Het is nu ma nov 20, 2017 4:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo okt 02, 2013 7:43 pm 

Hallo allemaal,

Na al vaker hier op het forum info opgezocht te hebben over mijn ratjes, maar nu heb ik toch echt een vraag.

Eerst even voorstellen, ik ben Sharon en heb sinds een jaar 2 ratjes, Coco en Chanel.
Sinds vandaag heb ik er een derde ratjes bij, een meisje van 12 weken oud. Ze is handtam, maar nog een beetje voorzichtig en kruipt graag in zo klein mogelijke hoekjes.
Als voorbereiding heb ik alle hangmatjes gewassen en de kooi verschoont en schoongemaakt. Als eerste kennismaking heb ik de bank helemaal leeg gemaakt en daar de kleine bijgezet. Deze introductie ging heel goed, en ik heb haar toen in de kooi gezet. Na een kwartiertje, waarin ze al wat heeft gedronken en wat eten heeft gepakt, maar niet heeft opgezet heb ik het lieve vrouwtje (Chanel) erbij gezet.
Ik had al gelezen dat ze haar op haar plek zou zetten en dat de kleine heel erg kon gaan piepen. Dit is ook gebeurd, maar dit ging op zich prima.
Even later hoorde ik weer gepiep, alleen een stuk harder dan dat ik eerder hoorde en ik zag dat Chanel de kleine aan haar vel door de kooi heen sleepte. Toen ze eindelijk los liet zag ik op twee plekken bloed zitten. Ik heb nog even gewacht en ze toen weer met z'n drie├źn op de bank gezet.
Het andere vrouwtje heeft tot die tijd even in een andere kooi gezeten.

Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Moet ik ze de nacht bij elkaar zetten? Of moet ik ze nog even apart houden?

En ik heb nog een vraagjes, het nieuwe ratjes heeft al meerdere keer gepoept, ook toen Chanel haar rond sleepte, en dit zijn geen mooie keutels. Ze zijn raar gebobbeld en er zit een soort gelei overheen.
Kan dit komen door de reis of is er iets anders aan de hand?

Alvast bedankt voor de hulp, op de rest van het forum heb ik al veel van mijn vragen kunnen beantwoorden.

Groetjes Sharon, Coco, Chanel en Baby zonder naam

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 02, 2013 9:53 pm 

hoi hoi,

het nieuwe meisje is met 12 weken veel te jong om bij twee dames van een jaar te zetten.
Je kunt beter een tweede ritten van deze leeftijd erbij halen en dan hebben die twee elkaar, wat je nu hebt gedaan is zeg maar een hyperactieve peuter bij twee middelbare vrouwen gezet en dat is voor beide partijen helemaal niet leuk.

Hopelijk vind je een oplossing, er zit vast wel een ratje van de juiste leeftijd in een opvang of zo.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 02, 2013 10:15 pm 

Okeey, ik dacht juist door er zo'n kleintje bij te zetten worden ze zorgzaam.

Ik ga op zoek naar nog een ritten, maar accepteren ze hen dan wel? Of zit ik straks met twee kooien.

Over dat hyperactieve, ze is juist heel rustig, gaat in een hoekje zitten en komt daar niet meer vandaan. Vanuit daar vallen de twee ouderen haar aan, zonder, naar wat ik zie, enige aanleiding.

De kleine zit nu in haar eentje in de kooi, de twee dames zitten in een kleinere kooi. Daarmee hoop ik dat ze mooi haar lucht overal aan kan geven. Alleen is dat wel lastig, want zoals ik al zei, ze doet niet zoveel...
Ik wilde het morgen opnieuw proberen.

Weet iemand een opvang in de buurt van Ede?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 02, 2013 11:52 pm 
Opperfikkiestoker

Juist zo'n kleintje heeft een speelmaatje nodig, een ratje van haar eigen leeftijd waarmee ze lekker kan stoeien/ravotten en slapen. Dat ze nu in een hoekje ligt en verder niets is voor mij een teken dat er iets niet goed is. Hou haar goed in de gaten, ook medisch. Misschien mist ze gewoon een maatje maar het kan ook zijn dat ze iets onder de leden heeft.

Ik weet neit precies waar ede zit, maar je hebt Parzival in Duiven (al heeft die nu tijdelijk de deuren dicht dus dat is mss niet handig), er zit een nestje bij mij, maar daarvan zijn de vrouwtjes gereserveerd. In Markelo zit een nestje (geen idee of daar nog wat vrij is) en je hebt ook Jill van Rattenpootjes in Apeldoorn en Ineke (Kazumi op het forum) in Leusden. Ongetwijfeld zijn er nog wel meer maar dit zijn degene die geloof ik een beetje in de buurt zitten geloof ik.

Succes met je zoektocht. Ik zou de intro nu staken en zo snel mogelijk (liefst binnen een week) een maatje voor je ratje zoeken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 03, 2013 12:42 pm 

Ik sluit me bij Vera aan, zorg zo snel mogelijk voor nog een kleintje erbij, wanneer deze twee de intro goed zijn doorgekomen en echte maatjes zijn, kun je opnieuw een intro doen. Dan is het niet meer twee-tegen-een, de kleintjes hebben steun bijmekaar en de grote dames ook.
Zo heb ik het destijds ook gedaan met de intro, eerst de grote mannen gekoppeld, daarna de kleintjes toen zij groot genoeg waren. Ik twijfel ook wel met intro's, maar dit is hier nog nooit gebeurd, heel vervelend voor je, ik hoop dat het wel goedkomt. Succes ermee

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 03, 2013 1:59 pm 

ik sluit me aan bij de tips hierboven.

Ook begrijp ik dat je ze in de "grote" kooi gezet hebt na het bank lopen. Waar ook hangmatjes enzo in hangen. Het is beter om ze de eerste nacht (tot het echt goed gaat dus kan ook langer zijn) in een kleine kooi zonder hangmatjes en andere verstopplekjes te zetten. En dan rustig bouwen aan steeds meer hangmatjes en dergelijke. Althans zo doe ik het hier altijd en dit is elders op het forum ook wel terug te vinden.

Maar goed, nu eerst maar de zoektocht naar nog een kleintje!
Heel veel succes.
En natuurlijk ook heel veel plezier met ze uiteindelijk!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 04, 2013 9:22 am 
Ere-lid

En wacht tot de rittens minstens 200 gram wegen. Je weet nu dat 1 van je dames niet zo aardig reageert en met een gewicht van 200 of meer hebben rittens meer body

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 05, 2013 9:30 pm 

Nu een paar dagen later heb ik er een vrouwtje bij, 2-3 weken ouder dan de baby en sindsdien gaat het heel goed. Het eerste moment ging nog een beetje moeizaam, maar nu zitten ze met z'n vieren in de kooi en slapen ze samen in de hangmatjes.

Bedankt voor alle tips, ik heb er veel aan gehad

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 06, 2013 9:42 am 
Ere-lid

:thumbsup:

Barrymore

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]