Het is nu di nov 21, 2017 5:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Niezen en jeuk
BerichtGeplaatst: do aug 29, 2013 1:43 pm 

Hoi,

Ik heb een vraagje..

Mijn ratje Pip krabt zich de afgelopen weken veel meer dan voorheen, vooral in de flanken en rond de kop. Elke minuut is ze wel even flink aan het krabben. En daarbij niest ze nu sinds 1,5 week ook herhaaldelijk. Haar kooigenootje Rebel krabt zich ook, maar toch een stuk minder dan Pip en niest verder niet.

Nu heb ik bij allebei de ratjes hun vacht grondig geïnspecteerd op beestjes, maar kan niets ontdekken. Ze hebben geen wondjes en er is ook niets raars verandert in hun omgeving of voedsel. Ik gebruik gewoon dezelfde bodembedekker als altijd.. Chipsy medium beukensnippers.
Wel verharen allebei de ratjes behoorlijk!

Komt iemand dit verhaal misschien bekend voor? En wat kan ik het beste doen? Het klinkt een beetje als een allergie, maar ja voor wat? :huh:

Bij de dierenwinkel zeiden ze dat het misschien spoelworm kan zijn, maar ik kan geen wormen in hun ontlasting ontdekken dus lijkt me sterk..

Daarbij wil ik niet zomaar chemische rommel, noch antibiotica op ze gaan uitproberen als ik niet vrijwel zeker weet wat de oorzaak van de symptomen is.

Bestaat er niet zoiets als een biologisch middel tegen parasieten? Dat zou ideaal zijn! :thumbsup:

Groetjes Mariette

Profiel  

Berichttitel: Re: Niezen en jeuk
BerichtGeplaatst: do aug 29, 2013 1:56 pm 
Opperfikkiestoker

Mijten zijn te klein om met het blote oog te kunnen zien.
Ik zou, afgaande op je verhaal toch op mijt gokken en preventief met anti luchtpijpmijt behandelen.

Wil je dat niet, dan kun je naar de dierenarts gaan en een paracieten onderzoek laten uitvoeren. Ze kunnen een afkrabsel van de huid nemen en onderzoeken, met een microscoop op mijten, een schimmelkweek zetten en ontlastingsonderzoek doen. Wormen zie je geloof ik ook maar zeer, zeer zelden in de ontlasting. Hoogstens zou je eitjes zien of bijvoorbeeld bloed bij de ontslating. Overigens zie je die eitjes volgens mij ook (alleen) met een microscoop.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 31, 2013 12:51 pm 

Ik heb de dierenarts gebeld en die zei dat er zoveel verschillende mijt soorten zijn, dat je nooit zeker weet of je dan (wanneer je op eigen houtje behandeld) tegen de juiste mijt behandeld. Ik wil het risico niet nemen dus ik ga maandag dan toch maar langs de DA voor een afschraapsel en hoop dat ze het meteen onder de microscoop kan zien..

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 31, 2013 1:46 pm 
Ere-lid

Er is maar 1 soort mijt dat niet reageert op Ivermectine en dat is de follikelmijt. Maar die is juist weer herkenbaar door de bultjes op de staart.
Je kunt gerust anti-luchtpijpmijt kopen en gebruiken, is een stuk goedkoper dan de rekening van de da.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2013 3:17 pm 

Ik had afgelopen week problemen met inloggen op de site, dus kon niet eerder reageren.

Maar ik heb de ratjes behandeld met Anti-parasiet van Beaphor. Ik heb bewust niet voor de anti luchtpijp mijt gekozen, omdat ik maar 2 ratjes heb en ze waren verder niet benauwd. Wel moest ik twee verschillende sterkte in dosering kopen omdat één van mijn ratjes maar 260 gram weegt en de ander 320 gram.

Het aanbrengen gaat aan de hand van een pipetje maar ging totaal niet handig.. De beestjes hadden ook totaal geen zin om mee te werken en het spul sijpelde helemaal door hun vachtje heen waardoor ik met twee kletsnatte ratjes zat.. :confused: Daarbij moest ik voor het lichtgewicht ratje eigenlijk 2 pipetjes gebruiken, maar dat was echt onmogelijk..! Dan was ze volledig doordrenkt geweest in die rommel.. Ik moet haar morgen dus weer behandelen.

Ik merk alleen nog niet heel veel resultaat tot zo ver. Morgen is het een week geleden dat ik ze behandeld heb, maar ze krabben maar lekker door.
Ze verharen ook echt onwijs veel. Is dat normaal voor deze tijd van het jaar of komt het door de anti-parasiet? Daarvoor verhaarden ze ook al heel erg.
Heb de kooi en alles gewassen en schoongemaakt, dus heb alles gedaan wat ik hier op het forum kon vinden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2013 3:23 pm 
Opperfikkiestoker

Daarom ook het advies om anti luchtpijp mijt te halen. Dat kun je gewoon in de nek druppelen, per 200 gram rat 1 druppel (naar boven afronden). Dat is veel makkelijker doseren dan die rotpipetjes en je hebt geen zijknatte ratten.
Ik zou dus echt anti luchtpijp mijt halen en goed doseren.

