Het is nu wo nov 22, 2017 9:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ratjes stinken...
BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 9:37 pm 

sinds maart dit jaar hebben we 2 mannetjesratten in huis, supergezellig en lekker in de woonkamer.
Dat ze wat ruiken nemen we voor lief maar de laatste tijd....echt smerig gewoon en dan kan ik het hok wel 3 x in de week schoonmaken of maar 1 x, alleen met water of soms met wat zeep, t maakt geen
moer uit... we vinden ze erg lief maar poehee...wat een geuren ! nu is het niet eens het hok...als we ze optillen blijkt het gewoon elke keer de ratjes zelf te zijn.. :huh: :scratch:
wat kan ik hier nu aan doen ??
groetjes, esther

Profiel  

Berichttitel: Re: ratjes stinken...
BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 9:55 pm 

Hoi Esther! Ratjes hebben van zichzelf al een bepaalde geur, vaak wen je hier vanzelf aan!
Even een paar vragen om voor ons een wat duidelijker beeld te krijgen van de situatie:
- Hoe oud zijn de ratjes?
- In wat voor kooi zitten ze?
- Wat voor bodembedekking gebruik je?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 10:01 pm 

En wat voor eten krijgen ze?

Mijn ratjes ruik je normaal gesproken niet, maar toen ze uit logeren waren, kregen ze van de oppassers de eerste paar dagen een klein beetje kattenvoer. Daar zijn ze blijkbaar ook ontzettend van gaan stinken en scheten laten, dus dat hebben ze gelukkig niet lang gehad. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 10:05 pm 

Wanneer het warm is, moet ik idd ook een keertje extra boenen :fluiten:
Toen ze nog op zolder stonden, kregen ze ook altijd krantepapier, tissues, enz. Dat krijgen ze nu alleen de dag voordat ik de kooi schoonmaak. Kunnen ze spelen en knisperen, maar ook erop piesen en dat ruik je!!!
In de zomer reduceer ik dat dus, in de winter krijgen ze wel wat 'stinkpapier' zoals we dat noemen, maar gooi ik dit de volgende dag uit hun nestjes en krijgen ze een portie nieuw.

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 8:21 am 

Als de ratten zelf ruiken zijn de slaapplekken wrs niet schoon. Ik zou dagelijks even de hangmatten en huisjes nakijken en zo nodig het nestmateriaal verschonen.
In de hangmatjes heb ik altijd dubbelgevouwen gastendoekjes liggen, dat is makkelijker te verschonen dan elke keer de hangmatjes eruit halen. 1x in de week gaan de hangmatjes met de kooischoonmaak in de was.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 8:57 am 

Ik ben van mening dat als je 3x per week schoonmaakt dat ze alleen maar harder proberen hun geursporen achter te laten. Verder denk ik inderdaad dat je je hangmatten in de gaten moet houden en als je iedere dag met een vochtige doek de plankjes afneemt ben je al een heel eind. En het zijn en blijven beesten en ieder beest heeft een geur....

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 3:49 pm 

super ! wat een reacties weer, ik gebruik gewoon rattenvoer, gekocht bij de dierenspeciaalzaak, de
kooi waarin ze wonen is Ferplast Jenny XL, lijkt me groot genoeg voor 2 ratjes, op de bodem krantenpapier en houtvezel. (op advies)
hangmatjes heb ik eruit gehaald, ik ben bezig nieuwe te maken, ze hebben mandjes en een sputnik XL om in te slapen/spelen.
ik weet dat ratjes ruiken, ze zijn in februari geboren en in het begin rook je het alleen als het hok schoon moest hahaha maar nu meteen weer....pffff ik ga eens wat ander bodembedekking proberen en gauw nieuwe matjes erin.
bedankt voor tips !

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 4:17 pm 

Volgens mij is de kans groot dat het door de kranten komt. (Heb ik eerder op het forum weleens iets over gelezen)
Ecobed is erg geschikt als bodembeddekking. Te bestellen via onder andere fretten.nl (en niet zo duur)

Het voer kan nog steeds ook een oorzaak zijn volgens mij. Heb je de zak van het voer toevallig nog? Daar zou op moeten staan hoe het heet.

Ik vind het vooral bijzonder dat je aangeeft dat ze eerst "gewoon" een rattige geur hadden en dat het nu echt "stank" is geworden.
Kan het niet zijn dat er een een infectie of iets dergelijks heeft?
En anders, heb je de afgelopen periode iets anders gedaan dan anders? Misschien een sterk ruikende plant in de buurt gezet waardoor ze hun eigen geurtje meer afscheiden? Is het ineens warmer geworden? Maak je anders schoon dan anders? Ik weet het niet maar misschien is er toch iets anders wat het kan zijn...

