Het is nu vr nov 24, 2017 7:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do aug 15, 2013 9:13 pm 

Pff daar ben ik weer.
Sorry voor mijn af en toe overbezorgdheid.

Maar ik pak me choco op, en voelde ineens onder haar voorpootje een bultje. Ik voelen en het beweegt zeg maar mee, en zit los. Is dit een gewoon vetbultje, of moet ik het even in de gaten houden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 15, 2013 11:02 pm 
Opperfikkiestoker

Hoi Laura,

Ik weet het niet zeker (vanaf een scherm is het lastig beoordelen natuurlijk) maar ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat dit een tumor is. Deze 'moet' je weg laten halen. Uit ervaring denk ik dat het een melkkliertumor (ook wel mamatumor) is, je zou eens kunnen zoeken met de zoekfunctie hier op het forum.
Deze tumor zal blijven groeien en moet je daarom weg laten halen, deze tumoren kunnen soms heel hard groeien, in een paar dagen tijd van niets naar een flinke tumor. Ze zijn helaas dus niet zo onschuldig als een vetbultje. Ik zou voor maandag een afspraak maken bij je dierenarts, heb je een goede ratten dierenarts? Anders kunnen wij je misschien helpen een goede dierenarts te vinden. Het is voor ratjes bijvoorbeeld belangrijk dat een dierenarts met gasnarcose werkt. Veel dierenartsen brengen de ratten onder narcose met een prikje en dat zorgt ervoor dat de stofjes vaak lang in het lichaampje van je rat blijven 'rond zweven'. Je ratje wordt hierdoor niet goed wakker uit de narcose en dat kan heel gevaarlijk zijn. Met gas narcose zijn de ratjes wel weer heel snel wakker doordat ze met het uitademen het gas alweer uit het lichaam is en deze dus veel sneller afgevoerd is.
Wat ik je als tip zou willen meegeven, deze tumoren zijn (vaak) hormoongereguleerd. Wat inhoud dat ze door hormonen worden 'aangestuurd' om te groeien. Hormonen zijn een stofje in je lichaam, dit zijn een soort boodschappers. Bijvoorbeeld als je gaat groeien ('groeispurt') dan sturen je hersenen hormonen door je hele lijf om te 'vertellen' dat je lichaam moet gaan groeien, ze geven de boodschap door.
Deze hormonen maakt je ratje zelf en de meeste (die de tumor laten groeien) komen uit de eierstokken. Dus als je de eierstokken ook laat verwijderen is de kans op nog een tumor erg klein geworden. Natuulijk kan het wel, dat er nog een tumor groeit maar de kans is vele malen kleiner dan wanneer je de eierstokken niet laat weghalen (en die hormonen steeds aangemaakt worden).

Je ratje Choco is nog niet zo heel oud toch? Dan kunnen ze een operatie vaak goed aan en herstellen ze snel. Ze kan dan nog lang gezond doorleven.
Als je wil kun je dit ook aan je ouders laten lezen, zodat die ook weten wat er met je ratje aan de hand is.

Succes en als je nog vragen hebt, stel ze gerust! We horen wel hoe het verder gaat he?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 16, 2013 12:56 am 

Poe dit even heftig schrikken, het probleem is wat ik eigenlijk niet kan zeggen maar nu maar moet, we zijn financieel niet echt zeg maarr zovan makkelijk, en ik weet niet hoeveel ons dit gaat kosten, natuurlijk laat ik het lezen en ik schrik hier ook heftig van en weet niet hoelang het er al zit, ik laat ze het meteen morgen lezen, en probeer nog zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan aangezien ik me lieverd van nu 1 jaar en een maand niet wil verliezen, sorry voor mijn heftige reactie, maar zoiets nog nooit meegemaakt en raak in shock.
Zit ook te huilen.

Maar ik hou jullie op de hoogte, dat zal ik zeker doen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 16, 2013 1:30 am 

Het is gelukkig nog zo super klein dat ik het net bijna niet voelde maar toen ging zoeken en toen het kleine ding vond, ik had traantjes, en mevrouwtje pakt me bij me neus en begint de traantjes af te likken zoals altijd haha gelukkig verder nog nog niks te zien aan haar dus snel naar de dierenarts :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 16, 2013 7:06 am 
Moderator

Hoe klein is klein? Want onder de oksels zit ook een tepeltje, die kan je ook voelen en zijn wat kleiner dan een speldenknop.
Als het meer richting het formaat van een erwtje gaat dan zou het heel goed een tumor kunnen zijn.

