Het is nu ma nov 20, 2017 4:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2013 8:13 pm 

Dankjewel voor het meeduimen! Ze slaapt nog steeds! Soms gaat ze zich even wassen, maar ze is haar wigwam nog niet uitgekomen.. ben nu dus aan het twijfelen of ik haar vannacht niet maar gewoon in de duna moet laten ipv een grote kooi.

Karin zei dat ik het haar nog zo lang moet geven als ze leeft.. ze is nu 2jaar, dus ik weet niet goed hoe lang dat zal zijn. Hoop natuurlijk dat ze nog heel lang leeft! maar het is minder dat ik het haar dan ook nog heel lang moet geven

Aan welke siroop moet ik dan denken Jolanda? bedankt voor de tip!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2013 8:50 pm 
Moderator

Fijn dat de operatie goed is gegaan. Ik zou haar lekker in de duna laten, kan ze ook niet te gek doen mocht ze het van plan zijn.

Galastop mengde ik ook met chocoladesaus. Eerst chocosaus op een theelepeltje, beetje uitsmeren en dan de galastop erop en beetje mengen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2013 8:59 pm 

ja, chocoladesaus lijkt me opzich ook wel goed, maar is dat niet ongezond als je het zolang blijft doen? of maakt het niet uit omdat het niet veel is per keer?

&ik hou haar dan inderdaad maar in de duna, kijk ik eens hoe actief ze morgen is en besluit ik dan in welke kooi ze dan gaat of blijft.

Is het trouwens een probleem als ze vannacht niet drinkt? want tot nu toe is ze dus nog helemaal niet de wigwam uitgekomen en eten heb ik er gewoon in gelegd en at ze toen, maar weet niet of ze vannacht nog eruit komt om te gaan drinken. en moet ik vannacht nog checken hoe t met haar hechtingen gaat, aangezien ze zo fanatiek aan het poetsen is of is dat overdreven?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2013 9:12 pm 
Moderator

De meeste andere opties zijn ook niet reuze gezond, het belangrijkste is dat ze de galastop binnen krijgt :) Misschien kan je het afwisselen?

Misschien kan je wat vochtrijk voedsel neerleggen (komkommer, tomaat) of een papje zodat ze vocht binnen krijgt? Of zelf voor het slapen gaan een spuitje met wat (suiker)water aanbieden.
Je zou vannacht wel even kunnen kijken als je je zorgen maakt. Of ze iets heeft gegeten/gedronken, geplast en eventueel zelf weer wat water aanbieden als dat niet het geval is.

Ratten drinken ongeveer 10-20 ml per dag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2013 9:30 pm 

dankjewel marjoleine!

ik zal wat olvarit in een bakje doen, ze heeft al wat kapucijners(en gewoon hard voer) in de duna & zal er ook nog wat tomaat bij leggen. zal ook het flesje (suiker)water nog even voor haar neus houden voordat ik ga slapen & dan vannacht inderdaad voor de zekerheid nog even opstaan om alles te checken en weer wat drinken aan te bieden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2013 11:16 pm 
Moderator

Galastop geven is in de regel geen enkel probleem. Mijn Lana heb ik een paar weken geleden van mammatumoren laten verlossen. Ook zij had her en der flinke borsten. Er was er ééntje bij waar zeker 1,5 cc melk in zat. Lana krijgt dus elke avond galastop. Ik geef het op een korstje brood. Het spul laat zich makkelijk in de porieën opnemen zodat je zonder morsen kunt geven. Geen gedoe met spuitjes enzo. Afhankelijk van hoeveel druppels je moet geven kun je de stukjes brood groter maken.
Een absolute hit zijn croutonnetjes, ik ben nog geen enkele rat tegengekomen die die niet lust. Recept: neem oud bruin brood,snijd dat in dobbelsteentjes (1,2 tot 1,4 cm, afhankelijk van hoeveel druppels er op moeten) en bak de zooi in olijfolie. Niet zuinig zijn, olijfolie mag in riante hoeveelheden gegeven worden. Is net als visolie één van de zeldzame soorten gezonde olie, word je niet dik van, goed voor je hart en vaatstelsel. Bak ze goudbruin en laat ze afkoelen en hard worden. Eet smakelijk enne: ze zijn eigenlijk voor de ratten ;)
Franky krijgt een croutonnetje mét, de anderen zonder galastop. Iedereen blij!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2013 11:53 pm 

Fijn dat het goed is gegaan en het achter de rug is. Ik gaf de galastop op een stukje toast of soepstengel, Spruit idd met en de rest zonder de galastop.
Succes ermee

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 14, 2013 8:58 am 

hihi, bedankt voor de tips, ga de croutonnetjes vandaag meteen maken!
Citaat:
Ik geef het op een korstje brood. Het spul laat zich makkelijk in de porieën opnemen zodat je zonder morsen kunt geven
vooral dit klinkt veelbelovend! dat was indd vaker het probleem met brood, dat het toch niet goed werd opgenomen en dus ook niet werd opgegeten!