Nog een andere tip, bij het schoonmaken worden de tralies weleens vergeten. Wij maken hier echt alles alles alles schoon. (Wij zetten eigenlijk alles van het hok onder de douche. Alles van hout laten we goed (5 minuten) weken in kokend water en de hangmatjes wassen we 2x. 1x normaal en 1x binnenstebuiten. Een echt grondige schoonmaak is wat mij betreft zeer noodzakelijk bij ratten.

Alles wat we schoonmaken doen we ALLEEN met water. We gebruiken nooit schoonmaakmiddelen.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Heel veel succes in ieder geval!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 4:20 pm 

Nog een: als je een hangende sputnik hebben; boor gaatjes (hele kleine) om de urine er uit te kunnen laten lopen.

V.w.b. het voer; ik zou toch eens kijken of je niet beter ander voer kunt kopen (bijv. Beaphar Xtra Vital voor ratten) omdat de dierenwinkel over het algemeen gezien niet zo veel kennis heeft van ratten en helemaal niet wat ze nodig hebben. Heb je bijv. een ingredientenlijst? Wat zit er in je voer?

Bodem: krantenpapier stinkt als het met urine in aanraking komt. En zonder lullig te doen maar wie heeft je houtvezel geadviseerd en wat gebruik je precies?

Waar woon je... misschien is er iemand in je buurt die je nog meer kan vertellen over waar je wat kunt kopen in jouw omgeving..

Succes :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 4:22 pm 

Overigens, ik weet niet of houtvezels het zelfde is als zaagsel, zo ja dan is het ongeschikt. Zaagsel is namelijk veel te stoffig en doordat ratten snel luchtwegaandoeningen krijgen is dit een probleem. Ze kunnen hier echt erg slecht tegen.

Er zijn genoeg (niet duur) zeer geschikte bodembedekkers te krijgen. Je kan er op het forum veel over vinden als je de zoekfunctie gebruikt. (rechts bovenin)

Heel veel succes met je lieve (helaas) stinkerds! :luierat: :luierat:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 6:50 pm 

hok maak ik ook inderdaad regelmatig schoon onder de douche, makkelijk en t kan lekker heet haha
ik maak de tralies 1 x per week schoon, vooral de naden...dat doe ik ook met het loopwiel,
die haal ik dan helemaal uit elkaar, gaat veel tussen zitten.
ik gebruik, van pets place, het eigen merk, optimum korrels als voer, dit gebruik ik nu voor het eerst
hoor, ik weet echt niet meer hoe het vorige voer heette... :?:
als bodembedekker heb ik nu, ook voor het eerst, strokorrels, zonder kranten ! wel jammer want daar spelen ze zo leuk mee, dat doe ik dan wel de dag voor ik het hok ga schoonmaken !
de sputnik maak ik elke keer schoon, de ene keer hangt hij, de andere keer staat hij. die is dan wel vies van binnen maar dat is zo schoon te maken zodra ik hem ruik.
voor wie het weten wil, ingredienten voer,tarweglutenvoer, vlees-en dierlijke bijproducten, bietenpulp, voerderkalk, calciumcarbonaat, voederfosfaat, lijnzaadolie en natriumchloride, en dan nog wat vitamines, etc. :digirat:
houtvezels zijn eigen merk van Intratuin, er stond op dat het geschikt is voor knaagdieren. Ik zal s kijken wat die strokorrels doen en anders ga ik wel naar de website fretten.nl.
De ratten zelf zijn vol energie, komen ook niet ziek over.
we gaan het eens goed bekijken hier :aai: :aai:
bedankt allemaal weer !!
groetjes esther

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 6:51 pm 

en oja, ik woon in Heerhugowaard :zon: :zon:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 7:14 pm 

Ook fijn voor mij om te lezen.
Ik heb namelijk het probleem dat zodra ik de kooi schoon maak, hij de volgende dag vaak alweer stinkt, ondanks dat ik volgens mij alles wel 'goed' doe om stank te voorkomen (ecobed, ratrations voer, met alleen heet water alles heel goed schoonmaken), maaar ik gebruik inderdaad wel kranten (en keukenrol) als nestmateriaal.. Ratten zelf stinken overigens niet bij mij, ze ruiken zelfs heel lekker..

Wat gebruiken jullie als nestmateriaal? Bestellen jullie dit speciaal? Liefst iets waar ze inderdaad lekker mee kunnen slepen/spelen..

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 7:20 pm 

Ik gooi gewoon kranten als nestmateriaal in de kooi of ik heb papiersnippers, stinken beide, maar dat boeit me eigenlijk niet zo.. :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 7:33 pm 

Heerhugowaard is heel dicht bij de frettenwinkel.
Die is in noord scharwoude. Hier hebben ze ecobed...
Groetjes Jet

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]