Het is nu do nov 23, 2017 2:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jul 16, 2013 8:49 pm 

Hallo iedereen,

daar ben ik weer om jullie mening te vragen. Dit is het geval:

Ik heb vorig jaar mei mijn lieve kereltje munch geadopteerd, hij is geschat van januari 2011, dus is nu ergens rond de twee en een half. Hij heeft, met name de afgelopen maanden, rap achterhandsverlamming ontwikkelt. Zijn achterhand was al nooit super sterk, denk door zijn gewicht (wat wel is afgenomen toen hij bij me kwam, maar toch, had het idee dat 't zijn pootjes nooit goed heeft gedaan daarvoor). Echter nu zijn we in het stadium dat 't zo'n beetje een dwarslaesie te noemen is.

Als er iemand voorstander was van 'een rat moet klimmen eten wassen etc zonder problemen, anders is het niet ratwaardig' was/ben ik het wel.. Echter man o man, ik zie dat hij geniet. Maar zijn lichaam wil niet meer..

Hij kruipt, maar heeft geen schuurplekken, ik check dit zo'n beetje drie keer per dag.
Hij kan zich de laatste paar weken wel slechter wassen, dus daar help ik m twee keer per dag even bij, vind hij super ontspannend volgens mij, en verder ook geen enkel teken van ontsteking, roodheid, niks niet. (ik ben wel bang dat zijn oren niet goed schoon gemaakt kunnen worden, want dat doe ik dus niet).

Verder eet hij goed (ik geef m elke 2 dagen rustig even apart de tijd om te eten, zodat ik zéker weet dat de andere m niet te snel af zijn)
Drinkt hij goed (speciaal een laag drinkflesje, kan hij prima bij, 'loopt' hij ook echt regelmatig heen enzo, waarna hij weer lekker ergens gaat liggen slapen)
En heb ik hem werkelijk waar nog nooit zo vrolijk gezien... Hij was altijd een 'laat me met rust'-rat. Dat heb ik gerespecteerd, want hij vodn al dat gekroel gewoon echt niet fijn. Tegen hem praten vond hij op een of andere manier wel fijn :') ging hij op een plateau zitten, ik er vlak bij, en maar verhaaltjes vertellen, hele knars en plop concerten. Maar dat knuffelne hoefde van hem helemaal niet zo. Nu is hij echter compleet omgeslagen, komt telkens als hij me hoort kijken bij de tralies, wil aangehaald worden enzo, geniet van de wasbeurten...

Kortom, ik weet het allemaal niet meer.

Ik weet dat dit zijn laatste dagen/weken zijn, en dat 't denk ik geen maand meer gaat worden. Maar wanneer laat ik hem inslapen? Hij lijkt er zó van te genieten, is super happy, je zit zijn voorlijfje bijna bouncen, zijn achterlijf wil gewoon niet meer... Wanneer is het genoeg?

Ik weet, beter een paar dagen te vroeg dan een minuut te laat.... Maar hij geníet zo, en dat gún ik hem zó vreselijk erg. Hij is helemaal opgebloeit, geestelijk dan, ik zíe het echt aan hem (hoe stom dat misschien ook klinkt :visopkop: ). Maar ik wil hem natuurlijk niet laten lijden.. Maar 't lijkt zo oneerlijk om hem nu in te laten slapen, hij is zo happy..

Ben in blind, en is het tijd? Moet ik doen wat mijn gevoel zegt? (per dag aanzien, en nu is hij nog happy)
Of moet ik hem voor de verhuizing laten inslapen? (zaterdag, maar gewoon binnen nijmegen dus als er iets is, ben er gewoon, maar hij moet natuurlijk wel ff in de duna, van ene appartement naar 't andere)

Dag liefste lieverds, Mica, Saar, Munch, Belle, Otto, Izzy, Faye, Abby, Hayleigh en Yeva

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 16, 2013 9:47 pm 

Een moeilijke beslissing, maar bedenk dat hij niet weet of hij iets eerder gaat of nog een paar dagen er bij heeft.
Je kunt het wel per dag aan zien.
:hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 16, 2013 10:08 pm 
Opperfikkiestoker

Gewoon per dag bekijken. Als hij nog geniet is het zijn tijd nog niet... geniet nog maar van hem!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 17, 2013 8:16 am 
Site Admin

Liesanne schreef:
Moet ik doen wat mijn gevoel zegt?

