Het is nu wo nov 22, 2017 8:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 21, 2013 2:16 pm 

Toen ik dat las dacht ik gelijk "kunnen we mensen kinderen ook wel gelijk onder het mes doen" haha daar worden de meeste in de pubertijd ook wat onhandelbaarder door hormonen ;)

Ik zou zeggen blijf bij je plan, als het niet nodig is niet doen :) En mochten ze wel last van hun hormonen krijgen kan je het alsnog doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 21, 2013 3:54 pm 

Waarom een ratje een operatie laten ondergaan met alle gevaren van dien als het niet nodig is?
Zowel bij mijn wildje als mijn halfwildje heb ik het niet gedaan. Ze hebben hier in de groep prima gefunctioneerd! Baloetje had een gebruiksaanwijzing wat betreft hanteren, maar of dat anders geweest was als hij gecastreerd was geweest???
Onnodig een beessie verminken ben ik dus tegen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 21, 2013 9:30 pm 
Site Admin

Ilona schreef:
In hoeverre kan je een rat gezond noemen, als het hebben van ballen hem hormonen in zijn lichaam geeft waarvan zijn gedrag alleen maar slechter kan worden naarmate de pubertijd vordert?

Dat is alleen maar een aanname en een mogelijkheid, absoluut geen vaststaand feit. :nee:
Daarnaast kan je je afvragen of gedrag werkelijk 'slecht' is (voor de rat), of enkel onaangenaam/minder gewenst voor mensen...

Niet persoonlijk naar jou trouwens, maar preventieve castratie vind ik echt grote onzin en misschien wel een beetje het gevolg van een maatschappij waarin alles 'maakbaar' moet zijn. Een probleem al oplossen voor het zich aandient (en je niet eens zeker weet dat het zich gaat aandienen) vind ik echt de omgekeerde wereld.
Zeker (half)wildjes zijn ratten die zich niet aan mensen aanpassen. Dat zou je moeten weten als je er aan begint, en je moet dus bereid zijn om je aan hen aan te passen. Bovendien is er veel gedrag dat je er echt niet uit krijgt met castratie (en ook niet zou moeten willen).

Enst schreef:
Baloetje had een gebruiksaanwijzing wat betreft hanteren, maar of dat anders geweest was als hij gecastreerd was geweest???

Dit dus. :knikt: De zusjes van Baloetje hier (de Krummels) waren net zo, aan hun gedrag kon ik toch ook niks doen? En laat heel duidelijk zijn dat ik dat ook nooit gewild heb, juist die gebruiksaanwijzing maakte ze zo mooi en uniek. Overigens zijn de Maussies hier na de puberteit alleen maar leuker en stabieler geworden. Hormonen doen ook goede dingen. ;) Trouwens, bij honden loop je de kans dat een reu die onzeker is nog onzekerder wordt na castratie, door de afname van hormonen. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dit voor ratten net zo kan gelden. Ik denk echt niet dat castreren alleen maar voordelen heeft en geen nadelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 9:09 am 

Jill* schreef:
Niet persoonlijk naar jou trouwens, maar preventieve castratie vind ik echt grote onzin en misschien wel een beetje het gevolg van een maatschappij waarin alles 'maakbaar' moet zijn. Een probleem al oplossen voor het zich aandient (en je niet eens zeker weet dat het zich gaat aandienen) vind ik echt de omgekeerde wereld.
Zeker (half)wildjes zijn ratten die zich niet aan mensen aanpassen. Dat zou je moeten weten als je er aan begint, en je moet dus bereid zijn om je aan hen aan te passen. Bovendien is er veel gedrag dat je er echt niet uit krijgt met castratie (en ook niet zou moeten willen).

Dat is net zo goed een mening als dat mijn opmerking een mening van mij is.

