Het is nu wo nov 22, 2017 5:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat te doen?
BerichtGeplaatst: do sep 12, 2013 4:59 pm 

Hooi,

Helaas gaat het de laatste tijd erg slecht met mijn ene rat, Jingle. Ze heeft al ongeveer vier maanden gezwelletjes op haar heup en onder haar oksel. De laatste maand zijn ze enorm gegroeid en zijn het echte gezwellen geworden. Ook is ze supermager geworden, natuurlijk door die gezwellen die veel energie kosten. De gezwellen zitten beide aan één kant van haar lichaam waardoor ze ook een soort scheef is geworden. Haar staart zit niet meer echt in het midden en het grijze streepje dat over haar ruggengraat liep zit ook niet meer in het midden. Ze loopt ook slecht door de gezwellen en kan moeilijk omhoog in de buis.

Het is dus echt een zielig hoopje geworden, ze is dan ook al 2,5 jaar. Iedereen raadt het me aan om haar in te laten slapen. Daar heb ik een verschrikkelijke hekel aan, ik wil niet de gene zijn die over een leven beslist. Soms is ze ook nog best levendig. Als ik bijvoorbeeld een druif geef, springt ze zo ongeveer naar m'n hand. Maar ze is echt zo zielig dat ik er toch steeds meer over na ga denken. Ik zou graag jullie mening weten, wat zouden jullie doen?

Dan heb ik ook nog een vraag over mijn andere rat, Bambi. Ook zij is 2,5 jaar, maar heeft helemaal niks. Ze snottert wel een beetje maar dat is gewoon chronisch. Wat moet ik met haar doen als ze alleen achterblijft? Want ook dat vind ik zo zielig, als ik haar vriendinnetje afpak..

Alvast heel erg bedankt!

Profiel  

Berichttitel: Re: Wat te doen?
BerichtGeplaatst: do sep 12, 2013 5:19 pm 

Persoonlijk zou ik haar laten gaan, hoe moeilijk dat ook is. Als ze echt wegkwijnt, en je zegt dat ze zielig is, is het voor haar fijner om zachtjes weg te glijden dan om te moeten vechten tot het bittere einde. Dat is in mijn ogen het zieligst. Opereren lijkt me geen optie gezien haar toestand en leeftijd, dus mijn advies zou zijn om haar in te laten slapen en haar een onaangenaam einde van haar leven te besparen.

Dat jij niet degene wilt zijn die over haar leven beslist vind ik overigens een beetje raar, daar heb je immers voor gekozen toen je haar in huis haalde.. Op alle fronten lijkt me dat dan...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 12, 2013 5:24 pm 

Dank je wel voor je advies!

Ik snap wat je bedoeld, maar ik bedoel dat ik niet wil beslissen over of het afgelopen is of niet. Ik heb gewoon een enorme hekel aan inslapen (iedereen lijkt mij overigens), ook al is dat nu waarschijnlijk het beste..

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 12, 2013 5:32 pm 

Dat begrijp ik heel goed, en k neem inderdaad aan dat iedereen het daarmee eens is.. Maar als je zelf al weet dat het het beste is, moet je voor haar kiezen en niet voor jezelf.. Het hoort er immers bij, hoe rottig ook... Maar ik kan je verzekeren dat blijven kijken hoe ze wegkwijnt tot ze uiteindelijk sterft ook écht geen pretje is.

Ik vergat nog te zeggen dat ik het echt heel naar vind voor je.. Sterkte! :grouphug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 12, 2013 5:54 pm 

Dank je wel!

Ik heb het echt besloten nu, morgenmiddag ga ik met haar naar de dierenarts.

Misschien een stomme vraag maar moet ik nog iets doen met Bambi (de andere rat) qua afscheid? Of moet ik Jingle gewoon uit het hok tillen, in een doosje zetten en meenemen naar de dierenarts? Want dat vind ik zo'n erg idee dat ze zomaar verdwijnt voor Bambi.

