Het is nu do nov 23, 2017 2:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jul 01, 2013 11:37 am 

Vanmorgen heb ik de ratjes eten gegeven en een uurtje later ging ik bij ze kijken..
Franky lag plat op de bodem en bewoog niet, zag haar heel langzaam ademhalen.. ze probeerde zich uteindelijk vooruit te slepen met haar voorpoten, maar succesvol was dat niet.
Ik heb haar bij me gepakt en mijn moeder heeft meteen de DA in renkum voor me gebeld (thank god dat ze op bezoek is). Ik dacht aan buikpijn, omdat ze zo plat lag, maar ook aan een verlamming aan dr achterpoten. Dat laatste is t niet, want het lukt dr op platte bodem iets vooruit de komen door zich met voor en achterpoten vooruit te duwen, maar blijft vervolgens volledig plat liggen..
Bij de DA in renkum wisten ze net niet wat het was. Franky was wel volledig nat bij dr bekje en nog een heel stuk naar onder.. ze slijmt dus enorm, dus ik dacht dat ze zich wss verslikt had in iets en dat er iets klem zit. Zij dachten dat ook, maar hebben niet de apparatuur om diep genoeg in dr bekje te kunnen kijken en op de foto was iniedergeval ook verder in dr lijf niks te zien.

Ze gaven me net dus 2 opties.. of haar onder gasnarcose brengen en proberen in dr bekje te kijken zo ver het hun lukt, maarja, als ze niks zien, dan kunnen ze ook niks óf naar dierenkliniek wilhelminapark, omdat ze daar dus de juiste aparatuur hebben.. Heb voor het tweede gekozen en mijn moeder is nu met haar onderweg. Ik heb over n uurtje tentamen, dus ik kan niet mee :(.
Heb nog naar lunetten in utrecht gebeld, omdat ik weet dat zij heir altijd heel erg worden geadviseerd, maar zij zeiden ook dat ik beter naar wilhelminapark kon gaan omdat zij daar de juiste apparatuur hadden..

Ik voel me zo vreselijk nu :snik: Ik hou zo veel van franky en ze wilde de hele tijd uit de reisbak en bij mij zijn, waarna ze me volledig onder slijmde.. Ik wil ook zo graag bij haar zijn nu & weten hoe t met dr gaat. Heb nu al spijt eigenlijk dat ik t niet gwn heb gedaan, ook al kan ik dan mn tentamen niet maken.

Nouja, wss heb ik niks meer aan jullie tips, want er moest gewoon snel gehandeld worden, maar denken jullie ook dat er misschien iets vastzit en heeft iemand ervaring hiermee met hoe dat afliep?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 01, 2013 11:46 am 
Ere-lid

Ah meissie, wat een narigheid! Je kunt niet veel anders dan afwachten en duimen dat ze geholpen kan worden. Dikke :hug: tegen de angst en onzekerheid!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 01, 2013 11:50 am 
Moderator

Sterkte met Franky, goed dat je ermee naar de dierenarts bent gegaan omdat je het niet vertrouwde :) :hug:

Ik heb wel eens een kleine verslikking meegemaakt en dat loste zich prima vanzelf op, ziet er wel eng uit :) Door de kokhalzende bewegingen wordt het brokje/stukje iets weer eruit gewerkt en dat gaat gepaard met veel slijm.
Het was toen opletten of ze niet benauwd werd ervan. En daarna was het opletten of er niks in het 'verkeerde gaatje' is gegaan, want dan is er een kans op een longontsteking. Gelukkig kwam het hier dan zonder hulp goed.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 01, 2013 12:37 pm 

Ik heb net een telefoontje van mijn moeder gehad & ze vermoeden dat het een BMO is..
In haar bek/keel was helemaal niks te zien, maar hij vond haar houding en bijna niet bewegen met haar achterpoten heel erg op BMO lijken. Verklaart alleen niet waarom ze dan al dat slijm uit dr bek had komen, maar volgens hem was dat dan omdat ze niet in orde was..
Ze blijft vandaag en vannacht nu daar ter observatie en krijgt ontstekingsremmer en nog iets (AB misschien?).. weet niet meer wat want ik was onderweg naar tentamen toen ze belde.

