Het is nu ma nov 20, 2017 11:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rat in rouw
BerichtGeplaatst: vr sep 27, 2013 10:25 am 

Hallo iedereen,

Na 1,5 jaar is een van mijn twee eerstje ratjes nu overleden. Ik vond haar in het hangmatje, en denk dat haar kooigenote er nog een tijdje heeft naastgelegen. Nola, het ratje dat nu is overgebleven, is er volgens mij best wel van in de war. Haar luchtweginfectie komt weer lichtjes terug en ze zit zich constant te krabben.

Op verschillende websites heb ik gelezen dat het bij 'rouwende ratten' soms verstandig is om preventief met antibiotica te werken omdat dit soort symptomen vaak door ontstekingen worden veroorzaakt. Ik heb nog wat Bactrimel, maar ik weet niet met wat voor dosering ik zou moeten beginnen. Of zou het voorlopig genoeg zijn om met Bisolvon en een middel tegen mijt (hier las ik al iets over op het forum, maar heb het zelf nog nooit gebruikt) de symptomen te bestrijden?

Daarnaast moeten we natuurlijk gaan bedenken of we Nola nieuwe vriendje(s) willen geven. Ik vind dat wel moeilijk, aangezien ik geen ervaring heb met het 'koppelen'. Ik heb alleen eerder cavia's aan elkaar geintroduceerd en die vonden elkaar zeker niet altijd aardig. Kunnen de meeste vrouwtjesratten het goed met elkaar vinden als ze elkaar voor het eerst ontmoeten?

Wat denken jullie?

Groetjes,

Bobby

Profiel  

Berichttitel: Re: Rat in rouw
BerichtGeplaatst: vr sep 27, 2013 10:34 am 

Hallo Bobby,

Allereerst sterkte met het verlies van je ene dame. Wat was haar naam?

En dan over Nola. Naar mijn idee rouwt een overgebleven ratje maar heeeeeel even. Dus ik kan me haast niet voorstellen dat haar luchtweginfectie en haar gekrabbel daar van komen. Maar als ze er last van heeft zou ik in eerste instantie denk ik naar de dierenarts gaan om zeker te zijn van de symptomen van Nola. Zelf gaan 'dokteren' met medicatie zou ik niet doen...

Om een rouwende rat preventief met antibiotica te behandelen is volgens mij klinklare onzin. Bisolvon en een middel tegen mijt??? Als ze jeuk heeft kun je haar inderdaag behandelen met Antiluchtpijpmijt (niet de pipetten). V.w.b. de Bisolvon heeft dat toch te maken met haar luchtwegproblemen en blijf ik bij mijn standpunt; go see the doctor! ;)

Ik maak uit je verhaal op dat Nola 1,5 jaar jong/oud is. En je vraagt of het verstandig is om een vriendinnetje voor haar te zoeken. Mijn mening? Absoluut. Ratten zijn groepsdieren en Nola is het gewend om met een dinnetje op te groeien. Ik zou dan liever twee rittens bij Nola plaatsen. Die brengen leuk leven in de tent en Nola kan een beetje 'moederen' over het jonge grut. Intro's kunnen lastig zijn. Ik heb nog nooit een lastige intro gehad maar ken wel mensen die dat wel hebben gehad. Je moet het gewoon proberen. En als je hulp nodig hebt is er vast wel iemand die je wil helpen bij een intro. Neem Nola ook mee als je gaat kijken naar een dinnetje...

Als er nog meer vragen zijn, stel ze hier.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 27, 2013 11:02 am 

Dag bobby,

Sterkte met het verlies van je ratje!

Ik ben het eens met Monique, ik zou zeker naar een dierenarts gaan en ook je ratje niet alleen laten.

Bij mijn eerste ratjes is iets vergelijkbaars gebeurd. ik had twee zusjes, die mijn eerste ratjes waren en toen ze beide 1.5jaar waren overleed één van de zusjes. Door advies op dit forum heb ik destijds zo snel mogelijk naar nieuwe ratjes gezocht en er twee rittens bij gehaald.
De intro zelf ging heel erg goed. Even later waren er wat strubbelingen, maar ik denk dat ik ook overbezorgd was. Momenteel gaan er nog wel eens wat dingetjes mis, maar over het algemeen hebben ze het erg fijn.

Mijn overgebleven ratje plopte zelfs voor het eerst met haar ogen (wat een teken kan zijn dat ze zich fijn voelt) toen ze een aantal dagen met haar nieuwe vriendinnetjes zat.

Ik kan me wel voorstellen dat je wat huiverig bent voor de intro, ik zweette echt peentjes, maar uiteindelijk is t me heel erg meegevallen!

Heel veel succes met alles!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 27, 2013 11:16 am 

Wat Monique zegt.

Daarbij even voor de duidelijkheid: Antibiotica is een middel dat werkt voor een bacteriële infectie. Je hebt ontstekingsremmers nodig voor ontstekingen. Pijnstillers voor pijn, etc.

Antibiotica's bestaan uit een bepaald spectrum en bestrijden daarom een x aantal bacteriën. Niet elke infectie bij ratten wordt veroorzaakt door dezelfde bacterie. Voor de ene infectie heb je dus een andere antibiotica nodig dan voor de andere.

Wanneer je je ratten zomaar preventief op antibiotica zet en per ongeluk ook nog eens verkeerde doseringen toedient bestaat de kans dat je rat resistent gaat worden voor deze antibiotica. Als je rat dan een keer echt een infectie heeft heb je kans dat het antibioticum niet meer aanslaat.

Met preventief antibiotica toedienen kan je dus meer kwaad doen dan je lief is bij je rat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 27, 2013 12:49 pm 

Ik denk niet dat ze nog verdrietig is om haar vriendinnetje maar kan me goed voorstellen dat ze verdrietig is omdat ze nu alleen is. Ratten zijn echte groepsdieren.

Op het moment zitten verschillende opvangen overvol dus er is genoeg keus voor een vriendinnetje(s). Sommige opvangen daar kan je je ratje mee naartoe nemen en je ratje een beetje "zelf laten kiezen". En mocht het nou echt mis gaan met het nieuwe ratje(s) dan zijn de meeste opvang adressen erg behulpzaam!

Vaak als je de procedure voor het introduceren van ratten goed aanpakt is de kans groot dat het goed gaat. (Het is bijna nooit een kwestie van een nieuwe rat er zo even bij zetten. Dan kan je er vanuit gaan dat het niet goed gaat.) Op de site en op het forum is hier enorm veel informatie over te vinden.

Sterkte met het verlies!!

O ja, en inderdaad, bij een ziek ratje goed de symptonen noteren en naar een goede rattendierenarts.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 29, 2013 5:46 pm 

Bedankt voor al jullie adviezen!

Ben nu op zoek naar een ratvriendelijke dierenarts in omgeving Leuven en daarna een rattery...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 30, 2013 4:20 pm 

wat naar allemaal!

een da kan ik je zo niet bij helpen, maar weet wel dat je ook vriendinnetjes kan zoeken bij een opvang... bij een rattery kom je vaak op een wachtlijst en zit ze nog zolang alleen :(

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 02, 2013 1:26 pm 

En er zitten nu heeeel veel (jonge) ratten in de opvang die allemaal wachten op een huisje!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]