Het is nu za nov 25, 2017 12:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jul 25, 2013 10:22 am 

Boogie, Woogie en Zaza (onze eerste 3 ratjes Voor mij niet, voor mijn vriend wel) hebben gisteren een tripje naar Eindhoven gemaakt. 2 1/2 uur heen en 2 1/2 uur terug… pffff…. Maar alles voor mijn liefjes natuurlijk!

Woogie:
had op 1 Juni een scheef hoofdje. Zij is 3 weken behandeld met synolux (MOO) en verslechterde niet maar verbeterde ook niet echt. Haar hele lichaampje stond en staat scheef, ze maakt vaak een rol als ik haar terug zet in het hok en met klimmen valt ze vaak. Ook haar ene oogje leek meer uit te puilen.

De vragen die bij mij oprezen waren:
- Heeft ze hier heel veel last van en misschien wel te veel?
- Is de MOO nog niet weg? (Al verslechterde het niet)
- Is het misschien helemaal geen MOO (geweest)? Ik las ook iets over Hypofysetumoren..
- Hoe zit het met het uitpuilende oogje?
- Zou ze pijn hebben?

Omdat ik wist dat een andere dierenarts dan Karin (is op vakantie) of Stijn mij niet gerust zou kunnen stellen en zou kunnen helpen ging Woogie gisteren naar Stijn.

Conclusie Stijn na onderzoek:
Als ze al een maand van de AB af is dan is de MOO weg alleen de onherstelbare schade is blijvend. Inderdaad in de gehoorgang onregelmatigheden te zien dus het was echte een MOO. Ze heeft hier zelf in elk geval geen pijn aan (vind ik erg belangrijk) en ze kan gewoon alles wat de anderen ook doen. (geen speciale behandeling nodig) Dat ze vaker valt daar is niks aan te doen. Het uitpuilende oogje is een typische reactie van het scheef-staande hoofdje. Het lichaam doet aan zelfbescherming. Het oogje dat het dichtst bij de grond staat gaat meer naar binnen staan en het oogje dat meer naar het plafond wijst puilt wat uit. Dit houdt dus niet in dat er een tumor o.i.d. achter zit!!

Woogie is dus "gezond" verklaard! :tralala:

Boogie en Zaza:
Kwamen voor hetzelfde. Allebei hadden ze bulten. Zaza 1 redelijk grote en Boogie 2 kleintjes. Dat de bulten weggehaald moesten worden was duidelijk en dat ging Stijn dan ook doen. Woogie is al 3 maanden geleden aan bulten geopereerd en is toen ook meteen gesteriliseerd. Voor Zaza was ook dat een prima optie. Maar bij Boogie twijfelde ik. Boogie is niet de makkelijkste en een sterilisatie maakt een operatie toch een stuk zwaarder.

Stijn kwam met een hele heldere uitleg over een implantaat die nagenoeg dezelfde werking heeft als sterilisatie alleen dan zonder de heftige operatie die het met zich mee brengt. Het zou per rat wel weer zo'n 30 euro meer kosten maar de voordelen zijn aanzienlijk.

De volledige uitleg en werking heeft Stijn mij gegeven alleen het is best een complex verhaal. Ik was overtuigd maar ik ga niet eens de moeite nemen om het hier uit te leggen omdat 1. Stijn dat veeeel beter kan en 2. Ik daarvoor het zelf niet goed genoeg snapte.

Conclusie:
Boogie en Zaza zijn weer bultloos. De operaties zijn goed gegaan. Ze hebben allebei een implantaat waardoor de operaties minder heftig waren en de kans op nieuwe bulten (de mamma-tumoren dan) veel minder groot is. (net als met sterilisatie).
Ze eten goed, en krijgen nog een paar dagen carprofen en dan kunnen ze weer 2 jaar mee.. :fluiten: (want ja, mijn ratten worden natuurlijk wel 100!! :pray: )

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 25, 2013 10:29 am 

Oke, dat was gisteren.
Vanochtend wilde ik ze vast wat carprofen geven en ik zie in het hok een raar hoopje liggen.
Pak ik Boogie, zit haar mondje helemaal onder met geen idee wat en allemaal diarree bij haar poepertje….
Bah, ze kwam al niet echt zelf naar buiten terwijl Zaza nu 20 uur na de operatie wel alweer best actief is.

Meteen Stijn gebeld. Voor hem was het ook een raadsel. Diarree na een operatie is niet echt gebruikelijk. Hier in Den Haag snel naar de dierenarts gegaan en in overleg de Synolux mee gekregen. Dit keer dus voor Boogie. Direct thuis gegeven. Ik hoop dat ze snel opknapt en dat het vanavond als ik thuis kom al beter gaat. Gelukkig vond ze de Synulox erg lekker dus ik heb haar niet in de houtgreep hoeven nemen. Het was meer zo van: Is het nu al op? Ik wil meer!! En anders ga ik wel aan spuitje knagen tot er meer uit komt.