Nu weet ik echt niks over BMO.. ik heb wel foto's van haar gemaakt, dus kan die na mn tentamen erop zetten om jullie haar houding te laten zien.
Heb ook geen tijd meer om nu dingen op te zoeken over BMO, heb echt nu tentamen, maar tips zijn nu wel heel erg welkom.. Mn moeder had wel de indruk dat hij heel kundig was, maar ik lees hier nauwelijks ervaringen met die DA. Hij belt om 7 uur weer & ik mag zelf ook vantevore nog bellen, dus heeft iemand nog ideeen waar ik vooral op moet letten of naar moet vragen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 01, 2013 1:00 pm 
Ere-lid

Bij een BMO is er meestal sprake van bloedverlies of groenig slijm, dat zou dus zichtbaar moeten zijn, in ieder geval op de bodem.
Een natte mond duidt over het algemeen op een verslikking en ook daar kunnen ze heel slap van worden omdat ze het benauwd hebben door die verslikking.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 01, 2013 1:41 pm 

Er bestaat ook gesloten BMO waarbij er niks uitkomt, zou heel goed kunnen maar er kan van alles zijn waar ze plots zo door verzwakt is. Verzwakte ratten kunnen zich makkelijker verslikken, dus misschien is dat een indirect verband maar was dat dus niet het oorspronkelijke probleem. Ik duim dat ze het kunnen vinden en verhelpen, veel sterkte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 01, 2013 5:58 pm 

Ik ben net weer thuis en heb nog eens goed gevraagd aan mijn moeder wat de DA had gezegd.
Hij kwam volgens haar heel kundig over, alsof hij er veel kennis van had.
Hij had meteen aan haar houding gezien dat hij dacht dat het BMO was, maar heeft ook nog, zonder gasnarcose, want dat was niet nodig en was haar waarschijnlijk fataal geweest zei hij, naar haar bekje en keel gekeken, ook met een echo die hij dus bij haar naar binnen heeft gebracht. Er was dus echt niks te zien wat vast zat.
Ook hield ze vocht vast volgens hem, dus dat heeft hij afgezogen. Ze slijmde zo, omdat ze moeilijk ademde, wat door algemene verzwakking kon komen & ze krijgt daar dus zuurstof.
Volgens hem was ze dus ook zo slap in de achterpoten omdat je dat vaak bij BMO ziet. Ze krijgt nu ontstekingsremmer en antibiotica, waarvan mn moeder iets meent te herinneren dat de naam 'costioride' ofzo was.. iemand enig idee? ik bel om 19.00, dus dan vraag ik het na. Is er een gebruikelijke AB die normaal wordt gegeven, volgens mij wel he?
Ook zei hij dat het vanavond moest aanslaan, vóór 19.00, vandaar dat ik dan weer kan bellen & dat hij anders dacht dat ze eraan zou sterven.. klinkt dit logisch? worden ze niet ook vaak aan BMO geopereerd of is dat meestal indd fataal?

Ik dacht dat ik goede foto's had gemaakt, maar die zijn niks waard.. ze lag iniedergeval helemaal plat, vooral met dr achterpoten die soms wat trilden & bewoog gewoon totaal niet, op zichzelf heel soms willen opdrukken met dr voorpootjes na.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 01, 2013 6:11 pm 
Moderator

Waarom zou gasnarcose fataal zijn? Bij luchtwegproblemen is gas niet prettig (het irriteert), dus dat zal na een verslikking ook wel irriterend zijn. Gelukkig zat er niks meer vast :)

Ik denk dat je moeder een corticosteroïden bedoeld, zoals prednison of dexametason. Het onderdrukt verschillende ontstekingen en infecties. Het is geen antibiotica :)

Bij een BMO is de beste oplossing het verwijderen van de baarmoeder. Antibiotica kan wel helpen, maar het bleek in het verleden dat de ontsteking vaak weer terug kwam.