Edit: foutje in de dosering, nu klopt het wel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2013 3:25 pm 
Ere-lid

Wat bedoel je met niet benauwd? Want daar werkt anti-luchtpijp mijt alleen bij als er sprake is van mijten in de luchtwegen. Het gaat om de werkzame stof en dan is dit middel veel beter te doseren dan wat je nu gebruikt hebt.
En eerlijk gezegd, vertrouw ik dat soort pipetten niet, kan op onder dosering maar vooral overdosering is mij veel te groot.

Maar goed, omdat je aangeeft dat ze veel verharen zou je hen kunnen borstelen of eventueel met een babyshampoo wassen zodat de losse haren goed verwijdert worden. Wel goed afdrogen en liefst in een duna helemaal droog laten worden.

@Vera, 1 druppel per 200! gram ;)

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2013 3:34 pm 
Opperfikkiestoker

Sorry! Vond het al zo veel toen ik het typte :P Goed dat jij het ff naleest. Ik pas mijn post even aan voor de duidelijkheid (als mensen niet verder lezen dan alleen mijn post ofzo, je weet maar nooit).

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2013 7:21 pm 
Ere-lid

Ik heb mij ook wel een verschreven hoor ;)

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2013 8:11 pm 

De dame van de dierenwinkel vroeg naar de klachten van de ratjes en of ze ook benauwd waren, maar dat is niet het geval. Ze zei namelijk dat Anti-luchtpijp mijt meer geschikt zou zijn als de ratjes het ook benauwd hebben...

Maar de reden dat ik het vorige berichtje heb gepost is omdat ik wilde laten weten dat dit middel ook werkt tegen parasieten en wat mijn ervaring ermee is.

In het vervolg zal ik waarschijnlijk ook anti-luchtpijp mijt kopen, maar was hier twijfelachtig over omdat het eigenlijk voor vogels is... Ik weet dat daar ook Invectermine in zit, maar er zou net zo goed ook nog iets anders bij kunnen zitten dat speciaal voor vogels bedoeld is en misschien schadelijk kan zijn voor een ratje.. Ik ben gewoon niet zo van het experimenteren met dit soort dingen en ga dan toch sneller voor iets wat speciaal voor ratjes/knaagdieren gemaakt is. Maar goed t kan natuurlijk ook allemaal dezelfde rotzooi zijn die erin zit..

Maar ik ben het helemaal eens wat betreft de dosering van de pipetjes, die is echt knudde! Helemaal omdat er op de verpakking wordt gewaarschuwd dat je maar 1 x flink mag knijpen, maar de ratten schieten alle kanten op en dan komt er maar een piepklein druppeltje uit..dus ga je toch nog een keer knijpen.. hopeloos..

Nou goed, hopelijk is het voorlopig allemaal niet meer nodig en zijn ze nu parasiet vrij.

Bedankt voor de tip over het wassen met de baby shampoo en het borstelen! :thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 14, 2013 10:22 am 

Als hier door meerdere mensen, de meesten met heel veel ervaring met ratjes, wordt gezegd dat je het best anti-luchtpijpmijt kunt gebruiken kun je er vanuit gaan dat dat idd de beste optie is. Men gaat hier echt geen dingen aanraden waarvan ze niet zeker weten of het veilig te gebruiken is/werkt ;)
Jammer dat je niet meteen anti- luchtpijpmijt hebt gekocht want nu heb je geld uitgegeven aan iets wat in verhouding veel duurder is en moet je maar afwachten of het,doordat er veel van de lijfjes is afgelopen, werkt.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 14, 2013 1:08 pm 

Omdat ik niet van experimenteren hou lees ik altijd aandachtig de tips van de mensen hier op het forum. Velen van hen hebben zoveel ervaring dat ik veel meer waarde hecht aan hun tips dan aan wat er op de potjes staat. (Vaak kijk ik wel even of er meerdere mensen zijn die dezelfde mening hebben!)

Potjes/flesjes met middelen worden gemaakt door mensen die in mijn ogen minder verstand hebben van de materie (Zij werken echt niet dagelijks met ratten) Veel knaagdiermiddelen zijn vooral gericht voor konijnen en cavia's.

Ik denk zelf dat de antiluchtpijp mijt het beste middel is en het minst schadelijk voor mijn lieve meiden. Daarom gebruik ik altijd dat.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]