Het is nu vr nov 24, 2017 8:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 25, 2013 2:50 pm 

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje. Ik heb een groep van 9 ratjes in een RS. Bovenin hebben ze ecobed, en onderin geen bodembedekking (haal elke dag met een keukenrolletje even de viesjes weg, scheelt bergen zooi rondom de kooi :-) ).

Ze hebben 2 loopwielen, sputniks, hangmatjes, en een RS plateau. Ze lopen elke dag of soms elke 2 dagen los, er liggen dan speeltjes op de bank en ze kunnen ook op de grond en het bed als ze dat willen.

Het 'probleem' ligt bij Izzy. Ze is van 17 april 2011. Dus ondertussen 2 jaar en 4 maandjes al! Ze is altijd al vrij fel en dominant geweest, en redelijk panisch rondom eten (MIJN ETEN MIJN ETEN GA WEG HET IS VAN MIJ, zulk gedrag).

Echter de laatste tijd, en dan heb ik het over de laatste 3 tot 4 weken ofzo, is ze begonnen met pesten. Er is wat geharrewar geweest toen de alpha van de groep opeens 2 maanden weg was en toen weer terug kwam. In die tussentijd is zij de alpha geweest. Wie het nu is weet ik niet, maar zij duidelijk niet meer.

Overdag: ze is gewoon onderdanig, lief, normaal, redelijk rustig. Wel eens een ruzietje met een puberend ratje, maar niks dramatisch, en vaak eindigt ze op haar rug.

Zodra het avond is/de hele nacht door: ze wordt enorm fel, echt een bol haar, mega egel. Ze pest belle echt genadeloos. Achter na zitten, in een hoekje drijven, bijten, etc. Belle schreeuwt het dan uit (niet gewoon piepen meer, maar ze is echt doodsbang. Meestal haal ik belle eruit omdat die dan als een malle in mijn armen springt. Na een kwartiertje zet ik haar terug, pak ik izzy nog even voor een aai en een kriebel, en dan zitten ze weer allemaal samen. Tafereel herhaalt zich ondertussen echt 5 keer per avond ofzo). Ik dacht eerst dat het alleen om voer was, belle heeft de neiging om in de voerbak te gaan zitten, vindt ze makkelijker eten denk ik. Maar voer strooien door de bodembedekking heeft het gedrag niet verandert. Ik vind het echt raar, want overdag slapen ze gewoon samen enzo. Maar in de avond pest ze specifiek belle, altijd belle.

Mijn tijdelijke oplossing (de afgelopen 3 nachten) is dat ik haar 's nachts met de 2 'babies' (ondertussen al bijna een jaar maar oke) onderin de RS zet. En dat gaat helemaal super. Geen frustraties, geen ruzies, en ze liggen gewoon lekker samen te slapen.

Maar wat is de oorzaak? Zie ik iets niet of interpreteer ik iets verkeerd? Ik heb nu echt het gevoel dat ik haar niet snap, dat er iets is wat ik niet zie, en dat ik haar tekort doe.

Bedankt voor het lezen van dit enorme verhaal, ik hoop dat ik het een beetje duidelijk omschreven heb. Als iemand enig idee heeft, of voorstel, alsjeblieft post het. Ik wil het echt graag voor ze oplossen, want ze zijn allebei al boven de twee, en ik wil dat ze gewoon een fijn en ontspannen leventje kunnen leiden.

Dag liefste lieverds, Mica, Saar, Munch, Belle, Otto, Izzy, Faye, Abby, Hayleigh en Yeva

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 25, 2013 3:10 pm 
Opperfikkiestoker

Ik zou het niet weten, nog nooit meegemaakt maar het enige wat in mij opkomt is misschien een nieuwe introductie te doen? En dan er vooral op te letten dat het 's avonds en 's nachts ook goed gaat?

