Het is nu zo nov 19, 2017 11:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: knobbeltje :(
BerichtGeplaatst: di nov 19, 2013 7:23 pm 

Vandaag de liefies weer ns goed bevoelt en onderzocht en jahoor, helaas.. n knobbeltje bij franky
Ik schat m ongeveer 2 kleine erwtjes groot & hij zit bij dr achterpoot in de buurt.. ik kan t heel moeilijk zien, maar er lijkt wel een zwartig vlekje op te zitten..
Iemand die dit herkent?

Ik ga sowieso met haar naar de dierenarts, dus hopelijk is t niks ergnstigs & zouden jullie me al met deze weinige info me gerust kunnen stellen!

Profiel  

Berichttitel: Re: knobbeltje :(
BerichtGeplaatst: di nov 19, 2013 7:39 pm 
Site Admin

Een donker vlekje kan op een abces wijzen, zou het kunnen dat ze op die plek een (bijt)wondje heeft gehad? Hoe voelt het verder, zit het los in de huid?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 19, 2013 7:44 pm 

Ja, dat zou wel kunnen.. ik heb ook meer het 'gevoel' dat het een abces dan tumor is, omdat ze laatst eens een heeel klein wondje aan de zijkant van dat pootje had.. dus wel enigzins in de buurt..

Het knobbeltje zit niet echt heel los van de huid, dus t is niet zo dat t eraan hangt zegmaar, maar ik voel wel echt een knobbeltje & geen bultje..
Misschien een beetje een vage omschrijving, maar vind t ook lastig om te voelen en uit te leggen.

Wat heeft een donker vlekje normaal met een abces te maken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 19, 2013 7:46 pm 

Oh, eventjes nog n vraag.. iemand enig idee of karin vrijdag werkt? Want die dag komt mij t beste uit.. & kan ik zo lang nog wachten? Ze lijkt er op dit moment iniedergeval geen last van te hebben

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 19, 2013 7:51 pm 

Karin werkt op vrijdag. Ze werkt altijd op maandag, woensdag en vrijdag, uitzonderingen daar gelaten..

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 19, 2013 8:17 pm 
Site Admin

effyfranky schreef:
Wat heeft een donker vlekje normaal met een abces te maken?

Wanneer een abces rijpt (en als het goed is dus naar buiten komt) gaat de huid 'kapot', het is dan vaak eerst wat roder en wordt steeds donkerder (tot zwart aan toe) voordat het open 'knapt'.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 12:18 am 

Danljulliewel voor het reageren!

@jill oké, ik moet er dus rekening mee gaan houden dat t kan openknappen binnenkort.. is dat in principe positief? Of is dat niet goed? (Even er vanuitgaande dat t dat is..) & kan ik dan nog tot vrijdag wachten of is dat echtniet slim?
Vrijdag heb ik namelijk vervoer, waardoor ik er 3kwartier over doe ipv 2 uur, wat voor mij niks uitmaakt, maar voor franky denk ik wel omdat ze aardig stressgevoelig is & 2uur met ov waarbij ik 3x moet overstappen me nu niet bepaald prettig voor dr lijkt.. helemaal niet als ze eventueel geopereerd zou moeten worden.

Morgen maar meteen met karin bellen om te overleggen en een afspraak te maken.

Bedankt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 12:51 am 

Helaas toch ook voor vrijdag geen vervoer kunnen regelen, dus dan maar echt zo snel mogelijk.

Dan zouden eigenlijk ook tips om t haar zo prettig mogelijk te maken welkom zijn!
Ik heb een reismandje & kan er allerlei warme spulletjes en eten en drinken in doen, maar nog iets anders waar ik aan moet denken? Ik ben vooral bang dat ze gestrest zal zijn eigenlijk, maar weet ook niet hoe ik dat kan verminderen

