Het is nu zo nov 19, 2017 11:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za aug 24, 2013 11:25 am 
Site Admin

Fijn Vera! :D

Ilona schreef:
@ Jill: volgens mij heeft niemand daar nog een oplossing voor, helaas. Ik zo willen voor de vrouwtjes dat het net zo werkte als voor mannetjes wanneer ze last van hun hormoontjes hebben :(

De vraag is dan of ze dus daadwerkelijk (grotendeels) last hebben van hun hormonen, of dat het gewoon een kwestie van karakter/instinct is en of de 'problemen' niet anders op te lossen zijn. :)
Ik denk namelijk niet dat het bij mijn dames met hormonen te maken had, zeker niet hoofdzakelijk. Hoe tam ze ook geworden zijn (ik kon met ze lezen en schrijven) het bleven wilde dieren die ook altijd vanuit dat instinct handelden. Maar daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ja, ik heb mijn fouten gemaakt en die werden afgestraft :mrgreen: , maar het waren geen angstige, gestresste dieren die niet goed in de groep lagen en zich niet prettig voelden in gevangenschap. Sterker nog, in alle kooien hier waar (half)wild in zit is ook een (half)wildje de alpha, gewoon omdat het meesters in communicatie zijn en ze vaak een heel natuurlijk overwicht over zich hebben. Als er hier gedonder is zijn dat de tammerds, die wildjes hebben nooit veel fysiek gedoe nodig om zich uit te drukken. Wanneer je die signalen ook als mens leert lezen en herkennen kan je zelf ook op zo'n subtiel en diep niveau met ze communiceren, maar als je het fout doet pikken ze dat niet (en terecht).

Ik denk echt dat je meer kunt bereiken met creatief denken (intro kan bv. niet altijd in een duna want die slopen ze, dan moet het maar in een badjas, etc.) en je aanpassen naar de dieren, dan met een castratie. Het ondersteunt als je echte probleemgevallen hebt, maar het is niet dè oplossing. Bij de dames moet je immers ook andere paden bewandelen en dat lukt ook prima.

Ik snap je voorbeeld trouwens wel hoor, en ik vind dat er voor beide kanten iets te zeggen is. :knikt: Ik ben ook echt niet tegen castratie, eigenlijk reageerde ik hier vooral omdat ik het 'misverstand' uit de wereld wil hebben dat (half)wildjes per definitie moeilijk te hanteren zijn, niet goed met andere ratten kunnen etc. etc. en dat je om problemen te voorkomen maar heel gauw die ballen er af moet halen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 12:02 pm 

Jill* schreef:
De vraag is dan of ze dus daadwerkelijk (grotendeels) last hebben van hun hormonen, of dat het gewoon een kwestie van karakter/instinct is en of de 'problemen' niet anders op te lossen zijn.

Je doelt op vrouwen hier toch? Want vrouwen en mannen hebben andere hormonen dus ik vind niet dat je die in hetzelfde standpunt kan betrekken nee. Ik zou trouwens niet weten waarom het gedrag van vrouwen niet bepaald zou kunnen worden door hormonen.

Jill* schreef:
Ik denk echt dat je meer kunt bereiken met creatief denken (intro kan bv. niet altijd in een duna want die slopen ze, dan moet het maar in een badjas, etc.) en je aanpassen naar de dieren, dan met een castratie.

Ja maar wederom, het gaat toch niet alleen om de relatie mens-dier. Het gaat er ook om of je rat lekker in zijn vel zit in de kooi bij zijn kooigenootjes. Jij kan jezelf nog zo goed aanpassen, als hij niet lekker in de groep ligt omdat hij bijv. continu zijn dominantie moet showen (even makkelijk voorbeeld), dan heb jij weinig aan je aangepaste persoonlijkheid ten opzichte van je ratten, want je helpt je rat er dan nog niet mee.

Bij vrouwen schijnt het overigens zo te zijn dat als je ze castreert voor de 6 maanden bepaalde hormonen dus ontbreken in het lichaam, hormonen die ook voor mamatumoren zorgen. Het zou mij niks verbazen als er ooit een onderzoek komt dat uitwijst dat dezelfde hormonen ook het gedrag van de rat beïnvloeden, op welke wijze dan ook. Bij mannen is dit al bewezen, dat de ballen hormonen afgeven die bepaalde gedragingen voortbrengt die als negatief kunnen worden ervaren. Door bij mannen de ballen eraf te halen voorkom je dat. Bij een vrouw schijnt het echter zo te zijn dus dat na 6 maanden deze hormoonproductie al op gang is en castreren minder effect heeft. Daarom heeft preventieve castratie bij vrouwen na de 6 maanden minder nut als je mamatumoren wil tegengaan. Ergens vermoed ik dat er best een verband zou kunnen bestaan in preventief het gedrag beïnvloeden door vrouwtjes preventief te castreren. Alleen hoe het gedrag dan uitpakt weet ik niet, of dat juist negatief of positief beïnvloed wordt. Er zijn wel verschillende stukken waar geschreven wordt over de gedragsveranderingen bij vrouwen na castratie, maar dit zijn verhalen uit eigen ervaring en niet onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 5:22 pm 
Site Admin

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, of dat ik het vaag heb omschreven natuurlijk. ;) Natuurlijk zijn er andere hormonen van invloed bij vrouwen en dat ze invloed hebben op elk levend wezen die ze heeft is inmiddels wel duidelijk. Maar dat hoeft niet altijd negatief te zijn. Ik bedoelde dat ik geloof dat je ondanks die hormonen veel kunt oplossen met andere dingen, zowel bij mannen als bij vrouwen. Bij mannen is de 'snelle' oplossing dan vaak een castratie, maar omdat dit bij vrouwen niet kan (kan wel, maar voor de invloed op het gedrag) en het met vrouwen toch ook vaak goedkomt is het bij mannen misschien ook niet altijd nodig... Dat wilde ik er eigenlijk mee zeggen.

Ilona schreef:
Ja maar wederom, het gaat toch niet alleen om de relatie mens-dier. Het gaat er ook om of je rat lekker in zijn vel zit in de kooi bij zijn kooigenootjes. Jij kan jezelf nog zo goed aanpassen, als hij niet lekker in de groep ligt omdat hij bijv. continu zijn dominantie moet showen (even makkelijk voorbeeld), dan heb jij weinig aan je aangepaste persoonlijkheid ten opzichte van je ratten, want je helpt je rat er dan nog niet mee.

De relatie met de rat is voor mij het minst belangrijk. Ik streef ernaar dat alles wat hier zit stressvrij kan leven in mijn aanwezigheid (want ik moet ze nou eenmaal wel verzorgen/hanteren), maar als ik de basisdingen met ze kan doen is het goed. Alle anderen dingen zijn extra, en heel fijn. Wat wel belangrijk is, is inderdaad hoe het in de groep gaat, maar ik geef juist aan dat (half)wild hier juist ontzettend goed gaat, dat ze het met zijn allen 'beter' doen dan de tammerds. De alpha's hoeven nooit hun dominantie te showen, 1 blik van hen is meer dan voldoende en dat geeft nou net de rust in een groep. Alleen intro's gaan er soms wat anders aan toe dan de standaard is, maar dat zou niet zo'n probleem moeten zijn.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]