Het is nu do nov 23, 2017 3:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2013 12:22 pm 

Ik heb er lang over getwijfeld, maar voel dat ik een beslissing heb gemaakt.

Ik wil franky laten opereren aan haar melkkliertumoren.
Een tijd terug was ik bij Karin met haar, door hele vervelende plotselinge omstandigheden waar ik eerder al een topic over heb geopend en kwam er daar achter dat frankys 'vetjes' melkkliertumoren waren..
Ik had dit eerder al wel eens vermoed, maar was al bij heel veel DA's met haar geweest vantevore (om andere klachten) en zij zagen dit ook als vet..
Ze heeft dit al sinds januari, ze groeien dus niet, of iniedergeval niet snel en dus niet te zien.
Karin vertelde mij toen dus dat ze ook tumoren had en gaf aan dat ze haar conditie goed genoeg vond om te opereren, maar dat het niet meteen noodzakelijk was aangezien de tumoren niet groeiden. Ik heb toen aangegeven dat ik er nog even over na zou denken (die dag zou het sowieso niet kunnen).

Om het geld is het me nooit gegaan. Dat heb ik namelijk wel en wil het er ook zeker aan uitgeven. De rede dat ik het toen niet toch snel heb gedaan is omdat ze, na het even aankijken, een enorm gelukkig ratje was en nog steeds is.
Franky is destijds 2/3 dagen weg geweest van haar kooigenootjes, waartussen het nooit extreem slecht is gegaan, maar ook niet echt goed (vrij veel ruzies tussendoor). Toen ik haar na twee dagen weg geweest te zijn terug in de kooit zette, vielen ze haar meteen aan.. Heel vervelend, maar na een geheel nieuwe introductie ging het weer goed en sinds dien hebben ze het echt geweldig met elkaar! Het is een hele nieuwe groep lijkt wel. Franky zit echt super in haar vel, vooral ook in de nieuwe kooi die ze sinds een week hebben. Ze plopt de hele dag door en is lekker actief voor een 2jarig ratje.

De rede dat ik dit erbij vertel, is omdat het mijn twijfel om haar te opereren heel groot maakt. Ik ben zo blij dat het eindelijk zo goed gaat tussen ze en bovendien lijkt franky helemaal geen last te hebben van haar tumoren. Geld is nog steeds niet de rede die me dan daarom tegen houdt, maar angst dat het na een operatie totaal anders zou zijn.. Ik ben bang dat de groepsdynamiek weer naar wordt (waar vooral franky onder lijdt) en dat het herstel toch zwaar en naar voor haar zal zijn.
Ze is al aardig oud en ookal leeft ze misschien nog een half jaar, ik wil niet dat de laatste tijd van haar leven alsnog rottig wordt, terwijl het nu zo goed gaat.

Toch merk ik dat ik het naar vindt om haar zo met die tumoren te zien. Ze kan minder goed springen en rent minder snel dan de rest. Bovendien zag ik dat ze zich niet zo goed kon krabben net, volgens mij omdat een tumor in de weg zat :(. het minder snel lopen en springen heb ik altijd verbonden aan ouderdom en het feit dat ze het nooit gewend is geweest(ik heb haar van iemand overgenomen 1jaar geleden).

Na lang wikken en wegen was het aanzicht van haar dat ze zich niet goed kon krabben toch het gene dat de doorslag gaf, maar ik vind het nogsteeds erg eng om bovenstaande redenen.
Ik ga natuurlijk met karin de gevolgen van zo'n operatie overleggen en vragen wat ik allemaal kan verwachten, maar ik zou toch nog graag wat advies hebben..

Denken jullie dat ik er goed aan doe of toch niet? Wat zouden jullie in deze situatie doen?
En hoe lang is ze ziek van de operatie en moet ze dus alleen zitten? (ik durf haar zwak niet terug te zetten omdat de andere twee enorm fel op haar kunnen reageren, vooral als ze weg is geweest en gek ruikt) &kan ik verwachten dat ze veel slaapt of veel toezicht nodig heeft? aangezien ik gewoon naar de uni moet.. mijn moeder komt dan wel ook oppassen, maar zij weet toch minder dan ik.

Sorry voor het lange verhaal, maar hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen/geruststellen/voorbereiden.

Liefs Loïs

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2013 1:01 pm 
Site Admin

Vervelend dilemma! Hoe oud is ze ongeveer en om hoeveel tumoren gaat het?

Ik heb de ervaring dat ratten (zelfs die in mindere conditie, ik heb de Krummels destijds ondanks hun hartproblemen ook nog laten opereren) heel snel herstellen van zo'n operatie (mits met gasnarcose, maar dat gebeurt bij Karin wel), hier gaan ze eigenlijk altijd dezelfde dag nog weer terug in hun eigen kooi. Ik doe ze een paar uurtjes in de Duna om bij te komen en om te checken of ze eten, drinken, poepen en plassen. Daarna gaan ze met hun eigen groep even in de Duna of samen los op de bank. Er wordt wel gereageerd op de andere geur, maar dat is meestal niet meer dan even uitgebreid snuffelen en wassen. Vrijdag heb ik er eentje laten opereren die wel regelmatig gepest wordt door een ander. Zij begon bij het terugzetten wel even te egelen en te duwen, maar de rust was snel wedergekeerd.