Ik vind het een goed iets om voor jezelf na te denken hoe jij als persoon denkt over preventieve castratie. Als jij zelf niet vindt dat het een probleem is dat de ballen testosteron afgeven wat het gedrag van de rat negatief kan beïnvloeden, omdat jij ervan overtuigd bent dat het aan jou is om je aan te passen en niet aan je rat, moet jij geen preventieve castratie laten uitvoeren op je rat, omdat bijv. Jolanda, Vera en Ilona daar wel voorstanders voor blijken te zijn. :knikt: Ik vind ook niet dat er iets 'mis' is met Vera's keuze verder hoor, iedereen moet doen waarvan hij/zij zelf denkt dat de juiste keuze is. Zolang je maar nooit de keuze van iemand anders overneemt zonder zelf na te denken wat je zelf vindt. :knikt:

Door de maakbaarheid van de maatschappij is de mens in staat een langer en gezonder leven te leiden. Ik gun dat mijn dieren ook en zie daarom preventieve castratie niet als een probleem. Als ik mijn rat lekkerder in zijn vel kan laten zitten door hem zijn ballen af te nemen, ontzeg ik hem die kans niet. Als ik mijn vrouwtjes een langer en gezonder leven kan gunnen door de eileiders te verwijderen, ontzeg ik haar die kans niet. Voor mij is dat meer een visie en een mening in het leven over hoe de mogelijkheden die we nu hebben in het leven tot iets goeds kan worden ingezet. Jij ziet dat nu eenmaal anders dan dat ik dat zie. Ik zie de maakbaarheid juist als een oneindige mogelijkheid tot kansen en jij ziet het (als ik het goed concludeer zo) als het wegvagen van moraal van de mens.

Ik hou wel van dit soort discussies hoor, je verveelt mij er niet mee :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 10:29 am 
Site Admin

Nee, fout uitgelegd zie ik, dat bedoelde ik niet met maakbaarheid. Uiteraard gaat dat niet over het fysieke, anders zou ik met zieke ratjes ook niet naar de DA gaan. ;) Ik heb het over gedrag en karakters, en ik zie die tendens zowel bij mensen als dieren. Ben je iets 'moeilijker' (of anders) dan gemiddeld; pilletje erin, ballen eraf, etc. etc. Terwijl er heel veel (niet alles!) prima op te lossen is met wat andere aanpassingen en in het geval van (half)wildjes blijf ik erbij dat mensen zich aan hen moeten aanpassen en niet andersom. Wie de zogenaamde 'kneedpoppetjes' wil is dan gewoon aan het verkeerde adres.

Jouw opmerking die ik gequote heb stel je niet als een mening, maar als feit (zo lees ik het tenminste). Je stelt dat de hormonen die in de puberteit vrij komen gedrag slechter (voor wie??) maken en dat is volgens mij toch echt geen feit maar een mening. Nu schrijf je:
Ilona schreef:
testosteron afgeven wat het gedrag van de rat negatief kan beïnvloeden

Als dat er meteen had gestaan was ik er niet over gevallen. Want het kan inderdaad, maar hoeft niet.

Ik ben trouwens helemaal niet tegen castratie, ik heb mijn kereltjes zelfs laten castreren om geen andere reden dan het feit dat ik een gemengde groep wilde. Dus het gaat mij er niet om of iemand ze nou wel of niet laat castreren, dat moet iedereen lekker zelf weten (de risico's in acht nemende). Het gaat om de argumenten die ik voorbij zie komen, daar werd ik een beetje fel van. :mrgreen:
Je wèèt gewoon dat je met(half)wildjes en sommige opvangers dieren met een gebruiksaanwijzing in huis haalt. Dan vind ik het helemaal prima als je voor castreren kiest als je denkt dat je ratten daar beter van worden en jij je daar beter bij voelt maar kom dan niet met het argument dat ze te veel temperament hebben anders... Want nogmaals, hoe moet dat dan met de dames? De Krummels waren werkelijk verschrikkelijk bij intro's en ik heb mijn aandeel littekens ook aan ze overgehouden, maar so what? Het waren wilde ratten, die reageren nou eenmaal zo. Die zijn niet kneedbaar, letterlijk en figuurlijk niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 12:03 pm 
Opperfikkiestoker