Edit: Als een dierenarts hier ervaring mee heeft is dat meestal niet fataal.
Ik heb al een aantal ratjes laten castreren na een tumoroperatie en Leila bij een BMO en die hebben de operatie goed doorstaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 01, 2013 6:20 pm 

'costioride' doet mij het meest denken aan 'corticosteroide', dat is geen AB maar een groep ontstekingsremmers (oa prednison valt hieronder als je dat kent?). Lijkt me op zich geen slecht idee. Ik heb één keer een acute BMO meegemaakt, meisje was inderdaad helemaal ingestort en is toen direct geopereerd door Karin. Zij zei dat de kans aanwezig was dat ze de operatie niet zou halen, maar zonder dat zou het haar sowieso fataal worden in die staat. Ze is gelukkig weer wakker geworden en was binnen een dag weer vrijwel in orde.

Het baart mij wel een beetje zorgen dat de DA zomaar kan zien dat het een BMO is aan haar houding... In mijn ervaring zijn er best een aantal redenen waarom ratten op die manier kunnen instorten en alleen maar plat op de grond willen liggen, dat hoeft niet persé een BMO te zijn... Het kan wel natuurlijk. Lastig dat je de DA niet kent en dus niet zeker weet hoe kundig hij daadwerkelijk is, ik vind het moeilijk om je verder te adviseren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 01, 2013 6:34 pm 

Citaat:
Waarom zou gasnarcose fataal zijn? Bij luchtwegproblemen is gas niet prettig (het irriteert), dus dat zal na een verslikking ook wel irriterend zijn
dat weet ik ook niet, weet wel dat ze inderdaad dus wel heel moeilijk lucht kreeg.. dus misschien was dat volgens hem de rede.

Citaat:
Bij een BMO is de beste oplossing het verwijderen van de baarmoeder. Antibiotica kan wel helpen, maar het bleek in het verleden dat de ontsteking vaak weer terug kwam.

Citaat:
Ik heb één keer een acute BMO meegemaakt, meisje was inderdaad helemaal ingestort en is toen direct geopereerd door Karin. Zij zei dat de kans aanwezig was dat ze de operatie niet zou halen, maar zonder dat zou het haar sowieso fataal worden in die staat.

Volgens mijn moeder heeft de DA een operatie absoluut niet genoemd.. Wat moet ik nu dan doen?
Weer bellen met lunetten en vragen of ze haar daar morgen kunnen bekijken opereren? als ze t nog tot dan redt :snik: Of haar nu daar zelfs weghalen? want nu zit ik natuurlijk met spoed en kan karin natuurlijk ook niet meer opereren..

Citaat:
Ik denk dat je moeder een corticosteroïden bedoeld, zoals prednison of dexametason. Het onderdrukt verschillende ontstekingen en infecties. Het is geen antibiotica

Ze zegt nu indd dat dat het was en dat ze dus zelf heeft gedacht dat t AB was, want hij had sowieso gezegd dat ze ontstekingsremmer kreeg..

Pff wat lastig altijd dit :( mn moeder vertelde dat ze hem kundig vond overkomen omdat hij vertelde dat hij vaak lezingen gaf, waarbij hij vaak merkte dat DA's over het algemeen te weinig/geen kennis hadden van ratjes en ze ook te vaak vergeleken met cavia's en andere dieren.....

Citaat:
Het baart mij wel een beetje zorgen dat de DA zomaar kan zien dat het een BMO is aan haar houding...
hij heeft wel ook nog aan dr buik gevoeld, maarja, wat je daar vervolgens mee weet.

Ik ga m flink uithoren aan de telefoon over n halfuur, hopelijk weet ik dan iets meer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 01, 2013 6:39 pm 
Moderator

Ik weet niet tot hoe laat Karin werkt, vaak tot 7 uur dacht ik. Op dinsdag werkt ze meestal niet, maar soms ook wel dus als je haar daar heen wilt brengen zou ik nu even bellen.

Je kan het ook deze dierenarts laten doen, maar als hij zegt dat hij het niet aan durft zou ik het ook eng vinden om het maar te gokken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 01, 2013 7:21 pm 

Ik heb net met de DA gebeld, zag jouw berichtje net te laat Marjoleine, dus heb karin niet meer kunnen bellen..