Succes iig!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 25, 2013 3:23 pm 
Site Admin

Oh, dat is naar zeg. :(
Zijn ze allebei gezond? Ik heb hier al een aantal keer gehad dat een ratje om -voor mij- onduidelijke redenen gepest werd, dan bleek later dat er al iets sluimerde. Laatst was dat bij beide ratjes het geval, de pester en de gepeste en ook daar ging het alleen in de avond mis.
Verder zou ik inderdaad ook voor een nieuwe intro gaan. Of durf je het aan om juist Izzy en Belle een tijdje samen apart te zetten en te kijken of het dan nog gebeurt, als ze alleen elkaar nog hebben?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 25, 2013 3:30 pm 

Bedankt voor de antwoorden! :rattenpootje:

Ow, vergeten te vermelden, de afgelopen 2 maanden al 2 introducties gedaan, 1 voor het probleem gedrag, en eentje erna.
Het gaat dan even goed, maar niet voor lang.

Voor zover ik weet zijn ze allebei gezond. Belle is eind juli nog nagekeken door stijn. Ze had twee korstjes/bultjes waarschijnlijk van beten, maar die voel ik niet meer. Ze is wel aan de magere kant, maar ik denk dat dat gewoon ouderdom is? (2 jaar 9 mnd).

Iz is nog nooit nagekeken volgens mij, zal ik dat laten doen? Met beide gewoon naar stijn voor een check-up?

En dan bijv. een week ofzo samen duna? Of samen onderin de RS? Ik denk dat de duna slimmer is of niet? Maar iz wordt zo gefrustreerd daarin, te weinig uitdaging.

Dag liefste lieverds, Mica, Saar, Munch, Belle, Otto, Izzy, Faye, Abby, Hayleigh en Yeva

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 25, 2013 3:35 pm 

Ik vind 't wel eng.. Belle is zo fragiel.. Zou alleen overdag als ik erbij ben samenzetten helpen? Anders worden het veel slapeloze nachten denk ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 25, 2013 3:42 pm 
Site Admin

Ik zou ze dan eventueel 1 avond/nachtje in de Duna doen en kijken hoe dat gaat. Voor je eigen slaapuurtjes beter en ik denk ook dat de ratten (en zeker Izzy) er niet beter van worden als ze er veel langer in moeten blijven, dat is inderdaad te saai en gaat ook weer frustreren.
Als Izzy in de Duna normaal naar Belle doet kan het zijn dat de frustratie van Izzy meer bij een andere rat zit dan bij Belle, maar dat Belle gewoon het makkelijkste slachtoffer is om dat op af te reageren. En dat zou je dan weer kunnen testen door er elke dag eentje uit te halen en te kijken of Izzy het gedrag dan nog vertoont. Dat is wel een berg werk, maar misschien de enige manier om er achter te komen wie/wat haar nou zo triggert om zich zo te gedragen.

Een medische check (bij zulke oudjes vooral even de tanden/kiezen laten bekijken) is misschien wel handig, maar als je niks aan ze merkt zou ik ze gewoon een keer meenemen als je toch moet, je hoeft er niet speciaal voor naar de DA te gaan op dit punt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 25, 2013 3:54 pm 

Ik wil otto even na laten kijken, op een of andere manier lijkt er iets niet oke als ik hem zie gister en vandaag, kan niks vinden of aanwijzen, maar toch... En dat abces is ook nog niet weg, maar wordt ook niet groter, dus dan kan dat gelijk even nagekeken worden.

Dan neem ik izzy en belle gewoon mee (hoop dat dat goed gaat onderweg in het transportboxje..)

Zal ik vanavond zo'n duna nachtje doen? Of kan ik beter even wachten tot nĂ¡ de check-up?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 25, 2013 4:10 pm 
Site Admin

Sterkte met Otto!

Samen in een transportbakje kan trouwens wel heel goed gaan, door de stress vergeten ze vaak dat ze eigenlijk niet zo leuk met elkaar omgingen en zoeken ze steun bij elkaar. Maar ik zou in dat geval gewoon even wachten tot je bij de DA bent geweest en voor nu Izzy 's avonds nog even apart houden met de kleintjes. :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 25, 2013 4:13 pm 

Oke, super bedankt! :-) Ik laat weten hoe het bij de DA ging!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 25, 2013 4:33 pm 
Site Admin

Ik hoop dat er niks is (ook met Otto) en dat het gauw rustiger wordt in je groep!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]