Uh, Ik wil heel even reageren omdat mijn naam wordt genoemd. Ik vind preventieve castratie prima. En ik denk ook dat ik het mss bij een ventje wel zou doen. Maar dat is niet vergelijkbaar met de situatie waar Vera in zit (of Jill) omdat ik geen mannengroep heb. Dus wil een ventje hier blijven dan moet het gecastreerd zijn.
Ik heb verder alleen gewaarschuwd, namelijk dat er bij die van mij een periode kwam waarin ze onhandelbaar werden (rond de pubertijd). Maar ik roep niet dat ze perse al daarvoor moeten worden gecastreerd (volgens mij hoeft dat ook niet).

Daarnaast sluit ik me eigenlijk meer bij Jill aan, je moet je aanpassen aan de half wildjes. Ik kan nu (ze zijn een jaar oud) met de frummels overweg. Ik moet hun het initiatief geven anders bijten ze.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 1:43 pm 

Ah ik snap nu wat er verkeerd overkomt, volgens mij bedoel je op het woordje 'alleen' dat ik gebruikte in die zin. Ik bedoelde met 'alleen' niet een richting aangevend, maar snap nu dat, dat op jou zo overkomt, dus daar zal het misverstand zitten. Ik bedoelde alleen meer als spreektaal, zo van Vera/Banjer maakt zich nu zorgen over zijn gedrag die niet per se is wat ze zou willen voor hem en vraagt zich af of het slecht kan worden, dus zo was mijn opmerking bedoeld. Ik wilde niet stellig zeggen dat een rat in de pubertijd alleen maar slecht gedrag kan ontwikkelen. Nu is dat op zich ook best wel een leuke en interessante discussie, maar absoluut niet waar ik naar toe wilde. :fluiten:

Jill* schreef:
Ik ben trouwens helemaal niet tegen castratie, ik heb mijn kereltjes zelfs laten castreren om geen andere reden dan het feit dat ik een gemengde groep wilde. Dus het gaat mij er niet om of iemand ze nou wel of niet laat castreren, dat moet iedereen lekker zelf weten (de risico's in acht nemende). Het gaat om de argumenten die ik voorbij zie komen, daar werd ik een beetje fel van.

Ik denk wel dat psychische gesteldheid de fysieke gezondheid kan beinvloeden en daarom ben ik ook niet tegen preventieve castraties, al moet iedereen natuurlijk zelf weten wat hij/zij doet. De voornaamste reden waarom ze in Engeland wel vaak mannen preventief castreren heeft volgens hun tot reden dat mannen dan een stuk lekkerder in de groep liggen en een stuk relaxter zijn. Ook voelen ze zich een stuk meer op hun gemak. Aldus meningen van mensen op dat forum. Dus ik geloof er op zich wel in.

Persoonlijk sta ik niet achter castraties, enkel om een gemengde groep te houden. Er is dan geen enkele medische reden voor zo'n ingreep en de enige reden waarvoor dit dan, volgens de eigenaar, zou moeten gebeuren is omdat de eigenaar het wel prettig vindt. Als er niks voor de rat bijzit vind ik dat wel zonde, want dan doe je zoiets alleen voor jezelf en niet voor de rat.

Ik kan me echter wel heel goed voorstellen dat dit in jouw geval anders ligt omdat je een opvang hebt en dus niet voor het zeggen hebt wat er in huis komt. :knikt:

@Vera: excuses ik had je post verkeerd gelezen. Ik dacht dat je bedoelde over het algemeen, maar je doelde dus vooral op Mes en Vork :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 2:46 pm 
Opperfikkiestoker

@Ilona, is al goed hoor :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 4:56 pm 
Site Admin