En daarna? Want Bambi blijft dan alleen achter, wat moet ik met haar doen? Ze hebben heel hun leven samen gezeten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 12, 2013 6:03 pm 

Bambi zal denk ik geen besef hebben van het afscheid dus ik denk niet dat je wat dat betreft iets kunt doen...

Voor achteraf heb ik eerlijk gezegd geen idee, ik heb nooit maar 1 rat overgehouden. Wat ik wel eens lees is dat mensen ze besluiten alleen te houden voor hun verdere leven, gezien ze al 2,5 is, of een oudere rat lenen/adopteren (uit de opvang miss) om haar gezelschap te houden, of de rat naar de opvang brengen om daar hun oude dag te slijten met andere oudjes. Misschien kan iemand anders hier iets zinnigs over zeggen (:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 12, 2013 6:13 pm 

Een oudere rat uit de opvang halen is denk ik niet zo'n goed idee. Sorry dit klinkt echt heel hypocriet, maar ook die zal dan snel overlijden. En Bambi zelf wegbrengen wil ook niet doen, ik wil haar niet kwijt. Het zijn m'n eerste ratjes. Maar ook als je Bambi ziet zou je zeggen dat die nog drie jaar meegaat. Ik weet natuurlijk niet hoe het gaat als Jingle weg is, maar nu is ze nog kerngezond (min dat beetje snotteren dan).
Ik had wel eens ergens gelezen dat je dan twee jonge ratten erbij moet nemen, heeft iemand daar ervaring mee?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 12, 2013 6:19 pm 
Ere-lid

Heel veel sterkte met de te nemen beslissing! Het voelt vaak als god spelen, maar uiteindelijk laat je een dier gaan juist uit liefde voor dat dier.

Als je niet wilt stoppen met ratten, kun je er best 2 jongere bij zetten. Zo voorkom je dat er opnieuw 1 ratje overblijft en je op stel en sprong op zoek moet naar een kooigenootje. Als je naar een opvang gaat, zal deze vragen om je meidje mee te nemen en zo te zien of het klikt.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 12, 2013 6:40 pm 

Kirssten schreef:
Ik had wel eens ergens gelezen dat je dan twee jonge ratten erbij moet nemen, heeft iemand daar ervaring mee?

Ik heb meerdere malen rittens bij een alleenstaand ouwetje geplaatst. Ging altijd prima, alsof de kleintjes aanvoelden dat ze voorzichtig moesten doen met oma. :-)

Voor Bambi zelf zou het denk ik wel fijner zijn om kooigenoten te krijgen die wat dichter bij haar eigen leeftijd liggen, dus je kan, zoals Jolanda zegt, ook twee volwassen dames uit de opvang halen. :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 12, 2013 6:43 pm 

Ik weet niet waar die grinnik smiley vandaan komt, niet erg gepast in dit topic, sorry.

Sterkte trouwens met het aanstaande verlies van Jingle. :hug:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 12, 2013 7:08 pm 
Moderator

Ik neem tegenwoordig een rat uit.de groep mee om afscheid te nemen van de rat die ingeslapen wordt.
Ik ben hiermee begonnen met Sona die altijd moeilijk deed na een verandering en ik merkte dat als ze bij een overlijden was ze er beter mee om ging dan dat er opeens een rat minder was.

Sterkte morgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 12, 2013 7:09 pm 

Kirssten schreef:
[...]
Ik heb het echt besloten nu, morgenmiddag ga ik met haar naar de dierenarts.
[...]

Sterkte daarmee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 12, 2013 7:27 pm 

Heel erg bedankt voor de reacties!

Anders vraag ik morgen aan de dierenarts (als ik bel voor de afspraak) of ik Bambi zal meenemen of niet?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 12, 2013 7:31 pm 
Moderator

Het maakt de dierenarts niet uit, je moet daarin (mogen) doen waar je jezelf prettig bij voelt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 12, 2013 7:36 pm 

Nu ben ik heel erg aan het twijfelen of ik haar mee zal nemen of niet, nog meer adviezen?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]