Over het algemeen hoef je dus niet heel lang toezicht te houden en thuis te zijn na zo'n operatie. Ze krijgt daarna ook pijnstilling en meestal merk je niks aan de ratjes. Soms heb je wel de pech dat ze hechtingen eruit knagen en je dan dus met extra zorg (evt. opnieuw laten hechten, zalven, schoonhouden etc.) zit, maar ook dat valt in de regel allemaal wel mee.

Heb je eventueel ook het gebruik van Galastop overwogen trouwens?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2013 1:15 pm 

Dankjewel voor je reactie Jill!

Helaas was het zo dat, toen ik franky de vorige keer bij haar 2 kooigenootjes terugzette (niet na een operatie, maar na een nachtje zuurstofkamer bij een andere DA), dat ze haar wel echt aanvlogen, allebei tegelijk. Ze rolden en vochten echt door de kooi heen.. als ze net is geopereerd lijkt me dat echt niet goed.. vandaar dat ik haar dan liever eerst even alleen houdt en het als echt voldoende hersteld is(hoe lang duurt dit ongeveer?) ik ze voor de zekerheid weer even helemaal opnieuw introduceer, net als de vorige x.

Toch klinkt het wel vrij geruststellend dat het verder wel meevalt. Mijn moeder blijft een aantal dagen bij me, dus mocht ze haar hechtingen eruit halen, dan heb ik snel weer vervoer terug naar de DA.

Ik heb Galastop niet overwogen, aangezien ik niet wist dat dat kon.. ik heb er wel eens iets over gelezen, maar ik dacht dat het alleen de groei stopte en niet terugdrong.. is natuurlijk ook al heel fijn, maar ik zit momenteel op t punt dat ik de tumoren eigenlijk dus al te groot vind..

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2013 1:21 pm 
Site Admin

Dat is wel heftig ja... In zo'n geval zou ik wachten tot de nacontrole en verwijderen van de hechtingen (10 dagen), maar dan zit je weer met de kans dat het weer een intro gaat worden. Maar ja, je moet ook niet hebben dat ze haar verwonden na zo'n operatie dus dat is dan misschien wel de beste keuze.

Galastop werkt heel wisselend, het is altijd proberen of het aanslaat of niet en zo ja, wat het dan precies doet. Het is natuurlijk ook lastig te meten omdat je niet weet hoe het zou gaan zonder de Galastop. Maar goed, in het gunstigste geval kunnen de bultjes wel degelijk kleiner worden maar ik heb dat nog maar 1 keer meegemaakt. In andere gevallen groeide de bult niet meer, of veel minder hard dan daarvoor en ik heb ook weleens gehad dat er geen effect leek te zijn. Maar dat kan je beter in overleg met Karin gaan bekijken, of dat een optie is. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2013 1:34 pm 

Pfoe, dat is inderdaad wel lang. Ook sneu dat ze zo lang alleen moet zitten dan.. Ben alleen bang dat er geen andere keuze is. Ik kan het natuurlijk wel proberen op de bank zodra ze terug is, beginnend met één ratje. Als het dan niet goed gaat probeer ik het ook niet meer tot na die nacontrole, maar stel het gaat deze keer anders, dan bespaar ik haar ook veel ellende..

Dankjewel voor de galastop tip, ik zal het inderdaad met Karin bespreken.
Denk echter dat t toch een operatie wordt, aangezien de tumoren al vrij groot zijn:
Afbeelding van de zijkant lijkt t mee te vallen, maar als ze zich uitrekt..
Afbeelding
Ik vind het zo vervelend dat ik dacht dat het vet was :(.Ik schaam me enorm als ik deze foto zie.
Rond de tijd dat ze de tumoren kreeg (januari dit jaar) stierf toevallig ook haar zusje en at ze wat meer, aangezien haar zusje minder veel at toen ze ziek was en ze wel gwn evenveel voer kregen. Als dit niet zo was had ik meteen gedacht aan tumoren. Stomme niet ratkundige DA's ook :(.
Heb trouwens het gevoel dat ze inmiddels zelfs al iets groter zijn, nu ik deze foto zie. Deze is van ongeveer een maand geleden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2013 3:21 pm 
Site Admin

Met deze grootte zou ik zelf -indien mogelijk- inderdaad voor een operatie gaan. :knikt: Daar gaat ze anders op korte termijn last van krijgen.
Na de operatie dagelijks samen met de anderen los laten lopen/bij jou zitten lijkt me goed, dan houden ze contact en zit ze niet 10 dagen in complete eenzaamheid. Heel veel sterkte en succes met alles! :hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2013 3:33 pm 

Heeel erg bedankt Jill!
Ik heb meteen een afspraak gemaakt en vrijdag wordt ze geopereerd.
Karin had het erover haar eventueel meteen te steriliseren, maar daar hebben we het vrijdag nog over, aangezien dit wel een iets heftigere operatie is..