Ilona schreef:
Ah ik snap nu wat er verkeerd overkomt, volgens mij bedoel je op het woordje 'alleen' dat ik gebruikte in die zin. Ik bedoelde met 'alleen' niet een richting aangevend, maar snap nu dat, dat op jou zo overkomt, dus daar zal het misverstand zitten. Ik bedoelde alleen meer als spreektaal, zo van Vera/Banjer maakt zich nu zorgen over zijn gedrag die niet per se is wat ze zou willen voor hem en vraagt zich af of het slecht kan worden, dus zo was mijn opmerking bedoeld. Ik wilde niet stellig zeggen dat een rat in de pubertijd alleen maar slecht gedrag kan ontwikkelen. Nu is dat op zich ook best wel een leuke en interessante discussie, maar absoluut niet waar ik naar toe wilde. :fluiten:

Hihi, dan snappen we elkaar nu. :mrgreen:

Ilona schreef:
Ik denk wel dat psychische gesteldheid de fysieke gezondheid kan beinvloeden en daarom ben ik ook niet tegen preventieve castraties, al moet iedereen natuurlijk zelf weten wat hij/zij doet.

Ja, absoluut heeft dat invloed op elkaar. :knikt: Maar ik geloof dat er -zowel bij mens als dier- ook heel veel op te lossen is met goede voeding, een stabiele leefomgeving en genoeg mentale uitdagingen. Ik denk dat veel ratten zich ontzettend vervelen en met een (half)wildje gebeurt dat natuurlijk helemaal gauw. Die zijn geprogrammeerd op inventief zien te overleven, in gevangenschap is het dan al snel saai en kunnen ze probleemgedrag gaan vertonen.
Maar er zijn genoeg mannen die baat hebben bij castratie hoor, ik heb er al heel veel positief door zien veranderen. Maar ik denk nog steeds dat je nog prima op tijd bent als er toch problemen komen die door hormonen gestuurd zijn en dat het preventief dus niet hoeft.

Ilona schreef:
Persoonlijk sta ik niet achter castraties, enkel om een gemengde groep te houden. Er is dan geen enkele medische reden voor zo'n ingreep en de enige reden waarvoor dit dan, volgens de eigenaar, zou moeten gebeuren is omdat de eigenaar het wel prettig vindt. Als er niks voor de rat bijzit vind ik dat wel zonde, want dan doe je zoiets alleen voor jezelf en niet voor de rat.

Tja, maar is dat met preventief castreren niet precies hetzelfde (in het geval van mannen dan)? Er is dan namelijk ook (nog) geen enkele medische reden en ook dat komt m.i vooral voort uit de 'angst' van de eigenaar voor gedrag wat wel eens zou kunnen voorkomen (maar ook net zo goed niet). Je weet dan ook nooit hoe ze geweest zouden zijn als ze niet gecastreerd waren.

Ik heb er persoonlijk geen moeite mee dat mensen mannen laten castreren om een gemengde groep te houden trouwens, maar bij mij is het inderdaad in die zin geen 'keuze' geweest omdat ik mijn kerels niet bewust heb aangeschaft. Ik had altijd damesgroepen en heb daar nog steeds een voorkeur voor, maar de mannen die blijven wil ik daar dus wel graag bij kunnen zetten. Opvangmannen worden alleen gecastreerd om medische redenen, maar die blijven hier -als het goed is- dan ook nooit lang dus dan is er geen reden om ze bij mijn groep te zetten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 8:25 pm 
Ere-lid

Ik heb de discussie gevolgd maar had er tot nu toe niks zinnigs aan toe te voegen :mrgreen:
Maar ik wil wel hier op in gaan:
Citaat:

Ik denk dat een dier ongecastreerd veel gefrustreerder kan zijn dan gecastreerd. Die hormonen hebben maar 1 doel (nouja 2) de sterkste te zijn en zich voortplanten. Neem je die hormonen weg dan wordt het leven een stuk relaxter voor het dier. Honden en katten worden preventief gecastreerd (zowel man als vrouw) dus waarom zou dat dan niet bij andere dieren als bv ratten van toepassing zijn?

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 10:12 pm 

Mee eens Jolanda, zo denk ik er dus ook over. :knikt: Denk dat je juist die frustraties van wild bloed op willen sluiten in een kooi weg kan nemen door ze te castreren. Het gaat mij (zoals ik al zei) eigenlijk niet eens om hoe ze tegen mij doen, maar meer dat ze lekkerder in de groep liggen, zelfverzekerder zijn, minder schikkerig zijn, etc.