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 2:15 am 
Opperfikkiestoker

Klinkt heel flauw maar is wel waar, zelf niet stressen. Bij gevoelige ratjes (zoals bijv wildjes) merk ik heel erg dat ze gedrag/gevoel van mijzelf overnemen. Bij stabiele ratten merk ik dit ook, maar in veel mindere mate. Zoals ik het nu lees is jou Frankie ook wel een gevoelig ratje, dus als jij flink loopt te stressen zal zij dat ook doen.
Doe haar gewoon in een vervoersbakje, wat bodembedekking erin, wat voer uitstrooien en wat doekjes/hangmatjes erin. Die dan weer in een grote (zo'n stevige) boodschappentas en gaan met die banaan ;)
Als ze idd geopereerd moet worden is het handig een snuggle save mee te nemen, Karin kan die gewoon opwarmen voor je, voor op de terugweg. Neem dan ook wat lekker eten/drinken mee (of geef ze bijv een stukje van je eigen koek/vruchtensap). Zorg dat ze niet met lege maag onder narcose gaat en ik probeer ze ook zo snel mogelijk iets te laten eten/drinken (met het liefst suikers) als ze uit de narcose komen. De laatste keer (was samen met Jill) hadden we van die verse sap bij de appie gehaald en daar de ratjes meteen ook wat van gegeven. Op de terugweg zakte 1 van mijn ratjes helemaal weg, werd bleek (kun je zien aan de pootjes/oortjes (die worden wit, bloed trekt eruit weg)), dus die zo snel mogelijk wat te eten gegeven (stukje chocolade) en toen trok ze weer bij.
Over de reis dus, niet te veel druk maken en als het kan zo veel mogelijk met het OV (en niet fietsen, kan vertellen uit ervaring, is niet handig :mrgreen: ). Als jij relaxt bent zal zij dat ook zijn en lekker gaan liggen slapen.
Eventueel, maar jij kent je ratje het best, kun je een vriendje/vriendinnetje meenemen. Als je bijv een hele stabiele rat hebt, neem die dan mee, daar kan ze dan steun aan hebben.

Verder veel succes en hopelijk valt het mee!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 9:55 am 

Dankjewel voor je snelle antwoord!

Ik wist inderdaad dat t vooral geen goed plan is om zelf te stressen.. ik ga dus ook echt proberen zelf te ontspannen en t niet als zo'n ramp te zien..
Helaas heb ik geen snugglesafe :(. Ik heb wel n kruik & meestal hou ik haar warm door mijn sjaal in t reisbakje te leggen, waar ze dan helemaal in kruipt als ze t koud heeft.. ik zal nu naar even wat meer opties gaan bedenken..
Het reismandje is helaas niet heel groot, dus hangmatjes wordt lastig, maar een wigwam huisje moet wel lukken :). Normaal, als ik met de auto ga, neem ik ze mee in de duna, maar dat wordt nu wat lastig.

Ik zal genoeg & verschillend eten neenemen, bedankt voor de tip! Alleen nog even een vraag over t water.. ik kan in dat reisbakje geen flesje vastmaken.. was aan t denken om dus maar gwn n flesje en/ of flink wat spuitjes (met nisschien wat suikerwater), mee te nemen, zodat ik haar dit een aantal keren kan aanbieden door t gwn voor te houden.. mja t is wel lastig want ik moet haar dus wel steeds lastig vallen daardoor en kan haar niet haar gang laten gaan.. eventueel nog andere tips? Ik zal er misschien sowieso slim aan doen n vochtige groente mee

Her liefst zou ik eigenlijk beide andere ratjes meenemen om op controle mee te gaan, ware het niet dat franky nog het meest stabiel is wat betreft reizen.. vooral faye voelt zich dan heel naar en gaat constant karton eten en gek doen. Bovendien is dat onhandig voor als franky geopereerd zou moeten worden.. meestal zijn ze nogal hardhandig, dus samen terug in hetzelfde kooitje lijkt me niet slim..

Ik ga nu eens bellen & hopelijk kan ik vandaag nog terecht.. ik neem de tips mee!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 10:09 am 
Opperfikkiestoker

Hihi, in mijn vervoersbak kan ik ook geen hangmatje ophangen hoor. Ik gooi ze er gewoon los in en dan kruipen ze er wel in/tussen/onder als ze dat nodig vinden.
Ik neem meestal gewoon een flesje water (of ander drinken) voor mezelf mee en laat de ratjes daarvan meedrinken (gewoon een beetje in het dopje). Maar dat hoeft echt niet elk half uur ofzo hoor. Ze kunnen best een paar uur zonder water en je kan idd een paar schijfjes komkommer in het vervoersbakje doen, als ze dan echt dorst hebben eten ze dat wel op.

succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 10:16 am 

Oké, dankjewel! Ik vroeg me al af wat voor reisbakje je had ;D.
De afspraak is gemaakt, om 13.45 kan ik terecht & heb meteen operatie tijd ingepland, mocht dat nodig zijn (maar laten we toch maar duimen van niet)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 7:42 pm 

Eventjes een update over franky,

De reis ging best goed :). ik was best ontspannen en franky ook wel gelukkig. Een aantal stresspoepjes die enorm stonken, maar verder gedroeg ze zich helemaal niet vreemd.
Franky heeft inderdaad een abces! Het zwarte vlekje was inmiddels nog groter (ik had vanmorgen niet meer gekeken) en Karin hoefde er maar n beetje op te duwen en er kwam eeeeeenorm veel groene smurrie uit :shock: ik was echt verbaasd dat er zoveel uit dat beestje kon komen! Franky gaf geen kik :) wel een stresspoepje tijdens het proces, maar t was echt zó gepiept.
Karin heeft het vervolgens eventjes schoongemaakt en een zalfje ingesmeerd.
Helaas was ik toen eventjes niet aan t opletten, wist niet dat dat ook zo snel geklaard kon zijn.

