Het is nu zo nov 19, 2017 5:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Inya ziek!
BerichtGeplaatst: wo sep 04, 2013 9:09 pm 

Het mooie blauw berken meisje dat bij ons woont is ziek.
Ik kom er net achter. Als het morgenochtend nog zo is (wat ik wel verwacht) ga ik meteen met haar naar de da.

Het is me een raadsel wat ze heeft. Wat ik wel zie is:
- moeite met lopen. Haar bibs is heel dicht bij de grond en het is net alsof ze haar achterpootjes soort van meesleept)
- ingevallen flanken. (daarvoor geef ik haar zo vast wat carprofen)
- redelijk actief is ze wel.
- Geen poryforine bij oogjes of neusje of bloed bij haar vagina en/of anus.
-gezond glanzend vachtje
- 3 weken geleden heeft ze een bult gehad aan de zijkant van haar lichaam. Geheel onverklaarbaar is die bult uit zichzelf weg gegaan.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn??

Profiel  

Berichttitel: Re: Inya ziek!
BerichtGeplaatst: wo sep 04, 2013 9:29 pm 

Nog een toevoeging:
Het lijkt erop dat ze niet constant pijn heeft maar met vlagen. Namelijk, soms loopt en zit ze eventjes helemaal normaal. Dan iets later lijkt het net of ze zich uitrekt maar dan op een ongemakkelijke manier (vooral de achterkant). Dan iets later ligt ze plat op de grond alsof ze flapperig is maar als ze dan gaat lopen gaat dat lastig en is zeer duidelijk dat ze niet zo laag zit omdat ze flapperig is. Weer iets later ziet alles er weer normaal uit.

Haar buikje lijkt wat opgezwollen maar dat vind ik erg moeilijk te beoordelen want het kan net zo goed zijn dat ik zo erg naar iets op zoek ben dat ik dat vooral denk te zien…..

Ze heeft net Carprofen gehad en zit nu even alleen in het hok. Haar vriendinnetjes zitten in de rattenkamer maar ik denk dat Inya vanavond haar rondje in de rattenkamer maar een keertje moet (en zelf ook wil) overslaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 05, 2013 9:06 am 
Ere-lid

Dierenartsbezoek lijkt mij een goed idee. Klinkt alsof ze pijn heeft (dat rekken), mogelijk in haar buik.
Sterkte en ik duim!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 05, 2013 9:16 am 

Dank je Jolanda!

Ik ben haar nu alweer een uur aan het observeren en er is geen spoortje te bekennen van de pijn die er gisteren duidelijk wel was. Als ik het gisteren niet opgemerkt had dan had ik nu niet eens het vermoeden gehad dat ze zich mogelijk niet lekker voelt.

DA lijkt me nu niet zinvol aangezien er nu dus niks is. Ik blijf wel de hele dag thuis werken. Zodra ik iets zie wat toch niet goed lijkt te zijn ga ik alsnog naar de DA.

Ik las een eerder topic van rapalje (0kt 2010) waarbij de situatie ongeveer gelijk was. Hier kon de DA niks vinden en 2 dagen later was het op miraculeuze wijze weer helemaal goed met het ratje!
Zij kreeg als tip dat het misschien een voedselvergiftiging was geweest. Al hebben ze hier nu niks bijzonders gekregen, je weet nooit helemaal wat ze binnen krijgen..

Ik hou het goed in de gaten en hoop dat het weg blijft. Inya heeft me al eens eerder laten schrikken (een bult) en dat was ook ineens vanuit het niets weg..

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 05, 2013 11:43 am 

Ik heb geen of nauwelijks medische ervaring maar kan de bult die ze had niet ergens (binnen haar lijfje) op drukken wat de 'verlammingsverschijnselen' veroorzaakt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 05, 2013 6:56 pm 

Het zit je ook niet mee hé Claudia!
Ik hoop dat alles meevalt/goed komt!
Als ik iets kan doen voor je hoor ik het wel!
:hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 05, 2013 9:52 pm 

Hey Monique,

Dat is ook zeker iets wat door mijn hoofd gaat. Een bult is natuurlijk nooit goed en dat hij zo plotseling weg is kan ook inhouden dat hij "verplaatst" is naar een plek waar ik hem niet kan zien/voelen.

Waarom ik toch denk dat het een niks met het ander te maken heeft is omdat het bultje een loszittend bultje net onder de huid was die ik goed kon bewegen. Verder was het ongeveer zo groot als een doperwt en zat het bultje niet op of aan haar buikkant.

Het kan natuurlijk nog steeds zo zijn dat het toch met elkaar te maken heeft, mocht ik toch nog naar een DA moeten met haar dan is het ook zeker iets wat ik erbij zal vermelden want het blijft vreemd.

Maar voor nu is ze al de hele dag springlevend en helemaal zoals ik haar ken. Ik denk dat er gisteravond even iets niet lekker zat maar dat dit zichzelf heeft opgelost. (hoop ik)
Ook denk ik dat wanneer het met die bult te maken zou hebben ze nu nog steeds pijn zou moeten hebben… Nou ja, het is altijd een kwestie van gissen met dit soort dingen. In elk geval bedankt voor het meedenken Monique.