Maargoed, verschillende meningen zijn verder prima hoor! Als we allemaal hetzelfde denken is het ook zo saai :mrgreen:

Zo, nu heeft Vera/Banjer nog meer kost om over na te denken :whaha:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 10:33 pm 
Site Admin

Ilona schreef:
Denk dat je juist die frustraties van wild bloed op willen sluiten in een kooi weg kan nemen door ze te castreren. Het gaat mij (zoals ik al zei) eigenlijk niet eens om hoe ze tegen mij doen, maar meer dat ze lekkerder in de groep liggen, zelfverzekerder zijn, minder schikkerig zijn, etc.

Dan nog eens de vraag: Hoe moet dat dan met de vrouwtjes?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 10:37 pm 

Jill* schreef:
Ilona schreef:
Denk dat je juist die frustraties van wild bloed op willen sluiten in een kooi weg kan nemen door ze te castreren. Het gaat mij (zoals ik al zei) eigenlijk niet eens om hoe ze tegen mij doen, maar meer dat ze lekkerder in de groep liggen, zelfverzekerder zijn, minder schikkerig zijn, etc.

Dan nog eens de vraag: Hoe moet dat dan met de vrouwtjes?

En de vraag: hoe weet je zo zeker dat dat het geval zal zijn?
Bij Baloetje ging het wat dat betreft prima...

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 23, 2013 7:07 pm 

@ Jill: volgens mij heeft niemand daar nog een oplossing voor, helaas. Ik zo willen voor de vrouwtjes dat het net zo werkte als voor mannetjes wanneer ze last van hun hormoontjes hebben :(

@Enst: daarom zeg ik ook kan. Ik geloof er ook niet in dat elke rat dat per se zou hebben hoor. Daarom vind ik castreren ook een keuze, niet een plicht waar je als eigenaar aan zou moeten voldoen.

Maar iets heel anders maar toch vergelijkbaars: laatst (weet niet of dat nu nog is hoor er nooit meer wat over?) konden meisjes zich ook inenten voor baarmoederhalskanker. Er bestaat een kans dat ze het krijgen en bestaat een kans dat de inenting daarvoor bescherming biedt, maar er waren allerlei consequenties aan verbonden. Net zoiets. Je hebt de keuze om jezelf preventief te beschermen, maar misschien had je nooit baarmoederhalskanker gehad... of je kiest ervoor het niet te doen en je krijgt toch baarmoederhalskanker...

Misschien beetje apart voorbeeld, maar hoop zo dat mijn gedachtegang wat duidelijk is door van ratten af te stappen en als voorbeeld iets anders te nemen. :knikt: Ik zit dus meer in de 'preventie' kant en jullie maar aan de 'genezen' kant, zoals ik het begrijp (corrigeer me vooral als het niet klopt). Beetje ethisch dillemma verder, want ik denk niet dat er een juiste en onjuiste keuze is, helaas.... dat zou het leven nml een stuk makkelijker maken als die er wel was :scratch:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 23, 2013 7:50 pm 

Ik ben met de intro van begonnen... en het gaat goed. Frey is wel wat onzeker bij de grote mannen, maar hij doet geen gekke dingen... hij gaat wat zielig piepen.... en daar blijft het bij. De grote mannen op hun beurt blijven gewoon hun ding doen, of ze gaan liggen slapen... ze reageren niet op het gepiep... :)

Biscuit had er gewoon poep aan en ging Frey op zijn gemak zitten wassen en Holiday had zoiets van "Kom op zeg, doe eens normaal!" en ging demonstratief tegen Frey aan liggen slapen, waarop Frey heel verbaasd keek :D

Frank doet het heel goed... niet angstig/onzeker, geen tekenen van dominantie... en heeft al bij Pietje Bell liggen slapen.

De tamme leeftijdsgenootjes, Chief en Floyd, doen het ook heel erg goed.. die vinden het wel gezellig met de grote mannen erbij... :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]