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2013 3:37 pm 
Site Admin

Fijn! Ik hoop dat alles goed gaat, ze is in ieder geval in goede handen daar. :knikt: Succes alvast!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2013 3:59 pm 

Hoi Lois,
Jouw besluit staat inmiddels vast, fijn dat je voor een operatie hebt gekozen. Ik wens je heel veel sterkte, voel je vooral niet schuldig, je doet immers alles wat in je vermogen ligt aan zorg voor ze.
Hou ons op de hoogte, succes vrijdag :hug:

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2013 7:42 pm 

Ik denk dat je de juiste beslissing hebt gemaakt. Het is jammer dat je het niet eerder hebt herkend, maar het is niet anders. Met de kennis van nu kun je jezelf een schuldgevoel aanpraten, maar dat is echt nergens voor nodig. Je hebt altijd het beste met Franky voor gehad, en ook nu weer.

Ik duim dat ze goed door de operatie heenkomt en snel door haar kooigenoten geaccepteerd wordt. Sterkte! :hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2013 8:18 pm 

Het is zo fijn om zoveel steun te krijgen hier :hug: . Heel erg bedankt Vicky en ook Fred. !
Ben blij dat ook jullie denken dat ik er met deze keuze goed aan doe!
Mijn vader vraagt vooral steeds 'wat dat dan wel niet gaat kosten' en mijn moeder stond er eerst niet achter, maar heeft laatst een weekje voor mijn ratjes gezorgd en begrijpt me nu heel goed gelukkig, dus naast jullie steun heb ik er nu gelukkig hier thuis ook nog eentje aan mijn kant staan!
(niet dat dat nodig is, ik woon op mezelf en bepaal voor mezelf, maar het is toch wel fijn)

Ik laat jullie natuurlijk weten hoe het is gegaan vrijdag! Bedankt voor de succes wensen.

liefs x

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2013 4:28 pm 

Nou, ik ben weer thuis met franky.
De operatie is goed gegaan en momenteel slaapt ze in haar wigwam in de duna, dus laat haar nog lekker met rust.

Karin kwam tijdens de operatie erachter dat franky naast de 2 grote mamatumoren, nog 3 hele kleine mamatumoren heeft.. die heeft ze dus ook meteen verwijderd. In 2 van die tumortjes zat nog melk.. dus haar hormonen zijn flink bezig en karin dacht dat ze misschien dus ook schijnzwanger was.
Om die reden krijgt ze dus alsnog galastop :(.
Ben natuurlijk heel blij dat de operatie goed is gegaan, maar dat vind ik toch wel echt n domper. Wil haar niet de rest van haar leventje nog lastig vallen ermee, maarja het zal toch moeten. Hopelijk accepteert ze het snel en wordt het niet iedere dag teveel gedoe.
Verder raadde Karin aan dat ik haar 2 dagen toch nog even apart hou, aangezien mn andere ratjes haar zo aanvielen de vorige keer. Ik ga misschien wel morgenavond dan al een bank-introductietje doen als ik t aandurf, maar laat ze verder met rust.
Denk dat ik franky vannacht wel al in de gewone kooi zet & faye en luna dan in de oude kooi, zodat franky alvast hun geur krijgt. Hopelijk is dat niet te stressig voor luna en faye..

Hopelijk gaat het de rest van de avond goed, gaat ze eten en drinken en blijft ze van haar hechtingen af..
Momenteel egelt, knarst en wast ze als een gek, maar dat is natuurlijk niet vreemd.

Nog heel erg bedankt voor jullie advies!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2013 4:46 pm 
Site Admin

Fijn dat het goed is gegaan, ik duim voor een voorspoedig herstel!

Jammer dat ze alsnog aan de Galastop moet, maar wel beter voor haar dus. Maak er maar een fijn ritueeltje van om het te geven, dan wennen ze er snel aan. :) Na de tijd iets heel lekkers geven werkt vaak heel goed (Galastop mengen lukt moeilijk omdat het olie-achtig is, maar op een stukje brood wil het ook wel eens lukken als ze dat aanneemt.)

Succes met alles!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2013 4:56 pm 

Ja, ik ga proberen het zo fijn mogelijk te maken inderdaad. Jammer dat het moeilijk te mengen is! aangezien ze dol is op olvarit, maar minder op brood.. maar misschien dat brood met galastop en een drupje olvarit wel helpt ^^

Ze kijkt overigens al heel helder uit haar ogen :mrgreen: !

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2013 7:19 pm 
Ere-lid

Fijn dat ze weer thuis is en dat de operatie goed gegaan is! Kan mij voorstellen dat het een flinke domper is dat je galastop moet geven. Heeft Karin nog gezegd hoe lang?
Wat ook wel helpt is een drupje siroop erbij.

Ik duim voor een voorspoedig herstel!

Barrymore

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]