Ze heeft net een lekkere pecannoot op en een stukje appel en dat lijkt allemaal erg goed te gaan. :thumbsup:

@ Heidy: Je bent een lieverd!
Dat er bij mij bijna altijd wel eentje ziek is (of in elk geval vaak) dat is inderdaad wel pech hebben. Maar dat zal ook te maken hebben met het hebben van 9 ratten. Tja, wat wil je dan. Ik merk dat na het plotselinge overlijden van Hagie ik eigenlijk juist eerder in de stress schiet. Toen ik Inya gisteravond zo zag was mijn eerste gedachte; niet dood gaan!! Terwijl het waarschijnlijk allemaal wel mee valt!
Thanks voor je bezorgdheid! :kus:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 06, 2013 1:47 pm 

Dat is balen, Claudia, wat naar.
Ik heb ook niet echt medische kennis, alleen eigen ervaring hier, maar ik denk ook in de richting wat Monique schrijft.
Kan zijn dat het naar binnen is gegaan en misschien met vlagen op organen of onder de ribben drukt en daardoor met vlagen pijn te zien is...
Pfff, moeilijke situatie, heel veel sterkte :hug:

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 06, 2013 9:46 pm 

Dank je wel Vicky! Tot nog toe voelt ze zich weer ratlekker gelukkig! Ik hou haar goed in de gaten en hoop vooralsnog dat het iets anders was wat nu weg is!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 16, 2013 9:17 pm 

Het is nu bijna 2 weken verder en ik hou haar nog steeds goed in de gaten maar heb echt niks bijzonders meer gezien. Gelukkig maar, ik hoop dat het altijd weg blijft!
Ze heeft inmiddels wel een bloedoortje. Op de bovenkant van haar oortje zit wat bloed en is haar huidje wat roder, sinds vanmorgen. Ik ga er dus vanuit dat ze gebeten is. Als ik erachter kom welke stouterd dat gedaan heeft bij mijn lieve Inya dan krijgt zij billenkoek!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 26, 2013 12:17 pm 

Ahhhh, mijn lieve mooie Inya liet me onwijs schrikken. Donderdag avond ineens wat bloed bij haar vagina. En tja, dan weet je dat het ECHT niet goed is. Dus gisteren ochtend naar Karin met Inya. Bloed was inmiddels meer geworden. Gelukkig was ze wel heel levendig en had ze geen pijn. (Voor zover ik kon beoordelen) Ik wilde eigenlijk maandag gaan want gisteren kwam me echt niet heel goed uit maar Karin had me uitgelegd dat dit symptoom toch echt spoed betekende. Uiteindelijk heeft mijn vriend een halve dag verlof opgenomen om voor Inya te zorgen (met mijn instructies.. :P)

Plasje was heel helder dus voor Karin was het duidelijk, het is iets met haar baarmoeder. Kwam ook door het zien van Inya en het bloed. Dus Inya op de operatietafel.
Toch hard gegaan, in ruim 1 jaar tijd van de 10 ratten al eentje overleden en al 4 geopereerd.

Wat bleek. Inya had een redelijk grote poliep. Een donkerrood bijna bruin ader achtig ding in haar baarmoeder. Daardoor kwam het bloed dus uit haar vagina. Verder had ze ook nog een flinke Cyste op haar eierstok.

De operatie was dus zeer zeker niet voor niks. Nu heeft ook zij geen baarmoeder en eierstokken meer en hoop ik dat ze snel weer de oude is.

Ze voelde zich gisteren na de operatie echt niet lekker. (nee duh!!) Nu lijkt het al wel ietsje beter te gaan. Hopelijk is het snel weer goed!

Toch wel blij dat het geen BMO was want dat is besmettelijk en met 8 andere ratten om haar heen ga je je dan toch zorgen maken..

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 26, 2013 3:09 pm 
Ere-lid

Beterschap voor Inya!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 26, 2013 8:43 pm 

Ach toch, veel beterschap. Hoop echt dat ze snel de oude is! Kan me wel voorstellen dat ze zich akelig voelt ja.

Ja gaat hard he?

Hier ook,
van 12 naar 8, van de 8 heeft er 1tje voor een bizar hoog bedrag een aantal operaties gehad, en het op wonderlijke wijze super super super overleefd haha (gelukkig maar, is toch zuur als het dan allemaal voor niks is, snap je punt van 'de operatie was niet voor niks' ook heel goed).

Dag liefste lieverds, Mica, Saar, Munch, Belle, Otto, Izzy, Faye, Abby, Hayleigh en Yeva

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 26, 2013 10:52 pm 

Dank jullie! Ik zal jullie beterschaps wensen aan haar overbrengen. :) Het lijkt al wat beter te gaan gelukkig.

Ze heeft een bakje kippenvoer (voor kat) een bakje olvarit en een bakje convelance support. En dan natuurlijk haar gewone brokjes! Dat wordt vooral door haar vriendinnetjes opgegeten. hahahaha. Daarom zet ik wel alleen maar dunne vriendinnetjes bij haar. (Sjaan en Mino) Maar Inya wil ook gewoon slapen nu. Sjaan en Mino zijn erg druk dus soms laat ik haar gewoon lekker even 2 uurtjes alleen zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 26, 2013 10:58 pm 

Liesanne schreef:
Ja gaat hard he?

Hier ook,
van 12 naar 8, van de 8 heeft er 1tje voor een bizar hoog bedrag een aantal operaties gehad, en het op wonderlijke wijze super super super overleefd haha (gelukkig maar, is toch zuur als het dan allemaal voor niks is, snap je punt van 'de operatie was niet voor niks' ook heel goed).

Ahh, ja, bij jou is het dan ook wel erg hard gegaan zeg. En inderdaad ook een hoop da bezoeken. Ik vind het altijd zo vervelend dat ratten niet kunnen praten en dat je ze dus niet kan uitleggen dat je ze pijn gaat doen om ze te helpen. En soms is het ook lastig om de juiste keuze te maken. Met Inya nu ook. Dan denk ik, goh, misschien zat het er al veel langer en had ik het al eerder moeten zien.. Tja, als ze konden praten konden ze het gewoon aangeven.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]