Met Franky zou het nu een heel stuk beter gegaan, ze heeft ook geen extra zuurstof meer nodig.
De ontstekingsremmer zou dus aanslaan. Het blijkt dat hij niet 100% zeker is over BMO, maar het vermoed. Hij heeft dus ontstekingsremmer gegeven om te kijken of dat aansloeg, en dat doet t & hij zegt dat hij alleen een BMO met zekerheid kan vaststellen door een kijkoperatie & vervolgens opereren als het zo is. Zijn opvatting is dat dat te ver gaat, vooral omdat je dus niet weet of het wel BMO is.
Hij zou het opereren dat wel doen, maar is er geen voorstander van.
Hij bracht het eigenlijk zo, dat als ze morgen nog steeds goed is, ze dan weer meekon, ook al wist hij niet zeker wat het dan nu was geweest. Dan kon het later wel weer slecht gaan & dan zou hij haar laten inslapen en niet nog opereren voor iets waarvan je niet weet wat t is..

Ik heb besloten haar vannacht dus maar daar te laten, omdat ze daar wordt geobserveerd en het nu goed met haar gaat en ik morgenvroeg meteen naar Lunetten bel om te vragen of ik daar met haar terecht kan. Ik hoop echt dat Karin dan werkt.. ik weet eigenlijk niet goed wat ik anders zou moeten.. Ik begrijp eigenlijk wel dat die DA liever niet opereert als hij dus blijkbaar niet weet wat er is.. Dat wil ik haar eigenlijk ook niet aandoen, want misschien is t het wel niet en dan wordt ze voor niks geopereerd door iemand die het eigenlijk nieteens wil doen en aangeeft dat de kans groot is dat ze die operatie niet haalt.. Misschien dat ik haar dan maar mee naar huis neem, als het goed met haar gaat op dat moment en een afspraak voor woensdag haalt.. Hoop dat ze dat dan allemaal nog red :( want vanmiddag was t echt kantjeboord..

Ben heel blij dat de DA waar ze nu is zo snel heeft gehandeld, haar ontstekingsremmer en zuurstof geeft en heeft kunnen constateren dat het iniedergeval niks in dr bekkie is(want bij de dorskamp kwam ik helemaaaal niks verder.. die hadden zoiets van gasnarcose & in de bek kijken, anders weten we t ook niet meer en is t klaar), maar ik blijf de pech hebben dat ik nooit echt het gevoel heb bij een écht goede DA te zijn..

Mijn lieve meisje, hopelijk red ze de nacht :pruil:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 02, 2013 10:36 am 

Even een korte update en een snelle vraag..
Franky is goed de nacht doorgekomen :D. Om 13.45 mag ik haar gaan ophalen & moet ik medicijnen meenemen (neem aan die ontstekingsremmer) hij had aan de telefoon niet lang om te praten, maar we konden het er daar nog even over hebben zei hij.

Vantevore heb ik naar Lunetten gebeld en Karin was er vandaag inderdaad niet. Mocht het toch nog kritiek worden met franky vandaag, dan mag ik meteen met haar komen en onderzoeken ze haar/opereren ze haar met karin aan de telefoon, zeiden ze. Maar, heb sowieso een afspraak voor woensdag gemaakt, omdat ik dus graag een second opinion van Karin wil. Dus hopelijk gaat het tot die tijd nog goed en kan zij me dan nog advies geven dat hopelijk dan niet te laat is..

Nu heb ik wel een vraag, want het is niet zeker of Franky BMO heeft, moet ik haar nu toch alleen houden? Had gelezen dat t besmettelijk is namelijk.. want er is toch n kans dat die andere twee dan ook al besmet zijn? Wat is wijsheid? Heb iniedergeval al een Duna klaargemaakt voor franky, maar laat haar natuurlijk het liefst zo kort mogelijk alleen..

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 02, 2013 10:55 am 
Moderator

Omdat je niet zeker weet wat het is zou ik haar wel even alleen houden.
Ben benieuwd wat Karin morgen zegt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 02, 2013 11:54 am 
Ere-lid

Fijn dat ze de nacht goed doorgekomen is en dat ze naar huis mag!
Ben benieuwd wat er nu precies met haar is, hopelijk kom je daar morgen achter

Barrymore

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]