Het is nu za nov 25, 2017 7:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: knuffeltherapie met Fred
BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 8:11 pm 

Hoi allemaal,

Mijn heren Fred en Lodewijk zijn bangerds. Ik heb hen van mensen overgenomen die hen eigenlijk maar eng vonden en hen dus nooit oppakten. Ik gok dat ze beiden iets ouder dan een jaar zijn. In de kooi zijn het echte luiaards en ze vinden mijn andere 2 mannen maar druk, en zodoende liggen ze vaak ergens met zijn tweetjes lekker te dutten. Oppakken vinden ze héél erg niet leuk (piepen en krijsen) en ze worden al zenuwachtig als k voor de kooi een beetje naar ze kijk.

Ik pak ze wel geregeld op en ben inmiddels begonnen met knuffeltherapie. Op het moment zit Fred naast me met zijn kop in de bank verstopt, en vaak blijft hij ook de hele tijd gewoon zo zitten. Ik zet hem soms even op schoot en dan blijft hij daar stilletjes zitten om vervolgens weer zijn hoekje in te kruipen. Snoepjes pakt hij (nog) niet aan, maar inmiddels pakt hij die wel als k ze voor zijn neus leg. Hij was zich wel uitgebreid bij me op de bank en knarst zich een ongeluk, maar volgens mij eerder van stress. Hij komt NOOIT uit zichzelf naar me toe, maar kijkt wel soms nieuwsgierig om zich heen. Dit gaat nu al ongeveer 2 weken zo.

Heeft iemand tips voor hoe ik het met hem kan aanpakken? Of heeft ie gewoon meer tijd nodig?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2013 9:02 am 
Site Admin

Heb je ze dan ook pas twee weken of al ietsje langer?

Haal uit mijn tips maar gewoon wat mogelijk is voor jou, maar dit is wat ik zou doen, afgaand op jouw verhaal:

Mies schreef:
Oppakken vinden ze héél erg niet leuk (piepen en krijsen) en ze worden al zenuwachtig als k voor de kooi een beetje naar ze kijk

Ratjes die me al eng vinden als ik alleen maar naar ze kijk en ook niet goed op te pakken zijn gaan in een kleine, lege kooi (Ferplast Mary heb ik, die heeft een fijne grote deur bovenin) op tafel in de woonkamer. Ik zit dan achter de computer naast ze en loop/zit daar sowieso vaak in de buurt. Ze kunnen dan aan je aanwezigheid wennen en leren alleen dat dat veilig is door het zelf te ervaren, ze moeten er als het ware gewoon doorheen om in jouw aanwezigheid te zijn.
Heel bange ratjes (piepen en krijsen valt daar voor mij wel onder) pak ik vaak op door een dun dekentje (hydrofiel luiers vind ik zelf ideaal) over ze heen te leggen en ze dan met dekentje en al op te pakken. Dat dekentje kan je ook als hangmatje in de kooi hangen of gewoon neerleggen, dan hebben ze toch iets en is het helemaal veilig omdat hun geurtje er al aan zit.
Dan moeten ze bij me zitten zonder dat ik iets doe (niet aaien, geen oogcontact, ik ga gewoon lezen of computeren met de rat op schoot), het handigst is dan een (eetkamer)stoel zodat ze niet bij je weg kunnen lopen maar wel op schoot moeten blijven. De bank zou ik dus even vermijden als het kan, dat is voor een volgende fase. Vaak is het prettig om een groot vest of badjes aan te hebben waar ze lekker onder kunnen zitten, dat geeft hen een veilig gevoel en ze wennen zo goed aan jouw geur en dicht bij je lichaam zitten. Dit een paar keer per dag doen (liefst meerdere korte sessies ipv 1 keer lang), dan terugzetten in de kooi en iets lekkers geven. Geeft niet als ze het niet aanpakken, gewoon neerleggen. Het gaat om de routine en het positief afsluiten, je zult zien dat er een dag komt dat ze het zullen aannemen. :knikt:

Als een kleine kooi geen optie is, heb je wel grote deurtjes in je kooi zodat je ze makkelijk kan pakken en ze niet kunnen vluchten? Moeten vangen is namelijk echt funest. Haal daarom ook verstopplekjes zoas huisjes, tunnels e.d weg. Is even heel zielig, maar uiteindelijk wordt iedereen er beter van, zoveel stress doet een ratje ook geen goed. :) Veel succes ermee!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2013 10:42 am 

Bedankt voor je reactie! Hier kan ik wat mee (: Ik heb ze al wat langer dan 2 weken, maar wilde ze eerst even laten settelen. Vangen hoef ik eigenlijk nooit, ze laten zich redelijk makkelijk pakken. Bij Fred is het gepiep inmiddels minimaal, alleen Lodewijk doet het nog flink. Die heb ik ook nog niet op de bank gehad. Ik merk bij Fred wel wat vooruitgang, hij blijft steeds iets langer op schoot zitten en het gepiep is dus geminderd. Ik mag ze opzich in de kooi ook wel aaien, ze blijven eerder heel stil zitten dan dat ze beginnen te sprinten. Dat gebeurt dus ook als ik voor de kooi sta/zit, dat stil blijven zitten.

