm 
Moderator

De spoedkliniek in Sloterdijk is heel goed maar gaj duur! Blij dat ze het weer goed doet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]