:knikt:

Altijd! Wanneer je daar op durft te vertrouwen voelen je dieren dat ook en kunnen ze je precies aangeven wat ze wanneer nodig hebben.
Als hij er nog niet klaar mee is en jou dat gevoel ook geeft kunnen er nog zoveel (rationele) argumenten zijn om hem te laten gaan, maar ik denk dat je er best op mag vertrouwen dat hij het aan zal geven wanneer het zijn tijd is.
Geniet nog van elkaar en sterkte met de beslissing. :hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 17, 2013 9:29 am 

Eens met de vorige posters. Ik had een rat die ook een hele erge achterhandsverlamming had en ik zat toen net voor mijn vakantie en vroeg me ook af of ik hem moest laten inslapen. Maar hij had het nog zo naar zijn zin... Ik heb het toen besproken met de vakantieopvangers en zij gaven aan het geen probleem te vinden en ik heb ze instructies gegeven over hoe te handelen als het echt niet meer zou gaan. Na de vakantie heb ik hem gewoon weer terug gekregen mét z'n verlamde achterkant... Jij kent Munch het beste en weet gevoelsmatig wanneer het genoeg is. Sterkte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 17, 2013 9:58 am 

Ik snap hoe je je voelt,
ik heb een (soort) gelijke situatie gehad met mijn hond.
Inmiddels zijn we flink wat maandjes verder,
-en is ie kaal geschoren-
maar hij wil nog echt graag.
Zolang een dier zich gelukkig voelt en niet onnodig pijn lijdt
zou ik niet in laten slapen.
Maar ook ik ben het met de rest eens.
volg je gevoel/hart.
JIJ kent je beessie het beste!
En geloof me,
als het echt tijd is WEET je het,
en twijfel je niet meer!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 17, 2013 2:06 pm 

Heidy schreef:
En geloof me,
als het echt tijd is WEET je het,
en twijfel je niet meer!

Dit inderdaad, dat is bij tot nu toe ook altijd zo geweest. Het gaat dan meestal wel heel snel, dus je moet ook snel kunnen ingrijpen (niet nog een weekend moeten wachten bijvoorbeeld), maar ik heb tot nu toe ook altijd op het moment gewacht dat het beestje zelf aangeeft dat het genoeg is, en als je je beestje kent en blijft observeren, dan is dat moment meestal heel duidelijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 17, 2013 3:20 pm 

Daar ben ik dus bang voor, dat het zomaar 's nachts plotseling moet ofzo, dat is voor hem ook niet fijn.. Maar voor hetzelfde geld gaat hij nog weken zo door, happy maar gedeeltelijk verlamd. Moeilijk zeg, maar bedankt voor het advies! :rattenpootje:

Dag liefste lieverds, Mica, Saar, Munch, Belle, Otto, Izzy, Faye, Abby, Hayleigh en Yeva

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 18, 2013 10:28 am 
Ere-lid

:hug:

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 25, 2013 1:15 pm 

Ik denk dat het eraan begint te komen :cry: :cry:

Gister tijdens het loslopen op de bank ging hij na 10 minuutjes al uit liggen hijgen op het stapelbedje (zíjn, stapelbedje, daar ligt hij het liefst in, en gaat er dus ook mee uit tijdens 't loslopen). Vind het echt moeilijk, hij geeft 't nog niet duidelijk aan, maar het is nu wel zo dat ik zoiets heb van.. tja.. na 10 minuten bank hopsen al moeten uithijgen :weetniet:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2013 10:56 am 
Ere-lid

Moeilijk heh :hug:

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2013 11:58 am 

Ik persoonlijk zou als 1 van mijn ratjes na 10 min. op de bank moet gaan liggen uithijgen, hem/haar laten gaan.
Wachten tot hij het zelf aan geeft, lijkt me in dit geval te laat.
Dat is mijn mening hoor, want ik zie natuurlijk niet hoe jou ratje zich verder gedraagd en is. :D
Sterkte iig. :hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 28, 2013 8:35 pm 

Net heerlijk zitten kroelen op schoot, lekker wasjes gedaan, hij heeft lekker zitten knarsen en ploppen van de kriebeltjes, en nog lekker wat chocosnoepjes gegeven..

Morgen bel ik Stijn voor een afspraak.. :cry: :cry: :cry:

Ik voel me zo schuldig, is het te vroeg? (hij is nog zó actief en mega nieuwsgierig)
Is het te laat? (hij is snel moe en echt wel flink afgevallen)
Heeft hij pijn gehad?
Heb ik het goed gedaan?
Was dit ons laatste avondje samen?

En ook, moet ik Belle meenemen (zijn vriendinnetje, die wat magertjes is, kan ze gelijk even onderzocht worden), moet ik Faye meenemen (vond gister een heel klein loszittend bultje onder haar kopje/bij haar schouder), en hoe moet ik ze dan mee terug nemen? Pff.. waarom worden ze geen 30 ofzo...

Hij is nu, geschat, 2 en een half.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 28, 2013 9:16 pm 
Site Admin

Oh Liesanne, wat moeilijk... :hug: Ik kan je geen tips geven, ik herken je twijfels en je schuldgevoel helaas.

Ik neem zelf wel altijd 1 of 2 andere ratjes mee als ik er eentje laat inslapen, deels als gezelschap voor het ratje en deels voor mezelf, als steun.

Ik wou dat ik iets zinnigs kon zeggen, maar ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen. :hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 29, 2013 9:57 am 
Ere-lid

Ik kan je ook geen tips geven, alleen heel veel sterkte wensen met het nemen van een beslissing. :hug:

Barrymore

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]