Het is nu zo nov 19, 2017 5:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za aug 17, 2013 12:28 am 

Hallo iedereen,

Ik heb net dit account aangemaakt, had een ander account hier maar die bleek te zijn gedeactiveerd? iniedergeval, sorry dat ik dus zo met de deur in huis val maar er is iets mis met mijn oudste ratje waar ik maar niet achter kom.

Shidorii, mijn oudste ratje van nu bijna 2 (de ander is 3 maanden jonger) was verkouden en kreeg daar AB voor, dit leek weg te gaan maar ik zag ineens een grote wond bij haar mondhoek zitten (nachtje gelogeerd bij mams en dag erna zag ik de wond), ze leek niet meer te eten en of te drinken. Bij de dierenarts bleek dat haar tanden niet meer recht op elkaar staan (duidelijk te zien) en dat haar ondertand in haar gehemelte een wond had veroorzaakt en ze daarom krabde aan haar mondhoek. Tanden laten knippen, onder narcose, en eenmaal terug thuis leek ze weer de oude te zijn maar de tanden groeien snel, ben bang dat ik over een weekje (misschien korter) alweer moet (anderhalve week geleden nu). En de wond blijft ze maar open krabben, het heelt niet op deze manier en ik begin me af te vragen of het niet toch een infectie of iets dergelijks is dat die tand opzij duwt? Het is niet dik of opgezet, dat niet maar het lijkt me zo sterk dat haar kaak zomaar scheef staat? Een 'dislocated jaw' doet ook heel wat pijn en het lijkt me dat me dat wel was opgevallen.

Ze probeert vast voedsel te eten (brokken) maar ze valt af dus ze eet duidelijk minder dan eerst, ik geef haar per dag ongeveer 2 hele kleine schaaltjes olvarit (zoon schaaltje waar je een theezakje op zet) fruithapje. Ook drinkt ze niet maar dat komt volgens mij door al het vocht wat al in het fruithapje zit (correct me if im wrong!). Mijn dilemma is, als het haar tanden zijn, en ik moet ze per 2 weken laten knippen, moet ze dus om de 2 weken onder narcose, wat natuurlijk ook risico met zich meebrengt, moet ze elke 2 weken weer wennen aan die korte tandjes, moet ik haar olvarit blijven voeren. Dit meisje is pas bijna 2 en ik wil haar echt nog niet kwijt, natuurlijk snap ik dat als het voor haar het beste is ik het uiteraard zal doen. Maar ik wil alles proberen voor ik zo'n beslissing moet nemen! Wat is jullie advies? wat kan ik nu het beste doen? een second opinion? zelf tanden leren knippen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 17, 2013 12:35 am 

OOps trouwens! Vergeten te zeggen, na het knippen van de tanden heb ik Carprofen meegekregen (pijnstiller) die krijgt ze nog steeds (weekje al dus) al wil ik daar mee stoppen maar ik ben bang dat ze dan alleen maar meer gaar krabben aan het wondje bij haar mond

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 17, 2013 8:32 am 

Ik kan je alleen vertellen dat bij mijn rat indertijd iedere 2 weken de tandjes geknipt werden zonder narcose.
Het was altijd zo gedaan en daarna at ze gewoon weer haar harde voer op.
Je zou even kunnen laten kijken of de wond al geheeld is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 17, 2013 8:42 am 
Site Admin

Wat naar! Heb je misschien een foto van de wond? Ik wil je niet ontmoedigen, maar het klinkt inderdaad alsof een probleem dat in de kaak zit (abces of tumor) de problemen veroorzaakt en de scheef gegroeide tand dus een symptoom is. Knippen is dan helaas alleen symptoombestrijding... Heeft je dierenarts dat genoemd als mogelijkheid? Is het een dierenarts met verstand van ratten? Misschien is een second opinion wel handig. :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 17, 2013 10:25 am 

Naar dat ze er nu nog steeds last van heeft, dan zou er idd meer aan de hand kunnen zijn.
Over het bijvoeren, je kan beter een complete maaltijd ipv fruithap geven, dat is veel voedzamer. Of een meergranenpapje, dit kan je met water, sojamelk, kattenmelk of kokosmelk aanmaken.
Sterkte met haar!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 17, 2013 11:10 am 
Ere-lid