Heb gevraagd of ik het ook open moest houden en schoon maken, maar dat was niet nodig. Ik moet het dus wel zalven met honingzalf & ik denk dat ik het dan we gewoon eventjes een beetje schoonmaak (voor zover me dat lukt), voordat ik t zalfje erop doe, maar dus niet open houden.
Daar ben ik echt superblij mee haha, want naast dat ik t enorm moeilijk vind aan wondjes te zitten of ze lastig te vallen met dingen (wie niet..), heb ik ook een hele zwakke maag.. toen ik die smurrie zag draaide mn maag al om & open wonden zijn dus ook echt onmogelijk voor me eigenlijk..
Natuurlijk zal ik t wel doen, maar gelukkig was t volgens Karin binnen 2 dagen wel ongeveer dicht.

Tips over hoe ik dat precies moet aanpakken zijn heel erg welkom! T zit op dr buik/lies, dus het is ook een vrij lastige plek, aangezien ze natuurlijk tegenstribbelt en ik nog maar 1 hand over heb om t wondje een beetje schoon te maken en te zalven.

Ook ben ik nog een beetje aan het dubben over of ik franky nog alleen moet laten of niet.
Karin zei dat ik haar 2 dagen alleen moest houden als ik het niet vertrouwde, maar in eerste instantie zei ze dat het niet nodig was, omdat volgens haar het abcesje blijkbaar vanmorgen toch al wat open was gegaan en luna en faye er dan al mee in aanraking zouden zijn gekomen.. Ook moest ik eigenlijk alleen op mn hoede zijn als luna en faye wat zwakker waren, maar dat vind ik ook moeilijk in te schatten. Ze niezen wel zo nu en dan, maar verder is er (op t oog) niks aan de hand met ze..

Ben aan t overwegen franky vannacht iniedergeval nog even alleen te laten, zodat ze ook niet meteen wordt lastig gevallen door 2 nieuwsgierige en vrij hardhandige snuffelaartjes.

Momenteel ligt ze bij me op de bank, wat ze altijd heel fijn vind & ze kan als ze wil in de duna, die ik heb ik ook op de bank gezet, samen met de wigwam, water en eten, dus daar kan ze ook inklimmen zodra ze dat wil (bovenkant zit er dus nog niet op).

Oh, ik bedenk me nu net, is t nog goed om op te letten op welk nestmateriaal ik gebruik? nu heeft ze kranten en keukenrol, maar kan het wondvocht daar niet aan blijven plakken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 8:02 pm 
Site Admin

Wikkel haar in een dekentje als je gaat zalven, en dan laat je de achterbeentjes eruit steken. Dan kan ze in ieder geval met de voorkant al minder bewegen. ;) Dan maak je het even snel schoon met wat afgekoeld gekookt water en dan de zalf erop, eventueel in tussenpozen als het haar (en/of jou) te veel wordt. :)

Als ze toch nog alleen zit zou ik haar op schone doeken zetten (oude lakens bv, geen handdoeken, die zijn te stoffig) zodat er niet veel vuil in de wond komt. Keukenrol zou ik zelf ook niet doen, is wat plakkerig. Maar doorgaans kunnen ze er prima mee terug in de groep en is een schone kooi voldoende hoor. :knikt:

Je zal zien dat het snel geneest, het ziet er vaak naar uit maar het kan heel snel weer schoon en dicht zijn. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 21, 2013 9:39 am 

Ik wilde t gisteravond proberen, maar wist niet goed hoe en waarmee ik haar moest inwikkelen..
Moeten de armpjes dan naar boven of beneden? En hoe zit t met t hoofdje?

Heb t gister dus zonder geprobeerd, maar dat is niks geworden.. ook al had ik de armpjes redelijk in bedwang, ze hield haar beentjes 'gesloten' & ik moet bij dr lies in de buurt zijn, dus t lukte niet om t schoon te maken.
Dat hoefde van karin eigenlijk ook niet, dus heb t gelaten bij vlug wat zalf erop te doen, maar wil t vandaag eigenlijk wel nog even goed schoonmaken vantevore.

Heb al aan iemand gevraagd of ze me kan helpen, omdat dat ook al veel zou schelen, maar zij kan vanavond pas, dus ik heb liever dat t mij eerder al lukt, ook zodat ze op zn minst eventjes met luna en faye op de bank kan lopen. Ze is nu gefrustreerd, dat merk ik aan dr.. normaal vind ze t heerlijk op de bank & ze heeft de keuze om in de duna te liggen, maar ze gaat steeds op t randje staan en hoekjes van de bank zoeken om eraf te kunnen (wat ze gelukkig niet kan, in tegenstelling tot luna en faye)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]