Het is nu di nov 21, 2017 12:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: de reutel van Sjaan
BerichtGeplaatst: ma sep 23, 2013 12:07 pm 

Toen Sjaan bij ons kwam wist ik dat ze een ratje met gezondheidsproblemen zou zijn. Wat ik nooit had kunnen bedenken was dat het zo'n mega lief ratje zou zijn die vol van vertrouwen is naar iedereen en ontzettend hard werkt. Ook heeft ze volgens ons een chromosoom teveel aangezien ze heel veel dingen niet snapt en ze heel erg knuffelig en hyperactief is. Zo super lief. We lachen ons soms rot om haar!!

Maar goed, dat even terzijde.

Ze heeft al vanaf het begin een reutel. Deze is in eerste instantie behandeld en goed weg gebleven voor 3 a 4 maanden ongeveer. Toen het terug kwam ging ze direct weer aan de aquadrops en binnen een paar dagen was het weer weg en heb ik de kuur (10 dagen afgemaakt. Helaas kwam haar reutel na zo'n 2 maanden alweer terug. De keer erna heb ik haar langer behandeld (zo'n 15 dagen) en is de reutel zo'n 2 weken weg geweest. De laatste keer dat ik haar behandeld heb kwam de reutel alweer enkele dagen na het stoppen met de behandeling terug. Nu zit ze alweer een dag of 5 aan de AB en lijkt haar reutel niet echt minder te worden….

Ze heeft nu dus wel al heel veel AB gehad in haar leventje. Ze is ongeveer 15 maanden oud (kan ook 2 maanden jonger of ouder zijn)
Ze is vanaf dag 1 altijd mager geweest, ze eet net voldoende maar eten is voor haar zeker geen must. Ze is mega actief, slaapt bijna nooit en is altijd druk met het wassen van iedereen. (Ook als ze een reutel heeft)

Toen ze bij ons kwam (of eigenlijk eerst bij Heidy kwam) was al duidelijk dat die reutel er al een flinke tijd onbehandeld zat. Ze heeft zo'n slechte start gehad dat het allemaal wel logisch is. Maar dat maakt het natuurlijk niet leuk! :snik:

Mijn vragen aan jullie zijn nu:
- Hoe zouden jullie handelen?
- Hoe slecht is het voor een ratje om zoveel AB te krijgen?
- Kan ze onafgebroken deze AB krijgen?
- Kan het zijn dat de AB op een gegeven moment niet meer (goed) werkt?
- Is er een ander middel?
- Sjaan is hiervoor al 3x bij de DA geweest. Allen hebben aangegeven dat er niks met haar hartje is. Is het zinvol om nog een keer met haar naar de DA te gaan?

Profiel  

Berichttitel: Re: de reutel van Sjaan
BerichtGeplaatst: ma sep 23, 2013 1:32 pm 
Moderator

Zit het echt in haar longen? En heeft ze steeds hetzelfde gehad?

Caledonia kan zo enorm pruttelen vanuit haar neusje en daar geeft prednoral verlichting bij. Helaas krijg ik dat niet afgebouwd, want als ze er net af is begint het weer...dus ze blijft voorlopig op een 'onderhoudsdosering' zitten van om de dag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 28, 2013 12:12 pm 

Hoi Marjoleine, bedankt voor je reactie.
Tot nu toe heeft ze inderdaad steeds dezelfde medicatie gehad. Het zit volgens de DA altijd hoog (Dus niet verder in de longen) maar ze heeft dan wel echt soms een flinke reutel hoor.

Is Prednoral een andere antibiotica of helemaal geen ab? Waarom kies jij hiervoor en niet voor de doxoral drops? Denk je dat het voor Sjaan misschien ook beter is om aan de Prednoral te gaan? Zo ja, dan is een DA bezoekje voor mij waarschijnlijk weer nuttig!

Haar reutel is nu weer weg maar ja, ze zit dan ook nog steeds aan de ab.

Andere mensen nog tips??

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 28, 2013 12:41 pm 
Moderator

Dus het geluid zit niet in de longen?

Caledonia heeft eerst wel doxoral gehad, maar daar werd het niet helemaal beter van. Het geluid op de longen was toen wel weg, maar ze reutelde nog steeds en dat zat in de voorste luchtwegen....het lijkt wel een beetje astmatisch. Als ze opgewonden is (positief of negatief) door het een of ander kan ze ook opeens weer erger klinken.

Er is gekozen om prednoral (prednison) te geven om te kijken of dat verlichting geeft en dat doet het. Ik heb er dus niet voor gekozen als in 'doe mij dat maar', een dierenarts schrijft dat voor en controleert of het echt werkt. Je zou het wel even kunnen overleggen met je dierenarts :)

Prednoral is geen antibiotica, maar een corticosteroïde. Bij mensen wordt het ook wel eens voorgeschreven bij aandoeningen zoals reuma, MS, allergieën/astma.

Helaas lukt het hier dus nog niet het volledig af te bouwen, prednoral blijf ik 'troep' vinden gezien de mogelijke bijwerkingen, want dan is er weer een terugval. Maar de hele tijd reutelen en de energie die dat kost is natuurlijk ook niet fijn voor Caledonia.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 28, 2013 12:49 pm 
Moderator

Wat je ook kan proberen, dat is een wat minder 'agressieve' aanpak, is babyneusspray (fysiologische zoutoplossing) :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 28, 2013 5:30 pm 

Sjaan haar reutel is ook vooral erger wanneer ze opgewonden is ja.
Ik ga toch maar eens terug naar de DA want misschien is er inderdaad een betere oplossing. En uiteraard neem ik jouw adviezen dan mee.

Ik was sowieso al niet van plan zelf te dokteren hoor. Maar vind het wel nuttig om jouw mening te horen wat jij denkt dat zinvol is omdat jij een soortgelijk geval hebt.

De babyneusspray heb ik standaard in huis. Ik heb alleen niet echt het idee dat dat de oplossing is. Bij Sjaan is het volgens mij namelijk niet gewoon een verkoudheidje.

Verder zeg je dat de doxoral nooit echt goed zijn werk heeft gedaan in jouw geval. In ons geval was dat de eerste keer(en) wel zo dus waarschijnlijk verschillen de 2 situaties toch weer.

Nou goed, in elk geval bedankt voor de informatie en tips. Aangezien Sjaan de eerste rat moet worden (Ik kan echt nooit meer zonder haar) die 100 moet worden is een wat permanentere oplossing zeer zeker gewenst!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 28, 2013 5:34 pm 
Moderator

De doxoral werkte zeker wel tegen het 'geluid' uit de longen, maar pakte niet het volledige probleem aan :knikt:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]