Ik had zelf het idee dat het juist wel goed was om hem gewoon naast me te laten zitten, zo kon ie rustig wennen aan bij me zitten.. En dan af en toe eventjes op schoot nemen zodat ie dan extra kan wennen aan opgepakt worden en toch eventjes die intensiviteit heeft van heeeel dichtbij zijn.. Zodat het niet heel veel in 1x is. Maar beter dan toch maar zorgen dat ie op/tegen me aan moet blijven zitten?

Ik zit nu steeds ongeveer 1,5 per dag aan een stuk met hem, maar ga vanaf nu dan proberen kortere periodes met m te zitten. Dat wordt alleen wel lastig als zometeen de zomervakantie voorbij is :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2013 11:19 am 

Ik ben het meteen eens gaan proberen met hem op een stoel, maar niet aanraken en geen oogcontact worden toch lastig als ie probeert van schoot op de grond te springen :visopkop:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2013 1:06 pm 

Mag ik daar nog wat aan toevoegen bij Jill.
Dolfje krijste destijds niet, maar ik kreeg hem ook niet te pakken. Ik had een hydrofiel washandje in de kooi liggen, die rook lekker rats, dat pakte ik altijd erbij. Verder heb ik een oud fleece vest, dat gebruik ik speciaal voor de ratten, dat hangt op de zolder en ruikt ook lekker rats. Zo ruiken ze steeds de vertrouwde geur.
Verder merkte ik destijds met de rittens, dat zij niet zo gecharmeerd waren van onze hond, ik zorgde bij hun altijd ervoor dat ik niet eerst de hond had geaaid, altijd goed mijn handen gewassen en dan ze eruit halen. Heeft super geholpen.
Dolfje is nooit echt een 'oppak' ratje geworden, hij kwam zelf bij me als hij dat wilde, soms maar een keer per week, dat respecteerde ik. Heel veel succes ermee.

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 30, 2013 7:09 pm 

Bedankt voor de tips! :D

Uit de kooi pakken ging al vrijwel zonder moeite (alleen met gepiep dus), en gepiept wordt er inmiddels niet meer, alleen nog als k meneer niet van m'n schoot laat springen... Dat blijft ie gewoon stug proberen..En aangezien ie van mij absoluut niet op de grond mag (niemand trouwens, k heb op het moment even een niet zo rat-proof vloer) blijf ik hem dan steeds terug op schoot zetten. Aanraking en oogcontact zijn op deze manier dus niet te vermijden en hij wordt er heeeel onrustig van.

Wat denken jullie? Toch op de stoel verder of maar weer naar de bank? Op de bank was hij duidelijk rustiger... Ik zet dan altijd een stuk van de bank af zodat ik maar ong een meter heb om met hem op te zitten, dus hij zit dan maar een cm of 10/20 van me vandaa n, afhangend van of ik in het midden zit of niet. Hij probeert daar iig nooit af te springen (:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 30, 2013 10:17 pm 
Moderator

Met bange (of bijt-) ratten ga ik meestal op de bank zitten, als ze er tenminste niet de hele tijd vanaf willen springen. Ik doe gewoon mijn ding, koffie drinken, krant lezen of tv hangen en laat ze gewoon hun gang gaan. Dan hebben ze alle vrijheid om aan me te wennen en toch hun gangetje te gaan. Dat resulteert er meestal in dat ze na verloop van tijd toch over me heen gaan wandelen om de boel te verkennen. Vaak komen ze dan tegen me aan in een donkerder hoekje liggen. Lekker veilig. Af en toe een kriebel en weer gewoon verder gaan met "normaal" doen. Werkt voor vrijwel elke rat die ik heb gehad. Wat ook heel goed kan werken is onder een ouwe trui bij je dragen, maarja, het is nu niet echt truienweer....

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 30, 2013 10:22 pm 

Van de bank probeert ie niet af te springen, dus dan gaan we daar weer vrolijk mee verder! Bedankt :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 30, 2013 10:24 pm 

Ik leg wel altijd een dunne trui over m'n schoot, dan kan ie op schoot of naast me daaronder (:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 30, 2013 11:52 pm 

Nou moet ik er wel bij zeggen dat Gerrit/rattepa wonderen lijkt te verrichten bij lastige/vervelende/eigenzinnige ratten.
Neem bijv Spruit:
Heeft m niet eens proberen te bijten en is ook niet in hongerstaking gegaan
(dat laatste ben ik heel blij mee,dat 1ste toch wel beetje jammer :angel: )

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 31, 2013 10:02 am 

Haha ik had al zoiets begrepen inderdaad en k geloof meteen dat het niet zo makkelijk is als het lijkt ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 31, 2013 12:56 pm 
Moderator

Jawelhoor, gewoon volhouden en ze vertellen dat jij de baas bent....

@Heidy: :visopkop:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 31, 2013 1:29 pm 

Ik zal ze zo eens flink toespreken ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 31, 2013 10:14 pm 

rattepa schreef:
@Heidy: :visopkop:

Hoezo dat nou weer?
Was toch juist héél positief over je?
Heb duidelijk vermeld dat je wonderen verricht bij ratten
Of zitten die pluimen in je r**t soms niet lekker