Een soepstengel klinkt als een goed alternatief zodra ik lui ben :D haha.

Goh, wat moeten er veel mensen Galastop geven zeg.. Natuurlijk voor niemand leuk, maar daardoor lijkt het wel al wat minder erg.

Vannacht is trouwens supergoed gegaan! Ik heb geen oog dichtgedaan, want iedere keer als ze uit haar wigwam kroop(wat ze gelukkig dus deed!) zat ik rechtop in bed. ze wandelde en at regelmatig, maar dronk nooit, maar slurpte het water wel heel graag uit het spuitje, dus heb haar daar telkens een aantal van gegeven. Om 02.00 vannacht wilde ze zelfs heel graag uit de duna, dus heeft ze nog een minuutje of 4 vrolijk op mijn bed rondgehupst, waarna ze er weer in wilde.
&ja, vanochtend om 06.30 begon ze zelf te drinken :roze cheer: en daarna flink gegeten.
Ook heeft ze al dr behoeftes gedaan en zelfs nog even heel zachtjes geknarst, dus ik ben voorlopig even helemaal blij :mrgreen:

Luna en faye zitten wel een beetje in een vreemde bui.. ze zijn elkaar enorm tot last. Maargoed, dat komt ook vast wel weer goed!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 14, 2013 8:59 am 
Site Admin

Klinkt goed! :D Met de Galastop gaat het vast ook wel lukken. :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 14, 2013 10:24 pm 

Galastop is vandaag gelukt :) had nog geen croutonnetjes gemaakt, maar heb t op n melba-toastje met een drupje chocoladesaus gedaan! ze probeerde de chocoladesaus eerst helemaal er vanaf te likken :lol: en at daarna het toastje alsnog. Ze kreeg het niet in één keer op, omdat ze vantevore nog olvarit met carprofen had gehad, maar na een halfuurtje wilde ze de rest van het toastje ook nog gelukkig.

Op zich ben ik wel tevreden over vandaag. Haar hechtingen zitten nog prima en ze eet en drinkt goed, maar ze knarst, plopt en egelt best veel :(. hopelijk is dat normaal en gaat het snel over! &hopelijk kan ik vannacht wat beter slapen :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 14, 2013 11:28 pm 
Moderator

Denk er om dat je het korstje brood keihard laat uitdrogen anders wordt het een kledderige boel en is er kans op verslikken. Krijgt ze carprofen tegen de pijn?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 15, 2013 9:05 am 

zal ik doen! als het sponzig is eet ze het sowieso niet op (:
&ja, ze krijgt carprofen tegen de pijn! dat doe ik door wat olvarit en gaat er steeds heel goed in.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 16, 2013 9:52 pm 

okay sh*t.. Vanaf vanmorgen, na een intro in de duna van 1.5 uur die perfect ging, zitten de lieverdjes weer bij elkaar.
Alles ging perfect, tot net..
Zoals 'gewoonlijk' een gevecht tussen franky en faye.. Franky was de aanstichter.. ze begon niet mer vechten, maar drong zich erg op aan faye terwijl ze zat te eten en die het eerst probeerde te negeren door weg te lopen, maar haar uiteindelijk toch vies aanviel.. en franky, ook zoals altijd, de 'verliezer' was. Heb me echt ingehouden en niet ingegrepen. Niks ernstigs gebeurd, maar wel schrikken en balen.
Nu net 2 min. geleden gebeurd het weer.. niet gezien wie 'begon', maar t ging heftig.. echt bijten, door de kooi rollen.. kon me niet inhouden en heb 1x hard in mn handen geklapt, waarna faye weer bij franky weg ging.. Over een uurtje wilde ik eigenlijk gaan slapen.. wat moet ik nu doen? dit gewoon zo laten of toch maar uit elkaar? & enig idee waarom franky zich zo opdringt terwijl faye niks lijkt te doen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 16, 2013 10:19 pm 
Opperfikkiestoker

In de duna voor 1,5 uur is niet heel lang. Waarom laat je ze je niet lekker een nachtje (en zo nodig langer) daarin zitten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 16, 2013 10:31 pm 

Heb dat eigenlijk gedaan omdat dat de vorige keer ook genoeg was toen ze 2 dagen uit elkaar waren geweest. er is in de duna geen enkele strubbeling geweest, dus dacht dat het wel kon. &ja, t ging eigenlijk ook urenlang heel goed, tot net dus :(.

Vind t zo rottig dat ik ze dit allemaal aandoe.. je merkt gewoon dat ze t heel stressvol vinden, dat verhuizen tussen kooien de hele tijd.

Maar ga nu toch sterk overwegen ze alsnog in de duna te zetten en ze daar vannacht te laten..
thnx voor de snelle reactie en het meedenken Vera!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]