Wat een nare toestand!
Ik denk dat je wat voeding betreft meer moet doen. Pap is al genoemd en je kunt ook groente pureren en er door heen doen, of je haalt babymaaltijden. Daarnaast kun je CS geven.
Ga terug naar de da en laat een foto maken van haar hoofdje, er kan nl van alles mis zijn, de kaak kan zelfs gebroken zijn. Laat ook een kweek zetten om schimmel uit te sluiten en behandel tegen mijt en luis.
Als dit alles niet het geval is, dan zou je een soort van kapje kunnen maken (plastic weggooi beker waarvan de bodem uitgeknipt is en een deel van de bovenkant) zodat ze de wond niet meer open kan krabben. Let wel op! Met zo'n kapje is eten lastig dus zul je het af moeten doen als ze eet en er bij blijven.
Bij sommige ratten zullen de tanden, als ze eenmaal scheef groeien, eens in de zoveel tijd korter gemaakt moeten worden.
Sterkte en succes!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 17, 2013 2:55 pm 

Bedankt voor alle reacties! Stelt me toch een beetje gerust om wat feedback te hebben ^^

Ik zal wat voedzamer eten gaan geven en ik wacht zowiezo maandag af (geen spreekuur in t weekend). Ik woon in amsterdam noord en er zit maar 1 DA vrij dichtbij. Ik vertrouw deze dierenartse ook, ben al vaker langs geweest met mn meisjes. Echter snap ik het ook wel dat ze misschien iets over het hoofd heeft gezien. Ze gaf ook al aan weinig ervaring te hebben met ratten tandproblemen. Ik zal om die reden maandag dus voor een second opinion de DA in monnickendam (vlakbij) raadplegen, waar ik vroeger met al mijn hamsters altijd ben geweest. Mijt en luis hebben we gelukkig net achter de rug en zijn voor zover ik weet echt weg. (kuurtje en alles gekookt in heet water) Later op de dag zal ik kijken of ik een foto kan maken omdat ze nu slaapt.

Haar gedrag momenteel is redelijk. Ze was vannacht samen met haar vriendinnetje vrolijk de kranten de kooi in aan het trekken en heeft haar schuilplaats ermee gedecoreerd. Verder is ze wel duidelijk minder wakker dan Bloesem (andere meisje dus) en slaapt en wast ze veel. symptomen van pijn houd ik goed in de gaten en tot nu toe heb ik alleen wassen gezien (wat ook door jeuk van de wond kan komen) en dat ze af en toe wat knijpt met haar oogjes, ze knarst niet (alleen als ze bij me zit gelukkig nog wel :3 ).

Bedankt, ik zal het even aankijken en het voer proberen en het kapje is ook geen slecht plan om uit te proberen ^^

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 18, 2013 12:21 pm 

Heel veel sterkte. Dit klinkt echt niet fijn.
Ik heb geen tips verder. Ik zal duimen dat het snel beter gaat!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 18, 2013 2:11 pm 

Dankjewel Claudia! ^^ Ik ben echt heel blij met alle steun hier!

Het wondje blijft denk ik voor nu het grootste probleem. Ik kan morgen pas bellen met de dierenarts dus het is nog niet duidelijk of het evt iets anders is maar het lijkt mij logisch dat ze blijft krabben omdat het gewoon niet heelt. Als er een korstje op komt en ze wast zich (gewoon dagelijkse was routine) schuift ze het korstje er met haar pootje al vanaf. Dan irriteert het natuurlijk weer (komt voedsel tegenaan, bodembedekker enz enz. en blijft ze wassen om het schoon te houden. Kapjes hebben helaas weinig zin, ik heb geprobreerd het te verbinden zodat ze nog wel haar bekkie open kan doen maar dit schud ze af. Zijn er zalfjes of iets dergelijks waarmee het snel heelt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 21, 2013 10:04 pm 

Shit shit shit shit!