Hoe veel een operatie zal kosten verschilt per dierenarts en de grootte en plaats van de tumor. Je kan het beste aan de dierenarts vragen hoeveel het ongeveer zal kosten.
Voor rattenoperaties kan ik Stijn Peters aanraden van dierenziekenhuis Eindhoven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 16, 2013 7:59 am 

Mijn dierenarts werkt ook met gas, en is goed met ratjes

Net gevoeld is al gegroeid :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 16, 2013 8:03 am 

Bruno Ballieu in dierenkliniek 'de langstraat' aan de Eerste Zeine in Waalwijk schijnt ook goed te zijn met ratjes.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 16, 2013 8:43 am 

Lastig Laura.... Maar nu ga ik even heel 'lullig' doen (al is dat absoluut zo niet bedoeld). Ik heb ook periodes dat ik wat minder in mijn slappe was zit om het maar even zo te zeggen maar ik zou mijn ratje(s) als het nodig is altijd laten opereren. Ze kunnen zelf nl. moeilijk naar een dierenarts stappen. Daarom ben jij hun baasje. En net als met ouders die de verantwoordelijkheid voor hun kinderen hebben, ben jij verantwoordelijk voor je dieren.

Misschien kun je met de dierenarts een regeling treffen dat je bijv. het bedrag in delen kan/mag betalen.

Sterkte met Choco en ik hoop dat het allemaal mee zal vallen :hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 16, 2013 9:32 am 

Hoi Laura,

Vervelend zeg. Ja, ik begrijp dat je hiervan schrikt. Zoiets is nooit leuk.

Van mijn 9 meiden zijn er inmiddels 3 geopereerd aan hetzelfde (en die zijn ook nog jong) en er gaat er eentje volgende week geopereerd worden aan haar mammatumor. Dit laatste ratje woont pas een maand bij me en moet dus nu al hieraan geopereerd worden. Zo snel kan het gaan.

Ik verwacht dat er nog minstens 3 van de anderen geopereerd moeten gaan worden aan deze tumor! (Zodat ik daar nu vast geld voor spaar.) Wanneer je vrouwtjes ratten "aanschaft" weet je dat de kans op deze tumoren zo'n 80% is. Het is dus van groot belang dat je hier al vanuit gaat voordat je ze aanschaft.

Het verwijderen van de eierstokken is dan direct ook erg belangrijk want anders is de kans groot dat je 3 maanden later weer met hetzelfde probleem zit.

Ratten zijn ontzettend duur omdat ze vaak en snel ziek worden. Maar goed, zoals al eerder beschreven staat, als je voor een beestje kiest dan moet je helaas de hoge kosten maar voor lief nemen.

(Mijn vriend en ik zijn nog nooit op vakantie geweest om maar een voorbeeld te noemen. Als we geen ratten hadden gehad en dus niet zulke hoge dierenartskosten zouden hebben zouden we waarschijnlijk al 2x op vakantie geweest kunnen zijn.)
Dit is niet erg want ik hou onwijs veel van mijn ratten en weet dat deze kosten er zijn. Tja, dat is dus een keuze!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 16, 2013 9:34 am 

Ik bedoel:
Mijn vriend en ik zijn nog nooit SAMEN op vakantie geweest. Ik ben gelukkig wel eerder in mijn leven op vakantie geweest!! (En hoop volgend jaar ook wel ergens een week weg te kunnen)

Veel succes Laura. We weten volgens mij allemaal dat je super gek bent op je lieve ratjes en dat je alles voor ze doet wat haalbaar is!! Dus succes en sterkte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 16, 2013 8:26 pm 

Het bultje blijkt een stuk verder van haar poot te zitten. En groeit niet echt. Maar de dierenarts heeft volgende week plek!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 16, 2013 8:55 pm 

Goed dat je naar de dierenarts gaat.
Duimen dat het niet te ernstig is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 4:46 pm 

Het bleek geen tumor te zijn maar een klein absesje is nu ook weg. Heel erg opgelucht. Blij dat me meis toch nog gezond is :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 6:30 pm 

Gelukkig goed nieuws, Laura. Fijn dat het goed is :hug:

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 7:26 pm 

:jippie:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]