Boogie is dus even spannend. Zaza gaat goed! Onze andere 7 meiden gaan ook helemaal :thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 25, 2013 12:17 pm 

En dan zeggen dat ik ver ga voor de boys/ratten/dieren!
Zelf kun je er ook wat van hoor Claudia.
:buiging: :buiging:
Sterkte met Boogie.
Geef al je meiden maar een dikke knuf van ons
Sjaan natuurlijk een xtra dikke met kus,
Ook van haar broer!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 25, 2013 1:15 pm 

Sterkte voor Boogie! Gelukkig dat het met de rest wel goed gaat :-)

Dag liefste lieverds, Mica, Saar, Munch, Belle, Otto, Izzy, Faye, Abby, Hayleigh en Yeva

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 25, 2013 6:31 pm 

Sterkte voor de komende dagen, Claudia :hug: Ik hoop dat Boogie snel opknapt.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 25, 2013 8:53 pm 

Sterkte! Hoop dat hij snel opknapt en de anderen ook natuurlijk!

Donja, Gipsy, Lara, Niza, Quincy, Sebastiaan, Yara, Zoë

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 25, 2013 9:39 pm 

Dank jullie!

Nou Boogie is ontzettend lief. Ik ben helemaal moeilijk aan het doen met de carprofen en de antibiotica. Ik probeer haar in de houtgreep te nemen zonder haar wonden van de operatie te veel aan te raken.. Dat lukt dus heel moeilijk. Maar wat blijkt!!??
De Carprofen EN de AB vind ze allebei heerlijk. Dus alle moeite is totaal niet nodig…. Ze likt het met alle liefde van het spuitje en probeert met haar tongetje in het spuitje te komen om zelfs tot de laatste mini-druppel alles binnen te krijgen. :kwijl:

Ze voelt zich in elk geval niet slechter dan vanochtend en ik hoop van harte dat het morgen ochtend helemaal wat beter gaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2013 10:55 am 
Ere-lid

Er is een kansje dat ze zich verslikt heeft, hou haar longen in de gaten.
Beterschap voor je ziekenboeg!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2013 3:33 pm 

Mocht t straks niet meer lukken met de AB, mix het dan door een klein beetje Olvarit (vanaf 6 maanden). Bij mij eten ze het snel weg en dan willen ze nog meer. Hihi. Ze moesten eens weten.

Donja, Gipsy, Lara, Niza, Quincy, Sebastiaan, Yara, Zoë

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2013 4:17 pm 

Hmmmm...
Ook wel een ideetje voor Huntik!
Gelijk halen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2013 6:05 pm 

Hier vinden ze de smaak rijst met kip en wortel het lekkers. Let wel op dat je alleen de potjes voor 6+ maanden neemt, in die voor 8+ maanden zitten stukjes en die spugen ze hier gewoon uit, met het gevolg dat je niet weet of ze alle ab ophebben.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2013 10:40 pm 
Opperfikkiestoker

Hier eten ze die van 8 maanden (of zelf 12 maanden ooit eens gehad) gewoon op, met stukjes en al. Kan alleen niet in een spuitje :fluiten:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2013 10:52 pm 

M&M's team schreef:
Hier vinden ze de smaak rijst met kip en wortel het lekkers. Let wel op dat je alleen de potjes voor 6+ maanden neemt, in die voor 8+ maanden zitten stukjes en die spugen ze hier gewoon uit, met het gevolg dat je niet weet of ze alle ab ophebben.

Toevallig is dat omdat Huntik erg dol is op zowel kip als rijst als worteltjes,
precies de smaak die ik heb gekocht,
morgen ochtend is het weer ab tijd,
heb besloten zijn ab met een lepeltje van die prut te mengen
en het op een bordje aan hem te geven
Op de bank natuurlijk,
uit de buurt van de andere monsters.
Ben benieuwd..............

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 27, 2013 9:13 am 

Volgens Huntik kon ik de boom in met mn prakje,
dus toch maar met t spuitje gedaan
(zonder prut)
Likt ie :censuur: :censuur: het er zo uit!
Zou je m nou niet! :x :visopkop:
Heb -zonder ab- in alle 2 de kooien maar een schaaltje prut gezet
en toen vrat mnr het natuurlijk wel!
:boksen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 02, 2013 8:43 am 

Prakjes werken hier ook niet helemaal. Maar goed, zaza en boogie hebben de laatste spuitjes al binnen! Jippie! Het gaat heel goed met ze! Ik heb echt duidelijk de indruk dat ze weer helemaal de oude zijn.

Alleen Sjaan heeft (alweer) een flinke reutel en zit aan de ab daarvoor. Ach, anders zou ik me maar vervelen natuurlijk….
Verder voelen de nieuwtjes zich al helemaal ingeburgerd! :mrgreen:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]