Ik ben vandaag langs gesweest bij een andere dierenarts voor een second opinion. Deze dierenarts bevestigde dat het echt haar tanden zijn die simpelweg scheef zijn gaan groeien. Ik heb voorgesteld dat het eventueel een abces of ontsteking zou kunnen zijn maar hij zag geen aanleiding een foto te laten maken aangezien de wond er schoon uitziet, er aan de binnenkant niks te zien is en de wond ook niet opzwelt. Deze dierenarts knipte vaker tandjes en deed dit heel vlug zonder narcose. Heel vriendelijk ook omdat ik elke keer dat haar tanden weer te lang worden ik gratis mag terugkomen.

Echter....nu eenmaal thuis, na sluitingstijd van de DA, denk ik te zien dat haar hele voortand is verdwenen! Hij knipte de tanden niet trekken lijkt me....maar er zit een rood gat op de plek waar haar linkervoortand moet zitten. Voorzover ik weet heeft ze niks geks gedaan sinds we thuis zijn, alleen uitgerust en aardbei gegeten (eten doet ze dus gelukkig wel). Ik had van de laatste keer bij de dierenarts wat pijnstiller over en heb deze maar (in mindere mate aangezien ze is afgevallen) gegeven tegen eventuele pijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 10:47 am 
Ere-lid

Aangezien de snijtanden door groeien en dus een flink stuk in het hoofd steken, ga ik er van uit dat de tand afgebroken is en tzt weer te zien zal zijn. Mogelijk dat dit toch de oorzaak van de ontsteking is? Een tand breekt niet zo maar af tenzij de da niet kundig genoeg was.
Hou het goed in de gaten en geef zacht voedsel naast het gewone voer.
Op het wondje zou je honingzalf kunnen doen maar de kans is groot dat ze het er meteen afpoetst dus afleiden totdat de zalf een beetje z'n werk heeft gedaan is verstandig.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2013 1:52 pm 

Dankje jolanda, ik zal de honingzalf proberen!
het word wel echt steeds erger, ze heeft nu een vertroebeld ooje en hoogstwaarschijnlijk heeft ze die gewoon kapot gekrast tijdens het wassen. De DA zei dat ik het in de gaten moet houden omdat ze met dat oogje (behalve schoonhouden en pijjnstiller) niks kan. Ze stapt soms mis, ze eet niks meer dat vast is (geen gekookte groente, ei of watdanook) snoept echter wel van mijn koffie als ik het niet door heb of likt aan chocolade, dus in die zin is ze haar nieuwschierigheid nog niet kwijt. Ze likt alleen de pap op die ik haar geef, drinkt heel af en toe iets uit een ander waterflesje dan normaal (met een bakje ipv tuit zodat ze het oplikt en niet haar bekkie om de drinktuut hoeft te doen) Ik heb zo het gevoel dat het niet meer lang duurt :( Zolang ze nog levendig genoeg is en haar tanden nog niet te lang zijn deze maand, laat ik haar veilig in dr kooitje zitten. Als het echt te erg word ga ik uiteraard naar de dierenarts en dan vrees ik het ergste.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2013 2:53 pm 
Ere-lid

Waar woon je? Misschien dat we een dierenarts in jouw omgeving weten die goed is met ratten. Ik denk nl dat niets doen niet goed is.
Sterkte met haar en een knuf!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 29, 2013 1:20 am 

Ik woon in de buurt van het buikslotermeerplein in amsterdam noord. Ik ga morgen nog een keer met haar naar mijn eigen dierenarts (waar ze geregistreerd staat) en vragen wat die er nu van vind. (vorige DA advies was de DA waar ik juist als second opinion ben geweest in Monnickendam) Dit oogje heeft de dierenarts hier nog niet gezien dus ben benieuwd wat zij ervan zegt. Maar om eerlijk te zijn zie ik het verslechteren en vrees ik voor de uiteindelijk uitkomst. Ik ben nu al verdrietig en ik hoop er maar gewoon het beste van. Wat het beste is voor mijn meisje is ook het beste voor mij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 29, 2013 9:39 am 

De dierenarts op de Weteringschans schijnt erg goed te zijn met ratjes.
Ik ben er ook wel een beetje bang voor, het lijkt erop dat er meer aan de hand is als er zo elke keer iets bij komt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]